Zomrela významná teatrologička Soňa Šimková
Divadelný svet so zarmútením prijal správu o odchode teatrologičky, prekladateľky, vysokoškolskej p...
17. októbra 2024
Soňa Šimková absolvovala v roku 1968 štúdium dramaturgie na Divadelnej fakulte Vysokej školy múzických umení, po ktorom pokračovala štúdiom germanistiky, romanistiky a slavistiky na štipendijnom pobyte na univerzite v Bazileji vo Švajčiarsku v rokoch 1968 – 1970. Už počas štúdia na VŠMU pracovala ako lektorka činohry Slovenského národného divadla (1966 – 1969). Po návrate na Slovensko začala od roku 1971 pedagogicky pôsobiť na Divadelnej fakulte VŠMU. Prednášala nielen na VŠMU, ale i v zahraničí.
https://mojakultura.sk/sona-simkova-publikacia-vznikla-aj-vdaka-vyskumnym-dobrodruzstvam/
Pedagogická činnosť profesorky Sone Šimkovej zahŕňala mnohostranné teatrologické aktivity, ktorým dominuje jej vedecká činnosť v oblasti frankofónnej drámy a divadla – Molière na Slovensku (1989), Strehler: divadlo v znamení réžie (1997) a Antológia súčasnej francúzskej drámy a jej analýz (2008). Publikovanie odborných štúdií venovaných modernej a postmodernej réžii – A. Mnouchkine, R. Wilson, P. Chéreau, P. Sellars – zavŕšilo vydanie autorskej odbornej publikácie Divadlo prekračuje hranice (2019).
Teatrologické aktivity Sone Šimkovej dopĺňa aj jej prekladateľská činnosť. Okrem viacerých prekladov francúzskej dramatiky, s nemalou prekladateľskou a odbornou erudíciou sprístupnila slovenskej kultúre významné diela zahraničnej teatrológie – Artaudovu teoretickú prácu Divadlo a jeho dvojník (1993), Pavisov Divadelný slovník (2004) a Čítať divadlo Anne Ubersfeldovej (2023).
Soňa Šimková bola predsedníčkou asociácie Divadelná Nitra, ktorá organizuje medzinárodný divadelný festival s rovnomenným názvom.
V roku 2010 získala cenu za divadelnú pedagogiku Prix François Florent a v roku 2012 ocenenie Slovenského centra ITI/IIT UNESCO za mnohoročnú prácu na poli medzinárodných kontaktov slovenského divadla. V roku 2019 získala Cenu Slovenského centra AICT – Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov za mimoriadny prínos v oblasti divadla.
Profesorka Soňa Šimková patrila k najvýraznejším osobnostiam slovenskej divadelnej kritiky a teatrológie. Česť jej pamiatke.
Zdroj: informoval Divadelný ústav
Foto: Štefan Komorný
Životopis prof. Sone Šimkovej
V detskom veku sa s rodičmi presťahovala do Zvolena, kde zmaturovala. Po maturite študovala na Divadelnej fakulte Vysokej školy múzických umení v Bratislave divadelnú dramaturgiu. Štúdium absolvovala v roku 1968. Jedným z jej kľúčových pedagógov bol prekladateľ a divadelný vedec J. Boor, ktorý ju ako anglista, germanista a romanista inšpiroval svojím rozhľadom vo svetovej dráme. V rokoch 1966 – 1968 počas vysokoškolského štúdia pracovala ako lektorka dramaturgie činohry Slovenského národného divadla, kde v tom čase rozvíjal program moderného divadla tandem dramaturgičiek M. Mayerová a E. Malinová. Počas štúdia S. Š. vycestovala so študentskými predstaveniami do Francúzska (Nancy, 1965 a 1957) a NSR (Západný Berlín, 1967) na medzinárodné festivaly, kde videla viaceré podnetné produkcie a získala priame kontakty so západnou kultúrou. Záujem o moderné francúzske divadlo zúročila vo svojej diplomovej práci o tvorbe štyroch francúzskych medzivojnových režisérov tzv. Kartelu štyroch (Le Cartel des Quatre: L. Jouvet, Ch, Dullin, G. Pitoëff, G. Baty), na ktorých tradíciu sa napojili avantgardné osobnosti réžie 2. polovice 20. storočia.
