Hudba u Fullu: Zneli diela Janáčka, Suchoňa, Machajdíka, Zeljenku a ďalších
Galéria Ľudovíta Fullu v centre Ružomberka sa po letnej prestávke v septembri opäť stala dejiskom d...
4. októbra 2022
S myšlienkou priviesť kvalitnú súčasnú hudbu aj mimo hlavných centier prišiel pred pätnástimi rokmi architekt Matúš Bišťan. Spočiatku málokto predpokladal, že by sa z pár dobre mienených akcií prezentujúcich najmä articifiálnu hudbu 20. a 21. storočia mohol vykryštalizovať cyklus koncertov, ktorý sa stane neodmysliteľnou súčasťou hudobného diania na Slovensku, a na ktorom bude pred pravidelne plným obecenstvom účinkovať takmer celá špička slovenského interpretačného umenia i s niekoľkými zahraničnými hosťami.
Dva jesenné koncerty sa niesli v atmosfére akordeónovej hudby a komorných skladieb pre husle a klavír. V nedeľu 18. septembra sa ružomberskému publiku predstavilo Československé komorné duo, pozostávajúceho z českého huslistu Pavla Burdycha a slovenskej klaviristky Zuzany Berešovej. V pestrom programe, zostavenom z hudby slovenských a českých skladateľov sa poslucháči mohli započúvať do diel Leoša Janáčka, Eugena Suchoňa, Petra Machajdíka a Bohuslava Martinů.
Janáčkova Sonáta pre husle a klavír pochádza z druhého tvorivého obdobia autora, kedy sa prikláňa k realizmu a používa reálne motívy vyvierajúce z chvíľkových a príznačných situácií. Charakteristické pre dielo sú ostrý rytmus, spájanie rôznych taktov a posúvanie prízvuku na ľahkú dobu. Tieto prvky krásne vynikli predovšetkým v tretej a štvrtej časti.
Suchoňova známa Sonatína pre husle a klavír op. 11 zaznela po prvýkrát v roku 1939 na XVII. festivale Medzinárodnej spoločnosti pre súčasnú hudbu (ISCM) v Krakove. Burdych s Berešovou dielo obohatili o perfektnú súhru a tvorivý interpretačný výkon naplnený širokou škálou emócií, vitalitou a expresivitou.
Česká rapsódia Bohuslava Martinů vznikala v spoločnosti mnohých iných skladateľových sólových huslových diel. Československé komorné duo v skladbe rozvinulo priestor pre všetko, čo dokáže hudba Bohuslava Martinů v ideálnych proporciách a v neustálych premenách dávať - kantilénu, hybnosť, technickú oslnivosť, hravosť, charakteristickú synkopičnosť a komplikovanosť, v ktorej sa nikdy nestráca a v ktorej ani nedovolí stratiť sa poslucháčovi.
Machajdíkova kratšia skladba Hra na Hru zaujala svojou nežnosťou, prehľadnosťou, i priehľadnosťou s použitím sporých, akoby známych, no pritom svojských motívov. Na poslucháča pôsobila nesmierne impresívne, no zároveň pokojne, vytvárajúc naliehavo mystickú atmosféru a gradujúce napätie.
Druhý koncert cyklu Hudba u Fullu bol venovaný akordeónu. Svoje umenie na ňom predviedol vo Fínsku pôsobiaci Tibor Iván, absolvent prestížnej Sibeliovej akadémie.
Úvod večera patril kratšej, no vzácnej Pachelbelovej Chaconne f-mol, po ktorej nasledovali tri časti známej Suite en sol Jeana-Philippa Rameaua, zahŕňajúcej aj dva veľké „hity“: skladbu La poule (kura), ktorá sa právom preslávila svojimi opisnými prednosťami a rovnako spravodlivo oslavovaná pre svoje úžasné hudobné kvality, a Les sauvages (divosi), v ktorej Rameau nadväzuje na ešte skôr napísanú hudbu, aby ňou evokoval „tanec dvoch Indiánov z Louisiany“. Svoju skutočnú virtuozitu predviedol mladý slovenský akordeonista v Toccate č.1, Op.24 významného dánskeho skladateľa, dirigenta, pedagóga a džezového klaviristu Oleho Schmidta.
V nasledujúcich štyroch z 24 Skriabinovych prelúdiách, podobajúcim sa nielen svojim charakterom ale i závažnosťou, Iván dokonale vystihol autorov zmysel pre celistvosť a prehliadku nádherných, často snivých obrazov.
Svojou hravosťou a vtipom do dramaturgie večera zapadli aj s ľahkosťou predvedené Lesné jahody Ilju Zeljenku. Záver koncertu patril Franzovi Lisztovi a jeho Zabudnutému valčíku č. 1 (Valse oubliée No.1), pripomínajúcemu príťažlivé klavírne valčíky, ktoré skladateľ písal, keď bol mladší. Liszt sa v skladbe v žiadnom prípade nezrieka virtuozity a elegancie, no skôr sa orientuje na nostalgiu a iróniu tým, že typické melodické a rytmické prvky salónnych valčíkov vkladá do inovatívnych, harmonicky odcudzujúcich sa dejov.
Cyklus Hudba u Fullu z verejných zdrojov podporuje Fond na podporu umenia. Jednotlivé koncerty sú realizované tiež s podporou Hudobného fondu a SOZA. Posledné dva tohoročné koncerty cyklu sa uskutočnia v Galérii Ľudovíta Fullu v sobotu 15. októbra (súbor Kwartludium z poľského Gdańska) a 15. decembra (Slovenský komorný orchester pod vedením svojho umeleckého šéfa Ewalda Danela).
Zdroj: Simach Art, občianske združenie
Foto: Martin Bielak
11.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
11.
októbra
Opera
Jules Massenet: WERTHER
12.
októbra
Opera
ORCHESTRÍČEK
12.
októbra
Činohra
Bertolt Brecht: PÁN PUNTILA A JEHO SLUHA MATTI
14.
októbra
Opera
Emmerich Kálmán: VOJVODKYŇA Z CHICAGA
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
16.
októbra
MALÁ SCÉNIČKA
16.
októbra
Hudba
VITAJ, 57. SEZÓNA: OTVORENIE S PATETICKOU
16.
októbra
Hudba
Otvárací koncert 77. koncertnej sezóny
Od Lucindy Childs po meme kultúru: Bratislava v pohybe ukáže tváre dnešného tanca
Medzinárodný festival sú...
TKEJ: oslava umenia pohybu a formovanie pedagogickej tradície
Záverečné predstavenie...
Ocenená tanečná inscenácia odštartuje 29. ročník Bratislava v pohybe
Medzinárodný festival...
Svetoznámy Győrsky balet opäť v Divadle Nová scéna
Presne po roku prichád...
Hviezdy svetového baletu na javisku Národného divadla Košice
Výnimočný večer, počas...
Cinematik 2025 spoznal víťazov jubilejného ročníka
Medzinárodný filmový f...
Snímka Otvorené vzťahy na Cinematiku a v kinách
Takmer romantická komé...
Sezóna v košickom divadle Thália s mottom: Ale občas počujem čas
Premiérou kabaretného pre...
Inscenácia, ktorá pozýva k objatiu
Ako by vyzerala vojna,...
Film Otec môže zachrániť ľudské životy
Po uvedení na prestížn...