Ladislav Fančovič objavuje rôzne tváre saxofónu
Na online koncerte, ktorý bude vysielaný v sobotu 11. decembra o 19-tej hodine z Kultúrneho centra...
9. decembra 2021
Trio The Saxophone Connections sa začalo formovať v marci roku 2021, keď sa uskutočnil online koncert v Slovenskej filharmónii, na ktorom zaznela nie často hrávaná (z nepochopiteľných dôvodov), no o to zaujímavejšia kompozícia českého autora Bohuslava Martinů Kuchynská revue. Okrem nej si poslucháči mohli vypočuť v slovenskej premiére aj Trio pre husle, violončelo a saxofón Ernsta Rotersa. Recenziu tohto koncertu sme publikovali aj na našom webe.
Priniesť túto skladbu na pódiá a sprostredkovať ju poslucháčom, je priam niečo nevídané v našich končinách, pretože Roters, nemecký dirigent, operný režisér a skladateľ, ktorý sa dostal do povedomia ako autor filmovej hudby, no pritom komponoval aj symfonické, operné a komorné diela, nie je u nás známy. Celkovo, ak sa má otvoriť otázka dramaturgie smerom k progresívnejším a neznámym dielam, zrazu sa naše etablované telesá a muzikanti preľaknú. Z dvoch dôvodov: stoja pred naštudovaním nových kompozícií – autorov, ktorých predtým nehrali, takže nemajú vzor a šablónu, v akej by sa dalo pohodlne kráčať a ďalšia nepríjemná výzva je, spätná väzba publika. Dve neistoty znamenajú v dnešnej nestabilnej dobe zrejme pochybnosť umocnenú na druhú, no je to len otázka optiky, nie doby. A v prvom rade, prístupu a ľudí.
Koncert The Saxophone Connections môžete v premiére sledovať v sobotu 11. decembra na Youtube Ladislava Fančoviča:
Zdá sa, že Ladislav Fančovič sa nových výziev nikdy nebál a v tomto zmysle našiel adekvátnych partnerov v huslistke Leile Akhmetovej, pochádzajúcej z Kazachstanu a francúzskom violončelistovi –Kenovi-Wassim Ubukatovi. Objavovanie vždy novej literatúry pre klasický saxofón a profesionálnejšia interpretácia je zo strany Fančoviča významne podporená magisterským štúdiom klasického saxofónu na Fontys University v holandskom Tilburgu. Z jedného živého vystúpenia na ďalšie sa počuteľne zlepšuje jeho technika a výraz, interpretácia naberá na kvalite - práca s dychom, farbami, tónom a registrami je ohromujúca. Dnes ovláda nuansy, ktoré by ste pred rokmi nepočuli.
Rotersovo Trio pre husle, violončelo a saxofón, W. 26b z roku 1926 zaznie aj v zázname na online koncerte z Kultúrneho centra v Modre, kde to počas nahrávania koncertu dýchalo síce lockdownovou prázdnotou, zato krásnou vianočnou atmosférou. Od marca, kedy zaznela jeho premiéra a hudobníci ho uviedli na turné po slovenských mestách, sa prevedenie tejto kompozície „usadilo“. Hráči tria ho interpretujú so zaangažovanosťou a väčšou spontánnosťou.
Už v prvej časti skladby Allegreto marziale skladateľ predviedol pestrú paletu farieb a rytmov a jeho schopnosť vyťažiť z komorného obsadenia maximum, je priam neskutočná. Počúvate trio a máte pocit, že znie celý orchester. Hudobníci umne dokážu v hustej spleti vyspievať krátke témy (niekedy má vedúce postavenie saxofón, inokedy ich preberajú husle, pričom výrazne celok dofarbuje violončelo) a vďaka tomu sa poslucháč nestratí ani v polyfonicky vedených pasážach. Prekvapili aj výrazom: vygradované časti kontra krásne, jednoliate, precízne vyspievané pianissimá znejú v podaní muzikantov v dokonalej súhre. Je skrátka zjavné, že hrajú spolu nejaký ten mesiac, našli spoločnú hudobnú reč, záujem a najmä vášeň, v opačnom prípade by takýto skvelý výsledok nedosiahli.
Rotersov zmysel pre lyriku na spôsob 20. storočia sa naplno prejavuje v druhej časti, Adagio – otvára ju violončelista Ken-Wassim Ubukata. Nie je to však nič umelo sladké, no predsa, táto veta v sebe nesie výrazný kontrast oproti okrajovým častiam kompozície. Lineárne vystavaná koncepcia tejto časti je ukončená sólom saxofónu v nádhernej interpretácii Fančoviča. V tomto prípade, nech odpustia tenoristi, má altka výrazovo navrch. Jej subtílnosť tónu, melancholická nálada a clivota je nepochybne presvedčivejšia ako tenorový saxofón. Triu sa podarilo dosiahnuť prekrásnu nosnosť tónov v pianissimách a znelosť v pekne tvarovaných legátach.
Koncentráciu impulzívnej energie prináša finále Vivace – Tranquillo – Vivace, ktorá má rondovú formu. Skladateľ sa v nej vyhral: nadelil virtuózny part aj husliam, v ktorom sa zaskvie LeilaAkhmetova. Obdivuhodná je však spomínaná súhra hráčov, v náročnej rytmickej štruktúre sa dokázali precízne orientovať. Tému preberá altový saxofón, následne violončelo, v strednej časti, tempovo miernejšej, budeme môcť počuť sólo saxofón bez sprievodu, no záverom sa Roters opäť vráti k jedinečnému zvuku tria.
