Trudný clivý, ale i jazzovo uvoľnený a zábavný zborový trojlístok
Židovské melódie a tvorba Jaroslava Ježka. Dramaturgiou jedinečný koncert pripomenul výročie česk...
28. marca 2025
Stáva sa už dobrou tradíciou, že zborový „trojlístok“ - Spevácky zbor mesta Bratislavy, Les Sirènes a Sirénčatá prinášajú pod vedením dirigenta a zbormajstra Lukáša Kunsta na každom koncerte dramaturgicky nevšedný program. Práve uvádzaním neopočúvaných diel, ktoré sú tieto zbory schopné nacvičiť v relatívne krátkom období, sú ich koncerty výnimočné. Výnimkou nebolo ani podujatie Voskovec & Werich, Jaroslav Ježek a židovské piesne v Zrkadlovej sieni Primaciálneho paláca (15.3.2025).
Tvorba židovských autorov a piesne inšpirované židovskými tradíciami boli dramaturgicky prepojené s druhou časťou koncertu – tvorbou troch kľúčových predstaviteľov Osvobozeného divadla, avantgardnej divadelnej scény ovplyvnenej dadaizmom, futurizmom a neskôr aj poetizmom, prinášajúcej satirické a kritické pohľady na dobové spoločenské pomery doma i vo svete. Po presťahovaní do Umeleckej besedy v roku 1927 začala divadlo výrazne formovať legendárna autorská dvojica Jan Werich (1905 – 1980) a Jiří Voskovec (1905 – 1981), ktorých 120. výročie narodenia si pripomíname v aktuálnom roku. Čoskoro ich doplnil skladateľ Jaroslav Ježek (1906 – 1942), ktorý ich predstavenia výnimočným spôsobom dotváral po hudobnej stránke.
Program moderovala Zuzana Ledererová, brnianska historička umenia a publicistka, ktorá je aktuálne spolupracovníčkou slovenskej stanice Devín. Aj sprievodným, nesmierne autentickým slovom, spomienkami a komentármi, ktoré si nevygooglite, mal teda koncert hodnoverný charakter. Detský zbor Sirénčatá interpretoval na úvod úryvky z detskej opery Brundibár, ktorú skladateľ Hans Krása skomponoval na libreto Adolfa Hoffmeistera. Premiéru však dielo malo až na prelome rokov 1942 a 1943 v židovskom sirotinci v Prahe. Hudobného naštudovania sa ujal najskôr Rafael Schächter, no po jeho deportácii do Terezína vedenie prevzal Rudolf Freudenfeld (Franěk), a réžiu spolu so scénou vytvoril František Zelenka. Hansa Krásu medzitým v auguste 1942 previezli do Terezína.
Klaviristka Andrea Bálešová po introdukcii uviedla ústrednú tému – s citom pre spevnosť melódie, ktorú následne zopakoval detský zbor. Ani v orchestrálnej verzii skladateľ zbytočne neprekrýval orchestrálny part so spevom, vyhýbal sa veľkým experimentom, no zároveň dal v diele pocítiť ľudové i jazzové prvky. Robil to však s vkusom, dostatočne jemne, aby bola hudba pre publikum (dospelé či detské) zrozumiteľná. Sirénčatá interpretovali svoj part s veľmi dobrou zrozumiteľnosťou, ukážkovou dikciou a čistou intonáciou. Deti prejavili pod jasným, precíznym gestom Lukáša Kunsta pedantný zmysel pre rytmiku a Kunst ich vedie aj k precítenej dynamike. V ich frázach je počuteľné budovanie melodických línií, no nie na úkor prirodzenosti. Presne tento prejav pristal českej farebnosti diela, bez zbytočných disonancií, uchu lahodiacim, výrazným melódiám. V klavíri sme často počuli unisonové party so spevom, ktoré boli naštudované s obdivuhodnou presnosťou detských spevákov.
Gideon Klein Bachuri a jeho Le´an Tisa označujú za jedno z najočarujúcejších diel. Klein sa narodil v moravskom Přerove v roku 1919, kde navštevoval hodiny klavíra u Karla Mařika, potom sa ako 11-ročný presťahoval do Prahy, kde žil so svojou sestrou, klaviristkou Eliškou (Lisou) Kleinovou. Počas školy študoval hru na klavíri na pražskom konzervatóriu u Růženy Kurzovej a neskôr u jej manžela, významného klaviristu Viléma Kurza. Už ako tínedžer sa Klein úzko zapájal do hudobných aktivít mesta a ako klavirista vystupoval na mnohých koncertoch. Na absolventskom koncerte v máji 1938 predviedol Beethovenov Štvrtý klavírny koncert s pozitívnym ohlasom kritikov.
