Päťdesiat rokov s filmovou hudbou: Oscarmi ocenení skladatelia
Filmovú hudbu dnes vyhľadávajú aj na koncertoch hlavne mladí ľudia. Spomeniete si, ktoré filmy za u...
25. marca 2023
Len nedávno sme tu mali udeľovanie prestížnych cien – Oscary, ku ktorým už neodmysliteľne patrí aj udeľovanie cien v rámci kategórií za najlepšiu pôvodnú hudbu. Tento rok ju získal Volker Bertelmann, nemecký klavirista a skladateľ, ktorý vystupuje a nahráva najmä pod menom Hauschka. Je známy najmä skladbami pre preparovaný klavír. Za hudbu k filmu All Quiet on the Western Front získal nielen Oscara, ale aj cenu Britskej akadémie.
To je aktuálny ročník, ktorý máme za sebou, ale spomeniete si na klasiky ako Schindlerov zoznam či E.T. Mimozemšťan? Sú to legendárne melódie, ktoré keď počujete, ihneď sa vám vybaví film – o tých nových filmoch to zatiaľ povedať nemôžeme... Poďme sa spoločne pozrieť, ktorým hudobným skladateľom dala Americká filmová akadémia za uplynulých 50 rokov Oscara práve za pôvodnú filmovú hudbu.
Nemecký skladateľ Volker Bertelmann si odniesol ocenenie za kompozíciu pre protivojnový epos Na západe nič nového. Bertelmann pri preberaní svojho prvého Oscara povedal: „Práca na takomto filme sa vás vždy dotkne.“
Hans Zimmer čakal 27-rokov na svojho druhého Oscara – prvého dostal v roku 1994 za Levieho kráľa. Zimmer je pôvodom nemecký producent a skladateľ filmovej hudby a tvorí ako „na bežiacom páse“. Zložil hudbu k viac než 100 filmom, medzi jeho legendárne (a nesmierne náročné) partitúry patria Piráti z Karibiku či Gladiátor. Ak ste boli už na koncertoch Filmovej hudby v Slovenskej filharmónii, práve na nich sa najväčšej obľube teší hudba z filmu Harry Potter. Teda, treba podotknúť – ako u koho. Obľubuje ju publikum, ktoré okamžite živo reaguje, zjavne menej samotní hráči, keďže je to po technickej stránke nesmierne náročné dielo na interpretáciu.
Traja hudobní velikáni získali cenu za najlepšiu hudbu v animovanom filme od spoločností Disney a Pixar. Film je o jazzovom hudobníkovi, ktorý sa ocitne uväznený v alternatívnom svete a musí sa vrátiť do svojho skutočného života na Zemi.
Toto bol rok v znamení Jokera. Nielen Oscar pre životný výkon Joaquina Phoenixa, ale aj za pôvodnú hudbu. Islandská skladateľka Hildur Guðnadóttir sa stala prvou ženou, ktorá získala cenu Akadémie za filmovú hudbu od roku 1997 (v tom roku získala Oscara skladateľka Anne Dudley za hudbu k filmu Do naha!). Partitúra k Jokerovi je zvukovo podmanivá: nahral ju 100-členný orchester, ale všetky hlavné témy hrá Gudnadottir a jej halldorofón, čo je druh elektrického violončela. Má 8 strún a na každej je mikrofón, na zadnej strane je reproduktor, ktorý vytvára spätnú väzbu. A preto počujeme z Jokera tie zvláštne zvuky, ktoré však znejú elektroakusticky, no len ťažko ich vieme identifikovať. Mimochodom, islandská hudobníčka Hildur Guðnadóttir vytvorila aj soundtrack k filmu Tár, takže Oscar jej v kariére zjavne pomohol.
Afrikou inšpirovaná hudba Ludwiga Göranssona k filmu Black Panther, ktorý zožal chválu za svoju autentickosť a jedinečnosť v porovnaní s ostatnými Marvel filmami, prekoval v roku 2019 aj filmy ako Návrat Mary Poppins či Psí ostrov.
