Film Otec môže zachrániť ľudské životy
Po uvedení na prestížnom filmovom festivale v Benátkach sa snímka Otec režisérky Terezy Nvotovej...
11. septembra 2025
Tému filmu sa tvorcovia ani nesnažili držať v tajnosti. Kto si o Otcovi niečo vopred prečítal, vie, k akým fatálnym udalostiam v ňom dôjde. Akiste tušíte aj to, že film nie je iba o tragédii, ale hlavne o tom, čo príde po nej.
Informácie, ktoré tvorcovia pred premiérou vypúšťali do éteru totiž prispievajú k samotnému zážitku z filmu. Aj keď sa dívame na hrdinovu dennú rutinu, vieme čo sa deje v pozadí mimo kamery, mimo nášho dohľadu. Blížiaci sa moment precitnutia, chvíle, keď si aj hrdina uvedomí prebiehajúcu tragédiu, ktorú spôsobil, drása srdcia divákov, uvádza ich do neznesiteľného napätia a bráni im voľne dýchať. Nespomínam si na žiadny slovenský film doteraz, ktorý by mnou otriasol tak ako Otec. Koniec-koncov, stačí si pozrieť trailer a budete mať dobrú predstavu.
Hlavnou postavou je Michal (Milan Ondrík), ktorý cestou do práce, kde ho čaká dôležité stretnutie s novým manažérom, v zhone vysadí svoju dcéru v škôlke. Potom sa venuje svojim firemným povinnostiam, rieši malé aj veľké problémy cez telefón so súčasnou aj bývalou manželkou, vybavuje pracovné maily. Jeho myseľ funguje vo zvyčajnom nasadení pripravená vyriešiť každý biznis problém či záležitosti po telefóne. Čo do týchto oblastí nezapadá, ľahko vypúšťa z pamäte, dokonca aj vlastné dieťa. Čo ak ju v škôlke predsa len zabudol vysadiť?
Aby sme sa do situácie hrdinu čo najviac vžili, zvolili tvorcovia mimoriadne náročný režijný prístup, kedy akcia bez prestrihov trvá aj celé minúty, kamera sa presúva z interiéru do exteriéru a naopak, herci musia vo svojich úlohách ostať podstatne dlhší čas, než je pri nakrúcaní filmu bežné a koordinácia štábu musí byť dokonalá. Výsledkom je dej zachytávajúci v reálnom čase aj tie najbolestivejšie momenty. Takmer úplnou absenciou strihu, alebo skrytými prechodmi, tvorcovia zvyšujú prežívanie u publika, ktoré zrazu nemôže očakávať, že to najťažšie sa v stratí v prestrihoch a zostane to len na divákovej predstavivosti. Nie, musíme si spolu s Michalom prežiť najťažšiu chvíľu v jeho živote a nikoho neprekvapí, že je to pre publikum v kine veľmi zraňujúci zážitok.
No Tereza Nvotová robí spoločnosti veľkú službu, keď pripomína, že v podobnej situácii by sa mohli ocitnúť mnohí z nás. Prinútila nás prežiť smrť dieťaťa cez skutočný príbeh muža, milujúceho otca. Jej film môže reálne pomôcť zabrániť ďalším podobným tragédiám, čo z neho robí mimoriadne dôležitý príspevok do slovenskej kinematografie.
K autentickému zážitku prispievajú aj drobné detaily v obraze či dialógoch, ktoré nás akoby sprítomňovali v priestore okolo hrdinov. Neustále zdôrazňované horúce počasie či hektická nálada dňa nás dostane do rovnakého fyzického aj duševného stavu, v akom sa nachádza hlavný hrdina. Keď potom dôjde na tragické precitnutie, tvorcovia nás majú už dávno spracovaných a vedia, ako a kam nás zasiahli.
Dobrý a úderný scenár by však sám o sebe nestačil. Čo ma dostalo najviac, bol herecký výkon Milana Ondríka, ktorý sa po niekoľkých “chlapských” rolách v poslednom období vrátil k citlivému a civilnému herectvu. Ani som netušil, ako mi to v jeho prípade chýbalo. Milan Ondrík sa ako Michal musel vcítiť do situácií, aké by nechcel prežiť nikto. Jeho stvárnenie muža na pokraji nervového zrútenia sa sleduje veľmi ťažko, čo značí, že herec prežil a so skvelým umeleckým nasadením ustál svoju azda najťažšiu filmovú úlohu. Ak v rozhovoroch Odrík tvrdí, že by túto ponuku už znova neprijal, po zhliadnutí filmu Otec budete vedieť prečo.