V preklade pieseň Le´an Tisa znamená Chlapče môj, kam ideš? a na jednom predstavení v Terezíne v roku 1942 odznelo, no ďalšie záznamy o jeho uvedení neexistujú. Bol to jeden z najsilnejších momentov večera. V dámskom komornom zbore Les Sirènes má Lukáš Kunst oporu, takže trojica lineárne vedených hlasov znela v nádhernej symbióze. Okrem spoľahlivých skupín sopránov bolo evidentné, že altistky získali personálne posily. Melodická línia altov bola intenzívna – emočne i výrazovo. To, že ju dirigent v úvode nechal vyznieť, malo svoj význam, práve v nej sa totiž skrývalo jadro a vrchné hlasy tvorili farebné a výrazové napätie. Celkovú kompaktnosť hlasov, dostatočnú silu a spevnosť druhých sopránov v a capella prevedení treba oceniť. Dámy boli zladené harmonicky, ale najmä v dynamike bola citeľná absolútna prepracovanosť materiálu. A napokon, dychberúce boli aj pianissimá – nenašli ste v nich jediný hlas, ktorý by „vyčnieval“. V sóle sa predstavila Nikola Ecker Illéš, ktorej výšky mali potrebnú istotu. Keď sa skladba skončí a v sále nasleduje niekoľkosekundové, priam hrobové ticho, viete, že to bol jeden z najsilnejších a zároveň najdojemnejších okamihov večera. Interpretačných i dramaturgických – zaradením tohto výnimočného diela sa v publiku dokážu udiať tie vzácne, emocionálne vypäté, až pamätné okamihy. Za mňa bol tento nepochybne jedným z nich.
Ak hovoríme o židovskej hudbe, širokému publiku ako prvé zaiste napadne film Schindlerov zoznam. Hudobná téma Johna Williamsa je nesmrteľná, celé roky neprestáva dojímať ľudí. Klaviristka Andrea Bálešová a huslistka Sandra Baggiolini umne pracovali nielen so samotnou témou, ktorej clivota sa už po prvom počutí dostáva priam do kostí, ale i s tempami. Po pomalom úvode vyniesli vnútornú dramatickosť skladby miernym zrýchlením, čím výpoveď nabrala na naliehavosti. Nebola to však afektovaná interpretácia (čo sa, žiaľ, mnohým hudobníkom často stáva). V tejto téme musí byť úprimná výpoveď, čistota hudby a jasnosť odkazu. Hudobníčky vyhrali zreteľne témy – ak bola v husliach, sprievod klavíra Bálešová citlivo ponechala v tichom mezzoforte, s uvoľneným charakterom hry, rovnako Baggiolini melódiu dostatočne vyniesla, no keď bol dominantný klavír, protitému vedela hrať mierne. Spoločne tak vytvorili peknú symbiózu, v ktorej som ocenila najmä voľnosť prejavu v pridaných melodických figúrach. Práca s variačným princípom tejto skladbe pristane – a či už je otázkou osobného vkladu muzikanta alebo je pripravená v aranžmáne, rozhodne na vyznení diela pridáva.
Do programu Lukáš Kunst zaradil aj známe skladby: Shalom Aleichem (arr. Audrey Snyder) získala na sile a hodnovernosti vďaka Speváckemu zboru mesta Bratislavy. Zbor s obdivuhodnosťou zvládal polyfonické úseky aj synkopickú rytmiku. Pieseň končila mohutnou, esteticky vkusnou gradáciou, ktorá bola dynamicky výborne vypracovaná. V tomto bloku nechýbala ani tradičná chanuková pieseň Maoz Tsur (úprava Abraham Wolf Binder), v ktorej vynikla kultúra hlasového prejavu SZMB. Sú to všetko speváci, ktorí majú za sebou históriu v rôznych zboroch, takže s dynamikou vedia pracovať profesionálne.
Tradičná židovská ľúbostná pieseň Tumbalalaika (úprava Ian Assersohn) mala náročný klavírny sprievod, ktorý Andrea Bálešová vyhrala s precíznou prípravou a dôslednosťou. Rovnako tak netradičný bol spôsob, akým autor úpravy rozdelil opakujúci sa melodický motív medzi jednotlivé hlasové skupiny. Taktiež meniace sa harmonické postupy kompozície, ktoré predznačil klavír prispeli k tektonike kompozície. Tempové zmeny, ktoré vytvárali v tejto tradičnej piesni napätie, boli ďalším dôležitým výrazovým prvkom interpretácie. Výsledok bol kompaktný, interpretačne presvedčivý a strhujúci.
