Noblesný i hravý jubilejný hudobný festival Piešťany bol slávnosťou umenia a krásy
Piešťanský hudobný festival dovŕšil tento rok sedemdesiatku. V živote ľudskom je to úctyhodné čís...
14. júna 2025
Music festival Piešťany je kontinuitou trvania jednoznačne najstarším medzinárodným kultúrnym a spoločenským podujatím tohto typu na Slovensku, pričom u našich susedov ho vekom prekoná len 80-ročná Pražská jar. Ako poznamenal generálny riaditeľ Slovenskej filharmónie a programový dramaturg piešťanského festivalu Marian Turner: „festival sedemdesiatnik, pokiaľ dobre funguje, je práve v najlepších rokoch a nové sny a plány v ňom majú svoje miesto.“ A hoci hudobný festival v Piešťanoch, pri zrode ktorého stál ako zakladateľ a iniciátor prof. Eugen Suchoň, patrí k historicky najstarším a najvýznamnejším na Slovensku, už teraz sa môžeme tešiť na ambiciózne vykročenie do jeho ďalšej dekády. Festival má totiž všetky predpoklady pokračovať aj v nastávajúcich rokoch a ponúkať všetky krásy sveta počtom sa rozširujúcemu a vnímavému publiku.
V recenzii portálu mojakultura.sk k uvedeniu opery Krútňava v Piešťanoch o festivale čítame: „ je v našich končinách až neuveriteľné, že festival klasickej hudby celé desiatky rokov dokáže prežiť, udržať si latku vysokej kvality – tak programu ako interpretácie, rozvíjať sa, otvárať dramaturgiu multižánrovosti, no ak do Piešťan zavítate, pochopíte, prečo je to tak. Festival sa za uplynulé roky rozvíja vďaka dlhoročnej riaditeľke Domu umenia Edite Bjeloševičovej a jej tímu – sú schopní sledovať trendy, organizovať, dobre plánovať a reflektovať kultúrny život prostredníctvom podujatí.“
Každý ročník festivalovej histórie, ktorej počiatky si pamätníci spájajú s koncertným interiérom noblesného hotela Slovan a so slávnostnými fanfárami pozývajúcimi z hotelovej vežičky mestským parkom prichádzajúcich návštevníkov, bol naplnený štedrou ponukou kvalitných umeleckých podujatí. Veď bolo aj na čo nadväzovať, keďže tradíciu tzv. Beethoveniád v Piešťanoch založila rodina Winterovcov pozvaním kvalitných hudobných telies a účinkujúcich sólistov. Riaditeľ Balneologického múzea Piešťany Elemír Čelko na túto krásnu tradíciu nadviazal cyklom Beethoveniád ako vedeckých sympózií domácich a zahraničných hudobných vedcov. Piešťanský hudobný festival čerpá aj z tohto živého prameňa.
Bohatý festivalový program bol aj v jubilejnom roku slávnostnou hostinou umenia a krásy, na ktorej sa predstavili poprední domáci a zahraniční hudobní sólisti, výtvarní umelci a prestížne hudobné a umelecké telesá medzinárodného významu – Slovenská filharmónia, Opera Národného divadla Košice, Balet Slovenského národného divadla, Slovenský komorný orchester, Umelecký súbor Lúčnica, produkcia Metropolitnej opery v New Yorku a dokonca aj ďalší jubilanti - Moyzesovo kvarteto a Orchester Gustáva Broma s jubilujúcim Vladom Valovičom.
Začiatkom mája festival otvorili tradične na hlavnom schodisku impozantného Domu umenia slávnostné fanfáry v podaní mladých hudobníkov Orchestra Konzervatória Bratislava pod vedením umeleckého vedúceho Nikolaja Kanišáka. V slávnostnom programe otváracieho večera sa zaskvela prvá slovenská opera Krútňava, jedinečné dielo prof. Eugena Suchoňa. V Piešťanoch sa tak na jednej scéne stretli v prostredí profesionálnej a priateľskej spolupráce štyri inštitúcie: Opera Národného divadla Košice, Štátna opera Banská Bystrica (mužský zbor), Dom umenia Piešťany a Slovenská filharmónia. Pod taktovkou dirigenta Petra Valentoviča a pod režijným vedením renomovanej Very Nemirovej uviedli sólisti, orchester a zbory oceňované košické spracovanie Krútňavy. Ambíciu uviesť v Piešťanoch túto operu ako úvodné podujatie jubilejného festivalového programu ocenili návštevníci slávnostného večera búrlivým potleskom, pričom kladným hodnotením jej umeleckého spracovania nešetrila ani odborná kritika. Úchvatné scénické stvárnenie opery zanechalo u divákov vypredanej sály nezabudnuteľný dojem. Atmosféru slávnostného festivalového večera dotvorila retrospektívna dokumentárna výstava o živote a diele prof. Eugena Suchoňa, ktorú pripravil pre festivalových návštevníkov Dom umenia v spolupráci s Divadelným ústavom Bratislava a Múzeom hudby Slovenského národného múzea v Bratislave.