Bol to Desplatov druhý Oscar v priebehu troch rokov. Film The Shape of Water prekonal soundtracky od Johna Williamsa, Jonnyho Greenwooda, Cartera Burwella a Hansa Zimmera a získal titul najlepšia pôvodná hudba. V Európe je tento autor podstatne viac oceňovaný ako v Amerike. Alexandre Michel Gérard Desplat je francúzsky hudobný skladateľ a dirigent, autor filmové hudby, ktorý od svojich piatich rokov hrá na klavír, učil sa hrať aj na flautu a trúbku, študoval u legendárneho skladateľa Xenakisa. Za najlepšiu hudbu k filmom získal mnoho ocenení. Za drámu Kráľova reč BAFTA, za Farebný závoj Zlatý glóbus a za drámu Tlkot môjho srdca sa zastavil a thriller Muž v tieni dvoch Césarov.
Justin Hurwitz si v roku 2017 odniesol hneď dve sošky za ten istý film. Ocenený bol nie len za soundtrack k filmu, ale aj za najlepšiu pôvodnú pieseň s názvom City of Stars, ktorú spolu spievali Emma Stone a Ryan Gosling.
Geniálny svetoznámy skladateľ Ennio Morricone za celý svoj život zložil k filmom vyše 500 hudobných kompozícií. No až v roku 2016 bol za svoju prácu ocenený Oscarom, a to za western od Quentina Tarantina. Notoricky známe sú predovšetkým Morriconeho kompozície z iných westernových filmov, ako napríklad Vtedy na západe, Za hrsť dolárov alebo Dobrý, zlý a škaredý.
Hudbu pre Grand Hotel Budapešť znamenala Desplatovo prvé víťazstvo Oscara, napriek tomu, že bol nominovaný takmer každý rok od roku 2007.
Medzi siedmimi Oscarmi, ktoré si vyslúžila vesmírna snímka Gravitácia režiséra Alfonsa Cuarona je aj Oscar za najlepšiu hudbu. Ten poputoval do rúk skladateľa Stevena Pricea.
Kanadský skladateľ Mychael Danna získal svojho prvého Oscara za soundtrack so svojou hudbou, na ktorú malo vplyv Indické umenie. Nominovaní boli aj John Williams, Thomas Newman, Alexandre Desplat a Dario Marianelli.
Vo filme, kde bol zvuk (alebo jeho nedostatok) jedným z najdôležitejších prvkov, musí byť hudba výnimočná. Našťastie charakterné dielo Ludovica Bourcea bolo presne také a podarilo sa mu prekonať dvojnásobnú nomináciu Johna Williamsa (Vojnový kôň, Tintinove dobrodružstvá).
Prevažne elektronická partitúra sa perfektne hodila k sociálnej mediálnej dráme The Social Network a akadémia ju ako takú ocenila napriek silnej konkurencii v tejto kategórii. Bol to zápas s hudbou Hansa Zimmera pre Počiatok a Alexandra Desplata pre Kráľovu reč.
Disney sa v roku 2010 vrátilo do kategórie oscarových soundtrackov s Giacchinovou očarujúcou partitúrou k animovanej klasike Hore, ktorá porazila Hansa Zimmera, Jamesa Hornera a Alexandra Desplata.
Hudba ovplyvnená Bollywoodom. Film Milionár z chatrče od Dannyho Boyla bol svojho času obrovským hitom, oceňovaný po všetkých stránkach.
Marianelliho hudba k filmovej verzii románu Iana McEwana Atonement získala uznanie zo všetkých strán. Marianelli je taliansky hudobný skladateľ, etablovaný hlavne v žánri filmovej hudby. Päťkrát spolupracoval s Joe Wrightom na filmoch: Pýcha a predsudok, Pokánie, Sólista, Anna Karenina, Najtemnejšia hodina, trikrát bol nominovaný na Oscara za najlepšiu hudbu, ale nomináciu na sošku sa mu zatiaľ podarilo premeniť len raz.
Gustavo Santaolalla uspel na oceňovaní dva roky po sebe za najlepšiu pôvodnú hudbu v dráme Babel s Bradom Pittom a predtým odvážnej snímke Skrotená hora.
Dráma Anga Leeho o vzťahu dvoch kovbojov je veľmi uznávaná, v neposlednom rade pre svoj gitarový soundtrack od Gustava Santaolallu. Santaolalla je pôvodom argentínsky hudobný skladateľ, ktorý bol členom folk-rockového zoskupenia. Opustil Argentínu, presťahoval sa do Los Angeles a založil si vlastný projekt. Vydal tri albumy a skladby z posledného začali využívať vo filme a v televízii (Napríklad aj vo filme The Insider). Tým sa mu otvoril svet filmovej hudby a veľký zlom nastal, keď dostal ponuku komponovať hudbu k filmu Amores perros (rok 2000).
