mojakultura logo
menu
Súčasná slovenská hudba: Silné posolstvá, farebné obrazy, ale i recesia a humor

Súčasná slovenská hudba: Silné posolstvá, farebné obrazy, ale i recesia a humor

Aj slovenskí skladatelia majú čo publiku ponúknuť. Bratislavské hudobné slávnosti priniesli ich kom...

5. októbra 2024

Aj slovenskí skladatelia majú čo publiku ponúknuť. Bratislavské hudobné slávnosti priniesli ich komornú tvorbu.

Slovenskí skladatelia majú čo povedať k súčasnej hudbe. Svedčil o tom aj bohato navštívený koncert výberu komornej tvorby našich autorov, ktorý sa konal v rámci Bratislavských hudobných slávností. Tento rok si dramaturgia zvolila obsadenie sláčikového kvarteta a kvinteto plechových dychových nástrojov a skladby v rámci sobotného koncertu (28.9.2024) zostavila v dvoch líniách. Prvú, vážnejšiu, filozofickejšiu predstavili hudobníci Mucha Quartet a druhú, odľahčenejšiu, veselšiu Slovak Brass Quintet.

Podvečer v Malej sále Slovenskej filharmónie otvorilo Sláčikové kvarteto Welcome Petra Machajdíka v podaní Mucha Quartet. Dielom chcel skladateľ vyjadriť posolstvo humanizmu – kvarteto víta každého, kto je prenasledovaný kvôli farbe pleti, náboženstvu, sexuálnej orientácii, či uteká pred násilím. Vo výborne zostavenom programovom bulletine sme sa dozvedeli o skladbách viac – nielen slovami autorov, ale i dôslednou analýzou diel (napísal dramaturg SF Juraj Bubnáš). Súčasná hudba si doslova žiada sprievodné slovo, ak by sme týmito informáciami nedisponovali a nepoznali myšlienky autorov, je celkom možné, že by sme si vytvorili vlastné mimohudobné obrazy a súvislosti. Nebolo by na tom nič zlé – dnešní autori dávajú priestor voľnosti a pochopeniu hudobného umenia v širších kontextoch, no poznať zázemie týchto skladieb a spôsob tvorby, to všetko sú pre poslucháča cenné informácie.

Machajdíkovo kvarteto zaujalo okrem klasicky koncipovaného diela silnou atmosférou a prácou s hlasmi. Skladateľ si je vedomý zvukovej a farebnej sily obsadenia sláčikového kvarteta, ktorú v skladbe patrične využil. Postupne dal všetkým nástrojom kantabilnú funkciu. Komponuje spôsobom, v ktorom sa drží pravidiel jasnej hudobnej formy, no zároveň s modernou zvukovosťou. A emóciami. Čítať jeho slová, posolstvo tejto skladby, bolo uvedomenie si každého jedného súzvuku, sólových partov, temných polôh violončela v druhej časti, ktorým viola postupne pridáva do zvuku svetlo, no zároveň ostentatívny prvok vysokého tónu huslí sa pripomína ako zlo, ktoré je medzi nami. Lineárne vedenie hlasov, s jasnými pauzami a transparentnou zvukovou štruktúrou spravilo toto dielo zrozumiteľným – ako v náladách, tak i v jeho odkaze. Hudobníci Mucha Quartet majú s interpretáciou súčasných diel dostatok skúseností. Ich interpretácia bola presná, no najmä znelá. Jasne odlíšila introspektívne úseky voči dramatickým. Hudobníci vytvorili vzácnu súhru – v rytmike, tak i v dynamike.

Foto: Ján Lukáš

Plný zvuk kvarteta v gradačných momentoch znel v sále s obrovskou silou, niekedy ani kvarteto nepripomínal. Boli to exponované pasáže, ktorými Machajdík hrotil emócie. Z nich dokázal prirodzene a plynulo prejsť do intímnych, pianových momentov a zvuk oprostiť len na jemné pizzicato. Štruktúroval ju racionálne v trojčasťovej forme, našli ste v nej logický princíp, kontrapunktické techniky, polyfóniu, modálne i atonálne vedené úseky, no najmä bohatstvo emócií. Machajdíkova hudba rozpráva aj príbehy ľudí, ktorí boli nútení opustiť svoje domovy v dôsledku vojnových konfliktov. Je zároveň zamyslením sa nad dôsledkami akejkoľvek formy násilia, neznášanlivosti, nenávisti, zloby, homofóbie a rasizmu.  Okrem dramatických momentov, boli to aj obrazy žiaľu a tichej výpovede, vnútornej, volajúcej o pomoc. V nich skladateľ využil hraničné polohy sláčikových nástrojov, naliehavosť umocnil opakovaním motívu, uspôsobenou dynamikou a v tomto drásavom tichu aj kvarteto ukončil. Ako výpoveď, ktorá ostala visieť vo vzduchu vo forme otázky – a tiež sebaspytovania, prečo tieto javy v spoločnosti vznikajú. Pre mňa nesmierne silné dielo.