Okrem festivalových koncertov sa festivaloví hostia tešili aj na atraktívne Baletné gala, ktoré na javisku Domu umenia uviedol Balet Slovenského národného divadla. V jedinečnom galaprograme, ktorý špeciálne pre piešťanský festival pripravila dramaturgia Baletu SND, prvá slovenská baletná scéna ponúkla divákom ukážky z diel klasického i moderného baletného repertoáru.
Súčasťou festivalového programu boli aj priame prenosy nových naštudovaní operných diel z ponuky prestížneho svetového operného domu - z Metropolitnej Opery New York. Ctitelia operného umenia, ktorých počet medziročne rastie, si vychutnali divácky obľúbenú operu Salome Richarda Straussa v modernom spracovaní, ako aj svetoznáme dielo nemenej obľúbeného Gioachina Rossiniho legendárneho Barbiera zo Sevilly.
Španielsky klavírny virtuóz Leo de María sa zaskvel v Mozartovom Koncerte pre klavír a orchester č. 23 počas festivalového večera s názvom Na cisárskom dvore. Slovenský komorný orchester pod vedením Ewalda Danela nechal v plnej kráse zaznieť dielo velikána svetovej hudobnej literatúry Wolfganga Amadea Mozarta s atmosférou ako kedysi v jozefínskej Viedni.
V programe jubilejného ročníka festivalu si našiel svoje miesto aj majestátny organ. Autorským organovým recitálom sa na festivale predstavil nestor tradičných piešťanských Organových dní, významný slovenský interpret, autor a popularizátor organovej hudby Stanislav Šurin.
Jedinečným zážitkom bol pre festivalových návštevníkov slávnostný večer snúbiacej sa komornej hudby s výtvarným umením. Výbor Fondu výtvarných umení pod vedením jeho predsedníčky Zory Petrášovej udelil prestížnu cenu fondu za rok 2024 charizmatickému slovenskému sochárovi a umeleckému reštaurátorovi maestrovi Otovi Bachoríkovi. Laureát ceny, pod gesciou kurátorky expozície Márie Horváthovej, pripravil pre Dom umenia skvostnú výstavu výberu z celoživotného diela akademického sochára slávnostne sprístupnenú pod názvom Premeny. Po vernisáži laureátskej výstavy oslávilo vo výstavných priestoroch Domu umenia 50-ročné jubileum vynikajúce komorné teleso svetového ohlasu Moyzesovo kvarteto. V koncertnom programe, počas ktorého sprevádzala bohatou históriou kvarteta moderátorka Iveta Malachovská, zazneli diela velikánov hudby Ludwiga van Beethovena, Antona Weberna, Josepha Haydna, Maricea Ravela, Antonína Dvořáka a slovenských skladateľov Ilju Zeljenku a Alexandra Moyzesa. Komorné plastiky, bronzové torzá, drevené stély i obrazy maestra Bachoríka súzneli v magickej atmosfére koncertu s hudbou komorného kvarteta.
Milovníkov folklórneho umenia vo večernom programe, ale aj študentov stredných škôl pri dopoludňajšej generálke, doslova nadchlo reprezentatívne vystúpenie umeleckého súboru Lúčnica. Tanečný súbor, spevácky zbor a orchester Lúčnice predstavili svoje hudobno-spevácko-tanečné majstrovstvo v programe Počuť vôňu živého. Umelecký program bol uctením si diela významného slovenského hudobného skladateľa, zberateľa ľudových piesní a organizátora folklórnych festivalov Svetozára Stračinu. Festivalovým programom Lúčnice si pred naplneným hľadiskom zaspomínala Lúčnica na dlhoročnú spoluprácu významného skladateľa s jej umeleckým riaditeľom prof. Štefanom Nosáľom.
Očakávaným hudobným osviežením festivalu bol koncert legendárneho Orchestra Gustáva Broma, jedného z prvej desiatky najkvalitnejších big bandov na svete. Na koncert jubilujúceho big bandu, ktorý sa uviedol hudobným programom pri príležitosti významného životného jubilea jeho dlhoročného umeleckého vedúceho a dirigenta Vlada Valoviča, prišli gratulovať kyticou slávnych piesní Andrea Zimányiová, Ivana Regešová a Martin Chodúr. Neopakovateľná atmosféra swingových melódií, šansónu i populárnych slovenských piesní priviedla početné publikum do varu až tak, že divácke standing ovation nechcelo pustiť jubilantov z javiska.