Oscarový nováčik Jan A. P. Kaczmarek a jeho hudba vo fantasy dráme s Johnnym Deppom a Kate Winslet bola dostatočne silná, aby odrazila Johna Williamsa aj Thomasa Newmana. Jan Andrzej Paweł Kaczmarek je poľský skladateľ, ktorý skomponoval hudbu k viac ako 70 celovečerným filmom a dokumentom.
Soška pre Howarda Shorea za pôvodnú hudbu bola len jedným z 11 Oscarov, ktoré Návrat kráľa získal v roku 2004 a jeho druhým ocenením za prácu na tejto filmovej sérii.
Salma Hayek stvárnila umelkyňu Fridu Kahlo v tomto životopisnom filme z roku 2002, no bol to skladateľ Elliot Goldenthal, kto si odniesol Oscara za svoj soundtrack. Goldenthal je študentom Aarona Coplanda a Johna Corigliana a je známy najmä svojim osobitým štýlom a schopnosťou spájať rôzne hudobné štýly a techniky originálnym a nápaditým spôsobom. Frida je pomerne atypické dielo tohto skladateľa: čerpá síce z mexickej hudby, no dokáže to vytvoriť takým spôsobom, aby ste mali pocit, že je to nové dielo. V jeho hudbe teda dominuje gitara, ktorá je postavená na detailoch a kombinovaná s prvkami vokálnej mexickej ľudovej hudby. Najkrajšia z gitarových skladieb je asi La Cavalera. Skladateľ angažuje aj orchester, zvyčajne ako sprievod gitarových skladieb, no počujeme ho aj rozvíjať témy. Ďalším dominantným je klavír - sólo v Still Life je také nádherné, že vás rozplače aj po rokoch. Príbeh Fridy nie je veselý – a odráža sa to aj v tragicky stavaných témach skladateľa. Skvelý soundtrack.
V roku 2001 dorazila do kín prvá časť kultovej trilógie. Nasledujúci rok Howard Shore získal svojho prvého oscara za povznášajúcu hudbu Spoločenstva prsteňa.
Začiatok milénia s eposom o bojových umeniach. Hudba z Tigra a draka je skvelou zmesou európskych symfonických a tradičných prvkov východných kultúr.
Film, v ktorom sú hlavnou postavou husle natreté krvou by sa pochopiteľne mal vyznačovať znamenitou hudbou. John Corigliano dokonca postaral o to, aby bola jeho hudba v roku 2000 uznaná za najlepšiu spomedzi filmových soundtrackov.
Taliansky film o holokauste bol mimoriadne úspešným na Oscaroch v roku 1999. Nicola Piovani dokázal dokonca odraziť konkurenciu v podobe Hansa Zimmera (Princ Egyptský, Tenká červená čiara).
Celkovo 11 zlatých sošiek pre Titanic a z toho jedna sa ušla aj Jamesovi Hornerovi – stál proti Johnovi Williamsovi, Dannymu Elfmanovi, Philipovi Glassovi a Jerrymu Goldsmithovi.
Romantická vojnová dráma s Ralphom Fiennesom dokázala zaujať svojou réžiou, hereckými výkonmi, kamerou a strihom, ale v neposlednom rade aj hudbou. Pre Gabriela Yareda to bol prvý a zatiaľ posledný Oscar.
Francúzsko – talianska komédia o poézii dala druhú príležitosť Luisovi Bacalovi, ktorý bol na Oscara nominovaný ešte v roku 1967. Druhú nomináciu už úspešne premenil.
Azda najobúšenejší skladateľ filmových soundtrackov prispel veľkým dielom k vytvoreniu legendárneho animovaného filmu. Bol to vôbec prvý Oscar pre Hansa Zimmera.
Drámu Stevena Spielberga netreba nikomu predstavovať. Tento režisér sa vo svojej tvorbe veľmi často vracia k téme druhej svetovej vojny. Schindlerov zoznam je v tomto smere aj jedným z najznámejších príbehov o holokauste. Williams sa mohol po dlhej dobe – kedy bol nominovaný takmer každý rok, ale bez výhry – tešiť zo zlatej sošky. To je presne tá téma – keď sa povie Schindlerov zoznam, okamžite sa každému vybaví hudba. Clivá, plačlivá, židovská téma interpretovaná na husliach, ktorá zachváti človeka, obklopí ho emóciami a nikdy nemusíte rozmýšľať ani sekundu – skrátka, okamžite si tú hudobnú tému viete vybaviť. Majstrovské inštrumentálne dielo, ktoré na husliach interpretuje Itzhak Perlman, dokáže vyvolať súcit, bolesť – je to práve hudba, ktorá vo filme tak intenzívne prehovára k divákom. No dokáže tak geniálne fungovať aj bez obrazu. Pozrite sa, ako rozplakala hráčku anglického rohu v orchestri po tom, čo odhohrala svoj part...
