Konformizmus alebo ako si jednotlivcov pamätajú dejiny
Žena, ktorá uspela v mužskom svete. Inscenácia Slovenského národného divadla Život je pes Gertrud...
14. apríla 2025
Na umení a divadle mám rada, keď vo mne otvorí zvedavosť na tému, ktorá leží hlboko v mojej mysli, či som ju už dávno považovala za pre mňa uzavretú a ďalej ju nevystavovala diskusiám. Odkedy som sa rozhodla venovať sa v živote umeniu - čiže odkedy si pamätám - mala som Gertrude Steinovú zapamätanú ako môj vzor – autorku, umelkyňu, mecenášku a zberateľku umenia, ikonu feminizmu. Inscenácia Slovenského národného divadla Život je pes Gertrudy S., ktorej premiéru uviedli 29.3.2025 v Modrom salóne vo mne vyvolala zvedavosť vrátiť sa k tejto historickej postave a prehodnotiť môj pohľad na ňu. Tento princíp poukázania na osobnosť z histórie, na jej rozhodnutia a postoje chválim, pretože takým štýlom by sa mali rozprávať dejiny, z ktorých sa vieme poučiť. Mali by vybádať k ďalšiemu zisťovaniu, hľadaniu, študovaniu. Presne to u mňa spôsobila inscenácia o žene, ktorá uspela v mužskom svete. Divákov tiež v časoch politickej turbulentnosti vystavuje otázke, na akú stranu dejín by sa postavili, ak by šlo o ich život.
Dej sleduje veľkú časť života Gertrudy Stein (Vladena Škorvagová) s takmer biografickou presnosťou od jej príchodu do Paríža a spomienok na univerzitné roky, až po jej prispôsobovanie sa režimu počas druhej svetovej vojny. Je tvorený krátkymi dialógmi s jej životnou partnerkou Alice B. Toklas (Edita Koprivčević Borsová), bratom Leom, bývalým spolužiakom a priateľom Bernardom Faÿ, alebo dokonca s ich psom (všetky mužské postavy stvárnil Jakub Rybárik) popretkávanými monológmi a úvahami vystavanými na veľmi štylizovanom a dramatickom herectve. Škorvagová skrz postavu Gertrude prehovára ako orákulum umenia jasne, vecne a s prímesou tragiky podporovanou pokojným a pomalým výrazovým prejavom. Hoci je Gertrude emancipovaná, alebo ako o seba tvrdí - mužská žena, svoju partnerku Alice tým tlačí do veľmi submisívnej úlohy ženy v domácnosti, ktorá sa o ňu a jej hostí v salóne stará, varí čaj, obsluhuje a prepisuje Gertrudine rukopisy. Skrátka fungujú ako v tom čase tradičná, mužsko - ženská domácnosť. Tým praskla moja bublina predstavy o Gertrude Stein ako o feministickej ikone. Hoci zožala úspech vo svete mužov, dosiahla ho typickými mizogýnnymi prostriedkami. Strávila toľko času s umelcami, že na seba prevzala ich správanie aj k svojim ženám, bez ktorých podpory by možno svoju slávu nedosiahli.
Borsová Alice stvárňuje ako inteligentnú a uvedomelú ženu, ktorá by snáď dostala viac priestoru, keby nežila v danej dobe, alebo by mala duchaprítomnejšiu partnerku. Svoju podradenosť však prijíma a odovzdáva svoj osud a život do rúk lásky aj v momentoch, kedy im hrozí prenasledovanie nacistami pre ich židovský pôvod a sexuálnu orientáciu. Hoci Alice chce ujsť do Ameriky a vybaví tam Gertrude miesto profesorky na univerzite, ona rozhodne, že ich vystaví hrozbe a ostanú v okupovanom Francúzsku.
V deji sa nachádza historická nepresnosť, kedy v dobe pred prvou svetovou vojnou rozpráva Gertrude o stretnutiach v umeleckom salóne v parížskom byte na 27 rue de Fleurus so spisovateľmi ako napríklad Ernest Hemingway, či Francis Scott Fitzgerald. Títo autori však začali tvoriť a pôsobiť v Paríži až v dvadsiatych rokoch minulého storočia a až v tejto dobe tiež nadviazali s Gertrude kontakty.
Rybárik v priebehu niekoľkých minút strieda viac postáv, herecky obdivuhodne „prepína“ z role ironického a štylizovaného psa do role vážneho generálneho riaditeľa Národnej knižnice s nacionalistickým chovaním. Práve v postave Bernarda Faÿa sa zrkadlia osobnosti zo súčasného slovenského ministerstva kultúry, čo je zo strany Slovenského národného divadla, ktoré čelí neustálemu nátlaku na vedenie a chod divadla zo strany štátu vyjadrenie postoja a odvážnym krokom. Rybárikovo herectvo umocňuje dojem autoritára, ktorý chce rozhodovať o tom, ktorí autori smú byť v Národnej knižnici a tiež o tom, ktorá rasa je podriadená. Táto rétorika zo strany verejného funkcionára je nám, bohužiaľ, v dnešnej dobe známa.
O to paradoxnejšie pôsobí jeho priateľstvo s Gertrude, ktorá je židovka, lesba a umelkyňa podporujúca režimom neschvaľovaných autorov. Inscenácia necháva diváka na vážkach, či ide z jej strany o zdieľanie rovnakých názorov, ignoráciu, či konformizmus. Je však postavená na dvoch známych faktoch. Vďaka tomuto vzťahu a tiež vďaka tomu, že Gertrude prekladala do angličtiny prejavy vodcu Vichy Philippa Pétaina prežili s Alice okupáciu bez prenasledovania a straty rokmi nazbieraných umeleckých diel. Mala však možnosť utiecť do Ameriky a nekolaborovať vôbec.
