Imerzné divadlo opäť v Banskej Štiavnici – od Kosmopolu k Monopolu
Divadlo Kosmopol po vynútenej pauze, ktorú spôsobil požiar v Banskej Štiavnici, prichádza s novým...
25. septembra 2024
Po úspešnej spolupráci sa pod dramaturgiu scenár a réžiu Monopolu znovu podpísalo tvorivé duo Mila Dromovich a Klára Jakubová. Za réžiu inscenácie Kosmopol získali v roku 2020 Cenu Nadácie Tatra banky v hlavnej kategórii Divadlo. V imerznej polydráme Monopol je divák znovu ponorený v paralelných dejových líniách v školských triedach a na chodbách bývalých chemických laboratórií, ktoré sa premieňajú na zmenšený obraz historickej Banskej Štiavnice. Tento raz má na výber až z 13 -tich lokácií, na ktorých stretáva 22 hercov a viac ako 30 postáv. Diváci sa v predstavení slobodne pohybujú a skladajú si vlastnú mozaiku príbehu dvoch rodín, učiteľskej a mäsiarskej, ktoré sú nútené žiť v jednej bytovej jednotke. Ich osudy sa tak napriek odlišnosti a vzájomnej antipatii navzájom prelínajú, eskalujú do nečakaného vyústenia.
Mila Dromovich: „Našim cieľom nebolo zopakovať Kosmopol, cielene sme sa zamerali na posunutie imerznej formy i keď sme vedeli, že vo väčšom priestore a viacerých dejových líniách bude pre diváka náročnejšie udržať niť príbehu a konzistentného zážitku. Oproti dostredivej sile, ktorá fungovala v menšom priestore Eleuzíny pri Kosmopole, sme cítili, že tu bude naopak platiť princíp odstredivosti, ktorý bude na diváka klásť oveľa väčšie nároky. Napokon sa však ukázalo, že diváci sú schopní dekódovať ako hlavný odkaz, tak aj príbehové nuansy a vyskladať si vlastný obraz Monopolu.“
„Pokora a vedomie, že Kosmopol prekonáme iba ťažko, nás nakoniec ešte viac oslobodili, takže sme si tentokrát dovolili pohrať sa s divadelným jazykom a vrstvami. Monopol nie je tak striktne dobovo korektný, priznávame, že ide o divadlo a hru. Celkový dej je však viditeľne pretkaný jednou líniou, ktorá citlivo odkazuje k súčasnosti," hovorí Klára Jakubová.
Z kozmopolitných čias sa dej novej inscenácie presúva do monopolného obdobia, kedy našu krajinu ovládla jedna strana, jedna ideológia a na dlhé desaťročia obrala ľudí o slobodu, nádeje a zakorenila v ľuďoch strach sa vzoprieť a bojovať za pravdu a svoju budúcnosť.
„Načasovanie Monopolu nemohlo byť presnejšie. Tvorili sme ho jeden a pol roka, a čím viac sa blížila premiéra, tým bolo mrazivejšie koľko detailov z histórie sa v tomto okamihu stáva aj súčasnou realitou," približuje Klára Jakubová. "Jediné, čo môžeme našej spoločnosti priať je, aby Monopol nebol už nikdy tak aktuálny ako je to práve teraz.“
Inscenácia vznikla na základe podrobného historického výskumu, ktorý sa zameral na dejinné udalosti spojené s budovou školy a regiónom Banskej Štiavnice. Výsledkom je dielo, ktoré nielen ponúka atraktívny divadelný zážitok, ale tiež prispieva k posilneniu lokálnej kultúrnej identity a oživeniu historických priestorov. Okrem osvedčenej metódy oral history a štúdiu historických prameňov a literatúry, autorky svoje zdroje rozšírili aj vďaka spolupráci so Slovenským filmovým ústavom (SFU), štúdiom STVR Banskej Bystrice a Slovenským banským archívom (SBA). K autenticite príbehu prispeli mnohé rozhovory s bývalými absolventmi a pedagógmi chemickej priemyselnej školy. Mnohí z nich si prišli inscenáciu pozrieť osobne, aby sa vrátili do svojich mladých študentských čias.
Absolvent strednej priemyselnej školy chemickej z roku 1967 Dušan Kordík reflektoval svoj zážitok s inscenácie: „Veľmi si cením pripomenutie pôsobenia Jaroslava Heyrovského na priemyslovke (ktorá iná škola na Slovensku sa môže pochváliť, že na nej nejaký čas pôsobil neskorší nositeľ Nobelovej ceny?) a spomienku na Dr. Dezidera Rakšányho ako významného intelektuála, ktorého vládni komunisti vyhnali z politiky a iní, lokálni komunisti ho ukryli na chemickej priemyslovke. Som jeho žiakom, on bol na začiatku mojej medzinárodnej kariéry (môj výborný vzor a učiteľ ruštiny, angličtiny a iniciátor neskoršie zvládnutej francúzštiny), kedy som práve u neho spozoroval, že znalosť jazykov je kľúčom k takejto ceste.“
„Predstavenie hráme aj pre školy a boli sme prekvapení, ako dobre si dokázali aj mladí diváci poradiť s komplikovaným dejom v paralelných líniách. Napriek tomu, že nemohli rozumieť všetkým dobovým reáliám, dokázali nasať atmosféru doby a precítiť spolu s postavami ich osudy. Reflexiu študentov sme získali pomocou dotazníkov a mali sme obrovskú radosť, keď sme pri poslednej otázke, či by chceli vidieť predstavenie ešte raz, našli veľkými písmenami a výkričníkmi ovenčené odkazy ako: Jasné! Určite! Ešte veľa krát! Tomu Verte!“ smeje sa jedna z tvorkýň, Mila Dromovich.