Prvú polovicu koncertu uzavrelo Päť ľúbostných piesní Erica Whitacra: Temuná, Kalá kallá, Laróv, Eyze Shéleg a Rakút. V prvej v z nich som si v úvode vedela predstaviť aj čistejší tón huslí a istejšie výšky sopránov (hoci treba uznať, že ide o sťaženú pozíciu, keď majú speváčky rovno nastúpiť v takýchto extrémnych polohách). Napokon sa husle dostali k očakávanému tónu a spevu dominovali mužské hlasy. V pomalom tempe uchvátil ich legátový prejav a sebaistý tón. Oproti radostným vysokým ženským hlasom tvorili v piesni kontrast – židovská hudba je plná kontrastov. Na jednej strane radosť zo života, na druhej, hlboká vnútorná túžba po slobode, clivota, trudnosť a ťažoba. Práve táto kontradikcia je na nej fascinujúca. Jej charakter sa všetkým zborov v tento večer podarilo vystihnúť.
V druhej časti program nadväzoval v ideologickej línii. V tvorbe Wericha, Voskovca a Ježka sa v tridsiatych rokov začali čoraz naliehavejšie objavovať varovania pred nebezpečenstvom fašizmu. Ich diela ústili do otvorenej kritiky. Ako uvádza sprievodný text programového bulletinu, vedenie Umeleckej besedy na základe sťažností z nemeckého veľvyslanectva nakoniec divadlo z priestoru vypovedalo. Názov sa zmenil dočasne na Spoutané divadlo a pôvodné meno sa začalo používať až po opätovnom návrate do Umeleckej besedy v roku 1937. Protifašistické zameranie tvorby však viedlo nielen k zákazu konkrétnych titulov, ale aj k úradnému zatvoreniu divadla. Z tohto dôvodu umocneného Voskovcovým židovským pôvodom sa trojica hlavných protagonistov Osvobozeného divadla rozhodla pre emigráciu do USA. A hoci divadlo napokon úplne zaniklo, odkaz tvorcov prežil do dnešných dní.
Jaroslav Ježek a jeho legendárna skladba Bugatti Step bola komponovaná pod vplyvom jazzových prvkov a dodnes tvorí súčasť repertoáru – či už formácií zameraných na starý jazz alebo i voľnejších koncipovaných recitálov klaviristov. Za klavírom sme počuli sympatickú manželskú dvojicu – Andreu a Františka Bálešovcov. Bol to výborný nápad, ktorý, zdá sa, vznikol len počas pauzy. Presne takto má vyzerať jazz – s radosťou a troškou improvizácie. Obaja klaviristi sú skúsenými interpretmi, mohli si preto takúto spontánnu interpretáciu dovoliť. Bugatti Step znel s ľahkosťou a v dobre nastavenom tempe, s akcentáciou dôb a pedantne vyhratými témami. Navyše, nebol to ten otrocky klasický typ hry, v ktorom počujete zviazanosť notovým zápisom. To, že má interpret skúsenosti s jazzom, zaiste v pulzácii rytmu odhalíte. V tento večer v druhej polovici koncertu sprevádzali Ježkove diela muzikanti z František Báleš Ansámbel: František Báleš, klavír; Vladimír Máčaj, kontrabas; Juraj Šušaník, bicie nástroje; Dávid Oláh, saxofón. Ešte predtým sme však v dobovej interpretácii počuli v zvukovom zázname skladbu Lásko ma právo se smát v interpretácii Míly Ledererovej. Totožnosť priezviska tejto talentovanej opernej speváčky a zároveň vynikajúcej herečky s moderátorkou večera Zuzanou Ledererovou nie je čisto náhodná. Míla bola jej tetou a tiež pratetou Lukáša Kunsta. Ukážka jej spevu nás vzala do čias minulých. Špecifickou estetikou, tvorbou tónu, frázovaním, ozdobami, dikciou. Nostalgicky dodávame, že nad tými čistými a ľahkými koloratúrami by mnohé súčasné operné speváčky bledli závisťou...
A potom už sa k slovu v téme dostal saxofón spoločne s muzikantmi z František Báleš Ansámbel. V domě straší duch bola ďalšia Ježkova skladba, ktorú interpretovali Sirénčatá. Tie síce spočiatku zanikali, keďže kapela bola umiestnená pred nimi (a predsa, detské hlásky majú prirodzený register), no i tak zožali najväčší potlesk. Logicky a právom. Deti rozvíjajú týmto repertoárom svoje rytmické schopnosti a koordináciu s frázovaním, ktorá je postavená na odlišných princípoch ako klasická hudba. A zvládli to s bravúrou.
