Klavírny recitál Ivana Šillera a krása francúzskej hudby s Emmanuelom Villaumom
Aké májové hudobné zážitky vás čakajú v Slovenskej filharmónii? V utorok 13. mája o 19.00 zaznie...
7. mája 2025
V utorok 13. mája o 19.00 zaznie v Malej sále Slovenskej filharmónie záverečný Klavírny recitál aktuálnej 76. sezóny v interpretácii Ivana Šillera, ktorý vyrastal v Prievidzi a v Bratislave, študoval hru na klavíri na VŠMU, v belgickom Gente, v USA, Kanade a Nemecku. Umelec sa venuje interpretácii klasickej i súčasnej hudby, ansámblovej i sólovej hre a hudobnej reinterpretácii výtvarných diel.
Je autorom množstva hudobných projektov, organizátorom festivalov i koncertných cyklov. Na konte má štyri sólové albumy, na množstve ďalších spolupracoval. Je klaviristom, lektorom a pedagogickým riaditeľom hudobného vzdelávacieho projektu Superar. Do svojho programu zaradil diela Albana Berga, Franza Schuberta, Mauricea Ravela, Bélu Bartóka, Daniela Mateja a Györgya Ligetiho.
Ponorme sa do krásy francúzskej hudby s Emmanuelom Villaumom, Slovenskou filharmóniou, Slovenským filharmonickým zborom a sólistami
Emmanuel Villaume, bývalý šéfdirigent Slovenskej filharmónie, aktuálne šéfdirigent Pražskej komornej filharmónie a hudobný riaditeľ opery v Dallase, bude hosťom Slovenskej filharmónie vo štvrtok a piatok 15.a 16. mája 2025. Tešiť sa môžeme na program vyskladaný z diel troch francúzskych skladateľov – Hectora Berlioza, Clauda Debussyhoa Charlesa Gounoda, ktoré budú znieť v autentickom naštudovaní Maestra. V Gounodovej Omši sv. Cecílie sa pripojí k orchestru Slovenská filharmónia aj Slovenský filharmonický zbor (český zbormajster Jaroslav Brych) a poprední operní sólisti – česká sopranistka Kateřina Kněžíková, tenorista Daniel Matoušek, sólisti Opery Národného divadla v Prahe a slovenský bas Peter Kellner, sólista Viedenskej štátnej opery. Koncerty sa začnú o 19.00.
Program otvorí Kráľovský lov a búrka z päťdejstvovej opery Trójania o dobytí Tróje a založení Kartága Hectora Berlioza, ktorá vznikla v rokoch 1856 – 1858. Premiéra monumentálneho diela zaznela v roku 1863 v Théâtre Lyrique. Kompletne bola uvedená až 21 rokov po Berliozovej smrti v priebehu dvoch večerov v nemeckom Karlsruhe. Nasledovať bude dielo hudobného impresionistu Clauda Debussyho, symfonický triptych Nokturná, v ktorých skladateľ zachytil nálady a vizuálne impresie. Debussy k Nokturnám uvádza: „Názov Nokturná treba interpretovať vo všeobecnom, no najmä v scénickom zmysle. Nemá teda označovať bežnú formu nokturna, ale skôr všetky rôzne dojmy a zvláštne svetelné efekty, ktoré toto slovo naznačuje. Časť ‚Nuages‘ (Oblaky) vykresľuje nemenný aspekt oblohy a pomalý, slávnostný pohyb mrakov, miznúcich v sivých tónoch ľahko podfarbených bielou. ‚Fêtes‘ (Slávnosti) nám prinášajú vibrujúci, tanečný rytmus atmosféry s náhlymi zábleskami svetla. Je tu aj úsek so sprievodom (oslnivá fantastická vízia), ktorý prechádza slávnostnou scénou a splýva s ňou. Pozadie však zostáva stále rovnaké: slávnosť, v ktorej sa prelína hudba so svetielkujúcim prachom a stáva sa súčasťou kozmického rytmu. 'Sirény' (Sirènes) zobrazujú more a jeho nespočetné rytmy a medzi vlnami postriebrenými mesačným svitom zaznieva tajomný spev Sirén, ktoré sa smejú a odchádzajú.“
V druhej polovici koncertu zaznie omša k sviatku patrónky hudobníkov, sv. Cecílie - Messe solennelle en l'honneur de Sainte Cécile od Charlesa Gounoda. Uvedená bola na oslavách sviatku svätej Cecílie v roku 1855 v parížskom kostole Saint-Eustache-des-Halles a vzbudila okamžitú pozornosť. Omša sv. Cecílie je pozoruhodná práve syntézou duchovného obsahu a opernej dramatiky.
„Emmanuel Villaume bol šéfdirigentom Slovenskej filharmónie v rokoch (2009 -2016) a zanechal vo filharmónii stopu predovšetkým ako ideálny interpret veľkolepých symfonických fresiek Gustava Mahlera a Johannesa Brahmsa. V pamäti filharmonického koncertného návštevníka natrvalo ostávajú jeho kreácie Mahlerovej Druhej, Tretej, Piatej či Šiestej symfónie, Brahmsovej Tretej a Štvrtej symfónie, oratória Kristovo detstvo Hectora Berlioza, Stravinského Persefony a celého radu diel francúzskeho hudobného impresionizmu,“ napísal pre Hudobný život muzikológ Ivan Marton.
Zdroj: TS Martina Tolstova, tlačová tajomníčka Slovenskej filharmónie
Titulná foto: Alexander Trizuljak
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Balet
Ondrej Šoth, Zuzana Mistríková: DENNÍK ANNY FRANKOVEJ
10.
októbra
Činohra
Marina Carr: DIEVČA NA OLTÁRI
11.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
11.
októbra
Opera
Jules Massenet: WERTHER
12.
októbra
Opera
ORCHESTRÍČEK
12.
októbra
Činohra
Bertolt Brecht: PÁN PUNTILA A JEHO SLUHA MATTI
14.
októbra
Opera
Emmerich Kálmán: VOJVODKYŇA Z CHICAGA
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
Od Lucindy Childs po meme kultúru: Bratislava v pohybe ukáže tváre dnešného tanca
Medzinárodný festival sú...
TKEJ: oslava umenia pohybu a formovanie pedagogickej tradície
Záverečné predstavenie...
Ocenená tanečná inscenácia odštartuje 29. ročník Bratislava v pohybe
Medzinárodný festival...
Svetoznámy Győrsky balet opäť v Divadle Nová scéna
Presne po roku prichád...
Hviezdy svetového baletu na javisku Národného divadla Košice
Výnimočný večer, počas...
Cinematik 2025 spoznal víťazov jubilejného ročníka
Medzinárodný filmový f...
Snímka Otvorené vzťahy na Cinematiku a v kinách
Takmer romantická komé...
Sezóna v košickom divadle Thália s mottom: Ale občas počujem čas
Premiérou kabaretného pre...
Inscenácia, ktorá pozýva k objatiu
Ako by vyzerala vojna,...
Film Otec môže zachrániť ľudské životy
Po uvedení na prestížn...