V rokoch 1968 – 1970 absolvovala postgraduálne štúdium germanistiky, romanistiky a slavistiky na Univerzite v Bazileji vo Švajčiarsku. Po návrate do Bratislavy sa najskôr zamestnala ako dokumentaristka v knižnici Lekárskej fakulty Univerzity Komenského a pracovala aj ako korektorka knižného vydavateľstva Tatran. Roku 1971 sa na podnet prof. Boora úspešne uchádzala o miesto ašpirantky na Katedre divadelnej (a vtedy aj filmovej) vedy na Divadelnej fakulte VŠMU. Na tomto pracovisku pôsobila ako pedagogička dejín svetového divadla päťdesiat rokov až do roku 2021. V auguste 2021 nastúpila do dôchodku.
Zatiaľ čo počas štúdia sa orientovala skôr dramaturgicky, od svojho pracovného nástupu na VŠMU začala publikovať divadelné kritiky, štúdie a preklady. Pôsobila aj ako interná hodnotiteľka divadelných súborov a lektorka vydavateľstiev LITA a Tatran pre západnú dramatiku. Vo svojej kandidátskej práci, obhájenej v roku 1980 (CSc.) v Umenovednom ústave Slovenskej akadémie vied, osvetlila dejiny recepcie francúzskeho dramatika Molièra na Slovensku. Roku 1982 po rigoróznej skúške získala titul PhDr. a habilitovala sa na docentku. Roku 1997 bola menovaná univerzitnou profesorkou pre odbor divadelná veda.
Počas svojho pedagogického pôsobenia na VŠMU zastávala aj post prodekanky Divadelnej fakulty a prorektorky VŠMU (1992 – 1996) a dvanásť rokov viedla katedru divadelnej vedy (1998 – 2010). Roku 1991 pôsobila jeden semester ako hosťujúca pedagogička na Université-Paris-8, kde vyučovala analýzu divadelného predstavenia a úvod do dramaturgie. Roku 1992 prednášala ako hosť jeden semester na Divadelnej fakulte JAMU v Brne.
Vďaka svojej jazykovej pripravenosti (francúzština, nemčina, angličtina, taliančina, poľština a čiastočne ruština) kontinuálne sledovala zahraničné, najmä frankofónne divadlo aj teatrologickú literatúru. Cestovala za západnými divadelnými produkciami, najskôr najmä na medzinárodné festivaly do Poľska a Juhoslávie, v rokoch 1981 – 1982 absolvovala niekoľkomesačný študijný pobyt v Paríži, v roku 1985 v Miláne. Najmä od deväťdesiatych rokov pravidelne cestovala každý rok do Paríža a absolvovala množstvo študijných a akademických pobytov v desiatkach ďalších krajín. Inšpiratívne podnety z cudziny ďalej rozvíjala jednak ako autorka recenzií a štúdií, ako autorka monografií o západnom divadle, spoluautorka kapitol v monografiách, ako prekladateľka, spoluprekladateľka a editorka knižných divadelnovedných titulov, prekladateľka klasických aj súčasných francúzskych hier (Molière, P. de Marivaux, G. Feydeau, C. Confortes, R. Cousse, M. Bréal) a kritických textov. Preložila Artaudovu teoretickú prácu Divadlo a jeho dvojník (1993), preložila a vedecky redigovala prvé slovenské vydanie Divadelného slovníka od P. Pavisa (spolu s E. Flaškovou, 2004). Taktiež je autorkou doslovov v knižných vydaniach francúzskych hier v slovenčine a hesiel do Encyklopédie dramatických umení Slovenska (1989) a Encyklopaedia Beliana a desiatok textov do programových bulletinov divadelných inscenácií. Poznatky z cudzích kultúr usúvzťažňovala s tvorbou slovenského divadla, operatívne ich vnášala aj do výuky a odovzdávala ďalej svojim študentom. Iniciovala desiatky akademických výmen s divadelnými pedagógmi a školami v zahraničí, od roku 1984 aj v rámci medzinárodného festivalu Istropolitana, kde pôsobila v organizačnom tíme. Zorganizovala viacero medzinárodných konferencií v Bratislave, z ktorých príspevkov zostavila aj zborníky. Na VŠMU iniciovala viaceré kolektívne výskumné projekty (Otvorené divadlo v uzavretej spoločnosti, Tendencie divadla v XX. storočí). Zúčastnila sa na mnohých vedeckých projektoch v oblasti slovenského divadla, podieľala sa na koncepcii a tvorbe výročných reprezentatívnych publikácií VŠMU. Od roku 1993 pôsobí ako predsedníčka predstavenstva Asociácie Divadelná Nitra a spoluurčuje smerovanie tohto najväčšieho medzinárodného divadelného festivalu. Do viacerých výročných publikácii Divadelnej Nitry prispela S. Š. analytickými štúdiami o zahraničných hosťujúcich predstaveniach festivalu, ktoré ukotvila do širších kultúrnohistorických rámcov.
