Zomrel režisér a pedagóg Stanislav Párnický, nakrúcal pre film aj televíziu
V piatok 31. marca 2023 zomrel vo veku nedožitých 78 rokov slovenský režisér, scenárista a pedagóg...
31. marca 2023
Stanislav Párnický sa narodil 11. apríla 1945 v Piešťanoch. V rokoch 1963 až 1971 vyštudoval odbor divadelnej réžie na Vysokej škole múzických umení (VŠMU) v Bratislave. Už počas štúdia zaujal divadelnými inscenáciami Tiger a Stenotypisti, To je tá Finta alebo Kráľ Ubu, ktoré získali ceny na festivaloch v zahraničí. V roku 1968 začal pracovať ako režisér Divadla SNP v Martine, kde režíroval diela Williama Shakespeara, Slawomira Mrożeka, ale aj Ivana Bukovčana a ďalších svetových i domácich autorov.
V 70. rokoch minulého storočia začal Párnický spolupracovať s Československou televíziou Bratislava, pričom naďalej ako hosťujúci režisér pôsobil v Slovenskom národnom divadle, Poetickom súbore Novej scény a v Divadle Andreja Bagara v Nitre. V Hlavnej redakcii literárno-dramatických programov nakrútil televízne inscenácie Švédska zápalka (1971), Americká tragédia 1 – 3 (1976), Pravdu, nič len pravdu (1977), Večera (1978), Nedokončená partia (1981), Zvony (1983), Šťastie na dobierku (1986), Pustatina lásky (1994), ale aj televízne filmy Straty a nálezy 1 – 5 (1975), Chlapec z majera (1979), Najatý klaun (1980), Zbožňovaná (1980), Pasca (1981), O mužoch, ženách a deťoch (1984). „Párnický spolu s Miloslavom Lutherom a Jurajom Lihositom začínali menej hlučne ako ich predchodcovia, Uhrova alebo Jakubiskova generácia,“ uviedol vo Film.sk pri príležitosti režisérových 70. narodenín filmový historik Richard Blech. Podľa neho „Párnický našiel svoju tvorivú platfomu práve v televízii a už seriálom Straty a nálezy (podľa Jána Soloviča) z roku 1975 potvrdil svoju televízno-dramaturgickú invenciu.“
Od televíznej tvorby bol len krok k filmovej tvorbe pre kiná. Stanislav Párnický debutoval v roku 1985 filmom Kára plná bolesti. Rozprával v ňom príbeh dvoch priateľov žijúcich na okraji spoločnosti, ktorí aj pri ťažkom živote na slovenskej dedine počas druhej svetovej vojny snívajú o krajine plnej tepla, pokoja a hojnosti, bez vojny a utrpenia. O dva roky neskôr podľa rovnomenného románu Ladislava Balleka nakrútil svoj najoceňovanejší film Južná pošta (1987), v ktorom sa podľa Blecha „už naplno prejavila Párnického režijná skúsenosť, schopnosť vybrať a viesť hercov a navodiť atmosféru príbehu.“ Film sa odohráva v časoch povojnového obdobia na južnom Slovensku a retrospektívne sa v ňom v spomienkach štyridsaťročného spisovateľa odvíjajú prelomové chvíle detstva päťročného chlapca, ktorého svet je plný svojráznych postáv. „Pociťoval som subjektívnosť témy a snažil som sa, aby hrdinovia okrem literárnych odkazov boli aj niečím živí, aby boli obrazom doby, ktorá je kdesi mimo nás a nevieme sa jej dotknúť iným spôsobom len prostredníctvom spomienky,“ povedal o vzniku filmu režisér pre mesačník Film.sk. Neskôr Párnický podľa námetu a scenára herečky Milky Zimkovej nakrútil film ...kone na betóne (1995), ktorý bol voľným pokračovaním Uhrovho filmu Pásla kone na betóne z roku 1982.
