Objím ma: tri príbehy o nezlomnej ženskej sile
Divadelná sezóna 2025/2026 v Divadle Andreja Bagara v Nitre začne 5. septembra premiérou inscenác...
26. augusta 2025
Dielo je montážou z literárnych predlôh od Veroniky Homolovej Tóthovej – Mengeleho dievča a Stanislavy Harkotovej – Ešte sme nezomreli a reportáží Ivy Mrvovej. Tri príbehy rozprávajú o silných osudoch troch žien, ktorých životy sú ťažko skúšané vojnou a jej priamymi dôsledkami. Napriek nesmiernemu utrpeniu nestratili vôľu a chuť žiť. Dej opisuje obdobie druhej svetovej vojny v koncentračnom tábore, vojnovú Ukrajinu 2013 – 2022 a svedectvá o vojne v Islamskom štáte.
Autorka a režisérka je známa slovenská herečka Kristína Turjanová, ktorá je stálou členkou umeleckého súboru Divadla Andreja Bagara v Nitre. Pochádza z Trenčína. Vyštudovala herectvo na Štátnom konzervatóriu v Bratislave a na VŠMU v Bratislave. Je známa z televíznych seriálov, dabingu a filmov. Choreografiu pripravila Katarína Melcherová. O dramaturgiu sa postarala dramaturgička divadla Slavka Civáňová, ktorá sa venuje i neformálnemu vzdelávaniu v divadle. Hudobné naštudovanie mal na starosti Ján Cibula, projekcie Veronika Šmírová, svetelný dizajn: Lukáš Popadič, stand-upy: Štefan Martinovič, prebásnenie textov piesní: Michal Candrák, Katarzia. V inscenácii sú použité piesne ukrajinských hudobníkov: Jamala: 1944, Khrystyna Soloviy: Trymay, Okean Elzy: Obijmy, ako aj tradičný srbský chválospev: Pobedna Pesma – Víťazná pieseň či ľudová pieseň: Bude vojna, bude.
V hlavných úlohách sa predstavia: Eva Pavlíková, Sára Polyáková/Paulína Lauková, posl. konz., Kristína Turjanová, Monika Šagátová a.h. a poslucháčky Súkromného konzervatória v Nitre: Noémi Bugárová, Nikolet Frederika Kocis, Šarlota Knapová, Paulína Lauková, Karolína Majová, Natália Martinská, Sabrina Martinská, Lillien Riese, Natália Surmová, Viktória Škorvagová, Laura Tokárová a Viktória Galbavá. Súčasťou inscenácie je tiež živá kapela v zložení Paulína Chudačiková/Ivana Bertóková (husle), Rastislav Sumega (gitara), David Števar (kontrabas).
Na naše otázky nám odpovedala autorka a režisérka Kristína Turjanová.
Prečo ste si vybrali tému vojny a použité predlohy?
Dôvodov je viacero, v prvom rade ma zaujali silné autentické príbehy ženských hrdiniek, ktoré sa vzájomne tematicky dokresľujú a vytvárajú silný obraz o ženách vo vojne. Každý z prezentovaných príbehov odhaľuje inú ženskú tvár vojny, sú to tváre, ktoré podstúpili nesmierne utrpenie, a napriek tomu nestratili odvahu a vieru v život, tváre, ktoré pomáhajú až do posledného zazvonenia telefónu a tváre ochraňujúce vo vojne iné ženy a deti. Druhý pre mňa dôležitý dôvod, že všetky tri adaptované diela sú od výnimočných a napriek tomu nie až tak veľmi známych žien – spisovateliek, publicistiek, novinárok a reportérok zo Slovenska – Veroniky Homolovej Tóthovej, Stanislavy Harkotovej a Ivy Mrvovej, ktoré vo svojich dielach prinášajú svoj pohľad a skúsenosť s vojnou a jej dôsledkami. Je pre mňa cťou spracovať ich tvorbu pre divadelné javisko a aj týmto spôsobom ju dostať do povedomia širokej verejnosti. A tretí dôvod je paralela so súčasnosťou a fakt, že si ako spoločnosť nedokážeme uvedomiť a precítiť hrôzy súčasných vojnových konfliktov vo svete, tvárime sa akoby neexistovali a netýkali sa nás.
Ako by ste charakterizovali hlavné postavy?
