Stefan Vladar v Redute predviedol všeobjímajúci zvuk a skutočnú silu duchovnej hudby
Telesá Slovenskej filharmónie – orchester Slovenská filharmónia, Slovenský filharmonický zbor (Ja...
8. decembra 2024
Úvodný koncert Populárneho cyklu Slovenskej filharmónie (štvrtok 21. novembra 2024) priniesol duchovný program – stíšenie, zároveň radosť, povzbudenie a vnútorný pokoj. Pod taktovkou Stefana Vladara, rodáka z Viedne, zaznel dramaturgicky konzistentný, premyslený program zameraný na duchovnú hudbu. Po štvrtkovom bratislavskom koncerte telesá Slovenskej filharmónie a kvarteto sólistov predstavili program aj v piatok 22. novembra 2024 v Dóme sv. Štefana vo Viedni.
Počuť Mozartovu Omšu C dur Korunovačnú, KV 317, je vždy sviatkom. Vyzdvihnúť údernosť a zároveň ľahkosť diela, jeho duchovnosť spojenú so slávou, je vždy výzvou pre dirigenta. Stefan Vladar bol priamočiary – konzistentné forte v úvodnej fráze zboru Kyrie bolo priame a presné, inštrumentálny sprievod vyzdvihol v kontraste vyvážené piano. Dirigent v diele nerobil žiadne nové kontexty ani afekty – predniesol čistého Mozarta, autentického a pravdivého. Iste, dnes sú populárne teatrálne, „divadelné“ prevedenia, no touto cestou sa interpretácia nepoberala.. Adagio maestoso v zbore zodpovedalo dynamickým kontrastom vyznačeným hneď v úvodnom takte, plnokrvné forte sa razom stíšilo do piana a na túto líniu sa napojil aj orchester. Oscilácia medzi dur a mol bola patrične zvýraznená (zreteľná bola najmä v Christe eleison). Keď nastúpili sólisti – sopranistka Simona Šaturová a kanadský tenorista pôsobiaci vo Viedni Michael Schade, vniesli do diela potrebnú lyrickosť. Simona Šaturová opäť nesklamala. Mozart – to je jej stabilná pôda, s ľahkým precíteným tónom, no dostatočne objemným, štýlovo vycibreným. V tenorovom parte síce najmä vo výškach bolo cítiť forsírovanie, no pevnosť a istota intonácie speváka to vyvážila. Vypuklé boli tieto miesta najmä vo výškach a v úsekoch, keď na jeho ostrý prejav nadviazala lyrická, jemná, výrazovo presvedčivá Šaturová.
V Glorii sme počuli nezvyčajnú dramatickosť zboru a markantné bolo aj zrýchlenie tempa. Tento prístup dirigenta bol nesmiernym osviežením. Nie je nič depresívnejšie, ako keď sa „Sláva Bohu“ spieva ťažkopádne a rozvláčne. Zbor bol výborne pripravený, presný, znelý, neprekrýval orchester, naopak, výsadou tejto interpretácia bola homogénnosť. Gloria bola svižná, zreteľne členená na tri úseky zavŕšené codou. Speváci boli zrozumiteľní – dočkali sme sa interpretácie, keď sa slovo pretavuje do hudby a jeho význam aj skutočne z výrazu vieme rozpoznať. V strednej časti nastúpili sólisti, dialogické party boli presné, dramatická krátka, orchestrálna medzihra, opakujúca sa, bola rytmicky precízna.