Podobne náročnú rolu mala aj Dominika Morávková ako matka dievčatka, ktoré tragicky zomrelo. Herecké prežívanie Morávkovej vás zasiahne rovnako, ako herectvo jej kolegu.
Spolu si dvojica hercov dokázala vytvoriť veľmi osobný a od pohľadu uveriteľný vzťah s detskou predstaviteľkou Dominiky, dievčatka, ktoré si divákov od prvej minúty bezpochyby získa. O to ťažšie bude aj pre vás prijať jej osud.
Prvá a najtragickejšia časť filmu je mimoriadne pôsobivá, ale ešte dôležitejšie je to, čo nasleduje po nej. Tereza Nvotová prostredníctvom filmu vysvetľuje, že aj tak ohromný ľudský omyl má svoje vysvetlenie a príčiny a okrem toho, že každého diváka osobne varuje pred podobnou chybou, sa snaží spoločnosť priviesť k pochopeniu pozostalých. Premiéra filmu Otec na festivale Cinematik odštartovala jeho púť slovenskými kinami a už teraz možno predpovedať veľký celospoločenský vplyv filmu. Mnohých prinúti prestať veriť vo vlastnú neomylnosť a vďaka tomu možno zachráni aj niekoľko ľudských životov.
Projekcia filmu Otec v Dome umenia v úvode 20. ročníka Cinematiku bola silným zážitkom, no nie každý, kto mal o ňu skutočný záujem, sa jej mohol zúčastniť. Vstup do kinosály sprevádzala aj vplyvom zlého počasia a organizačného zmätku, značná nespokojnosť najmä zo strany tých, ktorí sa do sály bez pozvánky nemohli dostať, no napriek tomu pre nedostatok informácií od organizátorov na mieste stáli v rade a čakali na film. Tím organizátorov odhadol veľký záujem o film a pre divákov pripravil ďalšiu projekciu filmu Otec v kinosále Elektrárňa. Chaosu v Dome umenia tým však nezabránili. Zostáva veriť, že si po náročnom štarte Cinematik návštevníkov opäť získa programom nasledujúcich dní.
Matúš Trišč
Zdroj foto: DANEA Production
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Balet
Ondrej Šoth, Zuzana Mistríková: DENNÍK ANNY FRANKOVEJ
10.
októbra
Činohra
Marina Carr: DIEVČA NA OLTÁRI
11.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
11.
októbra
Opera
Jules Massenet: WERTHER
12.
októbra
Opera
ORCHESTRÍČEK
12.
októbra
Činohra
Bertolt Brecht: PÁN PUNTILA A JEHO SLUHA MATTI
14.
októbra
Opera
Emmerich Kálmán: VOJVODKYŇA Z CHICAGA
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
Cinematik 2025 spoznal víťazov jubilejného ročníka
Medzinárodný filmový f...
Snímka Otvorené vzťahy na Cinematiku a v kinách
Takmer romantická komé...
O Oscara zabojuje film Otec, ktorý práve prichádza do slovenských kín
Členstvo Slovenskej film...
Slovenskú nomináciu na Oscara vyhlásia na 20. ročníku Cinematiku
Medzinárodný filmový f...
Režisérka Tereza Nvotová sa nezľakne žiadnej témy
Tereza Nvotová sa naro...
Od Lucindy Childs po meme kultúru: Bratislava v pohybe ukáže tváre dnešného tanca
Medzinárodný festival sú...
TKEJ: oslava umenia pohybu a formovanie pedagogickej tradície
Záverečné predstavenie...
Ocenená tanečná inscenácia odštartuje 29. ročník Bratislava v pohybe
Medzinárodný festival...
Svetoznámy Győrsky balet opäť v Divadle Nová scéna
Presne po roku prichád...
Hviezdy svetového baletu na javisku Národného divadla Košice
Výnimočný večer, počas...
Cinematik 2025 spoznal víťazov jubilejného ročníka
Medzinárodný filmový f...
Snímka Otvorené vzťahy na Cinematiku a v kinách
Takmer romantická komé...
Sezóna v košickom divadle Thália s mottom: Ale občas počujem čas
Premiérou kabaretného pre...
Inscenácia, ktorá pozýva k objatiu
Ako by vyzerala vojna,...
O Oscara zabojuje film Otec, ktorý práve prichádza do slovenských kín
Členstvo Slovenskej film...