Na Záverečný koncert festivalu Melos-Étos pozýva aj klaviristka Katarína Paľová
Medzinárodný festival súčasnej hudby sa blíži do finále a v závere bude znieť skladba estónskeho...
12. novembra 2024
Záverečný koncert festivalu Melos-Étos sa uskutoční 14. novembra vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu. Sólistami budú klaviristka Katarína Paľová, violista Martin Ruman a sopranistka Helga Varga Bach. Symfonický orchester Slovenského rozhlasu povedie dirigent Konstantin Ilievsky a na koncerte bude uvedených šesť kompozícií.
Martin Ruman: Na koncerte treba počúvať s otvorenou mysľou - Moja kultúra
Úvodom zaznie Passacaglia op. 1 Antona Weberna, následne violový koncert Wayfinder japonského autora Dai Fujikuru v slovenskej premiére, diváci si budú môcť vypočuť symfonickú báseň českého autora Jana Klusáka a napokon to bude skladba Safra estónskeho autora Tõnu Kõrvitsa – pre klavír a sláčikový orchester. Tak, ako je pre tohto autora inšpiráciou ľudová pieseň, rovnako ju počuť v diele talianskeho skladateľa Luciana Beria. Jeho piesne zaznejú v interpretácii sopranistky Helgy Vargy Bach. Záver koncertu bude patriť dychberúcemu dielu Marche fatale nemeckého skladateľa Helmuta Lachenmanna.
Tõnu Kõrvits patrí medzi najhranejších autorov v súčasnosti. V polovici 90-tych rokov zaujal poslucháčov jednoduchosťou kompozičného jazyka i melodikou, rokmi jeho štýl získal na komplexnosti: „Skladbu Safra pre klavír a sláčikový orchester otvára veľká klavírna introdukcia, ktorá sa pohybuje medzi dvomi kontrastnými elementmi - virtuózneho "iskrenia" a nápevu na pomedzí vrúcnosti a melanchólie,“ opisuje farebné bohatstvo samotnej introdukcie skladby estónskeho autora klaviristka, ktorá ho bude interpretovať. Katarína Paľová dodáva: „Orchestrálny part sláčikových nástrojov svojou zvukovosťou predostiera pestrú paletu farieb a spolu s klavírnym partom sa vlní vo voľnom, možno až bezčasovom priestore, v tanci neustálej premeny, ktorú z môjho pohľadu môžeme chápať práve ako onu metaforu elementu ohňa, ku ktorému Kõrvits názvom skladby odkazuje.“
Motto skladby pochádza z estónskej ľudovej piesne, jej spontánnosť a farebnosť klavírneho partu vás okamžite osloví. Podľa Kataríny Paľovej estónsky skladateľ v tomto diele nepoužíva rozšírené, avantgardné techniky hry, či už v klavírnom, ani orchestrálnom parte: „Skladba je svojím spôsobom veľmi klasická a podarilo sa mu v nej vyjadriť neobyčajnú zvukovosť. Z môjho pohľadu je Safra skladbou, ktorú možno označiť ako krásnu v tom najrýdzejšom význame slova. Môže na hlbokej úrovni prehovárať aj k publiku, ktoré sa (nielen) novej vážnej hudby ešte nedotklo,“ pozýva na záver festivalu výnimočná klaviristka Katarína Paľová.
Spracovala: Zuzana Vachová
Titulná foto: Martina Lukić
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Balet
Ondrej Šoth, Zuzana Mistríková: DENNÍK ANNY FRANKOVEJ
10.
októbra
Činohra
Marina Carr: DIEVČA NA OLTÁRI
11.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
11.
októbra
Opera
Jules Massenet: WERTHER
12.
októbra
Opera
ORCHESTRÍČEK
12.
októbra
Činohra
Bertolt Brecht: PÁN PUNTILA A JEHO SLUHA MATTI
14.
októbra
Opera
Emmerich Kálmán: VOJVODKYŇA Z CHICAGA
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
Od Lucindy Childs po meme kultúru: Bratislava v pohybe ukáže tváre dnešného tanca
Medzinárodný festival sú...
TKEJ: oslava umenia pohybu a formovanie pedagogickej tradície
Záverečné predstavenie...
Ocenená tanečná inscenácia odštartuje 29. ročník Bratislava v pohybe
Medzinárodný festival...
Svetoznámy Győrsky balet opäť v Divadle Nová scéna
Presne po roku prichád...
Hviezdy svetového baletu na javisku Národného divadla Košice
Výnimočný večer, počas...
Cinematik 2025 spoznal víťazov jubilejného ročníka
Medzinárodný filmový f...
Snímka Otvorené vzťahy na Cinematiku a v kinách
Takmer romantická komé...
Sezóna v košickom divadle Thália s mottom: Ale občas počujem čas
Premiérou kabaretného pre...
Inscenácia, ktorá pozýva k objatiu
Ako by vyzerala vojna,...
Film Otec môže zachrániť ľudské životy
Po uvedení na prestížn...