Energická interpretácia hudby, jej svižnosť, zvádzala „nevidomé“ a nevedomé publikum k potlesku, čo bola v celku hanba – som rada, že Slovenská filharmónia zareagovala a piktogramom označila v bulletinoch, kedy má publikum tlieskať. Credo je stavané inak ako zmienené prvé dve časti – životaschopným pohyblivým orchestrálnym úvodom. V čom bol Mozart taký geniálny? V moduláciách, hudobných prekvapeniach a nečakaných zvratoch nálad a melódií. Vstup sólistov je najkrajší úsek tejto časti. Hlboký, silne duchovný, a samozrejme, molový (zvlášť vyznel v slovách „Za nás bol ukrižovaný“). Dirigent tieto kontrasty precízne stvárňoval – náhle (no zároveň prirodzene logicky ústiace) Adagio bolo najkrajšou časťou tejto omše. Za mňa osobne je práve táto časť najobsažnejšou, hlboko duchovnou a mimoriadne invenčnou – tak, ako to vedel skomponovať len Mozart. Skladateľ dôsledne sledoval text – z čoho plynú aj kontrasty tejto časti, čo sa živo prejavilo v práci dirigenta. Menil tempá a výrazovú hutnosť a dynamiku. Jeho kontrasty boli mimoriadne – vyzneli aj v zbore, každé jedno slovo malo svoju váhu, speváci boli konzistentní v nástupoch a dynamike.
Po časti Sanctus, kde po úvodnom Andante maestoso v trojitom metre zaznel nový materiál v sviežom tempe Allegro, sa k slovu dostali sólisti v časti Benedictus. Sopranistka Simona Houda Šaturová, maďarská altistka Dorottya Láng, kanadský tenorista Michael Schade a rakúsky basista Günther Groissböck by tvorili vyvážené kvarteto (nebyť forsírovaných výšok tenoristu), dirigent dbal o ich začlenenie do orchestra, tak aj zboru. V záverečnom – opäť z kompozičného a liturgického hľadiska nečakanom nástupe sólistov, zaznela ďalšia nečakaná zmena vo verši Hosanna na výsostiach. V Agnus dei sme počuli v úvode sopránové sólo (v novej tónine F dur). Šaturovej plynulé frázovania, krásne stavané legáta a nádherný, svetlý soprán, bol najväčším zážitkom. V pomalom tempe zvládla svoj part čisto a výrazovo presvedčivo – Baránok Boží, ty snímaš všetky hriechy sveta, spravidla počujeme po taktoch, s precízne vyspievanými šestnástinami, so silenými strednými polohami v závere fráz. Simona Šaturová túto chybu nespravila, dych mala absolútne pod kontrolou. Pritom mala podmienky náročnejšie. Dirigent, v snahe podporiť duchovnú výpoveď tempo spomalil, sopranistka aj tak zvládala plynulé legáta bez otrockého taktovania a prerušovania jednoliatosti fráz. Jej dynamika bola úchvatná, dlhé tóny (v ¾ metrorytmickej štruktúre) boli stabilné a najmä spievané s ľahkosťou. V úseku Andante con moto, keď sa k nej pridal tenor a následne ďalšie hlasy, sa z doposiaľ utlmeného orchestra stal postupne rastúci zvuk. A samozrejme, aj rýchlejšie tempo zrazu nadobudlo presne ten kontrastný charakter, ktorý sme chceli počuť – vkusný, zreteľný, vynímajúci sa, nie prehnane rastúci do forte. Zreteľne sme počuli krásny hobojový part, tak i pizzicata sláčikových nástrojov zneli objemnejšie. Oslavný bol charakter zboru –spieval plasticky, vynímali sa najmä pianové úseky. Takto pod kontrolou sa naša zborová jednotka ocitne len málokedy, v majestátnych častiach sa nechajú uniesť veľkou zvukovou vlnou a nadšením do neúnosného forte. Bolo obrovským zážitkom, že sa tak nestalo tentoraz.