Inscenácia je režijne postavená tak, aby v divákovi vyvolala zamyslenie a otázky nad činmi osobností v politicky ťažkých časoch. Gertrude Stein neprikrášľuje, ani neobhajuje, v čom činohra SND spravila posun od uvedenia inscenácie Leni (premiéra v 2013), inscenácie taktiež písanej na objednávku, v ktorej však dostala obhajoba “Hitlerovej filmárky” dosť veľký priestor. V prípade inscenácie o Gertrude ide o režijné spracovanie, ktoré nevynáša súdy, avšak jej osobnosť ani neidealizuje. Gertrude tvrdí, že na niektoré spoločenské, či politické témy jednoducho nemá názor a nerozumie, prečo by ho mala na všetko mať. Týmto tvorcovia otvárajú ďalšiu zaujímavú diskusiu v dobe, kedy každý svoj názor má a dáva ho hlasne najavo. Tiež však poukazujú na problematiku absencie názoru, či konformizmu v dobe, kedy je nutné jasne odsúdiť zlo.
Režisérka Jana Wernerová využila svoje dlhoročné skúsenosti napríklad z pôsobenia v divadle NA PERÓNE, ktoré svojou tvorbou reaguje na citlivé sociálno - spoločenské témy. Autorkou textu písaného priamo pre telo činohry je Tereza Trusinová, ktorá už v minulosti pre národné divadlo napísala hru Čaute! určenú na hranie na stredných školách. Dramaturgicko - režijné spracovanie ponúka štylisticky zaujímavú a obohacujúcu inscenáciu v portfóliu činohry SND.
Vizuálne je inscenácia jednoduchá, takmer prázdnu scénu (Anita Szöke) dopĺňa len kreslo a taburetka. Nad nimi sa vyníma led pás neurčitého tvaru, ktorý svieti nad hlavami protagonistov a je predzvesťou dlhého svetelného hada, ktorý sa začne ku koncu inscenácie premietať na scénu. Motá sa ako filozofické myšlienky, postoje a rozhodnutia hlavnej hrdinky, predstavuje jej životnú linku plnú zvratov a výhybiek. Počas celej inscenácie nás premietanie rokov na scénu usmerňuje v historickom čase daných dramatických situácii. Kostýmy majú neutrálny, až unisexový charakter. Alice má na sebe šaty s kravatou, Gertrude zasa zahaľujúce čierne šaty. Spolu s krátkym zostrihom tak Škorvagová zjavom a prejavom dokonalo imituje Steinovú, ako ju poznáme z fotografií. Zaujímavý kostýmový prvok vidíme v momente, kedy hrá Rybárik Pabla Picassa. Ocitá sa na scéne v typickom pásikavom tričku a s nie príliš prepracovanou, kartónovou maskou pripomínajúcou Picassove portréty. Minimalizmus v estetike tak ponúka priestor na drobné, kultúrne odkazy, svetelné projekcie a najmä veľmi zaujímavé a silné herecké spracovanie.
Lívia Brachnová
Foto: SND/B. Podola
Autorka: Tereza Trusinová
Réžia: Jana Wernerová
Dramaturgia: Mário Drgoňa, Peter Kočiš
Hudba: Miro Tóth
Scéna a kostýmy: Anita Szöke
Svetelný dizajn: Ján Ptačin
Asistentka svetelného dizajnu: Sára Krajčíová
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Balet
Ondrej Šoth, Zuzana Mistríková: DENNÍK ANNY FRANKOVEJ
10.
októbra
Činohra
Marina Carr: DIEVČA NA OLTÁRI
11.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
11.
októbra
Opera
Jules Massenet: WERTHER
12.
októbra
Opera
ORCHESTRÍČEK
12.
októbra
Činohra
Bertolt Brecht: PÁN PUNTILA A JEHO SLUHA MATTI
14.
októbra
Opera
Emmerich Kálmán: VOJVODKYŇA Z CHICAGA
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
Jozef Vajda – stálica na javisku a známy hlas z obrazoviek
Herec Jozef Vajda sa n...
Slovenské národné divadlo bilancuje uplynulú sezónu
Výnimočným open air Le...
Duchovia sú tiež len ľudia
Činohra Slovenského ná...
SND spustilo predaj vstupeniek na 106. divadelnú sezónu
Slovenské národné diva...
SND vykázalo za rok 2024 kladný hospodársky výsledok
Vedenie Slovenského ná...
Od Lucindy Childs po meme kultúru: Bratislava v pohybe ukáže tváre dnešného tanca
Medzinárodný festival sú...
TKEJ: oslava umenia pohybu a formovanie pedagogickej tradície
Záverečné predstavenie...
Ocenená tanečná inscenácia odštartuje 29. ročník Bratislava v pohybe
Medzinárodný festival...
Svetoznámy Győrsky balet opäť v Divadle Nová scéna
Presne po roku prichád...
Hviezdy svetového baletu na javisku Národného divadla Košice
Výnimočný večer, počas...
Cinematik 2025 spoznal víťazov jubilejného ročníka
Medzinárodný filmový f...
Snímka Otvorené vzťahy na Cinematiku a v kinách
Takmer romantická komé...
Sezóna v košickom divadle Thália s mottom: Ale občas počujem čas
Premiérou kabaretného pre...
Inscenácia, ktorá pozýva k objatiu
Ako by vyzerala vojna,...
Film Otec môže zachrániť ľudské životy
Po uvedení na prestížn...