Miki Skuta: každý interpret má svojich skladateľov
Miki Skuta, jeden z najvýznamnejších reprezentantov slovenského interpretačného umenia, uvedie klav...
4. februára 2022
V krátkom rozhovore pre ŠFK odpovedal na otázky o tom, ako vznikala dramaturgia pripravovaného koncertu.
Pri výbere programu sa vždy snažím dosiahnuť, aby bol koncert jednoliaty. Tak, aby z celkového dojmu nevyčnievala žiadna skladba narúšajúca koncept večera. Okrem toho si myslím, že každý interpret má „svojich“ skladateľov, čo tiež zohralo dôležitú úlohu pri tvorbe programu.
Vo vašom prípade sú to najmä Johann Sebastian Bach a Ludwig van Beethoven, ktorých často radíte do svojich programov. Ktoré diela ste zvolili tento krát?
Bachovu Toccatu D dur, ktorá je ideálna na začiatok koncertu. Nahral som ju ešte v roku 2004 s ďalšími tromi tokátami, ale najčastejšie som z nich hral práve túto. Mám rád ich recitativo časti, ktoré sú akoby improvizované. Samozrejme, všetko je vypísané, čo však u Bacha znamená len noty, bez dynamiky a tempových označení. Práve z toho dôvodu má interpret veľkú slobodu a priestor na fantáziu.
Beethovenových 32 variácií c mol je virtuózna skladba, ako interpretačne, tak aj skladateľsky. Beethoven bol veľkým majstrom variácií. Sú to krátke, len 8-taktové variácie, napriek tomu každá má svoj charakteristický svet. Práve z toho dôvodu túto skladbu obdivujem.
Beethovenova Sonáta č. 26 Es dur je prvou sonátou, ktorú som naštudoval ešte na Konzervatóriu a odvtedy ju hrávam. Má krásny príbeh, čo naznačujú aj názvy jej častí: Rozlúčenie, Neprítomnosť a Opätovné stretnutie.
Obe Beethovenove kompozície ste nahrali pre košické vydavateľstvo Hevhetia, čo má tiež zaujímavé pozadie.
Nahrával som ich v roku 2008 vo vlastnom štúdiu. Vtedy som mal doma čerstvo kúpené krídlo Bösendorfer, bolo v bezchybnom stave. Vtedy som začal s nahrávaním, ktoré ma vždy zaujímalo.
Na koncerte uvediete aj skladby Debussyho. Je aj on jedným z „vašich“ skladateľov, ktorého hrávate pravidelne?
Od Debussyho na koncerte zahrám tri skladby z rôznych cyklov. Debussyho som nehrával často. Ale niekedy okolo roku 2010 prišla krásna ponuka zo Salzburgu. Tamojší súbor pre súčasnú hudbu OENM pripravoval program z diel Tristana Muraila. Murail je považovaný za pokračovateľa francúzskej kompozičnej tradície: Debussy – Messiaen – Murail. Program bol postavený na Murailových skladbách, ktoré hral súbor, a medzi nimi som mal sólové vstupy z diel Debussyho a Messiaena. Tam som si uvedomil, že Debussy je mi veľmi blízky, a ľahko pochopím jeho reč, jeho impresionistický svet.
Ďakujeme za rozhovor.
Klavírny recitál Mikiho Skutu si môžete vychutnať 08. 02. 2022 o 19:00 v koncertnej sále košického Domu umenia. Podujatie bude v režime „OP“, s polovičnou kapacitou.
Miki Skuta je výnimočný umelec, ktorý sa s absolútnou ľahkosťou a suverenitou pohybuje v oblasti klasickej hudby, jazzu aj popu. Ako koncertný klavirista dosiahol významné medzinárodné úspechy. Spomedzi mnohých spomeňme aspoň nahrávky Bachových Goldbergových variácií, s ktorými získal najvyššie hodnotenie v odbornom časopise BBC Music Magazine, vypredané londýnske sólové koncerty v roku 2013 v koncertnej sále Kings Place, alebo účinkovanie na festivale najlepších klaviristov súčasnosti „The Piano“, ktorý sa konal v prestížnej koncertnej sále Hudobnej Akadémie F. Liszta v Budapešti. Vystúpil v Berlínskom Konzerthause, Fazioli Concert Hall, jeho koncerty mali veľký ohlas aj v Salzburgu, Paríži, Cannes, aj na Bratislavských hudobných slávnostiach. Na konte má tiež CD s klavírnymi dielami Beethovena, Chopina, improvizačné projekty Darmstadt Acoustic Breakcore so skladateľom a flautistom M. Piačekom a 10 Initial Epilogues s rakúskym pozaunistom Bertlom Mütterom. Medzi nedávne úspechy patrí vystúpenie v rámci prestížneho londýnskeho koncertného cyklu Bach Unwrapped. Bol umeleckým riaditeľom festivalu medzinárodného umenia v maďarskej Pannonhalme, je držiteľom ocenenia Krištáľové krídlo a Ceny Frica Kafendu.
Info o koncerte: https://www.sfk.sk/podujatie/miki-skuta---klavirny-recital
Vstupenky online: https://www.navstevnik.sk/vyber-vstupeniek?eventId=1035221
Zdroj: redakciu o koncerte informovala Jana Šargová zo Štátnej filharmónie Košice
Zdroj foto: archív M. Skutu
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Balet
Ondrej Šoth, Zuzana Mistríková: DENNÍK ANNY FRANKOVEJ
10.
októbra
Činohra
Marina Carr: DIEVČA NA OLTÁRI
11.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
11.
októbra
Opera
Jules Massenet: WERTHER
12.
októbra
Opera
ORCHESTRÍČEK
12.
októbra
Činohra
Bertolt Brecht: PÁN PUNTILA A JEHO SLUHA MATTI
14.
októbra
Opera
Emmerich Kálmán: VOJVODKYŇA Z CHICAGA
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
Oratórium Mária Magdaléna: Robert Jindra vybral na BHS jedinečnú „chuťovku“
Hudba má silne lyrický...
V Štátnej filharmónii Košice hosťuje Popoluška, Perinbaba či Arabela
Obľúbený edukatívny cy...
KHJ sa lúči: Nechajte sa fascinovať revolúciou zvuku
V pondelok 9. júna 202...
Festivalová vlna pokračuje: Brno, Nevermind a maestro Karabits
Tri dni, tri festivalo...
Kirill Karabits: Brahms nám pripomína krásu a pocit večnosti, Adams strach a neistotu
Je pre mňa vždy veľkou...
Od Lucindy Childs po meme kultúru: Bratislava v pohybe ukáže tváre dnešného tanca
Medzinárodný festival sú...
TKEJ: oslava umenia pohybu a formovanie pedagogickej tradície
Záverečné predstavenie...
Ocenená tanečná inscenácia odštartuje 29. ročník Bratislava v pohybe
Medzinárodný festival...
Svetoznámy Győrsky balet opäť v Divadle Nová scéna
Presne po roku prichád...
Hviezdy svetového baletu na javisku Národného divadla Košice
Výnimočný večer, počas...
Cinematik 2025 spoznal víťazov jubilejného ročníka
Medzinárodný filmový f...
Snímka Otvorené vzťahy na Cinematiku a v kinách
Takmer romantická komé...
Sezóna v košickom divadle Thália s mottom: Ale občas počujem čas
Premiérou kabaretného pre...
Inscenácia, ktorá pozýva k objatiu
Ako by vyzerala vojna,...
Film Otec môže zachrániť ľudské životy
Po uvedení na prestížn...