Už od osemdesiatych rokov udržiavala kontakt a zúčastňovala sa na podujatiach Medzinárodného divadelného inštitútu ITI. Roku 1993 bola na kongrese ITI v Mníchove zvolená za viceprezidentku Edukačnej komisie ITI, roku 1995 ju na kongrese v Caracase znovu zvolili do tejto funkcie a roku 2000 bola na kongrese ITI v Marseille zvolená za prezidentku Edukačnej komisie ITI (do 2004). Roku 2010 získala vo Francúzsku cenu za prínos do divadelnej pedagogiky Prix François Florent z rúk zakladateľa renomovanej divadelnej školy École Florent.
Ako hlavná pedagogička predmetu Dejiny svetového divadla pokračovala na VŠMU v koncepcii prof. J. Boora, ktorá zahŕňala najdôležitejšie kapitoly z veľkých európskych národných kultúr a divadlo a drámu USA v chronologickej postupnosti ich vývoja, pričom najmä od deväťdesiatych rokov po zrušení a opätovnom znovuzriadení Divadelnej fakulty na nových základoch podporovala pedagogické aj vedecké zapojenie mladších kolegýň a kolegov do tohto predmetu.
Vo svojej pedagogickej, kritickej a vedeckej činnosti sledovala vždy dvojitý terén – zahraničné aj slovenské divadlo, čo jej umožnilo vidieť komplexné súvislosti umeleckých pohybov v divadle 20. a 21. storočia a utvárať povedomie o kultúrnych kontextoch, a to vždy aj s vedomím dávnejších tradícií západného divadla. Jej široký záber a dôkladné historické a teoretické poznatky významne rozširujú horizonty poznania v slovenskej kultúre. Ako vyvrcholenie svojej kontinuálnej reflexie francúzskeho divadla a kultúry publikovala obsiahlu monografiu Divadlo prekračuje hranice (2019), v ktorej predstavila tvorbu troch svetovo uznávaných režisérov tzv. umeleckého divadla A. Mnouchkine, P. Chéreaua a R. Wilsona.
Divadelné kritiky publikovala najmä v denníku Pravda (1974 – 1984), dvojtýždenníku Film a divadlo (1974 – 1989), týždenníku Nové slovo (1984 – 1990), dvojtýždenníku Dialóg (1989 – 1990), týždenníku Kultúrny život (1991 – 1993), v Divadle v medzičase (1996 – 2006), od 2007 v časopise kød – konkrétne o divadle a od 2008 prispieva aj do internetového časopisu Monitoring slovenských divadiel. Od 1973 sporadicky publikuje štúdie aj v štvrťročníku SAV Slovenské divadlo. Tri desaťročia (od 1993) kontinuálne prispieva do pražského časopisu Svět a divadlo štúdiami a kritikami o zahraničnom, najmä o frankofónnom divadle.
Divadelno-kritickou činnosťou v oblasti slovenského divadla osvetlila S. Š. predovšetkým domácu recepciu západnej, najmä románskej dramatiky, reflektovala súvislosti performačných tendencií s trendmi a prúdeniami v západnom divadle. Pre knižný projekt dejín slovenského divadla predstavila syntetický pohľad na históriu slovenskej divadelnej kritiky. Svojou prekladateľskou aktivitou obohatila domácu divadelnú vedu o viacero kľúčových teoretických diel francúzskej literatúry. Získala viacero ocenení, ako napr. cenu Literárneho fondu za teatrologickú činnosť, ocenenie Slovenského centra ITI/IIT UNESCO za mnohoročnú prácu na poli medzinárodných kontaktov slovenského divadla (2012), Cenu Slovenského centra AICT za mimoriadny prínos v oblasti divadla (2019).
Výberová bibliografia:
VŠMU : 25. výročie založenia Vysokej školy múzických umení. Zostavila Soňa Šimková. Bratislava : Pallas, 1974. 28 s.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Súčasné francúzske divadlo. Bratislava : VŠMU, 1985. 121 s.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Molière na Slovensku. Bratislava : Tatran, 1989. 306 s. ISBN 80-222-0018-2.
