Pracovné poznámky Zlatušky Vincentovej – časť 6.
Pre potreby VŠMU, pedagógov ZUŠ pripravila Mgr. art. Jana Gallovich Bílková, ArtD., ktorá disponuje...
6. marca 2023
V skratke o autorke slovami Mgr. art. Jany Gallovich Bílkovej, ArtD.: “Zlatuška Vincentová pôsobila na Slovensku od roku 1951. Poznámky významnej pedagogičky tanca sú aj dnes pre mnohých študentov mimoriadne vzácne a obohacujúce. Odbornej literatúry pre pedagógov tanca je na Slovensku málo a tým, že pani Vincentová preložila veľa odbornej literatúry zo zahraničia, obohatila svoje poznámky o veľa cenných informácií.
Naše spoločné stretnutia a spolupráca na prípravách dokumentu v zbieraní cenných výpovedí, informácií, rozhovorov, bola aj pre mňa obohacujúca, uvážila som, že „Poznámky Zlatušky Vincentovej“ by mohli oceniť aj moji študenti VŠMU, ktorých by mohla touto cestou taktiež obohatiť.
Vážim si pokornú, pracovitú a skromnú osobnosť Z. Vincentovej, ktorá vždy cítila potrebu pomáhať, učiť, zachytiť a odovzdať informácie budúcim generáciám. Tým by sa touto cestou naplnil zámer tejto jedinečnej osobnosti, ktorej sa chcem touto cestou srdečne poďakovať.
DVD jubilejný dokument, curriculum vitae vo vizuálnej podobe som pripravila pre pani Vincentovú k jej 85. narodeninám. Dokument 4x odvysielala TV Bratislava, je zverejnený na YouTube.
Zlatuška Vincentová, priekopníčka, pedagogička a spoluzakladateľka odborného tanečného školstva na Slovensku, je pre nás všetkých, ktorí ju poznáme, ceníme si ju, jej skromnú povahu, jej silnú charismu, jednoznačne nezabudnuteľný “veľký čkovek”, ktorý sa silnou mierou podieľal na pozitívnych zmenách v tanečnom školstve viac ako pol storočia.”
I. časť cyklu Pracovné poznámky Zlatušky Vincentovej nájdete na tomto odkaze.
II. časť cyklu Pracovné poznámky Zlatušky Vincentovej nájdete na tomto odkaze.
III. časť cyklu Pracovné poznámky Zlatušky Vincentovej nájdete na tomto odkaze.
IV. časť cyklu Pracovné poznámky Zlatušky Vincentovej nájdete na tomto odkaze.
V. časť cyklu Pracovné poznámky Zlatušky Vincentovej nájdete na tomto odkaze.
Positions de bras
Typická forma - zaoblenosť (arrondi – termín prevzatý z taliančiny).
Positions allongées - predĺžené pozície majú mäkké línie (najčastejšie sa používajú v arabeskách).
Demi-positions = „polovinové“ pozície, tzn. v polovici pôvodnej výšky (à la demi- hauteur) / (á la demi ótör)
V ruskej škole A. J. Vaganovovej (petrohradskej, leningradskej) sa ustálili nasledovné polohy a pozície horných končatín:: prípravná poloha (en bas – án ba = dole) a 3 pozície horných končatín; v moskovskej škole - N. I. Tarasov: 7 pozícií horných končatín (zahŕňajú asymetrické polohy)
Enrico Cecchetti (talianska škola): 5 pozícií horných končatín, sú v závislosti na pozíciách dolných končatín. Vyobrazenie pozícií horných končatín podľa E. Cecchettiho nie je celkom správne! 1.+2.+3. pozícia sú správne. 4. pozície sú dve: en avant – na obrázku je správne vyobrazená. 4. pozícia en haut (an ót = hore) je na obrázku nesprávne označená ako 5. pozícia ( jedna končatina je v 3. a druhá v 2. pozícii vaganovovskej). 5. pozície sú tri: en bas (dole – ako prípravná poloha vaganovovská), en avant (ako 1. pozícia vaganovovská = obe kočatiny vo výške bránice) a en haut (ako 3. pozícia vaganovovská - obe horné končatinanad hlavou).
