V Košiciach opäť progresívne: rozprávkový Strauss a mýtický Korsakov pod taktovkou Jindru
Šéfdirigent Štátnej filharmónie Košice Robert Jindra vedie svoj orchester k neustále novým výzvam....
21. júna 2022
Abonentný koncert A cyklu s názvom STRAUSS – RIMSKIJ - KORSAKOV, ktorý sa konal vo štvrtok 16. júna o 19:00 v košickom Dome umenia, v spolupráci so Slovenskou akadémiou vied, bol jedným z tých, pre ktoré sa oplatí vycestovať nielen na druhý koniec republiky, ale aj na kraj sveta.
Štátna filharmónia Košice pod vedením šéfdirigenta Roberta Jindru a generálnej riaditeľky Lucie Potokárovej už niekoľkokrát preukázali, že publiku prinášajú neobohraný repertoár, často dokonca raritný a teleso pod vedením Jindru sa doň púšťa s chuťou a zápalom. V tejto progresívne koncipovanej dramaturgickej línii nechýbajú atraktívni sólisti vysokých kvalít, na ktorých často stojí a padá výsledok a zároveň dokážu motivovať hráčov orchestra.
V prípade predposledného koncertu sezóny (veľkolepé finále v podobe výberu Wagnerovej opery Lohengrin sa ešte len chystá v týchto dňoch) to boli dvaja sólisti zvučných mien– jeden z najuznávanejších českých fagotistov mladej generácie Jan Hudeček a prvý klarinetista Essenskej filharmónie Johannes Schittler. S košickými filharmonikmi uviedli Straussov Duet-Concertino pre klarinet a fagot. Najzásadnejším motivačným faktorom pre mňa osobne však bolo dielo uvedené v druhej časti koncertu - Symfónia č. 2 „Antar“ Nikolaja Rimského-Korsakova.
Štátna filharmónia Košice aj tentoraz pozvala svojich abonentov a návštevníkov koncertu na predkoncertné stretnutie, ktoré sa konalo v Malej sále o 18:00 s Petrom Katinom. Lektor dramaturgie mal vzácnych hostí: oboch sólistov a šéfdirigenta Roberta Jindru, ktorý má mimoriadny dar reči a diela uviedol špeciálnym, osobným spôsobom. Richarda Straussa predstavil ako skladateľa, ktorý je známy pre interpretov mimoriadnou obtiažnosťou (už len taká ouvertúra – zahrať ju a dirigent si z čela utiera pot, pričom je doslova zmorený), mnohé jeho diela u nás dokonca nie sú hrateľné, keďže nie sú k dispozícii hudobné nástroje zahrnuté v skladateľových partitúrach. Korsakovovu symfóniu prirovnal k obľúbenej Šeherezáde, ktorá síce nie je až taká známa, no je rovnako farebná, atraktívna a pôvabná. Obzvlášť zaujímavý bol jeho výklad z pohľadu dirigenta, umelca, ktorý obdivuje diela Wagnera a Straussa, no v súčasnosti sa skôr začína prikláňať ku komornejšie ladenej hudbe. Sám šéfdirigent bol zvedavý, ako zafunguje na pódiu „chémia“ medzi dvoma excelentnými sólistami v Duete-concertino pre klarinet a fagot, ktoré sa u nás uvádza mimoriadne zriedka.
Čo však bolo podnetné, najmä pre mladé publikum, ktoré sa v Malej sále na predkoncertnom stretnutí v hojnom počte zišlo, bol výklad Straussovho diela Die schweigsame Frau v kontexte jeho veľkých opier Salome či Elektra. Sú to všetko vzácne informácie, ktoré sú z prvej ruky a zrejme na prednáškach či hodinách dejín hudby len tak bežne nezaznejú (nie, že by sme podceňovali naše školstvo, skôr vydvihujeme výnimočnosť výkladu šéfdirigenta). Rozprávanie o komickej opere okorenil aj humornými citáciami z libreta, čo jeho vstup ešte umocnilo. Peter Katina následne vyspovedal oboch sólistov a analytickým ohľadom sa zastavili aj pri Korsakovovej symfónii. Na záver uviedol Katina informácie, ktoré ešte neodzneli (sizyfovská práca, ale čo by tento pán s nesmiernym rozhľadom nezvládol, pravda). Takto pripravené publikum úplne inak vníma hudbu – navyše, raritne uvádzanú, zároveň má osobný kontakt s interpretmi – sólistami a šéfdirigentom, ktorý košický orchester vedie k neustále novým výzvam.
