mojakultura logo
menu
Oslavy výročia Sirén vo veľkom štýle

Oslavy výročia Sirén vo veľkom štýle

Staromestský ženský komorný spevácky zbor Les Sirènes oslávil piate výročie svojej existencie vo ve...

5. júla 2023

Staromestský ženský komorný spevácky zbor Les Sirènes oslávil piate výročie svojej existencie vo veľkolepom štýle: spevom a hudbou.

Výročný koncert zboru pod taktovkou zakladateľa, zbormajstra a dirigenta Lukáša Kunsta priniesol zaplnenej sále v kostole Klarisky viacžánrový program, na aký sme v podaní tohto zboru zvyknutí. Zvlášť v uplynulej dobe sa zakladateľ zboru vybral cestou, ktorá je síce náročná, no o to viac ľudí dokáže pritiahnuť. Na koncertoch nehrajú len klasický repertoár (aj v tomto prípade je záber široký – sú to mnohé skladby od autorov ako Suchoň, Moyzes, Hrušovský, Špilák, Dvořák, Martinů, Eben, Janáček, Jašurdová), ale aj muzikálové melódie, filmové, rockové či gospely.

Počas päťročnej existencie získali mnoho ocenení. Už v roku 2018, keď Lukáš Kunst zbor založil, dostali zlato v medzinárodnej zborovej súťaži Bratislava Cantat II, o štyri roky neskôr, roku 2022 zlatú medailu na súťaži Slovakia Cantat a tiež zlatú medailu na medzinárodnej speváckej súťaži Svátky písní International Choir Festival v Olomouci. Na tej istej súťaži boli úspešní aj o rok. Zlaté medaile získali v dvoch kategóriách: Populárna hudbaKomorné zbory. Bohatá je aj ich koncertná činnosť, ktorá láka publikum najmä dramaturgiou, ale i čoraz kvalitnejšími interpretačnými výkonmi. Na Výročnom koncerte Les Sirènes sme počuli výber z toho najlepšieho, čo doposiaľ zbor interpretoval.

Práve repertoárom, ktorý Sirény uviedli na speváckej súťaži v Olomouci tohto roku, začali program slávnostného večera. Trávnice v harmonicky náročnej úprave Alexandra Moyzesa vyžadujú precízne nástupy, spoločný dych všetkých skupín, keďže majú voľné tempo. Všetky hlasové skupiny vynikli, v akustike Klarisiek boli nosné aj altové hlasy, citlivá dynamika v podaní speváčok pod taktovkou Lukáša Kunsta nechala vyniknúť melodiku piesne. V pianissime začínajúca pieseň Zahučali chladné vetry v úprave skladateľa Ivana Hrušovského preverila schopnosť zboru pracovať s dynamikou a gradáciou, od tých najmenej intenzívne znejúcich tónov až po mezzoforte a brumendom ukončené frázy. Ľudové piesne na domáce publikum fungujú – ocenilo ich veľkým aplauzom. Na úvod programu bol tento výber dramaturgie kontemplatívny, no vzápätí ho striedalo po dvoch pomalých piesňach rýchle tempo – Bodaj by vás vy mládenci v úprave Eugena Suchoňa. Večer moderovala jedna zo Sirén- speváčka, herečka a režisérka Renáta Ryníková, ktorá predstavila históriu súboru – nielen vstupmi medzi jednotlivými skladbami, ale i rozhovormi s účinkujúcimi hosťami. Pred mikrofón sa postavili nielen samotný Lukáš Kunst, ale aj Martin Gyimesi a Sisa SKlovska.

