Cinematik: jedinečná Lucile Hadžihalilović a premiéra surreálneho psychologického hororu
Nezameniteľný rukopis, odvážne témy a podmanivé obrazy, ktoré oscilujú medzi snom a nočnou morou. T...
5. augusta 2022
Lucile Hadžihalilović sa narodila 7. mája 1961 vo francúzskom Lyone, no jej korene siahajú do Sarajeva v dnešnej Bosne a Hercegovine. Filmovú tvorbu študovala v Paríži a počas svojej kariéry si vyskúšala takmer všetky filmové remeslá od strihu cez produkciu až po scenáristku a réžiu.
Filmografia Lucile Hadžihalilović nie je čo do kvantity rozsiahla, no každý z jej počinov je intenzívny a zapamätateľný, napríklad aj vďaka jedinečnej vizuálnej atmosfére. Práve obrazová stránka filmu je pre režisérku podľa jej slov jednou z najdôležitejších, pretože má najbližšie k jazyku a poetike našich snov.
S obrazmi Hadzihalilović narába delikátne a trpezlivo, nikam sa neponáhľa a neodhaľuje viac, než je nutné. K nosným témam jej filmov patria detstvo a mystérium dospievania, ktoré zachytáva vždy originálne, no nezriedka tiež desivo. Na Cinematiku budú môcť diváci vidieť takmer všetky jej doterajšie filmy.
Režijným debutom Lucile Hadžihalilović bol v roku 1996 film La bouche de Jean-Pierre (Jean-Pierrove ústa) – znepokojivá dráma o malej Mimi, ktorej sa po matkinom pokuse o samovraždu ujíma svojská teta. V jej byte sa však stretáva so Jeanom-Pierrom, ktorý má o Mimi celkom nevhodný záujem. Film bol po prvýkrát uvedený na festivale v Cannes v sekcii Un Certain Regard.
Aj film Innocence (Nevinnosť, 2004) režisérka venovala dievčenským hrdinkám. Tentokrát nás však prenesie do tajomnej školy, kde skupinka žiačok balansuje medzi príkazmi, zákazmi a novou skúsenosťou dospievania. Film na motívy knihy Franka Wedekinda, v ktorom si zahrala aj Marion Cotillard, získal na festivale San Sebastián cenu pre Najlepšieho nového režiséra.
Dosiaľ zrejme najúspešnejším filmom Lucile Hadžihalilović je Évolution (Evolúcia, 2015), mrazivý príbeh z ospalého pobrežného mestečka, kde malý Nicolas trávi dni potápaním. Raz však pod hladinou uvidí niečo, čo mu nedá spávať – telo chlapca, ktoré však následne zmizne. Nicolas náhle zisťuje, že s ľuďmi navôkol niečo nie je v poriadku. Film opäť triumfoval v San Sebastiáne, kde získal Zvláštnu cenu poroty aj Cenu pre najlepšiu kameru. Ocenili ho však aj na festivale nezávislých filmov Sundance (Cena NHK pre filmových tvorcov).
Vlani režisérka v Toronte predstavila svoj zatiaľ posledný film s názvom Earwig (Ucholak, 2021). Opäť prináša detskú hrdinku a surreálnu atmosféru plnú nejasností, na ktoré si musí divák odpovedať sám. Desaťročná Mia (Romane Hemelaers) má v ústach protézu z ľadu a jej postarší opatrovateľ Albert (Paul Hilton) ju musí niekoľkokrát denne meniť. Keď však dostane cez telefón pokyn, že je čas ísť, začína sa nová fáza jeho práce: Pripraviť dievča na opustenie domu, ktorý bol jej jediným útočiskom. Film ocenený v San Sebastiáne Zvláštnou cenou poroty bude mať na Cinematiku slovenskú premiéru.
V sekcii Rešpekt: Lucile Hadžihalilović budú môcť návštevníci festivalu vidieť aj niekoľko krátkych filmov. Nectar (Nektár, 2014) je mystickým podobenstvom z kvetinovej záhrady, kde skupinka žien vykonáva zvláštny rituál okolo svojej kráľovnej. De Natura (2018) sa zase začína nevinnou prechádzkou dvojice kamarátok v prírode. Postupne však naberá trpkú pachuť.
Okrem filmov z tvorby Lucile Hadžihalilović Cinematik premietne aj dvojicu snímok, ktoré sama vybrala a považuje za zásadné a výnimočné z pozície diváka. Jedným z nich je Valerie a týden divů (1970), fantastický horor Jaromila Jireša na motívy rovnomennej prózy Vítězslava Nezvala. Jeho hlavná hrdinka vyrastá v starom dome s prísnou babičkou a čelí hrôzostrašným návštevám upíra.
Druhým výberom režisérky je El espíritu de la colmena (Duch úľu, 1973). V magickej dráme filmár Víctor Erice zachytil vnútorný svet sedemročnej Anny, ktorá sa na pustom španielskom vidieku v čase doznievajúcej občianskej vojny po prvý raz stretáva so smrťou.
Lucile Hadžihalilović sa ako strihačka, spoluautorka či producentka podieľala aj na viacerých filmoch argentínsko-francúzskeho režiséra Gaspara Noého (vrátane hypnotického Enter the Void / Vojdi do prázdna z roku 2009). V programe Cinematiku si tak jej tvorbu aspoň čiastočne môžete vychutnať ešte raz, a to v podobe Noého novinky Vortex (2022), ktorú spoluprodukovala. Festival film premietne v sekcii Cesty slávy.
Sedemnásty ročník Medzinárodného filmového festivalu Cinematik sa uskutoční od 13. do 18. septembra 2022. Akreditácie sú až do konca augusta k dispozícii za zvýhodnenú predpredajovú cenu na stránkach www.cinematik.sk.
Zdroj TS: Lucia Fajnerová & Peter Konečný
11.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
11.
októbra
Opera
Jules Massenet: WERTHER
12.
októbra
Opera
ORCHESTRÍČEK
12.
októbra
Činohra
Bertolt Brecht: PÁN PUNTILA A JEHO SLUHA MATTI
14.
októbra
Opera
Emmerich Kálmán: VOJVODKYŇA Z CHICAGA
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
16.
októbra
MALÁ SCÉNIČKA
16.
októbra
Hudba
VITAJ, 57. SEZÓNA: OTVORENIE S PATETICKOU
16.
októbra
Hudba
Otvárací koncert 77. koncertnej sezóny
Od Lucindy Childs po meme kultúru: Bratislava v pohybe ukáže tváre dnešného tanca
Medzinárodný festival sú...
TKEJ: oslava umenia pohybu a formovanie pedagogickej tradície
Záverečné predstavenie...
Ocenená tanečná inscenácia odštartuje 29. ročník Bratislava v pohybe
Medzinárodný festival...
Svetoznámy Győrsky balet opäť v Divadle Nová scéna
Presne po roku prichád...
Hviezdy svetového baletu na javisku Národného divadla Košice
Výnimočný večer, počas...
Cinematik 2025 spoznal víťazov jubilejného ročníka
Medzinárodný filmový f...
Snímka Otvorené vzťahy na Cinematiku a v kinách
Takmer romantická komé...
Sezóna v košickom divadle Thália s mottom: Ale občas počujem čas
Premiérou kabaretného pre...
Inscenácia, ktorá pozýva k objatiu
Ako by vyzerala vojna,...
Film Otec môže zachrániť ľudské životy
Po uvedení na prestížn...