Koncert otvorila Die schweigsame Frau, Op.80 – Potpourri, predohra ku komickej o pere Tichá žena, ktorá vznikla v roku 1933. Bolo to v období, keď sa v Nemecku dostali k moci nacisti a na nemeckých scénach bola opera zakázaná. Zaujímavosťou je – ako aj odznelo na predkoncertnom stretnutí, hlavný hrdina opery nenávidí hudbu. Ide o britského námorníka, ktorý si hľadá tichú manželku – námet do podoby libreta spracoval známy dramatik, esejista, básnik a prekladateľ židovského pôvodu Stefan Zweig. Je to jediná komická opera Richarda Straussa – už podtitul „Potpourri“ napovedá, aký mal vzťah k ľahším žánrom (zmes melódií, v 19. storočí sa týmto názvom označovali dychové a kaviarenské kapely). Napriek tomu, jeho niečo vyše 4-minútová predohra má v sebe kompozičné majstrovstvo, sú to krátke motívy, no brilantne polyfonicky štruktúrované – na rozdiel od skutočných kaviarenských, ľahších, spravidla tanečných melódií, bez akéhokoľvek vzťahu medzi sebou, Strauss predkladá rafinovanú prácu.
Už otvárací motív lesného rohu – v podaní vynikajúceho hornistu ŠfK je písaný v štvrťových notách oproti hlavnej téme v 6/8 metre, takže Strauss rozvíja brilantnú metrorytmickú hru. To napätie kombinované s espritom ste v orchestri cítili od úvodných taktov, pričom hornista si držal neustále svoju líniu3/4 metra oproti pohyblivej melodickej línii skupiny prvých huslí a následne ďalšieho vývoja v kompozícii. Partitúra je pomerne zložitá: sláčiky pod vedením koncertného majstra Maroša Potokára mali jasný, zreteľný zvuk a v spleti štruktúry čisto artikulovali v rýchlom tempe tému. V dobrej kondícii sa ukázali aj dychy (klarinety, flauty) a šéfdirigent viedol orchester ku gradácii s plechovými dychmi a záverečnej strette. Jindrov zmysel pre výstavbu operných diel sa naplno prejavil už v prvom, otváracom diele – predohra sa môže javiť ako krátky, úvodný kus na „zahriatie“, no aj štvorminútová vie potrápiť. A tá Straussova je jednou z nich. V Košiciach znela oslnivo, bola naplnená iskrivou, energickou hudbou v svižnom tempe.
Ďalšie Straussovo dielo, Duet-concertino pre klarinet a fagot a sláčikový orchester a harfu F dur bolo príležitosťou pre dvoch špičkových sólistov. Jan Hudeček nespolupracoval s košickými filharmonikmi po prvý raz – dokonca v období covidu priniesol pre publikum premiéru jazzovo ladeného diela Lukáša Sommera Funky concerto pre fagot a komorný orchester. Jeho partnerom na pódiu sa stal prvý klarinetista Essenskej filharmónie Johannes Schittler – štúdium absolvoval na Kolínskej hudobnej univerzite v triede profesora Ralpha Manna, jedného z najrešpektovanejších klarinetistov v súčasnosti, ktorý má bohatú diskografiu.
Zvukovo príťažlivá kombinácia klarinetu a fagotu, korunovaná sláčikmi robia z tohto trojčasťového diela mimoriadne delikátne počúvanie. A opäť – raritného charakteru. Je to nádherné dielo skúseného starého majstra (ide o poslednú dokončenú inštrumentálnu skladbu Straussa z roku 1947, vzniklo dva roky pred smrťou skladateľa). Aj keď názov skladby evokuje absolútnu hudbu, Strauss za ňu „ukryl“ program. Fascinovaný programovou hudbou, Wagnerovým dielom - vplyvy v tomto diele sú zreteľné, dokonca existuje niekoľko verzií, priamo z historických prameňov, podložených samotných skladateľom, jeho listov, skíc, že sa inšpiroval nielen jedným, ale viacerými zdrojmi. Jedným z nich bol Pastier svíň, rozprávka Hansa Christiana Andersena, ďalším iný rozprávkový námet: v liste Hugovi Burghauserovi, bývalému fagotistovi Viedenskej filharmónie, ktorý bol do diela zasvätený, Strauss hovorí o vlastnom scenári, v ktorom sa princezná (klarinet) stretne s medveďom (fagotom). Z medveďa sa stane pekný princ, ak si s ním princezná zatancuje...
Môžeme dnes polemizovať či týmto dielom komponoval absolútnu alebo programovú hudbu, vždy však dokážeme počuť v skladbe príbeh princa a princeznej. Napokon, vnímali a interpretovali to tak aj samotní hudobníci – na predkoncertom stretnutí klarinetista Johannes Schittler s humorom poznamenal, že mu vôbec neprekáža, že v tejto skladbe hrá rolu princeznej...