Skladateľ Menken získal za skomponovanie hudby k animovaným filmom od Disney celkovo 8 Oscarov z 9 nominácií (Podarilo sa mu to aj v roku 1996, vtedy však bola hudba filmu Pocahontas zaradená do inej kategórie ako Il Postino). To znamená, že o ňom v tomto rebríčku ešte budeme počuť.
Aj vďaka Menkenovi a jeho práci na disneyovkách vzrástol opätovný záujem o animovaný film.
V tomto čase bol John Barry už zvyknutý na preberanie cien. Za hudbu vo filme tanec s vlkmi si odniesol svojho piateho Oscara.
A tu to celé začalo. Do roku 1990 bol Pinocchio (1941) posledný Oscarom za najlepšiu hudbu ovenčený animovaný film. Cena pre nováčika Alana Menkena bol tak trochu prevrat.
Menej známa snímka Vojna o fazuľové pole zrežírovaná Robertom Redfordom získala jediného Oscara, a to práve za hudbu od Davea Grusina. Podarilo sa mu poraziť Johna Williamsa (Náhodný turista), Georgea Fentona (Nebezpečné známosti), Mauricea Jarreho (Gorily v hmle: Príbeh Dian Fosseyovej) a Hansa Zimmera (Rain Man).
Na hudobnej zložke výpravného historického filmu od talianskeho režiséra Bernarda Bertolucciho spolupracoval japonský skladateľ Ryuichi Sakamoto aj frontman skupiny Talking Heads David Byrne. Táto zaujímavé spojenie tvorcov nezostalo bez povšimnutia Akadémie.
Round Midnight bol ďalším štylistickým medzníkom pre Oscara za najlepšiu pôvodnú hudbu, keďže išlo o mimoriadne jazzovú záležitosť. Jazzové partitúry boli nominované už predtým, ale pre Herbieho Hancocka to bolo pozoruhodné nesymfonické víťazstvo. Round Midnight je dráma odohrávajúca sa v jazzových kluboch v Paríži 50. rokoch. Režíroval ju Bertrand Tavernier a hrá v nej skutočný jazzový muzikant - tenor saxofonista Dexter Gordon, ktorý stvárňuje Dalea Turnera, bývalého hudobníka. Svoju neúspešnú kariéru utápa v alkohole a drogách a trávi večery jamovaním so svojimi priateľmi v legendárnom klube Blue Note v Saint-Germain. Raz v noci sa Turner stretáva s Francisom Borlerom (François Cluzet), grafickým dizajnérom, ktorý sa v časoch svojej najväčšej slávy stal Turnerovým fanúšikom. Postupne sa obaja muži spriatelia a premýšľajú o svojich životoch, láskach a hudbe. Vo filme si zahralo množstvo ďalších skutočných jazzových hudobníkov.
Z hudobného hľadiska je Round Midnight doslova určený pre všetkých jazzových fanúšikov. Počujete v ňom legendárne štandardy, ktoré napísali Theolonious Monk, George a Ira Gershwin a Bud Powell, skvelé vystúpenia jazzových umelcov tej doby ako Hancock a Gordon, ako aj klaviristu Cedara Waltona, gitaristu Johna McLaughlina, trubkárov Cheta Bakera a Freddieho Hubbarda či saxofonistu Wayne Shortera. Skrátka, autentický jazz zo zafajčených barov, v ktorých sa láska k hudbe stráca na dne pohára. Vrcholom muzikantského umenia je virtuózne klavírne vystúpenie samotného Herbieho Hancocka a oduševneného scatu Bobbyho McFerrina v titulnej skladbe „Round Midnight“.
Úspešný film Sydneyho Pollacka a tiež triumf Johna Barryho.
Maurice Jarre zožal prácou na tomto filme tretieho Oscara vo svojej kariére vďaka veľkolepej kompozícii. Za drámu Davida Leana bola ocenená aj herečka Peggy Ashcroft.
