EXTÁZA / OBRAZY O NEJ je oslavou ženy a jej sily
Už vo štvrtok 28. apríla bude mať v Historickej budove Štátneho divadla Košice predpremiéru nová pô...
27. apríla 2022
Aj napriek tvojim doterajším interpretačným a choreografickým spoluprácam so zriaďovanými domácimi a zahraničnými divadlami či zoskupeniami si známy skôr ako tanečný tvorca orientovaný na spoluprácu s nezriaďovanými subjektmi. V Štátnom divadle Košice pôsobíš bezmála dve divadelné sezóny. Aké možnosti či skúsenosti ti prináša práca v tomto type inštitúcie?
Je to veľká zmena predovšetkým v tom, že doteraz som pracoval hlavne ako umelec na voľnej nohe, takže som sa venoval iba samotnej umeleckej tvorbe a po nástupe do Štátneho divadla Košice som sa začal zaoberať aj administratívnymi záležitosťami, čo pre mňa dovtedy predstavovalo asi jedno percento z mojej práce a teraz je to súčasťou každého dňa. Moje pôsobenie v košickom divadle vnímam ako skúsenosť aj výzvu zároveň, za ktoré som veľmi vďačný, pretože si uvedomujem rozsah práce všetkých ľudí, ktorí pracujú v tomto type inštitúcií a to nielen na príprave umeleckých projektov. Po umeleckej stránke je to veľmi príjemne v tom, že Štátne divadlo Košice je trojzložková umelecká inštitúcia – je tu operný, činoherný a baletný súbor, čo mi prinieslo aj možnosť spolupráce na činoherných a operných inscenáciách. Skúsenosť s prácou s hercami a opernými spevákmi považujem za veľmi osviežujúcu. Zároveň som veľmi rád, že som práve v tomto období dostal príležitosť vytvoriť svoju prvú celovečernú tanečnú inscenáciu s názvom Extáza / Obrazy o nej.
Čo bolo impulzom k vzniku pôvodnej tanečnej inscenácie Extáza / Obrazy o nej, na príprave ktorej si sa podieľal ako choreograf a režisér?
Keď som dostal možnosť vytvoriť inscenáciu pre Balet Štátneho divadla Košice, mal som už dlhšie v mysli tému fenoménu krásy. Prvotná idea teda bola, že inscenácia bude o kráse. Následne som hľadal rôzne symboly krásy v literatúre. Siahol som po Umbertovi Ecovi a jeho knihe Dejiny krásy, následne to bol Wildov román Portrét Doriana Graya a v istom momente, počas vzájomných rozhovorov s dramaturgičkou inscenácie Evou Gajdošovou, sa mi do rúk dostala kniha o Alme Mahler. Zrazu som si uvedomil, že v týchto mojich úvahách je podvedome stále prítomný ženský element a že sa moja prvotná idea postupne pretvára smerom k žene, k ženskosti, k jej sile. Že je to žena, ktorá sa stane hlavnou predstaviteľkou inscenácie, že ženskosť bude ústrednou témou.
V roku 2016 uviedlo pražské divadlo PONEC tvoje tanečné sólo L / One of the Seven, na ktorom si choreograficky a režijne spolupracoval so slovenskou tanečnicou Martinou Hajdylou Lacovou. Jeho východiskový choreografický rámec charakterizovalo stvárnenie premeny psychického rozpoloženia ženy zmietanej telesnou žiadostivosťou. Ako si práve spomenul, témou ženy sa zoberáš aj v inscenácii Extáza / Obrazy o nej. Je to náhoda alebo ťa táto téma v istom zmysle priťahuje?
Ide o súhru viacerých osobnejších aspektov. Ja som veľmi skoro zažil stratu svojej mamy. Zomrela, keď som mal dvadsaťosem rokov. Na druhej strane sa mi podarilo získať dve úžasné ženy – moju životnú partnerku a svokru, ktorá sa mi stala druhou mamou a ktorá ovdovela práve v období, keď som nastupoval do vedenia Baletu Štátneho divadla Košice. Strata otca a manžela bola rýchla a nečakaná. Moja partnerka so synmi a svokrou žije v Bratislave a je úžasné sledovať, koľko vnútornej sily v sebe obe majú a ako sa dokážu vzchopiť v krízových situáciách, kedy si ja ako muž uvedomujem, že by som asi zlyhal. Takže preto som chcel, aby naša inscenácia bola oslavou ženskej sily a ženy ako takej. Pričom extázu považujem za vyvrcholenie, iný stav bytia, kedy sa žena dokáže premeniť na veľký silný atóm. A to nehovorím o fyzickej sile, ale o sile vnútornej.
Hudbu k inscenácii skomponoval klavirista a hudobný skladateľ Vladislav Šarišský. Aké sú možnosti, resp. hranice inšpiračného vplyvu choreografa na samotnú tvorbu hudobného skladateľa?