Špeciálnym hosťom koncertu bude Ján Gašpárek, ktorý s Fančovičom odohrajú skladbu Paula Hindemitha pre dva altové saxofóny. Hudobnú reč Hindemitha je ťažké zaradiť – tvoril v období, kedy už boli etablované techniky serializmu, atonálnej hudby, neoklasicizmu, post-impresionistov, no Hindemith je natoľko špecifický, že hľadať tieto prvky v jeho tvorbe, by bolo márne. Pri saxofóne by sa mohlo očakávať, že by sa nechal zlákať k jazzu, nespravil to však. Skôr je zjavná paralela výrazová – tak ako Šostakovič tvoril za dusivých spoločensko-politických podmienok pod tlakom, rovnako aj na Paula Hindemitha vplývali udalosti nacistického Nemecka.
Duett pre dva altové saxofóny venoval skladateľ Sigurdovi Rascherovi - americkému saxofonistovi, ktorý sa narodil v Nemecku a bol výraznou osobnosťou vo vývoji repertoáru klasického saxofónu 20. storočia. V duete budeme počuť modálne úseky, dialogické pasáže striedajúce sa s určitou prísnou strohosťou. Hindemith bol schopný vytvoriť vo svojich kompozíciách neuveriteľné emocionálne napätie a rovnako je prítomné aj v tomto duete (Fančovič a Gašpárek ho dokázali stvárniť bravúrne). Fascinujúca je jeho práca s melodickými líniami, ktorých vývoj nedokážete odhadnúť – nie je to čitateľný Bachov polyfonizmus, no majstrovstvo a dôvtip, s akou ku kompozičnej práci pristupuje, ho silne pripomína.
Výrazovo aj žánrovo odlišný bude Duett pre violončelo a altový saxofón op.99 ukrajinského skladateľa Nikolaia Kapustina. Hudobnú formu zachováva skladateľ klasickú, no prvky, ktoré používa, čerpá z jazzového žánru a preto je táto kombinácia taká zrozumiteľná a blízka publiku – za predpokladu, samozrejme, že je správne a s patričným výrazom interpretovaná. Kapustin mal klasické vzdelanie ako klavirista a mal svoj vlastný jazz band, no nikdy nedosiahol status ozajstného jazzového muzikanta – teda, aspoň podľa jeho slov. Samotný skladateľ priznáva, že keď písal svoje skladby, nedal v nich priestor na improvizáciu. Všetky jeho improvizácie sú vopred napísané a znejú lepšie akoby ich hráči mali voľne hrať. Duet Kapustina bude ozajstným bonbónikom. Máte sa na čo tešiť: Fančovič je jazzovým muzikantom a Ken sa k muzicírovaniu (hoci vopred predpísanému v notách) pridal s veľkou dávkou spontánnosti v hre. Skladba v ich podaní má nebývalý drive!
V dramaturgii svieti aj obľúbená Oblivion kráľa argentínskeho tanga Astora Piazzollu, ktorá zaznie v netradičnom aranžmáne pre husle, altový saxofón a violončelo. Úpravu tejto skladby pripravil Ladislav Fančovič – známu clivú tému, ktorú spravidla interpretuje jeden sólový nástroj, tentoraz preberú husle a vystriedajú si ju niekoľkokrát so saxofónom. Je hraná v rýchlejšom tempe, dostala iný náboj a najmä farebnosť.
Nezabudnite teda – cez víkend sa stretneme na Youtube so skvelými muzikantmi Saxophone Connections a virtuálne sa prenesieme do Modry.
𝗣𝗥𝗢𝗚𝗥𝗔𝗠
Jevgenij Iršai (*1951): 3 Adventures pre husle a altový saxofón
Paul Hindemith (1895-1963): Konzertstuck pre dva altové saxofóny
Nikolai Kapustin (1937-2020): Duett pre violončelo a altový saxofón op.99
Astor Piazzolla (1921-1992): Oblivion
Fisher Tull (1934-1994): Dialogue pre dva saxofóny
Ernst Roters (1892-1961): Trio pre husle, violončelo a altový saxofón W. 26
Organizátor: o.z. Spoločnosť priateľov dobrej hudby a Kultúrne centrum Modra.
Podujatie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
Zuzana Vachová
Zdroj foto: autorka
11.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
11.
októbra
Opera
Jules Massenet: WERTHER
12.
októbra
Opera
ORCHESTRÍČEK
12.
októbra
Činohra
Bertolt Brecht: PÁN PUNTILA A JEHO SLUHA MATTI
14.
októbra
Opera
Emmerich Kálmán: VOJVODKYŇA Z CHICAGA
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
16.
októbra
MALÁ SCÉNIČKA
16.
októbra
Hudba
VITAJ, 57. SEZÓNA: OTVORENIE S PATETICKOU
16.
októbra
Hudba
Otvárací koncert 77. koncertnej sezóny
Od Lucindy Childs po meme kultúru: Bratislava v pohybe ukáže tváre dnešného tanca
Medzinárodný festival sú...
TKEJ: oslava umenia pohybu a formovanie pedagogickej tradície
Záverečné predstavenie...
Ocenená tanečná inscenácia odštartuje 29. ročník Bratislava v pohybe
Medzinárodný festival...
Svetoznámy Győrsky balet opäť v Divadle Nová scéna
Presne po roku prichád...
Hviezdy svetového baletu na javisku Národného divadla Košice
Výnimočný večer, počas...
Cinematik 2025 spoznal víťazov jubilejného ročníka
Medzinárodný filmový f...
Snímka Otvorené vzťahy na Cinematiku a v kinách
Takmer romantická komé...
Sezóna v košickom divadle Thália s mottom: Ale občas počujem čas
Premiérou kabaretného pre...
Inscenácia, ktorá pozýva k objatiu
Ako by vyzerala vojna,...
Film Otec môže zachrániť ľudské životy
Po uvedení na prestížn...