Viggo Mortensen nakrútil svoj druhý autorský film, western Až na koniec sveta
Každá dobrá westernová novinka poteší. Kvalitné príbehy ako z divokého západu nám posledné roky p...
15. októbra 2024
Až na koniec sveta je druhým filmom, v ktorom Mortensen účinkoval, sám ho režíroval, produkoval a napísal k nemu scenár aj hudbu. Od jeho autorskej prvotiny, rodinnej drámy Ešte máme čas, ubehli štyri roky a nastala chvíľa pozrieť sa, ako sa vydaril druhý počin.
Synopsa filmu Až na koniec sveta: Holger a Vivienne, dvaja prisťahovalci, sa stretávajú v San Franciscu v 60. rokoch 19. storočia. Obaja sú duchom slobodné osobnosti, ktoré sa do seba zaľúbia a užívajú si samotu na odľahlom statku uprostred nevadských kaňonov. Ibaže blízke mestečko sužuje vyčíňanie nespratného rančera Westona Jeffriesa. Keď sa Holger pridá k bojom v občianskej vojne, Vivienne zostáva na celý statok sama a musí čeliť aj nebezpečiu v blízkom okolí.
Výrazná na novinke je najmä jej príbehová stavba. To, ako dej plynie, so sebou prináša niekoľko pozitív, ale aj nedostatkov. Schéma, podľa ktorej autor prudko narúša kontinuitu príbehu a skáče z prítomnosti do minulosti a ešte vzdialenejšej minulosti, asi nemá presný vzorec ani zákonitosti. Napriek tomu je distribúcia informácií efektívna a hoci tu a tam budete potrebovať sekundy na zorientovanie sa v čase, udržať krok s príbehom nie je zas tak veľká výzva. Mortensen-scenárista sa spolieha na divácku intuíciu, ale nekladie na ňu prehnané nároky. Skoky v čase tak pôsobia osviežujúco a v rámci žánru netradične.
Na druhej strane si Viggo Mortensen snahou zahrávať sa s formou vzal vietor z plachiet, pokiaľ je reč o vyvrcholení deja. Dobre známy motív spravodlivej pomsty a potrestaní banditu, ktorý sa z príbehu vykryštalizuje, neprináša tak silnú satisfakciu, ako by si divák prial. Časť konca príbehu bola vyzradená priskoro, tú ďalšiu si vie obecenstvo ľahko domyslieť.
Originalitu do filmu vnáša hlavná hrdinka Vivienne, ktorej vrstevnatá osobnosť sa prirodzene líši od odovzdaných westernových krások s podrezaným jazykom. Vivienne má svoje postoje, názory a morálne zásady. Pôsobí ľudsky a prívetivo a jej charakter akoby bol naplnený poučnou históriou. Herečka Vicky Krieps je vďaka tejto skvelej role a svojmu umeniu stvárňovať skutočnou dominantou snímky. Po jej boku sa objavil Mortensen-herec, ktorému dobrotivosť sála z každého pohľadu, a tak so sympatickou predstaviteľkou pred kamerou bez problémov ladili. Chvíľami až podozrivo dobre.
Viggo Mortensen je jednou z tých osobností, ktoré roztápajú fanúšikovské srdcia všade kam sa hnú. Svoju dobrácku povahu, nespochybniteľnú charizmu pravého kladného hrdinu, akoby prenášal z jedného filmu do druhého a v jeho autorskom projekte vyniká tiež. Istý psychologický rozmer má aj hrdina Holger. Jeho konanie však možno predvídať na základe mravov, ktoré zachováva.
Romantická rovina filmu, ktorá vyniká, je v žánri taktiež príjemnou odlišnosťou. Dodáva filmu hĺbku a popiera tradície v podobe osamelých bezmenných hrdinov, ktorí necítia žiaden strach o seba a blížnych.
Film Až na koniec sveta nie je lákavý iba v tom, v čom sa od klasických westernov odlišuje, ale aj v tom, ako sa na ne podobá. Či už je reč o panoramatických záberoch na americkú prírodu, pomalom tempe rozprávania alebo o hĺbavých hrdinoch, ktorí neplytvajú slovami a radšej konajú, ide o atribúty dokazujúce, že Mortensen-režisér zvládol uniesť danosti žánru so cťou.
Veľkým prekvapením je aj práca Mortensena-skladateľa, ktorého hudba je príjemná, napínavá aj dojemná a témy sú zapamätateľné. Dokonca až do takej miery, že si soundtrack budete chcieť pustiť doma pokojne aj bez filmu.
Až na koniec sveta možno nazvať klasickým westernom s inovatívnymi prvkami, pri ktorých si autor musel byť vedomý rizika. Narúšanie funkčných postupov so sebou môže priniesť zlepšenie a originalitu v istých ohľadoch, na iných miestach to však môže spôsobiť menšie škody. Talentovaný tvorca však preukázal mnohotvárne umelecké schopnosti a v konečnom dôsledku aj odvahu, keď sa odhodlal inovovať to, čo tak dobre funguje už po desaťročia.
Matúš Trišč
Zdroj foto: ASFK
11.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
11.
októbra
Opera
Jules Massenet: WERTHER
12.
októbra
Opera
ORCHESTRÍČEK
12.
októbra
Činohra
Bertolt Brecht: PÁN PUNTILA A JEHO SLUHA MATTI
14.
októbra
Opera
Emmerich Kálmán: VOJVODKYŇA Z CHICAGA
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
16.
októbra
MALÁ SCÉNIČKA
16.
októbra
Hudba
VITAJ, 57. SEZÓNA: OTVORENIE S PATETICKOU
16.
októbra
Hudba
Otvárací koncert 77. koncertnej sezóny
Od Lucindy Childs po meme kultúru: Bratislava v pohybe ukáže tváre dnešného tanca
Medzinárodný festival sú...
TKEJ: oslava umenia pohybu a formovanie pedagogickej tradície
Záverečné predstavenie...
Ocenená tanečná inscenácia odštartuje 29. ročník Bratislava v pohybe
Medzinárodný festival...
Svetoznámy Győrsky balet opäť v Divadle Nová scéna
Presne po roku prichád...
Hviezdy svetového baletu na javisku Národného divadla Košice
Výnimočný večer, počas...
Cinematik 2025 spoznal víťazov jubilejného ročníka
Medzinárodný filmový f...
Snímka Otvorené vzťahy na Cinematiku a v kinách
Takmer romantická komé...
Sezóna v košickom divadle Thália s mottom: Ale občas počujem čas
Premiérou kabaretného pre...
Inscenácia, ktorá pozýva k objatiu
Ako by vyzerala vojna,...
Film Otec môže zachrániť ľudské životy
Po uvedení na prestížn...