V úvode prvej časti skladby sme počuli intro sláčikového orchestra pod vedením Maroša Potokára – so spevnou, lyrickou témou. Orchester mal konzistentný zvuk a klarinetista Schittler v prvom sóle ihneď zaujal krásnym, plným tónom a zmyslom pre precítenie jednotlivých náladových spektier. Bodkovaný rytmus a trioly vyhral plynulo v legátach, fascinujúce boli jeho diminuendá. Z prvej, nežnej témy princeznej, označenej ako „tranquillo“ , väčšinou interpretovanej klarinetistom v piáne, no znelom v priestore sály, sa razom zmenila nálada po vstupe fagotu. Fortissimo a rýchly pohyb, následné, fragmentárne stavané časti ukázali oboch sólistov vo vynikajúcej hráčskej kondícii (rovnako ako hráčov orchestra).
Po prvej časti, ktorej melodicky dominoval klarinet, sa v Andante predstavil témou lásky fagot. Hudeček interpretoval tému precítene, v pianissime, no s dôrazom na vyspievanie nádhernej melodickej línie. Tremolá v sláčikových nástrojoch romantickú líniu témy presvedčivo podfarbili. V tretej časti – ak aj publikum doposiaľ nerozpoznalo príbeh (napriek zjavnej kontrastnosti a zvukomalebnosti tém), vznikla ideálna pôda na to, aby si prostredníctvom dialogických častí oboch nástrojov tento príbeh v mysliach predstavovali. Robert Jindra dokázal spraviť z finálnej časti dobrú dramatickú výstavbu, pracovať s tempami a témami spôsobom, aby ste za nimi cítili obsah. Aj záverečný valčík – zahratý s patričnou energiou, brisknosťou okamžite evokoval obraz tanca princeznej s princom (alebo medveďom, ktorý sa na krásneho princa zmení). Je to mimoriadne virtuózna pasáž a šéfdirigent nastavil svižné tempo – nebol to žiadny noblesný valčík plný elegancie (niektoré orchestre ho takto hrajú, no táto koncepcia bola, našťastie, odlišná).
V tomto diele Strauss kombinuje technickú bravúru, dáva priestor zaskvieť sa sólistom, no zároveň aj humor vo výraze a a precítenú lyriku. V tento večer táto ojedinelá trojkombinácia v Košiciach v Dome umenia na pódiu dostala priestor v komplexnej podobe.
Nikolaj Rimskij-Korsakov a jeho Symfónia č. 2 fis mol Antar, op. 9 prišla na rad po prestávke. Konečne sa niekto odvážil hrať niečo iné ako orchestrálnu suitu Šeherezádu. No veď iste, nikto jej kvality nepopiera – dokonca dokáže potrápiť nejedno, aj špičkové teleso, svojím exotickým charakterom, zložitými rytmami, výrazovou rozmanitosťou. Čo však zásadne robia mnohé naše orchestre v interpretácii naopak, je chápanie samotnej ústrednej témy - nežné husľové sólo Šeherezády – téma, ktorú poslucháč dôverne pozná. Má mať v sebe okrem nehy aj dôvtip, inteligenciu, bystrosť, empatiu a jemnosť, aby tvorila kontrast voči agresívnemu svetu sultána. Ten príval extrovertnej energie a afektu namiesto intímnosti, aký sa spravidla ozýva z pódií (lebo „ja“ mám sólo a je úplne vedľajšie, aká je podstata diela), azda musí vyrušiť z pokojného spánku aj samotného skladateľa.
Toto dielo nespomíname náhodou – majster inštrumentácie, nesmierne nadaný, invenciou oplývajúci ruský skladateľ Nikolaj Rimskij-Korsakov, mal nesmierny dar pre zachytenie atmosféry. Jeho diela nesú známky vysokých kompozičných kvalít, aj dnešného poslucháča dokážu v mnohom dojať a prekvapiť zároveň. Strhujúca hudba, silné melódie, bohaté, chromatické harmónie, neuveriteľný zmysel pre farby v orchestri, ktorými priam dokázal maľovať témy. A samozrejme, Korsakovova fascinácia svetom – Európou, mýtmi, legendami a tajomstvami, ktoré sa stali často podkladmi pre jeho hudbu plnú poézie, no v prvom rade vášne.
Symfóniu Antar, farebnosťou nápadne pripomínajúcu Šeherezádu, napísal v roku 1868 a revidoval dvakrát. Prehodnotil svoj pohľad a nazval ju symfonická suita. Príbeh tohto diela sa odvíja od hrdinu Antara, dobrodruha žijúceho v púšti, ktorý zachráni gazelu. Z nej sa však vykľuje víla, ktorá je kráľovnou Palmýry. Za odmenu dostane Antar to, čo mu v živote chýba: pomstu, moc a lásku. Práve láska sa mu však stane osudnou a v závere umiera v náručí vládkyne.