Piešťanský hudobný festival pripravil atraktívny program aj pre najmenších návštevníkov Domu umenia. Na formát obľúbenej Filharmonickej škôlky projektu Hudobná akadémia Slovenskej filharmónie sa už dlhší čas tešili škôlkari materských škôl z mesta a okolia. Témou koncertu bol rytmus, pričom na rôznych typoch bicích nástrojov zaujal mladých divákov sólista Orchestra Slovenská filharmónia Kiril Stoyanov. Interaktívno-edukatívny program viedli metodik hudobného cyklu Tomáš Boroš za asistencie Laury Durňákovej a Matúša Hrnčiara. Filharmonická škôlka v Dome umenia Piešťany je mimoriadne obľúbeným programom určeným detskému divákovi a festivalový koncert túto exkluzivitu len potvrdil.
Mimo domovskej scény festivalu, ktorou je ikonická budova európskeho modernizmu – Dom umenia Slovenskej filharmónie architekta Ferdinanda Milučkého – si mohli festivaloví návštevníci i kúpeľní hostia vychutnať koncerty Bratislavského gitarového dua manželov Radky a Martina Krajčovcov v reprezentačných priestoroch secesného hotela Thermia Palace Kúpeľov Ensana Piešťany a koncert Saxofónové romance v podaní Ladislava Fančoviča (saxofóny), Angeliny Kydory (klavír) a Janky Macíkovej (husle) v koncertnej sále Mestského kultúrneho strediska v Novom Meste nad Váhom.
Ambíciu programovej dramaturgie záverečným koncertným programom festivalu nazvaným Romantika letných nocí osloviť výberom koncertných diel čo najviac milovníkov umenia určite naplnil. Orchester Slovenská filharmónia pod taktovkou „dvorného dirigenta festivalu“ Leoša Svárovského uviedol predohru k opere Ruslan a Ľudmila Michaila Ivanoviča Glinku, slávny Čajkovského Koncert pre husle a orchester D dur s juhokórejskou sólistkou Yoon-Hee Kim a nesmrteľnú 9. symfóniu Antonína Dvořáka.
Festivalový program ponúkol milovníkom výtvarného prejavu aj umeleckú výstavu akademickej maliarky Ivice Krošlákovej, ktorá sa predstavila pod kurátorským vedením Xénie Lettrichovej na výstave Akordy tvorby retrospektívnym výberom z diela inšpirovaného hudbou. Dokumentárna výstava Energia ženy, venovaná životu a dielu Ľuby Pavlovičovej Bakovej, rozšírila festivalovú ponuku vizuálne atraktívnym mapovaním histórie i súčasnosti legendárneho spolku Živena.
Jubilujúci piešťanský festival bol pozvaním stretnúť sa s umením a krásou počas vzácneho času spoločného zdieľania a radosti začínajúceho leta. Ako uviedla v jednom z interview riaditeľka Domu umenia Piešťany Edita Bjeloševičová „bol to čas bilancovania i slávenia, čas nádeje v dobro prístupné skrze krásu v umení a čas pohostinnej spolupatričnosti.“ A presne takéto pocity potrebujeme dnes spoločne zažívať možno viac ako kedykoľvek predtým. Vivat music festival Piešťany!
Peter Rusnák, Dom umenia Slovenskej filharmónie Piešťany
Foto: Tomáš Hudcovič
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Balet
Ondrej Šoth, Zuzana Mistríková: DENNÍK ANNY FRANKOVEJ
10.
októbra
Činohra
Marina Carr: DIEVČA NA OLTÁRI
11.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
11.
októbra
Opera
Jules Massenet: WERTHER
12.
októbra
Opera
ORCHESTRÍČEK
12.
októbra
Činohra
Bertolt Brecht: PÁN PUNTILA A JEHO SLUHA MATTI
14.
októbra
Opera
Emmerich Kálmán: VOJVODKYŇA Z CHICAGA
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
Od Lucindy Childs po meme kultúru: Bratislava v pohybe ukáže tváre dnešného tanca
Medzinárodný festival sú...
TKEJ: oslava umenia pohybu a formovanie pedagogickej tradície
Záverečné predstavenie...
Ocenená tanečná inscenácia odštartuje 29. ročník Bratislava v pohybe
Medzinárodný festival...
Svetoznámy Győrsky balet opäť v Divadle Nová scéna
Presne po roku prichád...
Hviezdy svetového baletu na javisku Národného divadla Košice
Výnimočný večer, počas...
Cinematik 2025 spoznal víťazov jubilejného ročníka
Medzinárodný filmový f...
Snímka Otvorené vzťahy na Cinematiku a v kinách
Takmer romantická komé...
Sezóna v košickom divadle Thália s mottom: Ale občas počujem čas
Premiérou kabaretného pre...
Inscenácia, ktorá pozýva k objatiu
Ako by vyzerala vojna,...
Film Otec môže zachrániť ľudské životy
Po uvedení na prestížn...