V ľudových piesňach pokračovalo teleso aj ďalej: Išli hudci horou v úprave súčasnej autorky Márie Jašurdovej. Je to významný kus v repertoári súboru. Pieseň má ponechaný ľudový nápev, no potom už funguje v samostatnom hudobnom svete: je to príbeh, ktorý skladateľka ilustruje nielen prostredníctvom spevu a capella, no text zhudobňuje aj prostredníctvom ďalších dramatických prvkov ako šepkanie, popri ktorom držali ďalšie hlasy nosnú melodickú líniu. Skladba je nielen rytmicky, no i harmonicky zložitá, zbor ju predviedol, rovnako ako v Olomouci intenzívne, so sugestívnym výrazom.

Pravidelným inštrumentálnym zoskupením, ktoré sprevádza ženský komorný zbor, je House band of Les Sirènes. Richard Šarközi (klávesy), Lukáš Deviatka (basgitara) a Richard Voľný (bicie nástroje) je základná zostava, s ktorou vystúpili v Olomouci, rovnako sme ich videli aj na koncerte v Klariskách. Súbor však účinkuje aj s ďalšími inštrumentalistami – v tento večer vystúpila klaviristka Andrea Bálešová. Úvod ďalšej skladby Quando corpus morietur Pergolesiho v pomalom tempe Largo assai preveril začínajúce soprány v pianissime. Keďže nosnými sú členky zboru, ktoré spievajú v profesionálnych telesách - Dominika Hanko, Katarína Ďurdinová a ďalšie speváčky, bolo ich viac počuť v začiatku skladby, najmä vo vysokých tónoch. Táto skladba je neustálou polyfóniou sopránových a altových skupín, udržať jej rytmickú presnosť a najmä pomalé tempo, ktoré bolo z logických dôvodov o čosi rýchlejšie, je vcelku výzvou. Musí v nej byť absolútna vyváženosť a čistota, ktorej pomohla akustika kostola. Nástupom ďalších hlasov a zintenzívnením dynamiky a tempa v Presto sa však tento nedostatok vyrovnal, fúga už znela precízne – rytmickou oporou bol klavír Andrey Bálešovej. Dielo Stabat Mater interpretoval zbor aj na špeciálnom koncerte v Moyzesovej sieni, kde ich sprevádzal Hilaris Chamber Orchestra, tentoraz však sláčikové nástroje chýbali, nedodali potrebné farby spevu, ktorý znel s rozloženými akordmi inštrumentálne chudobnejšie, hoci klavír už bol v druhej, rýchlej časti Amen podstatne hudobne zložitejší.

Klavír znel aj v ďalšej skladbe – Pucciniho Ave Maria z opery Suor Angelica, kde chýbalo prepracovanejšie legáto spevu vo frázach. Škoda, že zbormajster nevyužil práve pre tieto dve skladby členky zoskupenia Ladies Ensemble alebo práve pre tento úryvok z opery nesiahol po a capella verzii. V nástupoch dominoval klavírny sprievod, ktorý akoby riadil rytmus, vytratila sa preto plynulosť a chýbalo aj vnútorné precítenie skladby. Iste, pianissimá a časté diminuendá, ktoré Puccini predpisuje, nie sú jednoduché na stvárnenie. Verme, že sa dočkáme ešte krajšej verzie v podaní zboru, ktorý na to rozhodne potenciál má.

V Piesni o rodnej zemi hosťoval Martin Gyimesi, ktorý sa v sóle predstavil spoločne so sopranistkou Dominikou Hanko. Čisto spievané výšky Dominiky sú oporou zboru, v duete s tenoristom, ktorý nasadil objemnejší tón, než by človek čakal, pôsobila ako kultivovanejší článok. Je zrejmé, že po tomto hite siahli, aby sa mohli predviesť aj sólisti – zvlášť Martin Gyimesi, ktorého sme ešte videli v druhej časti programu. Široký žánrový záber zbor dokázal aj ďalšou skladbou – Kukurička strapatá. Akokoľvek absurdne môže znieť tento názov, skladba Petra Špiláka je nesmierne originálna aranžom, zmyslom pre výstavbu a harmóniami. Túto skladbu majú Sirény zažitú, jej interpretácia bola vyspelá, dynamicky precízne vystavaná, s presnými nástupmi, navyše, sprievod akordeónu v podaní Kamille Čekauskaite dodal piesni ďalšiu farebnú dimenziu.

