Manipulácia v jej aktuálnych podobách a večný zápas individualít za slobodu
Každý deň odvahu – nová inscenácia Baletu Národného divadla Košice ako tretie pokračovanie projektu...
13. februára 2024
Začiatok marca prinesie v Národnom divadle Košice premiéru novej baletnej inscenácie KAŽDÝ DEŇ ODVAHU, ktorá je po 22 rokoch tretím pokračovaním úspešného projektu Zvláštna radosť žiť tvorivého tandemu režiséra a choreografa Ondreja Šotha a libretistky a dramaturgičky Zuzany Mistríkovej. Inscenácia s výberom súčasnej hudby bude mať premiéru v piatok 1. marca v Historickej budove Národného divadla Košice.
„Manipuláciu vo všeobecnosti charakterizuje stratégia, pri ktorej sa nám niekto snaží podsunúť názor či dokonca postoj bez toho, aby sme si to všimli. Jeho cieľom je ovplyvniť nás tak, aby sme mu vyhoveli. Ľudia manipulujú s druhými, pretože vedia, že na priamu otvorenú žiadosť by pravdepodobne dostali negatívnu reakciu či odmietnutie.“ (Elena Moravčíková in: Manipulácia a komplex menejcennosti alebo cesta k posilňovaniu sebadôvery)
[gallery ids="39476,39477,39465"]
V roku 1990 realizoval choreograf a režisér Ondrej Šoth v Balete Slovenského národného divadla v Bratislave inscenáciu Zvláštna radosť žiť. Hudbu k predstaveniu napísal člen legendárnej českej rockovej skupiny Pražský výběr a jedna z najväčších osobností súčasnej českej hudby Michal Pavlíček. Témou inscenácie bola demagógia a manipulácia vo všetkých spoločenských formách, ale i schopnosť individualít ostať v pokrivenej spoločnosti samými sebou, a to vďaka sile, ktorú im dodávajú viera, nádej a láska, Tvorivý tím sa k téme inscenácie po dvanástich rokoch opäť vrátil. Jeho najdôležitejšie osobnosti – hudobný skladateľ M. Pavlíček a choreograf O. Šoth za ten čas tvorivo dozreli a v spolupráci so scénografom Jurajom Fábrym, kostýmovou výtvarníčkou Zuzanou Lackovou-Gilhuus a dramaturgičkou Zuzanou Mistríkovou spracovali v inscenácii Baletu Štátneho divadla Košice, pod názvom Zvláštna radosť žiť II, nový pohľad na danú tému.
„Žijeme život utilitárne a hodnotíme ho väčšinou pragmaticky. Nikto sa nemá tak dobre, aby niečo nepotreboval a nikto tak zle, aby sa nebál, že niečo stratí. A keď sa človek proti niečomu búri, napomínajú ho priatelia, rodičia a i. Je dosť dôvodov na to, aby si človek nakoniec pripadal opustený a zbabelý. Budeme vytrhnutí zo života, pretože sme sa báli, nedbali na svoju dôstojnosť a nestarali sa o dôstojnosť tých druhých v práci a v živote a pretože sme nemali dosť odvahy k pochybnostiam a znovu nájdeniam. Pretože sme si dostatočne nevážili pravdu, slobodu a spravodlivosť,“ hovorí Ondrej Šoth.
Ústredným motívom nového spracovania diela je viera, nádej, láska. „Súčasné prostredie sa však zmenilo. Dnešný svet je svetom informácií a médií. Hranice dobra a zla, manipulátorov a manipulovaných, sa stali veľmi tenkými, ťažko rozoznateľnými. Zvlášť pre neskúsených divákov, topiacich sa v závale nových foriem informácií a žánrov, občanov, ktorí sa ešte len učia používať svoje ,občianstvo’ a chápať ho v zmysle slobody. Sloboda neznamená len voľnosť vo všetkých možných výkladoch tohto slova (to by sme mohli ospravedlňovať akékoľvek konanie jednotlivca, bez ohľadu na jeho následky). Sloboda znamená predovšetkým zodpovednosť – za seba i za prostredie, v ktorom existujeme. Predstavuje schopnosť vnímať dôsledky svojho konania. Skutočná sloboda nie je možná bez mravných kritérií. Tie sa dnes nehľadajú ľahko. Svet akoby stále viac oceňoval klamstvo a povrchnosť. Hodnoty akoby prestávali mať zmysel. Dôsledkom je strata ilúzií, nihilizmus a bezmocnosť. Napriek tomu je pre nás asi jediným východiskom – rovnako ako pre postavy novej inscenácie, nerezignovať na hľadanie mravných kritérií slobody,“ dodáva Ondrej Šoth.
V tvorivom tíme novej baletnej inscenácie je opäť aj scénograf Juraj Fábry, kostýmy navrhol Andrii Sukhanov. Okrem tradičných premiér pozývajú tanečníci Baletu NDKE divákov aj na predpremiéru, ktorá bude v posledný februárový deň vo štvrtok 29. februára.
[gallery ids="39479,39480,39481"]
Vstupenky:
Zdroj: TS Svjatoslav Dohovič, web editor a PR NDKE
Autor fotografií: Anton Faraonov
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Balet
Ondrej Šoth, Zuzana Mistríková: DENNÍK ANNY FRANKOVEJ
10.
októbra
Činohra
Marina Carr: DIEVČA NA OLTÁRI
11.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
11.
októbra
Opera
Jules Massenet: WERTHER
12.
októbra
Opera
ORCHESTRÍČEK
12.
októbra
Činohra
Bertolt Brecht: PÁN PUNTILA A JEHO SLUHA MATTI
14.
októbra
Opera
Emmerich Kálmán: VOJVODKYŇA Z CHICAGA
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
Od Lucindy Childs po meme kultúru: Bratislava v pohybe ukáže tváre dnešného tanca
Medzinárodný festival sú...
TKEJ: oslava umenia pohybu a formovanie pedagogickej tradície
Záverečné predstavenie...
Ocenená tanečná inscenácia odštartuje 29. ročník Bratislava v pohybe
Medzinárodný festival...
Svetoznámy Győrsky balet opäť v Divadle Nová scéna
Presne po roku prichád...
Hviezdy svetového baletu na javisku Národného divadla Košice
Výnimočný večer, počas...
Cinematik 2025 spoznal víťazov jubilejného ročníka
Medzinárodný filmový f...
Snímka Otvorené vzťahy na Cinematiku a v kinách
Takmer romantická komé...
Sezóna v košickom divadle Thália s mottom: Ale občas počujem čas
Premiérou kabaretného pre...
Inscenácia, ktorá pozýva k objatiu
Ako by vyzerala vojna,...
Film Otec môže zachrániť ľudské životy
Po uvedení na prestížn...