Druhá skladba večera bola pokračovaním línie duchovnej hudby. Znelo Allegro vivace z Organovej symfónie č. 5 f mol, op. 42 č. 1 Charlesa-Mariu Widora. Skladateľovou inšpiráciou k vytvoreniu desiatich organových symfónií bol monumentálny Cavaillé-Collov organ v parížskom Saint-Sulpice, kde skladateľ, pedagóg a interpret pôsobil ako titulárny organista 64 rokov. Organový part Widorovej symfónie znel v interpretácii Konstantina Reymaiera, ktorý je od roku 2016 organistom v Dóme sv. Štefana vo Viedni. Akoby to bolo dnes, čo znela v podaní Mareka Vrábela počas obdobia pandémie časť Toccata, záverečná časť tohto diela, ktorá je najznámejšia, uvádzaná aj samostatne. Mnohí organisti z nej robia populárny koncertantný kus, zrýchlením tempa je to občas aj cez čiaru, no pre publikum nepochybne ľúbivé. Reymaier však dokázal, že aj v intimite a hlbokej duchovnosti sa dá uchopiť podstata tohto diela. Jeho prvá časť je vyskladaná z variácií na tému v f mol – začiatok bol jemný, v piane, no i tak v ňom dokázal nájsť skryté dramatické prvky. Organista umne pracoval so spomaleniami v závere jednotlivých variácií, zreteľne artikuloval aj virtuóznejšie party, v akordických, hutnejších častiach vyspieval spodnú, basovú, v celku jednoduchú tému, no práve tá bola kľúčová. Jeho majstrovstvo bolo v čistote hry – šestnástiny boli pravidelné, virtuózne, v dobre nastavenom tempe, hral absolútne rytmicky presne a čisto, no virtuozitu nekládol na prvé miesto, nestala sa samoúčelnou. Vždy sme v jednotlivých variáciách tému našli, frázovanie oplývalo muzikalitou (a to sa v tejto časti stáva iným interpretom často – techniku kladú nad hudbu samotnú). Je náročné nájsť toto vyváženie a zároveň homogénnosť diela – v podaní Konstantina Reymaiera sme tento zážitok pocítili v podobe majstrovskej interpretácie.
Ani si neviem predstaviť lepšieho dirigenta, ktorý by zhmotnil duchovnú podstatu Brucknerovho diela Te Deum, a navyše vyzdvihnúc tradíciu v kombinácii s moderným prístupom ako práve Stefana Vladara. Už v Mozartovom diele dokázal, ako vie udržať dramatické časti v kultivovanej podobe, ako chápe funkciu orchestra a výborne pracuje so zborom – odhadnúc možnosti akustiky sály. V Brucknerovom Te Deum z roku 1884 sú úseky, ktoré zvádzajú k predimenzovanej dynamike, stierajúc tak duchovnú hĺbku diela do dynamicky a zvukovo neúnosnej drámy. Fortissimo hneď nemusí znamenať „prepálenú“ dynamiku a zvuk, ktorý je svojou predimenzovanosťou schopný zbúrať Redutu, všakže. Presne takou dynamikou – radostným C dur, plným zvukom, a silou, totiž dielo hlboko veriaceho Brucknera začína. Vladar mal orchester a najmä zbor pod absolútnou kontrolou – budova sa nezrútila, naopak, ozval sa všeobjímajúci, prekrásny, plný zvuk. Bolo to aj presným nástupom a vyváženosťou orchestra so zborom – človeka až objala emocionálna vlna radosti a následne citlivé stíšenie po prvom verši, pred sólom sopránu. To, čo bolo markantné v Mozartovi, sa objavilo aj v Brucknerovom diele – prierazný tenor kontra krásne lyrický soprán. Jediná menej homogénna zložka kvarteta bola cítiť v dialogických partoch. Šaturovej soprán má krásnu farbu, ani v expresívnejších polohách speváčka nepotrebuje forsírovať, no tenor sa k tomuto nelahodiacemu prvku dramatickosti často dostával. Zato však dirigent nechal vyniknúť harmóniu hlasov, ktorú skladateľ v tomto diele využíva modernú, progresívnu.