V neskoršom období Párnický nakrúcal filmové portréty pre televízny cyklus Tucet. V roku 2010 spolupracoval na televíznom seriáli Nesmrteľní, v roku 2011 nakrútil televízne filmy Dušičky seniorov a Čerešňový chlapec, v roku 2013 televízny seriál Kolonáda a v roku 2016 televíznu rozprávku Zázračný nos. Od roku 1977 pôsobil ako pedagóg VŠMU v Bratislave, v roku 1990 sa podieľal na vzniku jej Filmovej a televíznej fakulty. V rokoch 1989 – 1996 pôsobil ako prorektor VŠMU pre rozvoj, v rokoch 1996 – 1999 ako vedúci katedry filmovej a televíznej réžie a v rokoch 1999 – 2006 bol dekanom Filmovej a televíznej fakulty VŠMU. Stal sa docentom (1991) aj profesorom (1995). V roku 2017 získal cenu ministra kultúry SR za dlhodobý mimoriadne významný režijný prínos v oblasti audiovízie. Má mnoho nasledovníkov, medzi nimi etablovaných režisérov Martina Šulíka, Matyása Priklera a mnohých ďalších, ktorým počas svojho pôsobenia na škole pomáhal v ich profesionálnom formovaní.
„Stanislav Párnický bol výnimočný pedagóg,“ hovorí Martin Šulík, ktorého Párnický viedol počas štúdia ako vedúci pedagóg. „Svojich študentov nechcel formovať na svoj obraz, ale snažil sa rozvíjať ich osobnosť. Veril, že skutočný tvorca musí vychádzať zo seba, zo svojej životnej skúsenosti. Ako pedagóg nevnucoval svoje názory, ale skôr láskavo sprevádzal študentov na ich ceste. Vytvoril základné kontúry študijného programu filmovej réžie na VŠMU, ktoré štyridsať rokov rozvíjal a sú aktuálne dodnes.“
Zdroj: TS Simona Nôtová, tlačová tajomníčka SFÚ
12.
októbra
Opera
ORCHESTRÍČEK
12.
októbra
Činohra
Bertolt Brecht: PÁN PUNTILA A JEHO SLUHA MATTI
14.
októbra
Opera
Emmerich Kálmán: VOJVODKYŇA Z CHICAGA
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
16.
októbra
MALÁ SCÉNIČKA
16.
októbra
Hudba
VITAJ, 57. SEZÓNA: OTVORENIE S PATETICKOU
16.
októbra
Hudba
Otvárací koncert 77. koncertnej sezóny
17.
októbra
Činohra
Jan Werich: TRAJA VETERÁNI
17.
októbra
Hudba
Otvárací koncert 77. koncertnej sezóny
Slovenský filmový ústav predstaví na Art Filme klasické filmy v sekcii Rodinné filmové striebro
Účasť Slovenského film...
Výstava v Kine Lumière predstaví plagátovú tvorbu dizajnéra Zdeňka Zieglera
V Kine Lumière pokraču...
Pripomíname si ich okrúhle výročie filmových týždenníkov
V júni uplynie 80 roko...
Kino Lumière premietne tri najvýraznejšie slovenské filmy venované druhej svetovej vojne
Pri príležitosti 80. v...
Minifestival európskeho filmu 5x5
Už 12. mája 2025 sa v br...
Od Lucindy Childs po meme kultúru: Bratislava v pohybe ukáže tváre dnešného tanca
Medzinárodný festival sú...
TKEJ: oslava umenia pohybu a formovanie pedagogickej tradície
Záverečné predstavenie...
Ocenená tanečná inscenácia odštartuje 29. ročník Bratislava v pohybe
Medzinárodný festival...
Svetoznámy Győrsky balet opäť v Divadle Nová scéna
Presne po roku prichád...
Hviezdy svetového baletu na javisku Národného divadla Košice
Výnimočný večer, počas...
Cinematik 2025 spoznal víťazov jubilejného ročníka
Medzinárodný filmový f...
Snímka Otvorené vzťahy na Cinematiku a v kinách
Takmer romantická komé...
Sezóna v košickom divadle Thália s mottom: Ale občas počujem čas
Premiérou kabaretného pre...
Inscenácia, ktorá pozýva k objatiu
Ako by vyzerala vojna,...
Film Otec môže zachrániť ľudské životy
Po uvedení na prestížn...