Zabudnite na priemernosť. Na Slovensko zavítali Raschèr Saxophone Quartet
Saxofónové kvarteto s Ladislavom Fančovičom prinieslo do slovenských miest repertoár od Bachovho ko...
21. marca 2022
Festival Saxophobia tohto roku predstavil tri výnimočné koncerty s hlavným hosťom Raschèr Saxophone Quartet. Prvému zo série koncertov, Galakoncertu, sme sa venovali v recenzii, no kvarteto ďalej putovalo s novým repertoárom spoločne s klaviristom Ladislavom Fančovičom do Košíc, kde sa predstavili v Dome umenia. Hoci saxofón zatiaľ nie je u nás celkom akceptovaný ako klasický nástroj a poslucháči ho vždy zatiaľ vnímajú viac v kontexte jazzového žánru, v metropole východného Slovenska sa hudobníci tešili hojnej účasti.
Následne vystúpili aj v Bratislave a v Trnave a pre publikum si pripravili repertoár vyskladaný od baroka po súčasnosť, predsa však bol odlišný od toho, čo sme počuli na prvom koncerte v Zrkadlovej sieni Primaciálneho paláca.
Saxofónové kvarteto je profesionálny súbor štyroch saxofonistov, ktorý interpretuje klasickú a modernú hudbu. Kvarteto založili v USA v roku 1969 významný klasický saxofonista Sigurd Raschèr a jeho dcéra Carina - samotná dcéra slávneho interpreta hrala na soprán saxofóne v rokoch 1969 až 2002 a aj dnes aktívne sleduje dianie okolo súboru. O niekoľko rokov neskôr sa kvarteto presťahovalo do Nemecka a odvtedy tam sídli. V súčasnosti ho personálne tvoria: Elliot Riley – alt saxofón, Christine Rall – soprán saxofón, Andreas van Zoelen – tenor saxofón a Oscar Trompenaars – barytón saxofón.
V prvom rade – v prípade Raschèr Saxophone Quartet hovoríme o úplne inej lige interpretov, než na akú sme si na Slovensku zvykli. Priemernosť sme sa naučili často povyšovať na výnimočnosť (len si spomeňte na pesničku Potlesk v stoji autora Mariana Zimu), preto, v mnohých prípadoch sa uspokojujeme so zahratými notami ako dobre, poctivo odvedeným interpretačným výkonom, ak už k notám hráč pridá emócie, je to zrazu niečo neuveriteľné. No vycibrené frázy, rozumieť hudbe z historického hľadiska, zaangažovane k nej pristupovať, „dýchať“ v kvartete spoločne, ako jeden, to je nadstavba, ktorú počuť od prvých tónov v prípade saxofónového kvarteta hosťujúceho na tomto ročníku Saxophobie. Samozrejme, to všetko korunované obrovskou dávkou muzikality.
S Ladislavom Fančovičom sa kvarteto zohralo za pár dní. Najsignifikantnejšie to bolo počuť na Mozartovom Kvintete pre klavír a dychové nástroje Es dur KV 452, ktoré znelo na ich spoločnom prvom koncerte, rovnako o pár dní neskôr aj vo Veľkom koncertnom štúdiu v Rozhlase (10. marca 2022). Počuli sme vyzretú interpretáciu, s mozartovskou eleganciou a ľahkosťou, hráči boli absolútne zladení, zohratí a bolo zjavné, že si sadli muzikantsky. Zradný je najmä pomalý úvod prvej časti v tempe Largo, kde počujeme tému striedavo v klavíri a v jednotlivých saxofónoch. Tie zneli nádherne, dynamicky vyvážene, tému vyspievali krásne spevne, napriek nie expresívnej dynamike. Fančovičove rovnomerné trilky, zvučné, nosné, farebné tóny vytvárali spoločne s kvartetom hneď úvodom komplexný tvar. Následne, keď skladba nabrala rýchlejšie tempo, sme obdivovali behy v svižnom tempe, ktorým nechýbala grácia a ľahkosť, odťahy boli interpretované dôsledne, no prirodzene muzikantsky. Stretli sme sa s čistým Mozartom interpretovaným na princípoch klasicistickej hudby – čo je v prípade saxofónov až neskutočné. Kultivovanosťou tvorby tónu sa dokázali hráči priblížiť ku kráse a čistote tohto génia a interpretovať jeho hudbu verne, bez afektov.