Zborník habilitačných prednášok pedagógov ČaBF. Zostavila Soňa Šimková. Bratislava : VŠMU, 1994. 65 s. ISBN 80-85182-35-1.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Súčasné francúzske divadlo. In VANTUCH, Anton – POVCHANIČ, Štefan – KENÍŽOVÁ-BEDNÁROVÁ, Katarína. Dejiny francúzskej literatúry. Bratislava : CAUSA editio, 1995, s. 386 – 434. ISBN 80-85533-14-6.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Le Réflet de la présence dans le miroire du temps. In Théâtre slovaque. Zostavil Miloš Mistrík. Bratislava : Centre national du théâtre, 1996, s. 27 – 36. ISBN 80-85455-21-8.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Príspevok Petra Karvaša k teórii komického. In Osobnosť a dielo Petra Karvaša. Banská Bystrica : Univerzita Mateja Bela a Mesto Banská Bystrica, 1996, s. 101 – 104. ISBN 80-88825-49-0.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Vladimír Strnisko – klasik modernej réžie. In Otvorené divadlo v uzavretej spoločnosti. Bratislava : Tália-press, 1996, s. 23 – 54. ISBN 80-85718-30-8.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Strehler : divadlo v znamení réžie. Bratislava : Stimul, 1997. 117 s. ISBN 80-8597-56-4.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Ionescove súboje so zlom alebo Ionescov súboj so smrťou. In IONESCO, Eugène. Nosorožec. Banská Bystrica : Drewo a srd, 1998, s. 145 – 151. ISBN 80-967760-6-1.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Robert Wilson – divadlo ako priestor pre čas rozšíreného vedomia. In Symbolizmus v kontextoch a súvislostiach. Bratislava : Ústav svetovej literatúry SAV, 1999, s. 276 – 281. ISBN 80-88815-11-8.
Stretnutie kultúr a divadlo = Encounters of Cultures in Theatre. Zostavila Soňa Šimková. Bratislava : VŠMU, 2000. 130 s. ISBN 80-85182-68-8.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Bernard-Marie Koltès alebo hlas samoty a túžby v multikultúrnom svete. In KOLTÉS, Bernard-Marie. Boj černocha so psami. Banská Bystrica : Drewo a srd, 2002, s. 107 – 115. ISBN 80-88965-40-3.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Život je zmena. In SARTRE, Jean-Paul. S vylúčením verejnosti. Bratislava : Drewo a srd, 2003. ISBN 80-88965-72-1.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Artaudov projekt divadla a jeho realizácie. In Prednášky o divadle I. Bratislava : Divadelný ústav a VŠMU, 2004, s. 9 – 25. ISBN 80-88987-53-9.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Obraz kapitalistického Západu alebo Americká dramatika na slovenských scénach. In Poetika a politika : umenie a päťdesiate roky. Bratislava : Slovak Academic Press, 2004, s. 109 – 128. ISBN 80-88746-14-0.
Klišé Európa : o klišé v živote a na javisku = Cliché Europe : about chliché in life and on the stage. Zostavila Soňa Šimková. Bratislava : VŠMU, 2005. 101 s. ISBN 80-85182-90-4.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Čechov alebo „dom“ v kríze : o dvoch západoeurópskych inscenáciách Višňového sadu. In Čechov medzi nami. Bratislava : Univerzita Komenského, 2005, s. 127 – 137. ISBN 80-223-2105-2.
Antológia súčasnej francúzskej drámy a jej analýz. Zostavila Soňa Šimková. Bratislava : Divadelný ústav a Divadelná fakulta VŠMU, 2007. 269 s. ISBN 978-80-88987-87-1.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Paul Claudel – kôš plný prekvapení. In CLAUDEL, Paul. Hry. Bratislava : Divadelný ústav, 2007, s. 535 – 550. ISBN 978-80-88987-82-2.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Divadelná Nitra v pohybe vĺn alebo Kapitánka, kam s tou loďou? In Festival 15+1 : medzinárodný festival divadelná Nitra 1992 – 2007. Nitra : Asociácia Divadelná Nitra, 2008, s. 7 – 17. ISBN 978-80-970012-3-0.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Magda Husáková-Lokvencová : modely divadla v zrkadle západnej dramatiky. In LINDOVSKÁ, Nadežda a kol. Magda Husáková-Lokvencová. Bratislava : Divadelný ústav a VŠMU, 2008, s. 113 – 130. ISBN 978-80-88987-79-6.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Miznutie a návrat dialógu. In Umění dialogu = The Art of Dialogue. Praha : DAMU, 2009, s. 33 – 42. ISBN 978-80-7331-163-6.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Voda a divadlo : (medzi reprezentáciou a performanciou).