Ďalším hosťom koncertu bola Sisa Sklovska, ktorá prišla na scénu s novými členmi zboru, ktorý sa rozšíril o mužské hlasy. Je teda zrejmé, že Lukáš Kunst pripravuje v rámci ďalšieho vývoja telesa zmiešaný zbor, keďže už počas tohto večera predstavil nové tváre – a novinkou je, že mužské. Skladateľ Max Janowski sa narodil do hudobníckej rodiny a bol synom Chayima Janowského, riaditeľa zboru, a opernej speváčky Miriam. Ako mladý Max študoval na konzervatóriu, počas druhej svetovej vojny emigroval do Ameriky. K jeho zborovým dielam, ktoré sa dodnes interpretujú, najmä v židovskej komunite, patria tradičné židovské modlitby. Avinu Malkeinu  - Otče náš, kráľ náš, je hymna na Veľkú sviatosť, kde sólo znelo v podaní Sisy Sklowskej. Ktokoľvek môže o našej speváčke hovoriť v zákulisí a častovať ju „dobroprajnými“ adjektívami (ako sa to dnes v našej slušnej spoločnosti nosí), je to excelentná speváčka, ktorá sa v každom žánri – muzikálovom, jazzovom, ale i klasike, cíti ako ryba vo vode. Najmä jej však nikto neuprie obrovský, prirodzený zmysel pre muzikalitu a závideniahodný hlasový fond (ó áno, to bude presné pomenovanie emócií šíriacich tieto diskrétne informácie, ako sa vraví, závisť je ...). Tradičnú židovskú modlitbu odspievala s neuveriteľným feelingom. Jej sólo sa začalo v stredných polohách, ktoré zafarbila do tmavých farieb – jej piáno znelo nosne, s charakteristickým výrazom židovských nárekov. Typické ozdoby a trioly, ktoré skladateľ používa, odspievala speváčka s náležitou, vrúcnou emóciou, hĺbkou a krásou. Nesnažila sa v skladbe vytvárať nové emócie – v druhej strofe o terciu vyššie, pridala dynamiku, aby následne modlitbu stíšila opäť do piána a potom vygradovala. Jej hlas sa v kostole nádherne niesol, jej objem je zriedkavým javom, no podstatná bola farba, ktorou túto skladbu dokázala vytvarovať v clivý plač, túžbu, no zároveň majestátny, oslavný prejav.

Libertango Astora Piazzollu patrí medzi dobre usadené skladby zboru, tentoraz za sprievodu akordeonistky a kapely House band of Les Sirènes. Možno trošku rýchlejšie nasadené tempo spôsobilo nie celkom rytmickú zhodu inštrumentalistov a speváčok v úvode, no i tak týmto repertoárom Sirény presvedčili – originalitou repertoáru, no hlavne nasadením, s ktorým ho dokážu interpretovať. Druhá časť bola menej formálna – svedčilo o tom aj civilnejšie oblečenie, v ktorom prišli speváčky – s novými tričkami s vizuálom názvu zboru. Adiemus Karla Jenkinsa bolo silným úvodom, sólovo v ňom vynikla členka Slovenského filharmonického zboru Katarína Ďurdinová, ale bolo cítiť aj mužskú časť zboru. Skladba tým získala bohatší zvuk a potrebnú emóciu.