Spoluorganizátorom projektu Monopol je Spojená škola Samuela Mikovíniho, v ktorej priestoroch sa inscenácia odohráva. Spolupráca nadobudla aj praktický rozmer v rámci zaangažovania študentov Školy umeleckého priemyslu do tvorby scénografie, kostýmov, ale aj grafického dizajnu, návrhu plagátu, či originálnych tapiet, ktoré zdobia priestory v niekoľkých herných lokáciách.
Študenti v rôznych odboroch pracovali na zadaniach pod vedením svojich pedagógov a zapojenie toľkých odhodlaných ľudí dodalo tvorbe a výslednému tvaru nový rozmer. Scénografickú supervíziu držal scénograf Tom Ciller, ktorého špecifická poetika zjednotila celkové výtvarné poňatie inscenácie. Za realizáciou stojí aj Henrich Žucha, scénograf a spoluzakladateľ Vlnoplochy. Budovanie 13. herných lokácií si vyžadovalo náročnú realizáciu a premyslené technické riešenie. Scénografia je kombináciou recyklovaných a reštaurovaných objektov, pričom mnohé z materiálov boli nájdené priamo v priestoroch školy, v ktorej sa inscenácia odohráva. Tento prístup podporuje udržateľnosť a zároveň dodáva priestoru autentickosť. Henrich Žucha stojí aj za audiovizuálnymi inštaláciami, ktoré využívajú sofistikovaný systém opravených dobových rádií a televízorov. Vizuálny a zvukový zážitok tak vytvára atmosféru, ktorá divákov prenáša do minulých dekád.
Príprava scenára a produkcie inscenácie trvala rok a pol, samotný skúšobný proces sa však odohral v krátkom čase troch intenzívnych týždňov. 22 hercov a hudobníkov niekedy aj 14 hodín denne obetavo pracovalo na naštudovaní viac ako 200 samostatných scén, ktoré dohromady vytvorilo sieť paralelných svetov tvoriacich akýsi mikrokozmos projektu Monopol.
Kosmopol: Štefan Martinovič, Monika Haasová, Peter Kadlečík, Andrej Šoltés, Gertrud Mária Prikler, Markéte Mede, Ján Kružliak ml, Martin Grman, Ľudmila Klimková,Henrich Žucha, Igor Kuhn a Samuel Novakovský
Nové herecké posily Janu Wernerovú, Petra Kočiša, Vlada Zboroňa a Miroslava Beňuša prizval inscenačný tím z rôznych divadelných zoskupení naprieč Slovenskom. V inscenácii účinkujú aj študenti umeleckých škôl z Bratislavy a Banskej Bystrice: Anna Suráková, Alexandra Sokolová, Ivan Králik, Michal Tomala, Nikolas Šenšel a Alžbeta Mudroňová.
Autor hudby Ján Kružliak ml. spolu s klaviristom Martinom Jánošíkom zachytili meniacu sa dobu v originálnych hudobných predeloch. Obaja aj s gitaristom Igorom Kuhnom tvorili aj živú kapelu v lokácii hotela Grand, v ktorej sa hudba stáva samostatnou atmosférotvornou vrstvou. Pod hudobnú spoluprácu sa podpísala aj Nina Rosa, ktorej originálna skladba rytmizuje vnútorný mechanizmus inscenácie.
V septembri odohral projekt Monopol 10 predstavení. Ďalšie má naplánované na jarnú a letnú sezónu v roku 2025.
Zdroj: Mila Dromovich a Klára Jakubová (autorky Monopolu)
Titulná foto: Klára Jakubová
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Balet
Ondrej Šoth, Zuzana Mistríková: DENNÍK ANNY FRANKOVEJ
10.
októbra
Činohra
Marina Carr: DIEVČA NA OLTÁRI
11.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
11.
októbra
Opera
Jules Massenet: WERTHER
12.
októbra
Opera
ORCHESTRÍČEK
12.
októbra
Činohra
Bertolt Brecht: PÁN PUNTILA A JEHO SLUHA MATTI
14.
októbra
Opera
Emmerich Kálmán: VOJVODKYŇA Z CHICAGA
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
Jubilejný ročník festivalu Dušičky z Nového zámku už začiatkom novembra
Tento rok sa v Banskej...
Víkendový výlet naprieč hudobnými žánrami s festivalom Zvuk for Štiavnica
V sobotu a v nedeľu, 17....
Festival 4 živly pripravil bohatý program aj pre rodiny s deťmi
Ak hľadáte miesto, na...
Festival 4 živly zaplavil Banskú Štiavnicu filmovým chaosom
<br /> Letný filmový fest...
Príbeh imerzného divadla KOSMOPOL knižne: Ako sa tvorí Imaginárium
Autorky úspešnej inscená...
Od Lucindy Childs po meme kultúru: Bratislava v pohybe ukáže tváre dnešného tanca
Medzinárodný festival sú...
TKEJ: oslava umenia pohybu a formovanie pedagogickej tradície
Záverečné predstavenie...
Ocenená tanečná inscenácia odštartuje 29. ročník Bratislava v pohybe
Medzinárodný festival...
Svetoznámy Győrsky balet opäť v Divadle Nová scéna
Presne po roku prichád...
Hviezdy svetového baletu na javisku Národného divadla Košice
Výnimočný večer, počas...
Cinematik 2025 spoznal víťazov jubilejného ročníka
Medzinárodný filmový f...
Snímka Otvorené vzťahy na Cinematiku a v kinách
Takmer romantická komé...
Sezóna v košickom divadle Thália s mottom: Ale občas počujem čas
Premiérou kabaretného pre...
Inscenácia, ktorá pozýva k objatiu
Ako by vyzerala vojna,...
Film Otec môže zachrániť ľudské životy
Po uvedení na prestížn...