Tri ženy prezentujú zároveň tri generácie – najmladšia Viola Fisherová z knihy Mengeleho dievča, predstaviteľka strednej generácie – reportérka Iva, ktorá prezentuje autentické príbehy reportérky Ivy Mrvovej a učiteľka na dôchodku Julija, ktorej divadelná adaptácia vznikla na motívy skutočného príbehu Julije Lukivny Votčer z knihy Stanislavy Harkotovej Ešte sme nezomreli. Viola je dievčenská a citlivá, napriek mladému veku má nesmiernu vôľu žiť a prežiť hrôzy koncentračných táborov a Mengeleho pokusov, Iva je vecná, viac racionálna, ale za maskou bojovníčky sa skrýva jemná žena, ktorá empaticky zdieľa osudy žien a detí zneužívaných členmi ISIS. Najstaršia Julija je napriek veku plná energie, entuziazmu a života, do posledného dychu pomáha na fronte, je oporou aj matkou ukrajinským vojakom, ktorí obetujú životy za svoju vlasť.
Aká je hlavná myšlienka diela?
Nezlomná ženská sila – navzdory bolesti, krehkosti, podceňovaniu a predsudkom. A tiež fakt, že aj keď sa mení doba, technológie a spoločensko-politický kontext, nemenia sa mechanizmy totalitných ideológií, násilia a moci.
Je to Váš režisérsky debut? Je to náročnejšia ako herectvo?
Áno, je to môj režijný aj autorský debut a áno, pozícia režisérky je náročnejšia – v príprave, v koordinácii všetkých zložiek, v neposlednom rade v komunikácii nielen s účinkujúcimi, ale aj s celým tímom a s prevádzkou divadla. Človek musí byť nielen tvorca, ale aj psychológ, manažér, a v našom prípade aj pedagóg, keďže v inscenácii účinkujú študentky Súkromného konzervatória v Nitre.
Podľa čoho ste vyberali herečky?
Myslím, že v tomto prípade si postavy našli svoje herečky. Do veľkej miery mi bolo od začiatku jasné, ktorá herečka, ktorú postavu stvárni a v podstate som texty pripravovala už priamo pre konkrétne herečky.
Ktorá scéna je Vaša najobľúbenejšia?
Ja sama stvárňujem v inscenácii reportérku Ivu Mrvovú a musím sa priznať, že práve jej autentické reportáže sa ma najviac dotkli. Fascinujeme ma jej odvaha, nezlomnosť a pravdivosť. Pasáž, kde hovorí o životaschopnosti jezídskych žien, ktoré členovia ISIS zneužívali ako sexuálne otrokyne, je pre mňa nesmierne silná a myslím, že je veľkým odkazom o tom ako sa učiť žiť a prežiť napriek hrôzam vojny.
Inscenácia je určená pre všetkých. Diváci nebudú len plakať, ale budú mať možnosť sa i zasmiať, pretože silné príbehy sa prelínajú so stand -upom.
Zhovárala sa Veronika Schwarzová
Fotografie: Frederika Csekeiová
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Balet
Ondrej Šoth, Zuzana Mistríková: DENNÍK ANNY FRANKOVEJ
10.
októbra
Činohra
Marina Carr: DIEVČA NA OLTÁRI
11.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
11.
októbra
Opera
Jules Massenet: WERTHER
12.
októbra
Opera
ORCHESTRÍČEK
12.
októbra
Činohra
Bertolt Brecht: PÁN PUNTILA A JEHO SLUHA MATTI
14.
októbra
Opera
Emmerich Kálmán: VOJVODKYŇA Z CHICAGA
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
Inscenácia, ktorá pozýva k objatiu
Ako by vyzerala vojna,...
Prvá inscenácia novej divadelnej sezóny Divadla Andreja Bagara
DAB v Nitre uvedie 5....
Divadlo Andreja Bagara v Nitre predstaví novú sezónu
Nová sezóna, nové príb...
DAB má po rokoch šancu opäť získať dôstojné priestory na ubytovávanie hercov
Divadlo Andreja Bagara...
DAB prináša na Divadelnú Nitru výnimočnú inscenáciu VLASTENCI
Divadlo Andreja Bagara...
Od Lucindy Childs po meme kultúru: Bratislava v pohybe ukáže tváre dnešného tanca
Medzinárodný festival sú...
TKEJ: oslava umenia pohybu a formovanie pedagogickej tradície
Záverečné predstavenie...
Ocenená tanečná inscenácia odštartuje 29. ročník Bratislava v pohybe
Medzinárodný festival...
Svetoznámy Győrsky balet opäť v Divadle Nová scéna
Presne po roku prichád...
Hviezdy svetového baletu na javisku Národného divadla Košice
Výnimočný večer, počas...
Cinematik 2025 spoznal víťazov jubilejného ročníka
Medzinárodný filmový f...
Snímka Otvorené vzťahy na Cinematiku a v kinách
Takmer romantická komé...
Sezóna v košickom divadle Thália s mottom: Ale občas počujem čas
Premiérou kabaretného pre...
Inscenácia, ktorá pozýva k objatiu
Ako by vyzerala vojna,...
Film Otec môže zachrániť ľudské životy
Po uvedení na prestížn...