Ešte pred Mozartovým dielom nás čakalo Bachovo Umenie fúgy BWV 1080 v úprave Andreasa van Zoelena. To, že kvarteto rozumie barokovej hudbe a špeciálne Bachovi, nám už predviedlo na Galakoncerte, no umenie fúgy je artificiálna hudba, pri ktorej je nutný nielen racionálny vklad, obrovská dávka koncentrácie, no i hlboká duchovná zaangažovanosť. Stačí jeden tón, ktorý vypadne a fúga sa rozpadne ako domček z karát – Bachova dokonalosť v kontrapunktickej technike je božsky dokonalá. Kombinácia asketizmu v interpretácii, bezvibrátový tón (respektíve jeho tvorba s čo najmenším možným vibratom) v spojitosti s lyrikou a schopnosťou narácie, je niečo, v čom sa ukázali byť všetci hudobníci kvarteta rovnocenní a vzácne vyvážení. A presne to pristane Bachovým fúgam. Volili vhodné tempá, vo frázach dýchali spoločne, témy vedeli vyspievať, v zložitých kontrapunktických pasážach sa nikdy nestratili (rovnako tak ani poslucháči), v artikulácii boli hudobníci čistí a zreteľní.
Bachov kontrapunkt – to je univerzum, do ktorého sa potrebujete ponoriť a interpretácia Raschèr Saxophone Quartet vám to dovolí, pretože je intímna v miestach, ktoré intimitu vyžadujú, vie byť však aj ležérna, a pritom nádherne jednotná v zložitej štruktúre, v rytmických variáciách presná, no zároveň mimoriadne muzikálna. V pauzách, ktorých sa potrebuje aj poslucháč nadýchnuť, spravili hudobníci kvarteta potrebný predel. V energickejšie stavanej, štvrtej sme obdivovali vedenie hlasov v jednotlivých registroch a schopnosť koncentrácie hudobníkov, no nikdy nie na úkor hudby samotnej, z ktorej dokázali vystavať rytmicky efektívnu kompozíciu. A ak ste sa oprostili od vnímania témy a kríženia hlasov a nechali unášať výlučne hudbou, zreteľne ste museli vnímať určité znaky jazzovej rytmiky. Nie nadarmo sa mnohí hudobníci zhodujú, že ak by Bach žil dnes, bol by nesporne jazzovým muzikantom. V podaní tohto kvarteta jeho umenie fúgy zrazu získalo novú zvukovosť, no štýlovo bolo čisté a krásne. Ak by Bach mal možnosť vypočuť si túto interpretáciu, zaručene by bol unesený, hoci disponoval kritickým myslením, inteligenciou a obdivuhodnou sčítanosťou.
Po kontrapunkte sme sa rovno vrhli do sveta súčasnej hudby. Medzinárodne oceňovaný slovinský skladateľ Uroš Rojko vyštudoval hru na klarinete a kompozíciu v Ľubľane, vo Freiburgu a v Hamburgu. V roku1995 sa stal profesorom na Hudobnej akadémii v Ľubľane, od roku 2015 je členom Slovinskej akadémie vied a umení. Skladbu RUSH pre saxofónové kvarteto a klavír, ktorá znela na koncerte v svetovej premiére, autor venoval členom kvarteta a Ladislavovi Fančovičovi.
Skladateľ pri tvorbe diela vychádzal z knižnej predlohy – nemeckej filozofky Evy von Redecker a jej diela Revolution für das Leben – Philosophie der neuen Protestformen. Za všetko je azda výpovedná jedna veta, ktorú cituje samotný skladateľ: Tak dlho sme so zemou, flórou, faunou a atmosférou zaobchádzali ako s mŕtvou hmotou, že niekoľko druhov – možno aj náš vlastný – teraz kráča po tejto planéte odsúdených na zánik. Už nám teda veľa času neostáva, musíme sa ponáhľať – „rush“.
