Ženská línia od minulosti po prítomnosť
Ženská línia, generačné strety, vývoj emancipácie v tieni dejín, náš život verzus život našich pred...
6. mája 2022
„Tieto témy sa nás osobne dotýkajú, žijeme nimi do dnes, je to naša osobná skúsenosť a bezprostredná realita. Zaujíma nás, či je táto skúsenosť prenosná. Preto sme sa rozhodli napísať autorský scenár ako stopu našich vlastných životov. Veríme, že práve tento predpoklad dodá nášmu literárnemu materiálu dôveryhodnosť, bezprostrednosť a pravdivosť,“ povedala Réka Derzsi. „Nie je naším cieľom realistické vyobrazenie minulosti, ale nachádzanie vlastného divadelného jazyka, schopného komunikovať prostredníctvom obrazov a asociácií,“ dodala Kristína Kilo.
Herečky, ktoré po prvý raz pracujú spolu ako autorské duo, vytvorili text, ktorý sa skladá z dialógov i opisov konkrétnych obrazov či neverbálnych situácií, v ktorých hľadajú univerzálne prenosné znaky vystihujúce danú tému. Scenár mal však slúžiť len ako základ, ktorý sa dá ďalej rozvinúť, doplniť a modifikovať podľa signálov skúšobného procesu. Počas neho sa snažili nájsť to, čo spája všetky ženy a zároveň sa pokúsiť nájsť aj špecifické znaky menšinového bytia.
Aby sa dozvedeli o téme viac, prešli výskumom, v ktorom sa sústredili na pátranie minulosti a postavenia žien v 20. storočí vo svojom najbližšom prostredí. Dominantnou inšpiráciou im boli ich vlastné babičky, s ktorými sa veľa rozprávali. „Zaujímalo nás, čo ich motivovalo, čo im prinášalo radosť, a či stihli vnútorne spracovať svoj vlastný životný príbeh. Či to bolo za daných dobovo-spoločenských konvencií vôbec žiadúce,“ približuje Kristína Kilo. „Naším zámerom je vzniknutou inscenáciou nielen nastaviť zrkadlo, ale cez rôzne generácie ukázať emancipačný vývoj žien žijúcich na Slovensku v prostredí maďarskej menšiny,“ doplnila Réka Derzsi.
Vďaka intermediálnym prvkov sprístupňujú inscenáciu nielen maďarsky hovoriacim divákom/diváčkam. Autorský projekt vnímajú ako generačnú výpoveď, pričom sa snažia v rámci tvorby vytvoriť vlastný divadelný jazyk, ktorý bude schopný komunikovať naprieč generáciami. Po vizuálnej stránke divadelníčky uprednostňujú jednoduchosť a funkčnosť.
Autormi vizuálneho konceptu projektu sú oceňovaní umelci, výtvarník Kristián Németh a dizajnér Martin Hrča.
Inscenáciu z verejných zdrojov podporil Fond na podporu kultúry národnostných menšín, www.kultminir.sk.
Absolventka VŠMU, odbor herectvo pod vedením prof. Ingrid Timkovej a prof. Vladimíra Strniska. Po absolvovaní nastúpila do Divadla Jána Palárika v Trnave, kde pôsobí dodnes. Mimo svoju domovskú scénu mala možnosť spolupracovať na inscenáciách vo viacerých divadlách, napr.: Štúdio 12, Štúdio L+S, Divadlo Aréna, Divadlo Ludus. Vďaka týmto skúsenostiam nadobudla poznatky, akým rozličným spôsobom vzniká autorská inscenácia a inscenácia na základe konkrétnej literárnej predlohy. Je dvojnásobnou držiteľkou ceny Literárneho fondu za herecký výkon v inscenáciách Máša a Beta (Divadlo Jána Palárika v Trnave), Piaf (Malá scéna STU), Onegin (Divadlo Jána Palárika v Trnave).
Absolventka VŠMU, odbor herectvo pod vedením Emila Horvátha. Po absolvovaní rok pôsobila
v Mestskom divadle Žilina a ďalej sa rozhodla pre herectvo na voľnej nohe. V súčasnosti žije a pracuje prevažne v Českej republike. Hosťovala vo viacerých divadlách, napr.: Národné divadlo Brno, Husa na provázku, A studio Rubín a Švandovo divadlo na Smíchove. Podieľala sa aj na vzniku autorských inscenácií. Za postavu Alžběty vo filme Lištičky bola nominovaná na Slovenskú národnú filmovú cenu a obdržala cenu za najlepší herecký výkon na festivale Rouen vo Francúzku.
Zdroj: TS Zuzana Golianová/Mediálna podpora projektu ZOČI VOČI/SZEMTŐL SZEMBEN
Zdroj foto: Ján Dobrik
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Balet
Ondrej Šoth, Zuzana Mistríková: DENNÍK ANNY FRANKOVEJ
10.
októbra
Činohra
Marina Carr: DIEVČA NA OLTÁRI
11.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
11.
októbra
Opera
Jules Massenet: WERTHER
12.
októbra
Opera
ORCHESTRÍČEK
12.
októbra
Činohra
Bertolt Brecht: PÁN PUNTILA A JEHO SLUHA MATTI
14.
októbra
Opera
Emmerich Kálmán: VOJVODKYŇA Z CHICAGA
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
Ladislav Fančovič vydáva svoj debutový saxofónový album s klaviristom Jakubom Čižmarovičom
LADISLAVA FANČOVIČA netre...
Festival amatérskych divadiel v Košiciach ponúkne priestor pre nevídaný talent
Festival amatérskych div...
Scénická žatva: Oskary ochotníkov rozdáme na konci augusta
Pätnásť najúspešnejšíc...
Inscenácia Ako sme sa hľadali vychádza z listu z roku 1548
Napoleon Bonaparte či...
Satinského jedinečný humor s nami žije aj dnes
Je jedným z najslávnej...
Od Lucindy Childs po meme kultúru: Bratislava v pohybe ukáže tváre dnešného tanca
Medzinárodný festival sú...
TKEJ: oslava umenia pohybu a formovanie pedagogickej tradície
Záverečné predstavenie...
Ocenená tanečná inscenácia odštartuje 29. ročník Bratislava v pohybe
Medzinárodný festival...
Svetoznámy Győrsky balet opäť v Divadle Nová scéna
Presne po roku prichád...
Hviezdy svetového baletu na javisku Národného divadla Košice
Výnimočný večer, počas...
Cinematik 2025 spoznal víťazov jubilejného ročníka
Medzinárodný filmový f...
Snímka Otvorené vzťahy na Cinematiku a v kinách
Takmer romantická komé...
Sezóna v košickom divadle Thália s mottom: Ale občas počujem čas
Premiérou kabaretného pre...
Inscenácia, ktorá pozýva k objatiu
Ako by vyzerala vojna,...
Film Otec môže zachrániť ľudské životy
Po uvedení na prestížn...