1. Žiaci sa naučia polohy prstov: palec je priložený na 2. článok 3. prsta, ľahko sa dotýkajú, prsty sú uvoľnené, zaoblené. Neskôr sa toto držanie - dotyk palca na 3. prste - uvoľní.
2. Najprv sa učia symetrické polohy - pozície - v každej sa zachová výdrž, aby si uvedomili a zafixovali polohu horných končatín a pedagóg mohol chyby opravovať.
3. Výučba pozícií horných končatín predpokladá zvládnutie správneho držania tela (najmä chrbta, pliec a hlavy).
4. Postup pri výučbe:
- po zvládnutí plynulý prechod cez 2. pozíciu
Východzí postoj: prirodzený postoj oproti bodu 1, horné končatiny voľne vedľa tela; 8 x 3/4 takt
1. - 3/4: zaujať prípravnú polohu
2. - 6. - 3/4: výdrž v prípravnej polohe
7. - 3/4: uvoľnenie horných končatín
8. - 3/4: výdr
(Rytmický model nácviku 1. pozície je chybný – treba vyškrtnúť 3. takt – polovú notu s bodkou– aby vzniklo štvortaktie)
Préparation: - ako v predošlom príklade (na obrázku); 8 x 3/4 takt
1. – 3/4: zaujať 1. pozíciu
2. - 3/4: výdrž v 1. pozícii
3. - 3/4: mierne priblížiť dlane k bránici (žalúdku) – nenaručiť zaoblenosť. Miera pri-tiahnutia záleží od individuálnej dĺžky horných končatín
4. – 3/4: výdrž
5. – 3/4: späť do pôvodnej „dlhšej“ 1. pozície
6. – 3/4: výdrž
7. – 3/4: prípravná poloha
8. – 3/4: výdrž v prípravnej polohe
Prépraration: ako v predošlom príklade; 4 x 3/4 takt
1. – 3/4: zaujať 1. skrátenú pozíciu
2. –3/4: výdrž
3. - 3/4: prípravná poloha (horné končatiny sa postupne predĺžia do pôvodnej polohy)
4. –3/4: vádrž v prípravnej polohe
Préparation: ako v predošlom príklade
I. etapa: 8 x 3/4 takt
1. – 3/4: zaujať 1. skrátenú pozíciu
2. – 3/4: výdrž
3. – 3/4: zaujať 3. pozíciu (horné končatiny sa predĺžia = zrskadlová poloha prípravnej polohy)
4. –3/4: výdrž
5. –3/4: 1. skrátená pozícia
6. – 3/4: výdrž
7. – 3/4: prípravná poloha (horné končatiny sa pedĺžia)
8. – 3/4: výdrž
Préparation: ako v predošlom príklade
II. etapa: 8 x 3/4 takt
1. – 3. 3/4: keď žiaci zvládnu uvedené príklady, dokážu prejsť plynule cez 1. skrátenú pozíciu do predĺženej 3.pozície
4. - 3/4: pre kontrolu správnosti : výdrž v 3. pozícii
5. – 7. 3/4: plynule cez skrátenú 1.pozíciu späť do prípravnej pozície
8. – 3/4: výdrž v prípravnej pozícii (horné končatiny sa plynule skracujú a opäť predlžujú, pohyb nie je strnulý, ale horné končatiny akoby „dýchali“)
Préparation: ako v predošlom príklade; 8 x 3/4 takt
1. - 3/4: 1. skrátená pozícia
2. – 3/4: výdrž
3. - 4. – 3/4: plynulý prechod cez predĺženú 1. pozíciu do 2. pozície
5. - 7. – 3/4: 2. pozícia allongée a zatváranie do prípravnej polohy
8. – 3/4: výdrž v prípravnej polohe
(Pomôcka pri výučbe 2. pozície horných končatín - pre pocit správnej polohy lakťov, (aby neklesali): jednu alebo obe otvorené horné končatiny položíme v podrepe na stôl tak, aby celá jej spodná kontúra ležala na ploche stola. Stôl je vo výške „jamky“ pod plecom)
a) so zastavením v 2. pozícii: 8 x 3/4 takt
Préparation: zavedenie horných končatín do 3. pozície
1. – 3. – 3/4: 3. pozícia allongée s malým hrudným záklonom – otváranie do 2. pozície (približne na úrovni očí sa paže začínajú zaoblovať – postupne natáčať lakeť dohora)