In Tendence v současném myšlení o divadle. Brno : JAMU, 2010, s. 89 – 94. ISBN 978-80-86928-82-1.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Pavisov model textu v kontexte francúzskej teatrológie / Soňa Šimková. In Bulletin k 1. časti projektu Teoretici v praxi. Bratislava : VŠMU, 2012, s. 54 – 71. ISBN 978-80-89439-32-4.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Písať o herečke či písať o herectve – to je otázka. In ROTHENBÜHLER-KORCOVÁ, Maya. Emília V a tí druhí. Bratislava : Ikar, 2012, s. 113 – 117. ISBN 978-80-551-3034-7.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Réžia teoreticky (v knižných publikáciách). In Proces rozvoja divadelnej réžie po roku 1989. Bratislava : Ústav divadelnej a filmovej vedy SAV, 2012, s. 11 – 27. ISBN 978-80-967283-9-8.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Trans-generačné premeny v teórii a kritike, hľadanie súvislostí a tendencií. In Generačné premeny a podoby slovenského divadla (od 80. rokov 20. storočia po dnešok). Bratislava : Ústav divadelnej a filmovej vedy SAV, 2012, s. 32 – 45. ISBN 978-80-971155-0-0.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Ariane Mnouchkine: Poslední kočovníci. Odyssey. – Robert Wilson: Einstein on the Beach, opera s tajomstvom. – Romeo Castelluci – divadlo obrazu a zvuku. In 3 x s : zborník prednášok o inscenáciách 21. storočia. Bátovce : Divadlo Pôtoň, 2015, s. 65 – 100. ISBN 978-80-972159-8-9.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Tendencie súčasného (západného) divadla : učebné texty pre poslucháčov Divadelnej fakulty VŠMU. Bratislava : VŠMU, 2015. 106 s. ISBN 978-80-89439-80-5.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Stretneme sa v Nitre? = Will We Meet in Nitra? In ... Túžba živá po kráse = Desire Alive for Beauty... Bratislava : Divadelný ústav; [Nitra] : Asociácia Divadelná Nitra, 2016, s. 41 – 67, 71 – 105. ISBN 978-80-8190-008-2.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Divadlo prekračuje hranice : Chéreau – Mnouchkine – Wilson. Bratislava : Divadelný ústav, 2017. 373 s. ISBN 978-80-8190-042-6.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Divadlo v kritike, kritika v divadle. In ŠTEFKO, Vladimír a kol. Dejiny slovenského divadla I : (do roku 1948). Bratislava : Divadelný ústav, 2018, s. 591 – 639. ISBN 978-80-8190-039-6.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Shakespeare is changing Codes. Ariane Mnouchkine. In Shakespeare in Between. Bratislava : VŠMU, 2018, s. 98 – 112. ISBN 978-80-8195-014-8.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Dekáda nových iniciatív. In Vysoká škola múzických umení v Bratislave 2009 – 2019. Bratislava : VŠMU, 2019, s. 87 – 96. ISBN 978-80-8195-043-8.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Shakespeare mení kódy : Ariane Mnouchkine. In Shakespeare medzi Veľkým treskom a South Parkom. Bratislava : Európa, 2019, s. 84 – 96. ISBN 978-80-89666-70-6.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Divadlo v kritike, kritika v divadle. In ŠTEFKO, Vladimír a kol. Dejiny slovenského divadla II : (1948 – 2000). Bratislava : Divadelný ústav, 2020, s. 987 – 1082. ISBN 978-80-8190-066-2.
Zdroj: Divadelný ústav
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Balet
Ondrej Šoth, Zuzana Mistríková: DENNÍK ANNY FRANKOVEJ
10.
októbra
Činohra
Marina Carr: DIEVČA NA OLTÁRI
11.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
11.
októbra
Opera
Jules Massenet: WERTHER
12.
októbra
Opera
ORCHESTRÍČEK
12.
októbra
Činohra
Bertolt Brecht: PÁN PUNTILA A JEHO SLUHA MATTI
14.
októbra
Opera
Emmerich Kálmán: VOJVODKYŇA Z CHICAGA
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
Od Lucindy Childs po meme kultúru: Bratislava v pohybe ukáže tváre dnešného tanca
Medzinárodný festival sú...
TKEJ: oslava umenia pohybu a formovanie pedagogickej tradície
Záverečné predstavenie...
Ocenená tanečná inscenácia odštartuje 29. ročník Bratislava v pohybe
Medzinárodný festival...
Svetoznámy Győrsky balet opäť v Divadle Nová scéna
Presne po roku prichád...
Hviezdy svetového baletu na javisku Národného divadla Košice
Výnimočný večer, počas...
Cinematik 2025 spoznal víťazov jubilejného ročníka
Medzinárodný filmový f...
Snímka Otvorené vzťahy na Cinematiku a v kinách
Takmer romantická komé...
Sezóna v košickom divadle Thália s mottom: Ale občas počujem čas
Premiérou kabaretného pre...
Inscenácia, ktorá pozýva k objatiu
Ako by vyzerala vojna,...
Film Otec môže zachrániť ľudské životy
Po uvedení na prestížn...