Rojko si nevybral jednoduchú tému, ak si pustíte ukážky z jeho tvorby, rovnako narazíte na prostriedky Novej hudby, ktoré k vám hovoria náročným hudobným jazykom. Potrebujete k nemu skúsenosť s hudbou, dostatočnú podkutosť, aby ste jeho skladby dešifrovali, dokázali ich vnímať. Experimentuje so zvukom, využíva hraničné registre saxofónov, rytmicky je klavír jednotiacim prvkom, no štruktúra je variabilná a komplikovaná. Takmer 20-minútová skladba, ktorú hudobníci hrali na koncerte, však ponúkla logicky štruktúrované dielo, v ktorom sa dalo orientovať.
Skladateľ využíva saxofóny na budovanie industriálneho kolosu, chaosu, v ktorom sa nachádzame, podporuje ho v zvukovosti klavír, spodnými polohami. Mimoriadne efektne pracuje s atmosférou a darí sa mu dosiahnuť temnosť – dobu, v ktorej sme sa ocitli a ktorú sme si sami spôsobili.
Mali sme do činenia s plochami, v ktorých klavír spoločne participoval so všetkými saxofónmi a rytmicky pritom presne začínali a uzatvárali celky. Ako klarinetista Uroš Rojko vie veľmi presne, čo možno od saxofónu zvukovo očakávať a naplno využil farebnosť všetkých nástrojov. Hlavnou devízou jeho hudby je budovanie napätia: po expresívnej prvej časti sa hudobníci dostali k intímne sa začínajúcej, druhej. Rojkova schopnosť fónicky pracovať s expresiou je výnimočná. V podaní kvarteta a Fančoviča sme v jednej kompozícii počuli všetky odtiene výrazov – na jednej ploche, rozvíjajúc ich od jediného tónu, či dokonca z ticha. Je to tiež prvok, s ktorým dokáže skladateľ citlivo pracovať.
Interpretovať jeho kompozíciu – to si vyžaduje nielen absolútnu koncentráciu, čo sme videli na hudobníkoch, ale i technickú prípravu. A samozrejme, výrazový vklad. Mali ste pocit, že sa vydávate cestou dobrodružstva, nevediac, akou líniou bude prúd hudby pokračovať, no zrazu ste v nej objavili logiku, respektíve vnútorný príbeh. Práve ten vám dal pomocnú ruku v jej vnímaní.
Možno naše publikum ešte na súčasnú tvorbu nedorástlo, pretože má s ňou minimálny, prípadne žiadny kontakt. No táto skladba patrila nepochybne medzi výnimočné zážitky – súčasným zvukom, inovačnými riešeniami a prevedením.
Organizátori nezabudli ani na slovenského skladateľa Ilju Zeljenku, výročie ktorého si pripomenieme v decembri (nar. 21. decembra 1932). V podaní Ladislava Fančoviča sme počuli prvé štyri prelúdiá z cyklu 24 prelúdií pre klavír. Klavirista dokázal rozozvučať hudobný nástroj a v jednotlivých motívoch ho aj nechať doznieť. Napriek tomu, že Zeljenka komponoval prelúdiá oprostené od romantizmu a sentimentu, nemožno tvrdiť, že im chýba cit. Vo vnútri sú bohaté, prehovárajú k poslucháčom silou útržkov motívov, ktoré bol skladateľ schopný rozpracovať do väčších štruktúr mimoriadne prirodzene. Fančovičova interpretácia bola precízna, rytmicky pregnantná, no interpret zároveň nezabúdal diela vystavať a dať im obsah, tak podstatný pri zdanlivo jednoduchých skladbách.
