Svetová premiéra inscenácie hry LILITH v réžii Eduarda Kudláča
Vo štvrtok 30. novembra 2023 sa v Štúdiu Mestského divadla Žilina uskutoční svetová premiéra inscen...
22. novembra 2023
Vo štvrtok 30. novembra 2023 sa v Štúdiu Mestského divadla Žilina uskutoční svetová premiéra inscenácie hry Miklósa Forgácsa LILITH v réžii Eduarda Kudláča. Rozporuplná ženská postava Lilith ožíva v divadle v mimoriadnom projekte režiséra Eduarda Kudláča, ktorý spolu s Miklósom Forgácsom pokračujú v snahe zmapovať archetypálne príbehy silných žien s presahom do súčasnosti.
Lilith bola údajne prvou ženou Adama, ktorá sa odmietla podriadiť, opustila Raj a dodnes je kontroverznou postavou. Spolu s Adamom boli stvorení z tej istej hliny, a preto bola presvedčená, že si musia byť rovní. Nemožnosť dohodnúť sa s ním rozpútala jej hnev a vzbúrila sa. Aj preto bola dlho považovaná za démona či temnú bohyňu spojenú so sexom a smrťou. Tradičné chápanie Lilith od starovekej Mezopotámie až po stredovekú Kabalu z nej vytvára protipól k normálnej sexualite či rodinnému životu. Lilith stelesňuje obavy ľudí z príťažlivosti, ktorá môže zničiť ich manželstvo. Zároveň stelesňuje ženu, ktorú spoločnosť nemôže kontrolovať. Ženu, ktorá si sama určuje sexuálnych partnerov. Ženu, ktorá je divoká a nespútaná a vybočuje z tradičných materských funkcií. Únoskyňa, vrahyňa detí a zvodkyňa mužov. Takú desivú povesť mala Lilith až do konca 20. storočia. Od stredoveku bol ženský hlas odsunutý na perifériu, označený za niečo nemravné a Lilith sa stala tvárou tejto skazenosti. S nástupom feministického hnutia v šesťdesiatych rokoch 20. storočia získala status výnimočnej hrdinky. Stala sa symbolom ženskej autonómie, sexuálnej voľby a kontroly nad vlastným osudom.
„Raz som robil na jednej inscenácii, kde symbolicky vystupoval diabol a hrala ho žena. Diabol zastupoval niečo pudové, ale v podstate aj intelektuálne. Postava diabla nesie so sebou iróniu, čierny humor, istú preerotizovanosť, sexuálnu, myšlienkovú aj názorovú slobodu, provokatívnosť a zvláštnu rezignáciu – a vtedy som začal premýšľať, čo znamená, ak od toho odbremeníme muža a začneme tam hľadať ženský princíp. A tak som hľadal paralely ženských démonov a natrafil som na Lilith. Vtedy bola vykreslená najmä ako démonka. Zaujalo ma, že postoj vyvracania zaužívaných právd, ktorý je viazaný zväčša na mužov, môže mať ženskú podobu a tou je Lilith,“ objasňuje východiskové zdroje pri tvorbe textu Miklós Forgács. „Feministky tvrdia, že Lilith bola prvá emancipovaná žena, prvá žena – vôbec. A ako prvá žena sa považovala za rovnocennú partnerku Adamovi – oproti Eve, ktorá mala odlišný kód. Zaujíma ma, čo je to ten „lilithovský“ stav. A potom som chcel nájsť situácie, v ktorých sa dnes bežná žena stane Lilith. V akých situáciách sa „lilithovský algoritmus“ aktivuje? Mojím zámerom bolo nájsť paralelu v dnešných ženách,“ dodáva autor textu Miklós Forgács.