Sopranistku sme počuli aj v ďalšej skladbe Joyful, joyful, s krásnym, dlhým introm v pomalom tempe, len v sprievode klávesov. V interpretácii súčasnej kresťanskej kapely Casting Crowns sa autorom Markovi Hallovi  a Bernie Hermsovi podarilo vytvoriť túto adaptáciu chorálovej časti deviatej symfónie Beethovena a od roku 2009 okamžite vytvorila rekord v hitparádach. Dodnes je atraktívnou dramaturgickou zložkou programov, čo potvrdili aj Sirény. Aj v muzikálovej Pomáde mala sólo Katka Ďurdinová, ktorá vie svoj prejav oprostiť od operne posadeného hlasu a predniesť civilným prejavom repertoár, kde sa nežiada klasická škola - takto poňala aj Hopelessly Devoted to You.

Do ďalšej skladby zapojil zbormajster Lukáš Kunst aj publikum, typickým rytmickým patternom z pesničky We Will Rock You. Treba povedať, že v akustike kostola publikum vytvorilo k piesni ohromujúci sprievod. Sirény teda dokázali vytvoriť nielen skvelú atmosféru z muzikálových a gospelových songov, ale aj pravovernú, dynamickú rockovú náladu. V prípade ženských komorných zborov je to ojedinelé.

Ďalším sólistom, ktorý sa na koncerte predstavil, bol Dávid Árva. Zobral si ťažké sústo, pesničku Láska, ktorú preslávil Marcel Palonder. Je to jedna z najkrajších balád, aké boli v histórii československej hudby napísané, a nepochybne, aj jedna z najnáročnejších. Árva je typ speváka, ktorý dokáže intonovať dlhé tóny čisto a presne a navyše pesničku nekopíruje. Interpretoval ju svojím pohľadom, čo je v tomto prípade vzácne, všetci, ktorí ju doteraz spievali, sa snažili nasadzovať tóny ako to počujeme v origináli. Spevák ju však na koncerte poňal osobito, pracoval s registrami, plný tón si nechal len na niektoré, expresívnejšie momenty piesne.

Hostia večera – Martin Gyimesi a Sisa Sklovska sa dostali k mikrofónom aj v druhej časti večera. Tenorista je známy „crossoverovým“ poňatím speváckeho umenia, účinkuje v muzikáli Na srdci mi hraj! ako Karol Duchoň, preto voľba bola logická – spieval pieseň Hraj. Úvodná introdukcia v podaní huslistky a líderky The Ladies Ensemble Anežky Kara, bola vskutku originálna. Priniesla husľové sólo, ktoré počujeme v početnejšom obsadení aj v origináli – následne sa pripojili k sólistke aj ostatné členky súboru. Citlivé frázovanie a zafarbenie tohto úvodu spravili z tohto Duchoňovho hitu ohromný zážitok. Navyše, Gyimesimu táto úloha nesmierne pristane – len málokto sa dokáže priblížiť k tomuto spevákovi tak verne, ako on.

Bol to večer vo veľkom štýle – výber piesní od skupiny ABBA, Mamma mia s hosťujúcimi spevákmi priniesol záverečný prúd energie - Dávid Árva a Sisa Sklovska roztlieskali publikum. Tieto diskotékové hity sú skrátka nesmrteľné, navyše sa v nich ukázala výborná partnerská spolupráca medzi Sklovskou a zborom. Speváčka je nielen ich častým hosťom, ale aj krstnou mamou zboru – stála pri zrode Sirén. Pesničku Take a chance on me zafarbila jazzovo a vynikli aj jej party, ktorými komunikovala so zborom. Jej objemný, charakteristicky zafarbený hlas sme počuli aj v pesničke Dancing Queen – s dômyselnou výstavbou, v ktorej koncentrovala všetko do refrénu. Aký by to bol záver koncertu bez Happy Day – jednej z najúspešnejších skladieb, ktoré majú Sirény zaradené do svojho repertoáru. Vyše tri hodiny trvajúci večer potvrdil, že Sirény, ktoré sa dokonca rozrastajú o Sirénčatá, detský zbor, majú svoje stabilné miesto na našej scéne

 

Zuzana Vachová

Foto: Barbora Jančárová