eCultureBase logo
menu
BEETHOVENOVA EROICA

20.

novembra

18:00

BEETHOVENOVA EROICA

Termíny

Začiatok: 20. novembra 2025 18:00
Miesto: Dom umenia
Pridať do kalendára:

 

Štátna filharmónia Košice
Aleksandar MARKOVIĆ, dirigent
ZEE ZEE, klavír

 

Program:

Arvo Pärt: Cantus in Memoriam Benjamin Britten (6´)
Benjamin Britten: Klavírny koncert D dur, op. 13 (33´)

=prestávka=

Ludwig van Beethoven: Symfónia č. 3 Es dur „Eroica“  (49´)

 


Vstupné 18/14/12 – lóža 22
Zľavy 30% (senior 60+, žiak/študent-ISIC, učiteľ-ITIC, ŤZP/ŤZP-S, sprievod ZŤP-S)

Cantus in Memoriam Benjamin Britten je kánon, ktorý v roku 1977 napísal estónsky skladateľ Arvo Pärt pre sláčikový orchester a zvony, ako smútočnú elégiu nad úmrtím ním obdivovaného anglického skladateľa Benjamina Brittena v decembri 1976. Dielo je príkladom Pärtovho osobitého štýlu tintinnabuli, dominuje mu jediný melodický motív a návraty do ticha.

Klavírny koncert D dur patrí medzi rané Brittenove kompozície. Napísal ho v roku 1938, ale  v roku 1945 ho prepracoval, pričom  pôvodnú tretiu časť nahradil témou s variáciami. Skladateľovým zámerom bolo využiť v koncerte charakteristické vlastnosti klavíra a jeho výrazové možnosti. Hoci Britten skladbu popisoval ako dielo v jednoduchej a priamočiarej forme, ide o bravúrnu, náročnú a virtuóznu kompozíciu. Je plné dramatických kontrastov, v úvodnej Toccate prináša živelnú energiu, Waltz je plný satirických prvkov a irónie a záverečný militaristický pochod evokuje Šostakoviča a Mahlera. Koncert bol skomponovaný počas zlovestnej atmosféry nadchádzajúcej druhej svetovej vojny, reflektuje napätú atmosféru a vyvažuje momenty šarmu a veselosti so skrytou hrozbou. Zámerne banálna téma finálneho pochodu ostro kontrastuje s triumfálnym záverom diela.

Beethovenova Symfónia č. 3 Es dur „Eroica“ bola skutočne hrdinským činom, šokovala svoje prvé publikum a stanovila nový symfonický formát pre budúce generácie skladateľov. V diele, ktoré je rozsahovo dvojnásobné oproti jeho predošlým symfóniám, Beethoven vyvoláva v poslucháčovi dojem hrdinskej veľkosti a boja a zdôrazňuje revolučné, heroické a tragické prvky. Pôvodne bola venovaná Bonapartovi, neskôr skladateľ venovanie zmenil „na počesť pamiatky veľkého človeka.“ Symfónia nastolila nové smery svojím bezprecedentným rozsahom a hudobným vizionárstvom a priniesla viaceré inovácie, ako napríklad mohutné, dramatické rozvedenie v prvej časti, hlboko precítený smútočný pochod druhej časti či virtuózne finále založené na variáciách témy z Beethovenovho baletu Prometeove stvorenia.