Foto: Ján Lukáš

Slovenská skladateľka Iris Szeghy často hľadá motivačné zdroje v súvislostiach medzi výtvarným a hudobným umením (Hommage à Rodin, Hommage à Mednyanszky). Okrem toho je pre ňu výzvou odkrývanie paralel medzi „starým“ a „novým“. Presne touto zvukovosťou sa začalo jej Sláčikové kvarteto č. 3 Hommage à Mednyánszky.

Pre autora programového bulletinu Juraja Bubnáša Iris Szeghy, prítomná aj na koncerte, o kvartete, ktoré vzniklo na objednávku V4 String Quartet, povedala: „Moje 3. sláčikové kvarteto je inšpirované obrazmi uhorského maliara Lászlóa Mednyánszkeho (1852– 1919), výnimočnej umeleckej a ľudskej osobnosti, stúpenca barbizonskej školy a impresionizmu v Uhorsku. Sila výrazu a nálad jeho obrazov, práca so svetlom a farbami svedčí o maliarovej vysokej senzitivite a majstrovstve. Mednyanszkého pozornosť patrila predovšetkým prírodným motívom, mnoho jeho obrazov je však venovaných i človeku – ľudskému utrpeniu a biede, zvlášť sociálne nízkych vrstiev, a hrôzam 1. svetovej vojny. Môj výber jeho šiestich obrazov – inšpirácií šiestich častí môjho diela –zohľadňuje toto spektrum v kondenzovanej forme: so štyrmi krajinomaľbami (z toho jedna s vtákmi ako dominantným motívom), jedným obrazom s vojenskou tematikou a jedným veľmi osobným obrazom smrti. Jemnosť a prchavosť nálad na jednej strane, na druhej expresívny výraz v ponurých i žiarivých farbách, pri niektorých obrazoch i ich závažné obsahové posolstvá boli pre mňa výzvou pre nájdenie adekvátneho hudobného výrazu...“

Prvá časť Zinovatelý les priniesla bohatý zvuk, polyfonickú štruktúru hudobných nástrojov a zapamätateľný, jasný, spevný motív. V skladbe sme mohli počuť aj zjavnú inšpiráciu folklórnymi motívmi, ktoré Szeghy obalila do súčasnej zvukovosti. Pri ostinátnej spodnej, basovej linke, jasnej rytmickej štruktúre, sa zrazu objavili v husliach nové prvky vo vysokej polohe, v novom rytme, v piane, vytvárajúc tak polyrytmickú štruktúru. Rozvinutím motívu, s udržaním pevnej, stabilnej rytmiky, zrazu vytvorila nové obrazy a tvary. Hudobníci vyhrali každú nuansu skladby, práve objavovanie týchto elementov bolo v kompozícii skladateľky zázračné. V hustej štruktúre Zinovatelého lesa sa skrývali drobné detaily, ktoré takmer nebadane menili obraz, akoby odhaľovali jeho skryté farby a nálady.

Foto: Ján Lukáš

Skladateľka je nesmierne otvorená autorka – jej diela hovorili pestrými výrazmi a silnými emóciami. Ihneď ste vybadali, že kontext je mimohudobný. Spevný motív v ďalšom obraze Napájadlo s havranmi, rovnako inšpirovaný slovenskou ľudovou hudbou, vytvoril v polyfonickej štruktúry charakteristické nálady, prepojené s prírodou. Bol to zvuk prepojený s krajinomaľbami Mednyánszkeho, v kontraste s nim stál svet ponurý Vianoc vojnových zajatcov a Umierajúci (umelcov otec).

Pomalé tempo, party violy a violončela, krásne glissandá, dvojo huslí vo vysokej polohe, neustály, neprerušovaný tok hudby v jednom, opakujúcom sa vzorci, dokázal publikum doviesť k stavu, v ktorom zrazu vnímalo farby a myšlienky obrazov, ktoré boli pre autorku predlohou. Mimoriadne osobný po trúchlivých, ale pritom krásnych Vianociach, bol obraz umierania – tichý, no zároveň vo vnútri expresívny posledný výdych, pokoj a zmierenie v tichu a tmavších farbách kvarteta.