V texte autor pracuje s tromi podobami Lilith. Mýtická, pravá Lilith, vnútorný hlas dnešnej Lilith a dnešná Lilith. Postava – herečka – režisérka. Forgácsova Lilith sa narodí v divadle. Ale nenarodí sa na javisku. Putuje rôznymi priestormi divadla a diváci budú môcť sledovať jej niekoľko podôb. Režisér Eduard Kudláč: „Pre mňa je fascinujúce zaoberať sa svetom myšlienok o Lilith. Priamo v tomto máme možnosť vrátiť sa pred onen rozhodujúci nultý bod. Máme možnosť sa vrátiť pred čas, v ktorom bolo všetko jasné a v rámci tej hry sledujeme, čo všetko by sa mohlo udiať, ak by sa Lilith narodila dnes. Ale dnes by sa nenarodila do sveta ukotveného v realite, ale do „sveta ilúzií” – do divadla. A čo by to znamenalo nielen pre svet, pre myšlienku feminity, ale aj pre samotný žáner toho divadla?“
Lilith ponúka divákom rôzne možnosti divadelného zážitku – od vnímania zvukovej prezentácie, cez video až po živé divadlo kombinované s videografiou, so záznamom inscenovaných podôb textu v nedivadelných priestoroch. „Lilith má niekoľko podôb. Samotná realizácia bude mať niekoľko podôb. Jednak ňou bude inscenácia v divadle, ktorá nejakým spôsobom pracuje s linearitou divadelného zážitku a bude fragmentarizovaná. A druhou podobou bude samotná videografia. Zámerne nepoužívam slovo film, pretože nepracujeme filmovým jazykom. Bude to séria záznamov, ktoré vychádzajú z inscenovaných podôb toho textu v nedivadelných priestoroch, záznam putovania Lilith po divadle, jedna z nekonečne veľa možností toho opätovného narodenia sa Lilith,“ predstavuje inscenačný kľúč režisér Eduard Kudláč.
REALIZAČNÝ TÍM
Text Miklós Forgács | dramaturgia Daniela Brezániová | výprava Eva Kudláčová Rácová
hudba Peter Machajdík | produkcia, kamera, strih Peter Kotrha | réžia Eduard Kudláč ah
účinkujú Natália Fašánková, Ada Juhásová, Iveta Pagáčová, Michal Koleják, Michael Vrzala, Peter Martinček a Boris Zachar
MIKLÓS FORGÁCS (1973)
Dramatik, dramaturg a režisér. Vyštudoval divadelnú réžiu na VŠMU v Bratislave pod vedením profesora Ľubomíra Vajdičku. Patrí k dvojjazyčným autorom, pretože tvorí vo svojej materinskej maďarčine, aj v slovenčine. Jeho rozhlasové hry Tí samodruhí a Beštia bar uviedli v Slovenskom rozhlase, monodrámu Potat(a)o predstavili v rámci projektu Middentity na festivale Divadelná Nitra. Hru Krajina nepokosených lúk, napísanú pod pseudonymom Mikuláš Hoblina Šahanský, naštudovala v Divadle Potôň režisérka Iveta Ditte Jurčová. V minulosti niekoľko rokov pôsobil ako novinár a od roku 2012 je dramaturgom Divadla Thália v Košiciach. Inscenoval tu svoju hru Si zradca, Halász! na motívy rovnomennej poviedky Lajosa Grendela s košickou alternatívnou skupinou Teatrovás. Na domovskej scéne v Košiciach v spolupráci so skladateľom Bélom Faragóom napísal libreto k inscenácii Dnes už nikam nejdeš (poviem to piesňou) - opera, opereta, oratórium, interaktívne divadlo podľa koncepcie a námetu Józsefa Czajlika. Spolu s bratom Andrásom Forgácsom vytvorili vlastnú inscenáciu Čuk a Gek – Exkurzia: otec v meste Levice.
Zdroj: Zuzana Palenčíková, PR a mediálna podpora inscenácie
Foto: Natália Zahradníková
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Balet
Ondrej Šoth, Zuzana Mistríková: DENNÍK ANNY FRANKOVEJ
10.
októbra
Činohra
Marina Carr: DIEVČA NA OLTÁRI
11.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
11.
októbra
Opera
Jules Massenet: WERTHER
12.
októbra
Opera
ORCHESTRÍČEK
12.
októbra
Činohra
Bertolt Brecht: PÁN PUNTILA A JEHO SLUHA MATTI
14.
októbra
Opera
Emmerich Kálmán: VOJVODKYŇA Z CHICAGA
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
Od Lucindy Childs po meme kultúru: Bratislava v pohybe ukáže tváre dnešného tanca
Medzinárodný festival sú...
TKEJ: oslava umenia pohybu a formovanie pedagogickej tradície
Záverečné predstavenie...
Ocenená tanečná inscenácia odštartuje 29. ročník Bratislava v pohybe
Medzinárodný festival...
Svetoznámy Győrsky balet opäť v Divadle Nová scéna
Presne po roku prichád...
Hviezdy svetového baletu na javisku Národného divadla Košice
Výnimočný večer, počas...
Cinematik 2025 spoznal víťazov jubilejného ročníka
Medzinárodný filmový f...
Snímka Otvorené vzťahy na Cinematiku a v kinách
Takmer romantická komé...
Sezóna v košickom divadle Thália s mottom: Ale občas počujem čas
Premiérou kabaretného pre...
Inscenácia, ktorá pozýva k objatiu
Ako by vyzerala vojna,...
Film Otec môže zachrániť ľudské životy
Po uvedení na prestížn...