mojakultura logo
menu
Veľká noc v Žiline: Svetová premiéra, Vivaldi i Haydn

Veľká noc v Žiline: Svetová premiéra, Vivaldi i Haydn

Koncert G dur RV 413 pre violončelo a orchester patrí medzi skladateľove najprogresívnejšie violo...

17. apríla 2025

Koncert G dur RV 413 pre violončelo a orchester patrí medzi skladateľove najprogresívnejšie violončelové diela a predznamenáva Boccheriniho štýl. Predstaví sa v ňom domáca sólistka Klaudia Remencová-Kudjová.

Svetová premiéra veľkonočnej sekvencie Stabat Mater slovenského skladateľa a aranžéra Mariána Kittnera zaznie na Veľkonočnom koncerte v Žiline dňa 24.4.2025. Dielo naštuduje uznávaný operný dirigent Rastislav Štúr so známymi slovenskými opernými spevákmi a speváckym zborom Lúčnica.

Elena Matušová - zbormajsterka Lúčnica. Foto: Ctibor Bachratý

V prvej časti koncertu budú môcť návštevníci počuť Vivaldiho Koncert G dur RV 413 pre violončelo a orchester. Vivaldi zložil najmenej 25 sólových koncertov pre violončelo, dvojkoncert pre tento nástroj a niekoľko ďalších koncertov v štýle concerto grosso, ktoré zahŕňajú violončelo ako sólistu. Violončelový koncert RV 413 patrí medzi skladateľove najprogresívnejšie violončelové diela a predznamenáva Boccheriniho štýl. Koncert sa začína vzrušujúcou basovou líniou, ktorá sa prelína všetkými ritornelami prvej časti. Väčšinu sólových partov sprevádzajú vrchné polohy sláčikových nástrojov, ktoré si osvojil aj Boccherini. Druhá časť je ária, uvádzaná unisono sláčikmi, je to nádherné Largo, jedno z najkrajších, aké kedy skladateľ napísal. Finále – to sú rýchle šestnástinové, plynulé frázy. Basy sprevádzajú tento pohyb viac. Dielo je unikátne aj preto, že skladateľ v ňom využíva ozveny krátkych melodických fragmentov ritornelových úsekoch.

Klaudia Remencová-Kudjová

Ako sólistka sa v ňom predstaví Klaudia Remencová-Kudjová, rodáčka zo Žiliny, ktorá pochádza z hudobníckej rodiny. Ako 9-ročná bola prijatá na Konzervatórium v Žiline do triedy pre mimoriadne nadané deti (J. Mehly), od roku 1993 tu pokračovala ako študentka denného štúdia (J. Mehly, K. Glasnáková a absolutórium R. Harvan 2000). V roku 1994 získala 1. cenu na Súťaži študen­tov slovenských konzervatórií, v roku 1998 štipendium na Medzinárodné majstrovské interpretačné kurzy v holandskom Bergene a o rok neskôr reprezentovala Slovensko na koncerte „Mladí umelci z krajín Európy“ v rakúskom Eisenstadte. V rokoch 2000 – 2007 študovala na Universität für Musik und darstellende Kunst vo Viedni. Tu bola žiačkou Valentina Erbena, vynikajúceho sólistu a člena Kvarteta Albana Berga. Často konzultovala s vynikajúcimi violončelistami (Mstislav Rostropovič, Raphael Wallfisch, Vik­tória Jagling, Wolfgang Boetcher, Heinrich Schiff, Jozef Podhoranský, Ján Slávik a i.). Počas pôsobenia vo Viedni mala príležitosť vy­stúpiť so svetoznámymi dirigentmi, o. i. aj s Claudiom Abbadom. Účinkovala na mno­hých koncertoch v SR aj v zahraničí (Rakúsko, Taliansko, Holandsko, Belgicko, Nemecko, Francúzsko, Čína). S ŠKO Žilina, kde pôsobí od roku 2007 (od 2010 ako koncertná majsterka violončiel), predviedla koncertné skladby Saint-Saёnsa, Boccheriniho, Dvořáka, Haydna, Schumanna, Faurého, Čajkovského a i. So svetoznámym violončelistom Anatole Liebermannom uviedla v marci 2011 Vivaldiho Dvojkoncert na koncerte venovanom pamiatke M. Rostropoviča a s koncert­ným majstrom F. Figurom uviedla na via­nočných koncertoch 2011 Vivaldiho Koncert pre husle, violončelo a orchester. Je členkou mediálne známeho sláčikového kvarteta Adventure Strings, s ktorým vystupuje doma aj v zahraničí.

Program bude pokračovať Haydnovým Klavírnym koncertom D dur s Anhelinou Kydorou ako sólistkou. V rokoch 1756–1779/80 napísal Haydn trinásť koncertov pre klavír, nazývaných aj Divertimenti. Jeho posledný koncert D dur bol skomponovaný pre čembalo alebo pre fortepiano vydavateľstvom Artaria v roku 1784. Stal sa jedným z jeho najpopulárnejších diel, ktoré sa počas jeho života odohrali mnohokrát. V uplynulých rokoch bola skladba zaranžovaná pre štyri saxofóny (posledná časť), pre harfu a orchester, pre klavír sólo a dva klavíry.

Angelina Kydora

Anhelina Kydora pochádza z ukrajinského Ľvova. Na klavíri začala hrať Ako 5-ročná pod vedením svojej matky. V roku 2013 ju prijali na Ľvovskú špecializovanú hudobnú školu Solomiji Krušelnickej do triedy Ľudmily Zakopets. V roku 2019 začala študovať na VŠMU v Bratislave Pod vedením doc. Františka Perglera, v roku 2021 súčasne aj u prof. Idy Černeckej. Na Medzinárodnom klavírnom fóre „Bieszczady bez Granic“ v poľskom Sanoku absolvovala viaceré majstrovské kurzy u popredných osobnosti klavírneho umenia (Viera Nosina, Andrej Jasinský, Kevin Kenner, Andrey Tatarski, Takashi Yamamoto a i.).

Od začiatku štúdia na VŠMU sa venuje početne koncertnej činnosti v sólovej, komornej i Sólistickej sfére (Bratislava, Žilina, Košice, Trenčín, Nitra, Brno, Praha). Vystúpila viackrát s Komorným orchestrom Bruna Waltera pod vedením dirigenta Jacka Martina Händlera (o. i. aj v Slovenskej filharmónii), so Štátnym komorným Orchestrom Žilina pod taktovkou amerického dirigenta Theodora Kuchara, so Symfonickým Orchestrom VŠMU pod vedením Mariána Lejavu, v minulosti aj vo Ľvovskej filharmónii. V roku 2024 bola prijatá na interné doktorandské štúdium na VŠMU pod vedením prof. Ivana Gajana.

Odkaz na iný článok - https://mojakultura.sk/kittnerovo-stabat-mater-zobrazuje-temnotu-bolesti-ale-aj-svetlo-viery-a-nadej-na-vykupenie/

Účinkujúci:

Rastislav Štúr, dirigent
Klaudia Remencová, violončelo
Anhelina Kydora, klavír
Tatiana Hajzušová, soprán
Alena Grach, mezzosoprán
Juraj Kuchar, tenor
Tomáš Šelc, bas
Spevácky zbor Lúčnica
Elena Matušová, zbormajsterka
zbor M@gnificat

 

Program:

Antonio Vivaldi
Koncert G dur RV 413 pre violončelo a orchester

Joseph Haydn
Klavírny koncert D dur

Marián Kittner
Stabat mater – svetová premiéra

 

 

Spracovala Zuzana Vachová