Boli to dva svety, ktoré Szeghy spojila – jeden vnútorný, introspektívny, druhý expresívny, dramatický. Záver kompozície – Zlatisté svetlá v zimnom lese patril opakovaniu a vrstveniu (už dobre známeho) motívu, ktorý tieto diela prepája. Jeho pulz, postupná gradácia, stabilný základ, v ktorom sa nebadane menia jednotlivé prvky štruktúry, či už novým tónom alebo zmenou prízvučnej doby, bol energickým ukončením vizualizácie obrazov, plný života a farieb.

Slovenská skladateľka Iris Szeghy. Foto: Ján Lukáš

Prvú časť podvečera ukončilo Sláčikové kvarteto č. 2 „Pamiatke S. S. Prokofieva“ (1972) skladateľa, etnomuzikológa a pedagóga Ladislava Burlasa. Komponoval ju v období, keď sa už odpútal od štýlu Alexandra Moyzesa. V období skladateľského dozrievania sa jeho tvorba zameriavala na husle, na ktorých hral od siedmich rokov. Sláčikové kvarteto, ktoré zaznelo na koncerte, má netradičnú dvojčasťovú formovú štruktúru. Úvodná passacaglia predstavuje návrat k barokovej forme, no skladateľ ju poňal moderným spôsobom. Tonálne voľne poňatý ústredný motív sa opakoval, v expresívnej interpretácii sláčikového kvarteta. Najväčšiu príbuznosť s neopakovateľným, charakteristickým štýlom Prokofieva, bolo cítiť z logiky hudby, prísnosti jej formy, no zároveň smerujúcej k modernému tonálnemu jazyku. Tak, ako je Prokofiev vo svojej hudby prekvapivý, zmeny v jeho hudbe prichádzajú neočakávane, narúšajú dovtedy zaužívaný tonálne a harmonické postupy, riadil sa týmto princípom v kvartete aj Ladislav Burlas. Nie však kopírujúc autora. Burlasove pripomienky boli počuteľné skôr zachytením princípu kompozície, odvolávaním sa na staré formy s moderným obsahom, určite však nie citáciami, ani tematickou príbuznosťou.

Foto: Ján Lukáš

Rovnako, ako sa u Prokofieva niektoré prvky mohli javiť ako konvenčné, no ponímal ich v nových kontextoch, Burlas s týmto princípom pracoval tiež. V kvartete využil interval čistej kvarty v melodike, jeho dielo postupne naberalo drámu, kým prvá časť prešla do rýchleho tempa s ostrými výrazovými prvkami. Meditácia, druhá časť jeho kvarteta, tvorí kontrast. Tlmená dynamika úvodu sa postupne vytratila, aby ju nahradili prieraznejšie tóny (spočiatku len s jednou jasnou, melodickou líniou a sprievodnými tremolami sláčikov), súzvuky a glissandá, zvyšujúce napätie. Burlas túto časť vystaval veľmi dômyselne, len postupne vrstvil jednotlivé hudobné nástroje, aby sa dostal k hustým hudobným štruktúram. Vzápätí jeden celok časti uzavrel, aby ho striedalo rýchle Presto. Aj z tejto časti sme jasne vycítili postupy Prokofievovej hudby, no s modernou nadstavbou, len ako pripomienku jeho diela.

Druhú časť koncertu po prestávke otvorilo dielo Petra Zagara (1961) Pochod, ktoré vzniklo v roku 2017, autor ho upravil v 2024. Na pódium prišlo ďalšie teleso – Slovak Brass Quintet v zložení Rastislav Suchan, trúbka, Ľubomír Kamenský, trúbka, Karol Nitran, lesný roh, Albert Hrubovčák, trombón a Nikolaj Kanišák, tuba. Pochod písal Zagar pre sexteto plechových dychových nástrojov pre súbor Brass Concept a pre kvinteto ho prepísal v tomto roku, takže na koncerte v rámci BHS, sme sa s ňou stretli prvýkrát. Už od prvého zaznenia motívu sme vedeli, že druhá polovica večera sa bude niesť vo veselšom móde. Téma vtipná, evokujúca nostalgiu, v ktorej bol citeľný prvok recesie, sa niesla celou skladbou. Človek mal zrazu pocit, že sa díva na film Obchod na korze a znie úvodná dychovka, len menej vydarená. Respektíve, dívali sme sa na ňu a počúvali sme ju zo súčasnosti – napriek humoru dokázala táto hudba vzbudiť istú stiesnenosť.

