Sila prameniaca z autorskej výstavy laureáta Ceny Fondu výtvarných umení má liečivý účinok
V Dome umenia Slovenskej filharmónie v Piešťanoch na začiatku leta už tradične udeľovali cenu za...
21. augusta 2024
Inštaláciu výtvarného umenia popredných slovenských maliarov, grafikov, sochárov, šperkárov, keramikárov a sklárov, ktorá mapovala tvorbu ocenených umelcov za roky jej udeľovania a to od r. 2004 až po súčasnosť, koncepčne pripravila kurátorka výstavy a predsedníčka Rady Fondu výtvarných umení Zora Petrášová. Na výstave diel laureátov Ceny Fondu výtvarných umení mohli návštevníci Domu umenia obdivovať rôznorodosť výtvarných štýlov, žánrov a techník. Výstava tak vytvorila jedinečný priestor pre dialóg naprieč časom a unikátnymi výtvarnými rukopismi vystavených diel.
Nielen na vernisáži, ale počas letných mesiacov mohli obyvatelia i návštevníci Piešťan obdivovať majstrovstvo výtvarného prejavu farebnej abstrakcie Ondreja Bartka (1926-2011), dizajnérsku tvorbu komorného prejavu keramickej tvorby Evy Trachtovej (1932-2013), gestickú maľbu abstraktnej lyrickej figurácie Viery Kraicovej (1920-2012) na výstave predstavenej v Zátiší s hracou kockou, figurálne motívy inšpirované poetikou neosurrealizmu zastúpené v bronzovej plastike autoportrétu Alexandra Ilečka (1937-2023), nevšedné pohľady na slovenskú krajinu v obrazoch Kľak a Krížna Rudolfa Moška (1925-2019), šperkárske majstrovstvo Návrhov na brošňu s vesmírnou tematikou v kongeniálnom diele kinetických abstraktných objektov Antona Cepka (1936-2022).
Medzi ďalšími dielami sa pozornosť návštevníkov sústredila na tematicky bohatú maliarsku a ilustrátorskú tvorbu Ondreja Zimku (1937), profil architektonickej tvorby projektanta a urbanistu Petra Brtka (1938), koloristicky žiarivú maľbu v abstraktnom diele Čas od Ľuba Zelinu (1943-2016), malevičovsky príťažlivý geometrický motív plastického objektu Trámy z ateliéru sochára a dizajnéra Mariana Drugu (1945), nezameniteľný autorský rukopis obrazov maliara, grafika a monumentalistu Stanislava Harangozóa (1946), významovo bohato štrukturované Modré prelúdiá Ivice Krošlákovej (1943), nezameniteľný rukopis grafického diela Dušana Kállaya (1948) napríklad v lepte Maškary Karla Kryla, sugestívne drevené Torzo ženského motívu zastupujúce sochárske dielo Kláry Pataki (1930), maľby geometrických abstrakcií na obrazoch Zámoček a Bojnice Ľudovíta Hološku (1943) a samozrejme aj významovo mnohovrstvové dielo aktuálneho laureáta ceny Petra Pollága (1958) zastúpeného na kolektívnej výstave sugestívnym obrazom Zátišie s akváriom.
Cena fondu, jedno z prestížnych ocenení, ktoré FVU udeľuje, bola tento rok priznaná Petrovi Pollágovi a to za celoživotnú tvorbu a prínos v oblasti umenia. Ako v príhovore uviedla kurátorka výstavy laureátov ceny Zora Petrášová „práve 20-te udeľovanie tohto ocenenia sa stalo príležitosťou na krátke pripomenutie si osobitej tvorivosti, hlbokého zanietenia a jedinečnosti diel všetkých uznávaných a ocenených laureátov. Svojím človečenstvom vzbudzovali a vzbudzujú rešpekt, významom svojich umeleckých aktivít v mnohých prípadoch presiahli hranice našej krajiny, ich prínos do slovenského umenia a architektúry je nespochybniteľný a tvoria ich neoddeliteľnú súčasť.“
Vo svojom laudatio k Petrovi Pollágovi zdôraznila, že kultúra je jedinečnou pamäťou národa. A skutočne, samostatná výstava výberu z diel Petra Pollága, v Dome umenia inštalovaná v kurátorskej gescii Márie Horváthovej pod názvom Kostihoj lekársky, zaznamenala nielen časovú linku príbehu autorského zrenia a vývinu jedinečného výtvarného rukopisu, ale divákov expozície priam vyzývala k úvahám a myšlienkovým sondám do minulosti. Pollágova umelecká výpoveď je polymorfná, plná odkazov na minulosť i súčasnosť, presahov naprieč dejinami s bohatstvom významovej imaginácie, v ktorej autor spracúva archetypálne témy európskeho kultúrneho dedičstva. Antické motívy zachytené v úchvatných mozaikách Andromeda, Kentaur, Medúza pozývajú k reflexii večných tém, ktoré v sebe nosíme a nánosmi času vrstvíme – strachu zo zlyhania, odvahy, hrdinstva, túžby po pomste, vyrovnávania sa s nepriazňou osudu. Tieto kultúrno-mýtické obsahy Peter Pollág oživuje vskutku sugestívne, čím zdôrazňuje ich výpovednú hodnotu a apelatívny význam pre súčasnosť.