V prípade inscenácie Extáza / Obrazy o nej to bolo predovšetkým o vzájomnej spolupráci. Nešlo o to ten typ produkcie, kde príde skladateľ, položí choreografovi na stôl hotovú partitúru a on na to pripraví choreografiu. Materiál sme s tanečníkmi vytvárali na ticho, čo si po celom dni prace vyžadovalo koncentráciu a veľa energie, ale boli úžasní popri všetkých iných skúškach a povinnostiach. Vlado komponoval hudobné časti podľa scenára, tie som použil na stavbu tanečných obrazov, keď som mal ucelenejší celok, poslal som mu ho a on to hudobne ďalej rozvinul. Hudbu sme samozrejme v procese ešte upravovali alebo Vlado skomponoval hudobnú tému ako prvú a tá mi pomohla dotvoriť danú situáciu. A práve to si na spolupráci s ním veľmi vážim. Že sa snažil pochopiť obsah daného obrazu, kládol mi otázky k jeho významu alebo ku vzájomným vzťahom postáv atď., čo mu pomáhalo pri následnom skladaní hudby. Jeho postrehy boli pre mňa veľmi inšpiratívne a fyzicky som ich pretransformoval do niektorých obrazov.
Okrem sólistov a zboru Baletu Štátneho divadla Košice si v inscenácii spolupracoval aj s herečkou súboru činohry, pani Beátou Drotárovou. Čím je špecifické choreografické vedenie interpretky – netanečnice a ako sa Ti spolupracovalo s pani Drotárovou?
Po mojom nástupe do Štátneho divadla Košice som mal možnosť realizovať niekoľko tréningov pre súbor činohry, počas ktorých som si medzi všetkými herečkami a hercami – inak veľmi kreatívnymi a aktívnymi – všimol aj pani Beátu Drotárovú. Keď som začal uvažovať nad tým, že by som do inscenácie rád obsadil interpretku z činohry, tak mi okamžite napadla ona, v rámci charakteru, ktorý som potreboval. Obdivujem na nej jej profesionalizmus, odhodlanie, prístup a rešpekt k práci. Tým, že som už mal predošlú skúsenosť s prácou s hercami, vedel som, že im treba konkrétne pomenovávať jednotlivé situácie a dávať im jasnú predstavu. Že ich nemôžem viesť príliš abstraktne, ale že je dôležité vytvoriť konkrétnu predstavu, emóciu. Tentoraz herečka Beáta Drotárová nemohla používať reč a tak to všetko musela pretlmočiť cez pohyb, gestá, telesnosť.
Zhováral sa: Lukáš Kopas
Zdroj foto: Joseph Marčinský
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Balet
Ondrej Šoth, Zuzana Mistríková: DENNÍK ANNY FRANKOVEJ
10.
októbra
Činohra
Marina Carr: DIEVČA NA OLTÁRI
11.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
11.
októbra
Opera
Jules Massenet: WERTHER
12.
októbra
Opera
ORCHESTRÍČEK
12.
októbra
Činohra
Bertolt Brecht: PÁN PUNTILA A JEHO SLUHA MATTI
14.
októbra
Opera
Emmerich Kálmán: VOJVODKYŇA Z CHICAGA
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
Ministerstvo kultúry: ŠDKE mení názov na Národné divadlo Košice
Štátnemu divadlu Košice...
Štátne divadlo Košice mení názov: od 1. mája je Národným divadlom Košice
Ministerka kultúry SR Na...
Balet Štátneho divadla Košice uvedie novú inscenáciu romantického baletu Giselle
V predpremiére v nedeľu...
Tri výnimočné tanečné obrazy v jednom večere: Balet SND v Košiciach
Výnimočný baletný večer...
Pasoliniho Teoréma vstala z popola v Košiciach: ponúka vykúpenie z prázdnoty
Z filmového plátna do di...
Od Lucindy Childs po meme kultúru: Bratislava v pohybe ukáže tváre dnešného tanca
Medzinárodný festival sú...
TKEJ: oslava umenia pohybu a formovanie pedagogickej tradície
Záverečné predstavenie...
Ocenená tanečná inscenácia odštartuje 29. ročník Bratislava v pohybe
Medzinárodný festival...
Svetoznámy Győrsky balet opäť v Divadle Nová scéna
Presne po roku prichád...
Hviezdy svetového baletu na javisku Národného divadla Košice
Výnimočný večer, počas...
Cinematik 2025 spoznal víťazov jubilejného ročníka
Medzinárodný filmový f...
Snímka Otvorené vzťahy na Cinematiku a v kinách
Takmer romantická komé...
Sezóna v košickom divadle Thália s mottom: Ale občas počujem čas
Premiérou kabaretného pre...
Inscenácia, ktorá pozýva k objatiu
Ako by vyzerala vojna,...
Film Otec môže zachrániť ľudské životy
Po uvedení na prestížn...