Prvá veta symfónie predstavila hlavného hrdinu – Korsakov v tajomnej atmosfére púšte (magický úvod – hlboké polohy – violončelá, kontrabasy a fagoty, lesný roh, kombinácia tejto zvukovosti vyvolá v človeku až zimomriavky) necháva zaznieť majestátne violy. Vznešený zvuk s patričným výrazom melanchólie sme v prvej časti počuli niekoľkokrát – aj po stretnutí s kráľovnou, hudobnom kontraste. Bol interpretovaný s citom pre výstavbu melódie, skladateľ Antara predstavuje ako veľkého hrdinu, no so smútkom v duši. Je to takmer až divadelný námet, pre aké mal skladateľ vždy zmysel – a tým pádom aj pevná pôda pre šéfdirigenta Roberta Jindru. Typickú širokú ruskú melodiku dokázal orchester pod jeho taktovkou interpretovať s hĺbkou, no v predpísanom v piáne, s istou dávkou meditácie, v Largu, ktoré vás chytilo za srdce. Následne kládol väčší dôraz na kontrasty a členitosť partitúry. Vrúcnosť sláčikov v kombinácii s čistými výkonmi dychových nástrojov (lesný roh, flauta...) spravili už v prvej časti z Korsakovovho diela unikátny zážitok. A najmä – priniesli pochopenie charakterov hrdinov. Za interpretáciou symfónie sa totiž skrýval príbeh, v hudbe bol vybudovaný s citom pre dramatické umenie a hráči doň vložili srdce.
V druhej časti vládne pomsta a vnútorný hnev Antara – dominujú plechové dychy a téma hrdinu získava odlišnú atmosféru. Skladateľ ju mení harmonicky, využíva disonancie, naberá odlišný výraz, svojou ostrosťou a turbulentnosťou sa mení charakterovo, no vždy ju spoznávame. Sláčikové tremolá stupňujú náladu a namiesto prekvapivej, veľkej výbušnosti sa záver tejto časti končí v útlme. Orchester hral s mimoriadnou intenzitou, nasadením a energiou – dokázal presne vystihnúť hudbou náladu a emócie Antara. Prvé dve časti podal dramaticky, tretia časť, ktorá je plná života, znela s mimoriadnym espritom. Vo finále, ktoré je opäť plné témy lásky, sme počuli mnoho sól – za všetky spomenieme anglický roh (prekrásny, dojemný interpretačný výkon), flautu a klarinet. Hlboká, vrúcna lyrika, ktorú Korsakov skoncentroval do záverečnej časti znela v precítenom podaní košických filharmonikov (prekrásna kombinácia sláčikov a harfy bola plná nehy). Návrat ústrednej témy umierajúceho hlavného hrdinu zahral orchester s takou neuveriteľnou bolesťou, že publikum sa ešte chvíľu spamätávalo v tichu, kým košickí filharmonici dostali za svoj presvedčivý výkon zaslúžený aplauz.
Zuzana Vachová
Zdroj foto: Jaroslav Ľaš
11.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
11.
októbra
Opera
Jules Massenet: WERTHER
12.
októbra
Opera
ORCHESTRÍČEK
12.
októbra
Činohra
Bertolt Brecht: PÁN PUNTILA A JEHO SLUHA MATTI
14.
októbra
Opera
Emmerich Kálmán: VOJVODKYŇA Z CHICAGA
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
16.
októbra
MALÁ SCÉNIČKA
16.
októbra
Hudba
VITAJ, 57. SEZÓNA: OTVORENIE S PATETICKOU
16.
októbra
Hudba
Otvárací koncert 77. koncertnej sezóny
Od Lucindy Childs po meme kultúru: Bratislava v pohybe ukáže tváre dnešného tanca
Medzinárodný festival sú...
TKEJ: oslava umenia pohybu a formovanie pedagogickej tradície
Záverečné predstavenie...
Ocenená tanečná inscenácia odštartuje 29. ročník Bratislava v pohybe
Medzinárodný festival...
Svetoznámy Győrsky balet opäť v Divadle Nová scéna
Presne po roku prichád...
Hviezdy svetového baletu na javisku Národného divadla Košice
Výnimočný večer, počas...
Cinematik 2025 spoznal víťazov jubilejného ročníka
Medzinárodný filmový f...
Snímka Otvorené vzťahy na Cinematiku a v kinách
Takmer romantická komé...
Sezóna v košickom divadle Thália s mottom: Ale občas počujem čas
Premiérou kabaretného pre...
Inscenácia, ktorá pozýva k objatiu
Ako by vyzerala vojna,...
Film Otec môže zachrániť ľudské životy
Po uvedení na prestížn...