Dielo Brucknera je plné kontrastov. Preveruje sólistov, no najmä zbor. Po prvom radostnom fortissime sme počuli prekrásne prianissimo – „Sanctus“ v podaní Slovenského filharmonického zboru. Te Deum si už v Košiciach pod taktovkou Roberta Jindru naša zborová jednotka skúsila, tentoraz introspektívnosť ešte viac podčiarkla. Vladar ešte viac dbal na spomalenia, jeho práca s tempami bola kontrastnejšia, vo fortissimách zvýrazňoval kontrastnosť materiálu, podčiarknutú organom. Naliehavý, opakujúci sa motív v sláčikoch jednotlivé verše sceľoval, zneli s čoraz väčšou intenzitou. Pred záverom prvej časti Te Deum bolo nádherným stíšením v basovej línii „aperuisti“, kánonicky spracované, prelínajúce sa postupne do vyšších hlasov (ak by flautové sólo viac korešpondovalo s dynamickou hladinou tohto úseku, bolo by to rozhodne celistvejšie a krajšie). Sólo tenoru časti Te ergo nezaznelo vo vytúženom piane, márne sme v týchto slovách hľadali pokoru a slávu (Berger v Košiciach túto duchovnú krásu obsiahol). Aj výšky tenorového speváka boli forsírované, zbytočne expresívne, zato citlivé spomalenie a sólo huslí, opakujúce a zintenzívňujúce myšlienku tejto časti, bolo jedným z vrcholov tejto interpretácie, zavŕšené prekrásnym pianissimom pozáun (ani tento jav plechových dychových nástrojov nie je samozrejmosťou).
Najpresvedčivejším momentom bolo finále. Chorál, ktorý skladateľ použil aj ako tému aj v 7. symfónii, znel majestátne, dramaticky, zvukovo však opäť pod kontrolou. Vladar rozhodne nepatrí medzi dirigentov, ktorí potrebujú dosiahnuť opulentný zvuk – chápe význam a kontext diela. V interpretácii sme sa dočkali gradácie v mnohom pripomínajúcu symfóniu. Bruckner, okrem toho, že bol úprimne a hlboko veriaci človek, bol aj logik. V krásnej symetrii sa na záver vrátil k úvodu – vyjadruje absolútnu dôveru v Pána. Motto jeho života, radosť a viera vrcholili fúgou – vnútornou silou a intenzitou viery. Bez patetickej drámy v interpretácii – pravdivej, pochopenej a hlbokej.
Zuzana Vachová
Foto: Ján Lukáš
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Balet
Ondrej Šoth, Zuzana Mistríková: DENNÍK ANNY FRANKOVEJ
10.
októbra
Činohra
Marina Carr: DIEVČA NA OLTÁRI
11.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
11.
októbra
Opera
Jules Massenet: WERTHER
12.
októbra
Opera
ORCHESTRÍČEK
12.
októbra
Činohra
Bertolt Brecht: PÁN PUNTILA A JEHO SLUHA MATTI
14.
októbra
Opera
Emmerich Kálmán: VOJVODKYŇA Z CHICAGA
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
Od Lucindy Childs po meme kultúru: Bratislava v pohybe ukáže tváre dnešného tanca
Medzinárodný festival sú...
TKEJ: oslava umenia pohybu a formovanie pedagogickej tradície
Záverečné predstavenie...
Ocenená tanečná inscenácia odštartuje 29. ročník Bratislava v pohybe
Medzinárodný festival...
Svetoznámy Győrsky balet opäť v Divadle Nová scéna
Presne po roku prichád...
Hviezdy svetového baletu na javisku Národného divadla Košice
Výnimočný večer, počas...
Cinematik 2025 spoznal víťazov jubilejného ročníka
Medzinárodný filmový f...
Snímka Otvorené vzťahy na Cinematiku a v kinách
Takmer romantická komé...
Sezóna v košickom divadle Thália s mottom: Ale občas počujem čas
Premiérou kabaretného pre...
Inscenácia, ktorá pozýva k objatiu
Ako by vyzerala vojna,...
Film Otec môže zachrániť ľudské životy
Po uvedení na prestížn...