Hudba u Fullu v znamení organu
Cyklus komorných koncertov Hudba u Fullu pokračoval v nedeľu 12.11.2023 v ružomberskom Kostole Pový...
15. novembra 2023
Ružomberskému obecenstvu sa predstavila sólistka Organovej sály Ľvovskej filharmónie a Múzea dejín náboženstiev Oľha Strilecka. V pestrom programe, zostavenom z duchovnej hudby 18. až 21. storočia, sa poslucháči mohli započúvať do diel Louisa Marchanda, Johanna Sebastiana Bacha, mladého ukrajinského skladateľa Serhija Leontieva, velikánov hudby Pobaltia Pēterisa Vasksa a Arvo Pärta, ako aj do tvorby slovenského skladateľa Petra Machajdíka.
Oľha Strilecka študovala hru na klavír a dirigovanie na Ľvovskej národnej hudobnej akadémii pomenovanej po Mykolovi Lysenkovi (Львівська національна музична академія імені Миколи Лисенка). V roku 2012 sa zúčastnila metodických kurzov barokovej hudby vo Varšave, kde sa začala zaujímať o hru na organe. Pravidelne sa zúčastňuje hudobných festivalov na Ukrajine ako organista a klavirista. Účinkovala však aj v Poľsku, Lotyšsku, Číne a Hong Kongu. Vo svojom hudobnom repertoári uprednostňuje barokovú a súčasnú hudbu.
Úvod koncertu patril rozsiahlejšej skladbe francúzskeho barokového skladateľa Jeana Louisa Marchanda (1699 – 1732) Grand dialogue in C z roku 1696, ktorá je svojim prínosom a originalitou často kladená tak vysoko ako známe offertóriá slávnejšieho Françoisa Couperina. Nasledovalo dielo Johanna Sebastiana Bacha Prelúdium a fúga c mol, BWV 549, v ktorom jeho autor po úvodnom pedálovom sóle pokračuje v následnej manuálovej časti v práci s úvodným motívom pedálového sóla, ktoré sa však postupne vytráca v improvizačných postupoch vtedy rozšíreným spôsobom. Koncert pokračoval meditatívnymi, no zároveň náznakmi tradičnej ukrajinskej hudby obohatenými Prelúdiami momentálne v Poľsku žijúceho Sergija Leontieva. Meditatívna atmosféra sa vo veľkom štýle preniesla aj do Vasksovho Te Deum z roku 1991. Táto skladba, ktorá sa hráva ako oslava návštevy biskupa alebo vyššieho hodnostára v kostole, neoslavuje nič menšie ako vznik lotyšského štátu na konci jeho sovietskej okupácie. Jeho impozantný úvod ustupuje tichšiemu tematickému materiálu s náznakmi lotyšských ľudových melódií, neobvykle často v hlbších polohách organu a s jasnejšími tónmi vysoko nad nimi. Skladba Arvo Pärta Pari intervallo z roku 1976 je jedným z prvých diel, napísaných po autorovom osemročnom kompozičnom odmlčaní sa. Počas tohto obdobia estónsky skladateľ opustil atonálny slovník svojich ranných diel. Nová hudba, ktorá sa zrazu objavila, mala korene v meditatívnych, mystických zvukoch ranej polyfónie. Pärtov kompozičný štýl, nazývaný tintinnabuli (z latinského tintinnabulum, „zvon“), je postavený na posvätnosti čistého zvuku a harmónie. Pôvodne vyšlo Pari intervallo v štyroch častiach s bližšie nešpecifikovanou inštrumentáciou. V roku 1980 Pärt dielo zhudobnil organ. Záver koncertu patril dielu O siedmich farbách svetla slovenského skladateľa Petra Machajdíka, obsahujúcemu sedem meditácií o „Siedmich posledných slovách“ Ježiša Krista z kríža. Každá časť skladby je hudobne a duchovne spojená s jedným z posledných slov. Hudba sa pokúša vykresliť význam slov a zvýrazňovať ich zvuk. Ľavá ruka orgánu často predstavuje Kristovo telo, pravá ruka predstavuje jeho dušu a pedále predstavujú jeho dych. V mnohých pasážach môže poslucháč pozorovať nástroj pri hľadaní odpustenia, nádeje a svetla.
Koncert mladej ukrajinskej organovej virtuózky bol pre ružomberské publikum nezabudnuteľným umeleckým a poslucháčskym zážitkom. Hoci prevažná väčšina cyklu Hudba u Fullu predstavuje zvukovo celistvé programy, zamerané prevažne na novšie diela, dramaturgia večera s hudbou rôznych období napísanej skladateľmi zo šiestich krajín udržala poslucháčov priestorov ružomberského kostola v dokonalej sústredenosti, za čo sa vďačné a vnímavé obecenstvo skvelej hudobníčke odmenilo dlhotrvajúcim potleskom.
Projekt Hudba u Fullu podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umenia. Na koncert finančne prispeli i Hudobný fond a SOZA.
Bazala Ivánková
Foto: Viktor Mydlo
12.
októbra
Opera
ORCHESTRÍČEK
12.
októbra
Činohra
Bertolt Brecht: PÁN PUNTILA A JEHO SLUHA MATTI
14.
októbra
Opera
Emmerich Kálmán: VOJVODKYŇA Z CHICAGA
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
16.
októbra
MALÁ SCÉNIČKA
16.
októbra
Hudba
VITAJ, 57. SEZÓNA: OTVORENIE S PATETICKOU
16.
októbra
Hudba
Otvárací koncert 77. koncertnej sezóny
17.
októbra
Činohra
Jan Werich: TRAJA VETERÁNI
17.
októbra
Hudba
Otvárací koncert 77. koncertnej sezóny
Od Lucindy Childs po meme kultúru: Bratislava v pohybe ukáže tváre dnešného tanca
Medzinárodný festival sú...
TKEJ: oslava umenia pohybu a formovanie pedagogickej tradície
Záverečné predstavenie...
Ocenená tanečná inscenácia odštartuje 29. ročník Bratislava v pohybe
Medzinárodný festival...
Svetoznámy Győrsky balet opäť v Divadle Nová scéna
Presne po roku prichád...
Hviezdy svetového baletu na javisku Národného divadla Košice
Výnimočný večer, počas...
Cinematik 2025 spoznal víťazov jubilejného ročníka
Medzinárodný filmový f...
Snímka Otvorené vzťahy na Cinematiku a v kinách
Takmer romantická komé...
Sezóna v košickom divadle Thália s mottom: Ale občas počujem čas
Premiérou kabaretného pre...
Inscenácia, ktorá pozýva k objatiu
Ako by vyzerala vojna,...
Film Otec môže zachrániť ľudské životy
Po uvedení na prestížn...