Prekvapivo – už na koncerte pre 60-členný saxofónový orchester sme počuli skladby od Bélu Bartóka, ktoré boli zahraté s mimoriadnym citom pre zdôraznenie folklórnych prvkov. Výber z 15 maďarských sedliackych piesní v úprave Andreasa van Zoelena – Balada a Staré tanečné piesne sme rovnako obdivovali prirodzenú muzikalitu hráčov, prácu s tempom, akcentáciu a celkový spôsob stvárnenia oboch skladieb. Maďarský folklór má svoje špecifiká a človek by povedal, že kým s ním nie ste priamo v kontakte, nemôžete sa ho naučiť tak, aby sa javil uveriteľne. V podaní kvarteta však Bartók neznel akademicky, naopak, ich prejavu nechýbala spontánnosť. Kým v pomalšej Balade zdôraznili clivý charakter a ťahavú melódiu, v ďalšej iskrivú rytmiku a tanečný charakter.
Kompozícia talianskeho skladateľa Giorgia Colomba Taccaniho The last picture of A.S. pre saxofónové kvarteto a klavír bola ďalšou skladbou, ktorá bola uvedená v svetovej premiére. Za iniciálami A.S. sa pritom ukrýva Adolphe Sax, pôvodom belgický hudobník a vynálezca saxofónu. Jeho pestrý a vrtkavý život sa odráža aj v kompozícii: časté, až prudké zmeny nálad, virtuózne party, tvrdá akordika v klavíri striedaná priam až furióznymi partmi v saxofóne. Tieto exponované miestami striedali stíšené časti, no predsa, expresívne tvorili ústrednú líniu. Taccani ako neoavantgardista využil všetky prostriedky na to, aby negoval tradičné postupy v hudbe.
Počuť všetky tieto rozmanité štýly v jeden koncertný večer – to bola vzácna prehliadka hudby, zahratá so štýlovou čistotou, technickou bravúrou a emočnou zaangažovanosťou. Koncert, na aký ešte budeme spomínať dlho.
Zuzana Vachová
Zdroj foto: Karol Srnec
11.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
11.
októbra
Opera
Jules Massenet: WERTHER
12.
októbra
Opera
ORCHESTRÍČEK
12.
októbra
Činohra
Bertolt Brecht: PÁN PUNTILA A JEHO SLUHA MATTI
14.
októbra
Opera
Emmerich Kálmán: VOJVODKYŇA Z CHICAGA
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
16.
októbra
MALÁ SCÉNIČKA
16.
októbra
Hudba
VITAJ, 57. SEZÓNA: OTVORENIE S PATETICKOU
16.
októbra
Hudba
Otvárací koncert 77. koncertnej sezóny
Ladislav Fančovič vydáva svoj debutový saxofónový album s klaviristom Jakubom Čižmarovičom
LADISLAVA FANČOVIČA ne...
Taytakova a Fanzowitz hľadajú cestu spojenia európskej hudby so slovenskými autormi
Piesňová tvorba azda n...
Bratislavský swingový majáles
Bratislava sa opäť roz...
Saxofónové romance
Ako znel saxofón v čas...
Vychádza nové piesňové CD Marie Taytakovej a Ladislava Fančoviča
Nový piesňový CD titul...
Od Lucindy Childs po meme kultúru: Bratislava v pohybe ukáže tváre dnešného tanca
Medzinárodný festival sú...
TKEJ: oslava umenia pohybu a formovanie pedagogickej tradície
Záverečné predstavenie...
Ocenená tanečná inscenácia odštartuje 29. ročník Bratislava v pohybe
Medzinárodný festival...
Svetoznámy Győrsky balet opäť v Divadle Nová scéna
Presne po roku prichád...
Hviezdy svetového baletu na javisku Národného divadla Košice
Výnimočný večer, počas...
Cinematik 2025 spoznal víťazov jubilejného ročníka
Medzinárodný filmový f...
Snímka Otvorené vzťahy na Cinematiku a v kinách
Takmer romantická komé...
Sezóna v košickom divadle Thália s mottom: Ale občas počujem čas
Premiérou kabaretného pre...
Inscenácia, ktorá pozýva k objatiu
Ako by vyzerala vojna,...
Film Otec môže zachrániť ľudské životy
Po uvedení na prestížn...