Výstava Kostihoj lekársky je v podstate akýmsi palimpsestom, ktorý sme pozvaní čítať sami pre seba, odhaľovať v ňom skryté vrstvy a prenikať do hlbín významov ukrytých v meandroch pamäte a zabúdania. Veď aj renesančné a barokové motívy portrétneho umenia starých majstrov môžu pred nami rozohrať príbeh so zdvojeným významom a neurčitým koncom. Napríklad príbeh, v ktorom sa renesančný golier stáva symbolom vonkajšieho prejavu meniacich sa povahových vlastností portrétovanej ženy, antickej gorgóny alebo shakespearovskej postavy divadla Glóbus (variácie obrazu Omamné slová z cyklu Golier). Aj tarotové karty môžu byť nositeľom traumatizujúcich obsahov, keď rozprávajú tragický príbeh holokaustu na Slovensku s jeho doposiaľ nespracovanými motívmi. Aj tu nástojčivo zaznieva slovo kurátorky o kultúre ako pamäti národa.
Avšak Pollágova výstava rozhodne nepôsobí na vnímateľa depresívne. Krása farebnosti, jedinečnosť výtvarného prejavu, autorská hravosť a experimentovanie s technikou výrazu sa na výstave stávajú skutočnou slávnosťou umenia. Kostihoj lekársky sa tak môže stať ďalším zo symbolov Piešťan, ktorých liečivá a uzdravujúca sila žriedel vyviera zo zeme podobne ako kostihoj vyrastá, aby liečil. Sila prameniaca z autorskej výstavy tohtoročného laureáta Ceny Fondu výtvarných umení má jednoznačne liečivý účinok. Mnohí sa o tom v Dome umenia Slovenskej filharmónie mohli sami presvedčiť.
Obidve expozície sa v piešťanskom Dome umenia uskutočnili v rámci 69. ročníka medzinárodného hudobného podujatia Music festival Piešťany.
Autor textu: Peter Rusnák (DU SF)
Fotografie: Martin Palkovič (DU SF)
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Balet
Ondrej Šoth, Zuzana Mistríková: DENNÍK ANNY FRANKOVEJ
10.
októbra
Činohra
Marina Carr: DIEVČA NA OLTÁRI
11.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
11.
októbra
Opera
Jules Massenet: WERTHER
12.
októbra
Opera
ORCHESTRÍČEK
12.
októbra
Činohra
Bertolt Brecht: PÁN PUNTILA A JEHO SLUHA MATTI
14.
októbra
Opera
Emmerich Kálmán: VOJVODKYŇA Z CHICAGA
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
Od Lucindy Childs po meme kultúru: Bratislava v pohybe ukáže tváre dnešného tanca
Medzinárodný festival sú...
TKEJ: oslava umenia pohybu a formovanie pedagogickej tradície
Záverečné predstavenie...
Ocenená tanečná inscenácia odštartuje 29. ročník Bratislava v pohybe
Medzinárodný festival...
Svetoznámy Győrsky balet opäť v Divadle Nová scéna
Presne po roku prichád...
Hviezdy svetového baletu na javisku Národného divadla Košice
Výnimočný večer, počas...
Cinematik 2025 spoznal víťazov jubilejného ročníka
Medzinárodný filmový f...
Snímka Otvorené vzťahy na Cinematiku a v kinách
Takmer romantická komé...
Sezóna v košickom divadle Thália s mottom: Ale občas počujem čas
Premiérou kabaretného pre...
Inscenácia, ktorá pozýva k objatiu
Ako by vyzerala vojna,...
Film Otec môže zachrániť ľudské životy
Po uvedení na prestížn...