4. – 3/4: výdrž v 2. pozícii
5. – 7. – 3/4: 2. pozícia allongée a zatváranie do prípravnej polohy
8. – 3/4: výdrž v prípravnej polohe
8 x 3/4 takt
Préparation: prípravná poloha allongée („pootvorenie“ paží) a spätné zaoblenie, 2 x 3/4 takt
1. - 3/4: 1. skrátená pozícia
2. - 3/4: výdrž
3. - 3/4: otváranie cez predĺženú 1. pozíciu do 2. pozície
4. – 3/4: výdrž
5. – 3/4: 2. pozícia allongée
6. - 3/4: vedenie horných končatín do 3. pozície (pohyb „vedú“ prvé dva prsty)
7. – 3/4: zaoblenie horných končatín do 3. pozície (dlane sa natočia dozadu)
8. – 3/4: výdrž
Krčná chrbtica umožňuje nasledovné pohyby hlavy:
predklon – záklon – úklon – natočenie do profilu (torzia) alebo poloprofilu - a ich kombinácie (predklon s natočním do poloprofilu - tzv, „šikmý predklon“, záklon s natočením do poloprofilu - tzv. „šikmý záklon“).
Prípravná poloha:
1. pozícia: mierny úklon, pohľad smeruje do dlane súhlasnej s natočením hlavy
2. pozícia: hlava natočená do poloprofilu (krk nie je kŕčovitý)
3. pozícia: mierny záklon hlavy, pohľad smeruje šikmo hore, do dlaní (v postoji en face); v niektorých školách sa zvykne použíať v tejto pozícii tzv. „šikmý záklon“ hlavy – tzn. mierny záklon s natočením do poloprofilu, pohľad smeruje do dlane súhladnej s natočením hlavy).
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Balet
Ondrej Šoth, Zuzana Mistríková: DENNÍK ANNY FRANKOVEJ
10.
októbra
Činohra
Marina Carr: DIEVČA NA OLTÁRI
11.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
11.
októbra
Opera
Jules Massenet: WERTHER
12.
októbra
Opera
ORCHESTRÍČEK
12.
októbra
Činohra
Bertolt Brecht: PÁN PUNTILA A JEHO SLUHA MATTI
14.
októbra
Opera
Emmerich Kálmán: VOJVODKYŇA Z CHICAGA
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
Legendárna Lúčnica prináša veľkolepý premiérový program „KOLOČAS
Legendárny Umelecký súbor...
Pracovné poznámky Zlatušky Vincentovej – časť 5.
Pre potreby VŠMU, pedagó...
Pracovné poznámky Zlatušky Vincentovej – časť 4.
Pre potreby VŠMU, pedagó...
Milovníci súčasného tanca sa po pandemických časoch vrátili do divadiel
Čísla napovedajú, že mil...
Pracovné poznámky Zlatušky Vincentovej – časť 3.
Pre potreby VŠMU, pedagó...
Od Lucindy Childs po meme kultúru: Bratislava v pohybe ukáže tváre dnešného tanca
Medzinárodný festival sú...
TKEJ: oslava umenia pohybu a formovanie pedagogickej tradície
Záverečné predstavenie...
Ocenená tanečná inscenácia odštartuje 29. ročník Bratislava v pohybe
Medzinárodný festival...
Svetoznámy Győrsky balet opäť v Divadle Nová scéna
Presne po roku prichád...
Hviezdy svetového baletu na javisku Národného divadla Košice
Výnimočný večer, počas...
Cinematik 2025 spoznal víťazov jubilejného ročníka
Medzinárodný filmový f...
Snímka Otvorené vzťahy na Cinematiku a v kinách
Takmer romantická komé...
Sezóna v košickom divadle Thália s mottom: Ale občas počujem čas
Premiérou kabaretného pre...
Inscenácia, ktorá pozýva k objatiu
Ako by vyzerala vojna,...
Film Otec môže zachrániť ľudské životy
Po uvedení na prestížn...