Zakázané ovoce, Svítá, Klobouk ve křoví, Život je jen náhoda, Evropa volá – piesne Jaroslava Ježka priniesli do sály nevídanú energiu. Nielen v podaní zborov, ale i hudobníkov. Zrazu sa v publiku ukázalo, že dokáže rozpoznať aj jazzové improvizácie a oceniť ich. Pomedzi Ježkovou tvorbou sa vyskytol aj populárny štandard Summertime z opery Porgy & Bess Georgea Gershwina. V tejto piesni, ktorá nadobudla zrazu novú podobu, sme ako prvého počuli improvizovať Oláha (saxofón), následne klaviristu (František Báleš), ktorý sa veľmi prirodzene dokázal od tonálneho centra vzdialiť v neopočúvaných harmóniách, a napokon i kontrabasistu Vladimíra Máčaja. Veľmi slušný, neočakávaný jam, ktorý vyvolal v obecenstve nespútanú radosť.
Čo sa týka Ježkových skladieb, neboli to jednoduché aranžmány ani pre spevákov – delenie vnútorných hlasov na jednotlivé skupiny, ale i harmonické postupy, si vyžadujú detailnú prípravu. Z interpretácie bolo cítiť, že speváci vnímajú ústredné témy, rovnako tak rytmické nuansy, jedine vo frázovaní sa v niektorých piesňach vyskytli momenty, kedy nedokázali v zhode a presvedčivo interpretovať ľahkú dobu. Tá musí byť v jazze zreteľná a akonáhle ju v melódii nahradí neželaný prízvuk, stáva sa z nej tak trochu ťažkopádna melódia. Napríklad v piesni Život je jen náhoda sa v závere fráz objavili pomerne hutné staccata namiesto ležérneho, príjemného záveru, ktorý by korešpondoval jednak s rytmikou a potom, aj významom textu. Iste, speváčky, ktoré sa orientujú viac na klasickú hudbu ako jazz, sa za pár skúšok nedokážu transformovať na iný žáner. No predsa bol aj svetlý moment v tomto repertoári. Za mikrofón sa postavil umelecký vedúci zboru a dirigent Lukáš Kunst. Je to umelec, ktorý má muzikality na rozdávanie, jeho frázy mali v záveroch potrebnú ľahkosť a prirodzený jazzový feeling.
Stodvadsiate výročie narodenia Voskovca a Wericha si pripomíname práve v aktuálnom roku. A akokoľvek tento koncert mohol byť prínosný a pekný, niekedy človeka až mrazilo, keď si dal do súvisu okolnosti, za akých títo umelci tvorili a aké nebezpečné súvislosti s minulosťou môžeme pociťovať aj dnes.
Zuzana Vachová
Foto: Dáša Šimeková
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Balet
Ondrej Šoth, Zuzana Mistríková: DENNÍK ANNY FRANKOVEJ
10.
októbra
Činohra
Marina Carr: DIEVČA NA OLTÁRI
11.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
11.
októbra
Opera
Jules Massenet: WERTHER
12.
októbra
Opera
ORCHESTRÍČEK
12.
októbra
Činohra
Bertolt Brecht: PÁN PUNTILA A JEHO SLUHA MATTI
14.
októbra
Opera
Emmerich Kálmán: VOJVODKYŇA Z CHICAGA
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
Od Lucindy Childs po meme kultúru: Bratislava v pohybe ukáže tváre dnešného tanca
Medzinárodný festival sú...
TKEJ: oslava umenia pohybu a formovanie pedagogickej tradície
Záverečné predstavenie...
Ocenená tanečná inscenácia odštartuje 29. ročník Bratislava v pohybe
Medzinárodný festival...
Svetoznámy Győrsky balet opäť v Divadle Nová scéna
Presne po roku prichád...
Hviezdy svetového baletu na javisku Národného divadla Košice
Výnimočný večer, počas...
Cinematik 2025 spoznal víťazov jubilejného ročníka
Medzinárodný filmový f...
Snímka Otvorené vzťahy na Cinematiku a v kinách
Takmer romantická komé...
Sezóna v košickom divadle Thália s mottom: Ale občas počujem čas
Premiérou kabaretného pre...
Inscenácia, ktorá pozýva k objatiu
Ako by vyzerala vojna,...
Film Otec môže zachrániť ľudské životy
Po uvedení na prestížn...