Bill Conti skomponoval hudbu k akčnej dobrodružnej dráme o astronautoch vesmírneho programu.
Opäť John Williams, ktorý dokázal, že tradičná symfonická hudba so vzletnými melódiami môže fungovať rovnako dobre, ako elektronický soundtrack.
Vangelis a notoricky známe melódie, ktoré zľudoveli tak veľmi, že už málokto pozná ich skutočný pôvod. Ďalší významný zástupca elektronickej hudby na Oscaroch.
Hudba Michaela Gorea k celosvetovému hitu Fame bola senzáciou a potvrdil to aj Oscar.
Georges Delerue získal svojho prvého a jediného Oscara za túto romantickú komédiu režiséra Georga Roy Hilla. Oscar za hudbu bola jediným, aký tento film získal.
John Williams opäť odišiel naprázdno aj s jeho hudbou pre Supermana. Elektronické dielo Giorgia Morodera pre Midnight Express bolo prekvapivým víťazom.
Blížime sa ku koncu rebríčka a nesmie nám tu chýbať ani sci-fi klasika Star Wars. Ide jednoducho o jeden z najznámejších soundtrackov, aký bol kedy napísaný.
Žiadna hororová klasika by nemohla fungovať tak dobre, keby neobsahovala napínavú či desivú hudbu. Výnimkou nie je ani The Omen a zborová hudba Jerryho Goldsmitha.
Pokračujeme v hororovom naladení. Práve toto je snímka, ktorá priniesla prvého Oscara za pôvodnú hudbu slávnemu Johnovi Williamsovi.
Zo šiestich Oscarov pripadol jeden aj skladateľovi menom Nino Rota. Ten bol pôvodne nominovaný na Oscara za hudbu pre prvý film Krstný otec v roku 1972. Ukázalo sa však, že Rota použil časti inej skoršej partitúry. Podobnú chybu už pri ďalšom filme neurobil. Dodnes je táto filmová melódia slávna – znie v mnohých aranžoch, pri rôznych príležitostiach a taktiež patrí medzi tie, ktoré ihneď viete priradiť k filmu. Nino Rota bol taliansky klavirista, dirigent a skladateľ, ktorý staval na silných melódiách a príkladom je aj jeho titulná skladba k tomuto, dnes už kultovému filmu.
Legendárni herci, legendárny režisér a legendárna hudba Marvina Hamlisha. Žiadnu z iných nominácií film nedokázal premeniť, iba nominácie na najlepšiu pieseň a najlepšiu dramatickú hudbu.
Spracovali: Matúš Trišč, Zuzana Vachová
Titulná foto: Universal Pictures
12.
októbra
Opera
ORCHESTRÍČEK
12.
októbra
Činohra
Bertolt Brecht: PÁN PUNTILA A JEHO SLUHA MATTI
14.
októbra
Opera
Emmerich Kálmán: VOJVODKYŇA Z CHICAGA
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
16.
októbra
MALÁ SCÉNIČKA
16.
októbra
Hudba
VITAJ, 57. SEZÓNA: OTVORENIE S PATETICKOU
16.
októbra
Hudba
Otvárací koncert 77. koncertnej sezóny
17.
októbra
Činohra
Jan Werich: TRAJA VETERÁNI
17.
októbra
Hudba
Otvárací koncert 77. koncertnej sezóny
Od Lucindy Childs po meme kultúru: Bratislava v pohybe ukáže tváre dnešného tanca
Medzinárodný festival sú...
TKEJ: oslava umenia pohybu a formovanie pedagogickej tradície
Záverečné predstavenie...
Ocenená tanečná inscenácia odštartuje 29. ročník Bratislava v pohybe
Medzinárodný festival...
Svetoznámy Győrsky balet opäť v Divadle Nová scéna
Presne po roku prichád...
Hviezdy svetového baletu na javisku Národného divadla Košice
Výnimočný večer, počas...
Cinematik 2025 spoznal víťazov jubilejného ročníka
Medzinárodný filmový f...
Snímka Otvorené vzťahy na Cinematiku a v kinách
Takmer romantická komé...
Sezóna v košickom divadle Thália s mottom: Ale občas počujem čas
Premiérou kabaretného pre...
Inscenácia, ktorá pozýva k objatiu
Ako by vyzerala vojna,...
Film Otec môže zachrániť ľudské životy
Po uvedení na prestížn...