Balet ako porcelán: pevný, krásny a krehký
Po dvakrát odloženej premiére bude v nedeľu 20. júna 2021 o 19:00 v Novej Cvernovke naživo uvedené...
11. júna 2021
V nezávislej tanečnej produkcii Kataríny Zagorski účinkuje v baletných špičkách mimo svojej domovskej scény a v špecifickom prostredí Novej Cvernovky sólistka Baletu Slovenského národného divadla Reona Sato.
Predstavenie Kataríny Zagorski Pozor, porcelán kombinuje súčasný tanec, balet, film, fotografiu, porcelán a bublinkovú fóliu na nahrávky kultovej dublinskej kapely The Jimmy Cake. Je o vzácnom druhu porcelánu so špecifickými vlastnosťami, dlhotrvajúcou výrobou a vysokými nárokmi na prostredie, v ktorom sa môže naplno prejaviť jeho krása. V predstavení je porcelánom Reona Sato, sólistka Baletu Slovenského národného divadla.
V tvorbe Kataríny Zagorski je zrejmé, že čerpá z viacerých druhov umení: syntetizuje vo svojej choreografii balet, súčasný tanec, fotografiu, film, výtvarné umenie... Využíva viaceré vizuálne prostriedky ako osobitnú podporu jednotlivej línie diela alebo podporujú súborne hlavnú myšlienku diela? „Myslím, že použité médiá slúžia jednotlivo k širšiemu vyjadreniu témy predstavenia, pomocou nich sa dá vnímať z viacerých strán. Páči sa mi ponúkať rôzne pohľady, cez rôzne prostriedky divák vníma odlišné veci a môže sa dostať bližšie. Dáva to tiež predstaveniu taký otvorený, interdisciplinárny ráz, ktorý je mi blízky,“ hovorí choreografka, ktorá pri voľbe témy v prípade diela Pozor, porcelán vychádzala z fascinácie baletom a z pripodobenia porcelánu k baletnej forme, ako niečomu pevnému, krásnemu a krehkému.
„Hráme sa aj s možnosťami ochrany a oslobodenia sa od nej. V sezóne 2016-2017 som mala možnosť vytvoriť pre mňa absolútne kľúčový projekt prvej nezávislej rezidencie v Balete SND. Keď tam moja rezidencia skončila, vedela som, že ja ešte zďaleka nekončím a že ma to tak ľahko nepustí. Pokračovala som do samostatného projektu, už s Reonou Sato. Išlo mi o to, ukázať baletné telo použité inak ako v baletnom repertoári, kde väčšinou predstavuje nejaký charakter, rolu, je v kostýme... Tu je tak trochu obnažené, najprv takmer ako neživý predmet, potom dostáva výraz, formuje sa a nakoniec ho vidíme až na kožu,“ pokračuje Zagorski.
Choreografka poznala Reonu ako sólistku baletu, ale osobne sa spoznali až počas spomínanej rezidencie. Skamarátili sa, zaujímalo ich, na čom ktorá práve robí: „Bavili sme sa o choreografii a ostali sme v kontakte, ona medzitým premiérovala svoj skvelý balet Dafnis a Chloe. Oslovila som ju do tohto projektu a spolupracuje sa nám výborne, Reona je totiž veľmi zvedavá, otvorená novým veciam a absolútna profesionálka. Chvíľu sme sa oťukávali, predstavovala som si najprv, že výsledný tvar bude možno viac inštaláciou, viac smerom do vizuálneho umenia. Ale potom sme si len tak cvične dali jeden čisto tanečný duet, kde sme sa tak dobre napojili, že potom už sa to začalo viac rysovať na tanečné predstavenie. Je to odo mňa trochu drzosť, tancovať duet so sólistkou SND, ale nemohla som si pomôcť,“ podotýka s úsmevom Katarína, ktorá si myslí, že rozdiel medzi nimi dvoma ako tanečnicami, je definovaný práve spomínaným spájaním rôznych médií do jedného umeleckého diela.
Keďže v súčasnom tanečnom umení nájdeme často aj prvky improvizácie, zaujímalo nás, či aj Pozor, porcelán je dielo, ktoré je striktne choreograficky a režijne postavené alebo v jeho štruktúre nájdeme aj voľné, improvizačné úseky: „Je striktné v zmysle štruktúry, ako idú časti za sebou a tiež vnútri niektorých častí. Ale na mnohých miestach je improvizované, a to aj v rámci Reoniných partov na špičkách, čo je veľmi ťažké, lebo tam je potrebná istota. Keď ste na špičkách, ide o život. Ony neboli vymyslené na improvizáciu, ale na to, aby čo najlepšie ukázali prvky klasického tanca. Navyše my to predstavenie hráme bez baletizolu, veľká časť sa odohráva na bublinkovej fólii alebo priamo na drsnej podlahe Novej Cvernovky. Je to úplne mimo bezpečného prostredia, na ktoré je balet ako forma naviazaný. O to viac si vážim, že do toho Reona išla, bez jej zanietenia by tohto predstavenia nebolo. A tiež som vďačná Novej Cvernovke, je to presne tá scéna, ktorú sme potrebovali,“ spresňuje choreografka.
