mojakultura logo
menu
Septembroví hostia v Žiline

Septembroví hostia v Žiline

Mestské divadlo pozýva na hosťujúce podujatia v septembri. Energia, ktorú Vám skupina z pódia odo...

31. júla 2025

Mestské divadlo pozýva na hosťujúce podujatia v septembri. „Energia, ktorú Vám skupina z pódia odovzdá, sa dá len ťažko opísať. Treba ju jednoducho zažiť na vlastnej koži“.

Predstaví sa slovenská vokálna skupina FRAGILE a Divadlo SkRAT s inscenáciou Punctum contra punctum.

FRAGILE/ štvrtok / 4.9. / 20:00 / Veľká sála / vstupenky na webe

FRAGILE je slovenská vokálna skupina zložená z výrazných speváckych osobností, ktoré bez použitia hudobných nástrojov, teda a cappella, interpretujú známe svetové hity. Koncerty skupiny FRAGILE sú plné nielen výbornej hudby, ale aj podmanivého humoru, vďaka čomu zažijete neopakovateľný večer plný skvelej zábavy.

Špecifikom i dominantou FRAGILE je práve hudobný žáner, ktorý skupina interpretuje. Termín ‘a cappella‘ označuje vokálnu hudbu – teda spev bez doprovodu hudobných nástrojov. Jednoducho povedané, tam, kde spevákom v bežných  hudobných skupinách pri speve pomáhajú hudobné nástroje, si musia speváci v a cappella formáciach vystačiť iba so svojím hlasom. Keďže sa niet za čo skryť, musí byť pri speve a cappella všetko čisté a dokonalé. Skupina FRAGILE zvláda výzvy tohto náročného žánru majstrovsky, o čom svedčia i viaceré ocenenia, ako 3x cena OTO (Osobnosť televíznej obrazovky) v kategórii najpopulárnejšia hudobná skupina, či Krištáľové krídlo za CD Hlasy s Richardom Müllerom.

Energia, ktorú Vám FRAGILE z pódia odovzdá, sa dá len ťažko opísať. Treba ju jednoducho zažiť na vlastnej koži.

PUNCTUM CONTRA PUNCTUM / pondelok / 22.9. / 19:00 / Štúdio / vstupenky na webe

Punctum contra punctum [lat.] — Bod proti bodu.
Kompozičná technika využívaná vo viachlasnej hudbe, spájajúca na harmonickom základe dva alebo viaceré samostatné, súčasne znejúce hlasy do jedného hudobného celku. Samostatnosť hlasov spočíva v ich melodickej výraznosti a rytmickej rozdielnosti.

„Inscenácia komponovaná na princípe kontrapunktu, kde sa stavia bod proti bodu, nota proti note. Práve vo chvíľach maximálnej hudobnosti, vo viachlasom súbehu scén, kde sa body nielen dopĺňajú, ale až zrážajú, sa pre mňa mení na totálne divadlo. Mnohé scény, ktoré človek zažije v realite, sú takouto totálnou hudbou. Vieme len, že sa niekto usiluje niekomu niečo povedať. Je v tom napätie paradoxu: chcem tieto simultánne scény usledovať, porozumieť im, ale nedokážem. A vlastne – kladiem si otázku spolu s tvorcami –, načo je nám reč ako dorozumievací prostriedok, keď sa aj tak nevieme dohodnúť na základných veciach, či už osobných, spoločenských alebo celosvetových? Kontrapunktický divadelný experiment kladie na diváka vyššie nároky, ale zároveň ho oslovuje i zabáva. A oslobodzuje.“ Píše  divadelný kritik Juraj Šebesta.

Účinkujú: Ľubo Burgr, Milan Chalmovský, Jozef Belica, Natália Okolicsányiová, Zdena Kvasková, Barbora Repková, (spoluautorka textu Bergman a Fragmenty duše: Lucia Fričová), psík Rex

Réžia: Rastislav Ballek

Hudba: Jozef Sixta, Zdena Kvasková, Ľubo Burgr

 

Zdroj: Divadlo Žilina