Foto: Ján Lukáš

Nasledoval ďalší súčasný autor Juraj Filas (1955 – 2021) a jeho skladba No Comment  v dvoch častiach: Gaudioso, Corale. Vznikla pre brass quintet v roku 1995 na objednávku ansámblu Spanish Brass Luur Metalls, čo sa odzrkadľuje aj v tom, že v nej autor reflektuje hispánsky hudobný kolorit (Slovenská premiéra sa uskutočnila v roku 2009 v podaní telesa Slovak Brass Quintet). V polyfonickej vrstve rozvíja Filas viacero tematických materiálov súbežne, melodické línie strieda v jednotlivých nástrojoch. Interpreti ich nuansovali a kľúčový motív vždy vyhrali nad sprievodom. Kontrastom k prvej, svižnej, temperamentnej časti bola druhá, v pomalom tempe s čisto vyhratými melodickými motívmi trúbky. Skladba pôsobila ako filmová hudba, nielen inšpiráciou v hispánskom hudobnom kolorite, ale celkovou stavbou, dynamikou a výrazom. Tematický materiál skladateľ nadelil aj tube – hráč ju vyhral zreteľne, rytmicky presne a ostatní interpreti ansámblu stíšili dynamiku, aby vyznel. Je zjavné, že teleso je zohraté, aj náročnejšie, kontrapunkticky stavané úseky zahralo zrozumiteľne a presne. V intonácii trúbky síce bolo počuť nepresnosti, no jeden nikdy nevie, či to bolo mienené v rámci skladby alebo skôr čaro živej interpretácie. Skôr to druhé.

Marek Piaček patrí medzi jedného z mála žiakov Ilju Zeljenku. Už počas štúdií začal aktívne pôsobiť ako interpret v súboroch súčasnej a improvizovanej hudby (VENI ensemble, Tuleň, Vapori del Cuore, Požoň sentimentál a i.). Ako píše Juraj Bubnáš, hlavnými črtami jeho skladateľskej poetiky sú humor, happening a recesia, ktoré v hudobnom vyjadrení spája s prvkami koláže, citácií resp. alúzií, minimal music a riadenej improvizácie.

Foto: Ján Lukáš

Na koncerte znela jeho skladba 66 sezón, štyri kusy pre kvinteto plechových nástrojov. Vznikla na jar v roku 2003 a Piaček ju písal pre film Petra Kerekesa. Na podnet súboru The Slovak Brass Quintet zostavili tvorcovia filmu suitu zo štyroch skladieb - Bremer Joli, Tango, Unity a Záverečná. Hneď úvodom sa hráči ukázali ako dobrí hudobní partneri a najmä, tento štýl im nesmierne sedel. Marek Piaček spracoval tému Schubertovej Krásnej mlynárky ako swingovku z obdobia pred druhou svetovou vojnou. Hudba v podaní kvinteta mala neuveriteľnú pulzáciu, ľahkosť, tanečnosť, charakteristické frázovanie a príznačnú estetiku doby. Druhú časť suity tvorí spracované dobové tango maďarského skladateľa Zsolta Dömeho. Tango v sebe snúbi aj prvky zvláštneho smútku a napätia, v tejto úprave vyvolávalo skôr nostalgické pocity a recesiu, takú zjavnú u autora. Originál je v rýchlejšom tempe, s prvkami typickej cigánskej cimbalovky, v skladateľovej verzii bolo tempo pomalšie, ostala typická rytmická pulzácia tanga. Hráčom kvinteta Piačekove skladby sedeli najviac. Dokážu zachytiť v interpretácii estetiku doby, poetiku tónu a frázovanie, v skladbách vynikla vnútorná pulzácia hudby. Hráči ju poznajú z jazzových formácií, v ktorých hrajú.

Ďalšia časť Unity podľa skladateľa štýlovo vychádza z filmovej hudby šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov, zaznieva vo filme v najrôznejších verziách, no vo verzii pre päť plechových nástrojov napokon do filmu zaradená nebola. Záverečná predstavuje akoby hlavnú tému filmu, aj keď v úplnej verzii vo filme Kerekesa 55 sezón znie až na záver pod titulkami.

Na záver koncertu zneli Brassparódie Milana Nováka. Vtip v skladbe pomyselne spájal tieto diela, uvedené v druhej polovici. Nielen z vedenia melódie, ale aj tonality a rytmu poslucháč mohol vycítiť ironizujúce prvky hudby.

Dôsledne vystavaná dramaturgia a koncept uviesť „vážne“ diela našich autorov, popri ktorých sa vynímali aj tie, plné vtipu a sarkazmu, dosvedčil, že naši autori majú čo povedať k vývoju slovenskej hudby, k jeho poetike, sú plní invencie a tvorivosti. Ako povedal Vladislav Slnko Šarišský, dnes sa postupne rodí nový štýl, reflektujúci dobu. Počkajme si na nové diela, o zopár (desiatok?) rokov možno zaznejú aj v Koncertnej sieni Slovenskej filharmónie.

 

 

Zuzana Vachová

Foto: Ján Lukáš