Ako hudobný podklad si Zagorski vybrala skladby írskej nezávislej kapely The Jimmy Cake. Mnoho z použitých piesní je z albumu Dublin Gone. Everybody Dead. Je to ešte ich raná tvorba, v ktorej však už zreteľne formujú svoj experimentálny rukopis: mystické hudobné plochy, s ktorými pracujú a následne ich gradujú. Prečo siahla po skladbách tejto kapely? „The JimmyCake som spoznala v Írsku a zaujal ma ich štýl, aj ten bohatý zvuk, veľa nástrojov. Je to rockové, ale aj snové, znie to experimentálne, ale aj veľmi priamo a hutne. Skladby z Dublin Gone použité v našom predstavení poznám od roku 2005. A dve skladby sú dokonca z ich úplne prvého albumu Brains. Napriek tej zvukovej náloži niečo na tej hudbe zároveň pôsobí až detsky hravo. A zdá sa mi, akoby niečím rezonovali s našou časťou Európy, neviem to presne opísať. Oni tu mimochodom koncertovali, niekedy v roku 2004. Som veľmi rada, že mi opäť dali súhlas k použitiu ich hudby.“
Ak teda máte radi „zmes rôznych chutí a ingrediencií“, súčasné tanečné umenie, ale aj balet na špičkách – dokonca improvizované časti, v sprievode s experimentálnou rockovou hudbou, v netradičnom, pre balet priam nehostinnom prostredí Novej Cvernovky, určite si 20. júna 2021 o 19:00, nedajte toto tanečné predstavenie naživo ujsť.
Spracovala: Zuzana Vachová
Zdroj foto: Liza Nedayvoda
Pozor, porcelán
Koncept a choreografia: Katarína Zagorski
Tanec: Reona Sato & Katarína Zagorski
Hudba: The Jimmy Cake
Film a fotografia: Liza Nedayvoda
Maľba na telo: Mya Javorková
Produkcia: Katarína Zagorski
Trvanie: 50 min
Poďakovanie:
Nová Cvernovka, Súkromná základná umelecká škola Talentina, Tanečný ateliér za poskytnutie skúšobného priestoru
Nová Cvernovka a Predajňa Sklo-Porcelán na Hlavnom námestí v Bratislave za poskytnutie priestorov pre natáčanie
The Jimmy Cake za povolenie použitia skladieb The Opposite Of Addiction, Wir Schlafen Auf Dem Bodem, Ricky Sound, Elevenses, This Used To Be The Future
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Balet
Ondrej Šoth, Zuzana Mistríková: DENNÍK ANNY FRANKOVEJ
10.
októbra
Činohra
Marina Carr: DIEVČA NA OLTÁRI
11.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
11.
októbra
Opera
Jules Massenet: WERTHER
12.
októbra
Opera
ORCHESTRÍČEK
12.
októbra
Činohra
Bertolt Brecht: PÁN PUNTILA A JEHO SLUHA MATTI
14.
októbra
Opera
Emmerich Kálmán: VOJVODKYŇA Z CHICAGA
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
Od Lucindy Childs po meme kultúru: Bratislava v pohybe ukáže tváre dnešného tanca
Medzinárodný festival sú...
TKEJ: oslava umenia pohybu a formovanie pedagogickej tradície
Záverečné predstavenie...
Ocenená tanečná inscenácia odštartuje 29. ročník Bratislava v pohybe
Medzinárodný festival...
Svetoznámy Győrsky balet opäť v Divadle Nová scéna
Presne po roku prichád...
Hviezdy svetového baletu na javisku Národného divadla Košice
Výnimočný večer, počas...
Cinematik 2025 spoznal víťazov jubilejného ročníka
Medzinárodný filmový f...
Snímka Otvorené vzťahy na Cinematiku a v kinách
Takmer romantická komé...
Sezóna v košickom divadle Thália s mottom: Ale občas počujem čas
Premiérou kabaretného pre...
Inscenácia, ktorá pozýva k objatiu
Ako by vyzerala vojna,...
Film Otec môže zachrániť ľudské životy
Po uvedení na prestížn...