Čosi je za dverami…
Štyri absolventky Katedry bábkarskej tvorby na VŠMU v Bratislave na jeseň 2021 odpremiérovali svoju...
14. februára 2022
Prostredníctvom výrazových prostriedkov bábkového a objektového divadla autorky v inscenácii poukazujú na problémy detí, ktoré sú kvôli vojnám nedobrovoľne oddelené od rodín či zbavené domova. Ústrednou témou predstavenia je práve hľadanie domova a blízkych, vlastného tela, tváre. Seba samého. „Meydl je obrazom sveta, v ktorom domov nie je chránený pevnými múrmi, strechou, do ktorej neprší, krbom, ktorý zohrieva, ale krehkými telami a láskou,“ (bulletin k inscenácii).
Performerky rozprávajú alegorický príbeh, v ktorom vedľajšie postavy predstavujú hus v pruhovanom pyžame, nežijúci strom života, či samotná vojna ako hybrid akéhosi dinosaura, ktorý sa nezastaví pred ničím. Absurdnú nielen spoločesnkú situáciu podčiarkujú nad zemou jemne levitujúcimi scénickými prvkami naznačujúcimi, že nielen čosi je za dverami, ale to čosi aj visí vo vzduchu. Práve vojna – jej príchod, priebeh, koniec, nový začiatok – ako dramatický oblúk predstaveniu dodáva na jednej strane tzv. čistotu a na druhej spoločensko-kritický rozmer.
V predstavení sa viackrát objavuje motív oslavy narodenín ako situácia typická práve pre domov, ktorá evokuje šťastné spomienky a detstvo. No namiesto „veľa šťastia, zdravia…“ počujeme Gam Gam – židovský „chválospev“, ktorý sa stal symbolom viac ako jeden a pol milióna detí zabitých nacistami. Trpkosť celej situácie zdôrazňuje napríklad citrón namiesto torty.
Autentickosť a odstup v prejave oboch protagonistiek dodávajú dielu ľahkosť, ktorá téme nielen že pristane, ale je aj nevyhnutná. Zaobísť sa bez pátosu, vo väčšine výstupov, pri takej dôležitej problematike je v divadle ojedinelé.
Podobne ako hlavná hrdinka príbehu, aj autorky hľadajú. V ich prvom spoločnom predstavení hľadajú svoj jazyk, výrazové prostriedky im blízke, kreatívny priestor, v ktorom sa môžu slobodne vyjadriť. Sugestívny príbeh Meydl ukazuje, že sú na správnej ceste za tým svojim „domovom“.
Réžia a dramaturgia: Joanna Maria Gierdal
Libreto a hudba: Joanna Maria Gierdal, Tara Ružbašanová, Barbora Šoganová
Scénografia: kolektív
Bábky, masky, grafika: Viktória Csányiová
Účinkujú: Barbora Šoganová, Tara Ružbašanová
Premiéra: 17.10.2021, Dom kultúry Dúbravka (v rámci Open-Call 2021)
Matej Feldbauer
Zdroj foto: Laura Černáková, titulná fotografia: Katarína Baranyai
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Balet
Ondrej Šoth, Zuzana Mistríková: DENNÍK ANNY FRANKOVEJ
10.
októbra
Činohra
Marina Carr: DIEVČA NA OLTÁRI
11.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
11.
októbra
Opera
Jules Massenet: WERTHER
12.
októbra
Opera
ORCHESTRÍČEK
12.
októbra
Činohra
Bertolt Brecht: PÁN PUNTILA A JEHO SLUHA MATTI
14.
októbra
Opera
Emmerich Kálmán: VOJVODKYŇA Z CHICAGA
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
Od Lucindy Childs po meme kultúru: Bratislava v pohybe ukáže tváre dnešného tanca
Medzinárodný festival sú...
TKEJ: oslava umenia pohybu a formovanie pedagogickej tradície
Záverečné predstavenie...
Ocenená tanečná inscenácia odštartuje 29. ročník Bratislava v pohybe
Medzinárodný festival...
Svetoznámy Győrsky balet opäť v Divadle Nová scéna
Presne po roku prichád...
Hviezdy svetového baletu na javisku Národného divadla Košice
Výnimočný večer, počas...
Cinematik 2025 spoznal víťazov jubilejného ročníka
Medzinárodný filmový f...
Snímka Otvorené vzťahy na Cinematiku a v kinách
Takmer romantická komé...
Sezóna v košickom divadle Thália s mottom: Ale občas počujem čas
Premiérou kabaretného pre...
Inscenácia, ktorá pozýva k objatiu
Ako by vyzerala vojna,...
Film Otec môže zachrániť ľudské životy
Po uvedení na prestížn...