Pracovné poznámky Zlatušky Vincentovej - časť 2.
Pre potreby VŠMU, pedagógov ZUŠ pripravila Mgr. art. Jana Gallovich Bílková, ArtD., ktorá disponuje...
16. októbra 2022
V skratke o autorke slovami Mgr. art. Jany Gallovich Bílkovej, ArtD.: "Zlatuška Vincentová pôsobila na Slovensku od roku 1951. Poznámky významnej pedagogičky tanca sú aj dnes pre mnohých študentov mimoriadne vzácne a obohacujúce. Odbornej literatúry pre pedagógov tanca je na Slovensku málo a tým, že pani Vincentová preložila veľa odbornej literatúry zo zahraničia, obohatila svoje poznámky o veľa cenných informácií.
Naše spoločné stretnutia a spolupráca na prípravách dokumentu v zbieraní cenných výpovedí, informácií, rozhovorov, bola aj pre mňa obohacujúca, uvážila som, že „Poznámky Zlatušky Vincentovej“ by mohli oceniť aj moji študenti VŠMU, ktorých by mohla touto cestou taktiež obohatiť.
Vážim si pokornú, pracovitú a skromnú osobnosť Z. Vincentovej, ktorá vždy cítila potrebu pomáhať, učiť, zachytiť a odovzdať informácie budúcim generáciám. Tým by sa touto cestou naplnil zámer tejto jedinečnej osobnosti, ktorej sa chcem touto cestou srdečne poďakovať.
DVD jubilejný dokument, curriculum vitae vo vizuálnej podobe som pripravila pre pani Vincentovú k jej 85. narodeninám. Dokument 4x odvysielala TV Bratislava, je zverejnený na YouTube.
Zlatuška Vincentová, priekopníčka, pedagogička a spoluzakladateľka odborného tanečného školstva na Slovensku, je pre nás všetkých, ktorí ju poznáme, ceníme si ju, jej skromnú povahu, jej silnú charismu, jednoznačne nezabudnuteľný “veľký čkovek”, ktorý sa silnou mierou podieľal na pozitívnych zmenách v tanečnom školstve viac ako pol storočia."
Prvú časť cyklu Pracovné poznámky Zlatušky Vincentovej nájdete na tomto odkaze.
Vytvárať estetické a ideové hodnoty, ktoré majú u divákov vyvolávať psychologickú odozvu (pocity dojatia, radosti, účasti s osudmi ľudí predstavovaných v tanečnom diele, poučenia a pod.) Sila prežitku je u diváka závislá na jeho vnímavosti a na presvedčivosti výkonov tanečných umelcov a všetkých umeleckých zložiek, ktoré sa na tanečnom predstavení podie-la.
Tanečné umenie:
Pôvodný pohybový prejav: rytmické pohyby, gestá, zviazané s činnosťou ľudí: pracovnými procesmi, náboženskými obradmi, výchovou a pod. Pohyb je najstarším prejavom človeka. Pohybom, posunkami, gestami sa pravekí ľudia dorozumievali v období, keď sa ešte neroz-vinula reč.
Tieto pohyby sa pretvárali a prispôsobovali novým cieľom. Neskôr boli späté s primitívnou hudbou, slovom (piesňou), tie sa postupne osamostatnili ako jednotlivé druhy umenia (poézia, inštrumentálna a orchestrálna hudba, opera...). V tanečnom umení sa zachovala spätosť s hudbou (výnimočne sa objavuje aj tanec bez hudby).
Približne pred 1 miliónom rokov pr. n .l. sa začínal pravek. Vtedajší ľudia, ktorí boli na nízkom vývojovom stupni, postupne vytvárali prvotnopospolnú spoločnosť. Bola to rodová spoločnosť: jednotlivé rody vytvárali uzatvorenú skupinu.
Ľudia žili v úzkej súvislosti s prírodou. Rôzne prírodné úkazy a javy si nevedeli vysvetliť (hromy, blesky, deň, noc, nebeské telesá, hmly a pod.), preto si ich vysvetľovali ako pôsobenie rôznych duchov (nadprirodzených síl) a to duchov dobrých a zlých. Snažili sa získať si ich priazeň a udobriť si zlých duchov. Vytvorili preto veľké množstvo obradov (rituálov) na ich počesť. Významnou súčasťou týchto obradov bol tanec.
Obrady viedol šaman - kúzelník, o ktorom boli presvedčení, že vie nadviazať spojenie s nad-prirodzenými silami - duchmi - a tak ovplyvňovať aj prírodné javy.
Bola to akási forma pravekého náboženstva, nazývame ho prírodným animizmom.
bol iný ako v súčasnej dobe. Obrady sprevádzali všetky každodenné úkony spoločnosti: prostredníctvom nich sprevádzal i tanec všetku činnosť vtedajšej spoločnosti. Nebol prejavom veselia, zábavy, ale bol kultovým - náboženským - prejavom.
Ľudia prvotnopospolnej spoločnosti sa živili najprv zbieraním darov prírody: plodov, korienkov, bylín a pod. Nazývame ich zberačmi.
Neskôr sa naučili loviť zver (lovci). Spoločnosť sa rozdelila na 2 vrstvy: zberačov (zamestnanie žien) a lovcov (muži). Postupne sa usadili na určitých miestach, naučili sa obrábať pôdu a pestovať plodiny. Predtým kočovali a hľadali plody a sledovali pohyb zvierat.
Tance teda boli spojené:
nachádzame:
Pramene pravekej kultúry nachádzame v mnohých krajinách: v Írsku, Švédsku, Ukrajine, na Sibíri, v Ázii, tiež na Morave a na Slovensku.
Vyobrazenia v týchto pravekých pamiatkach sú svedectvom o vtedajších lovných zvieratách, zbraniach, typoch ľudí. Gestá a pózy postáv sú zrejme záznamom tanečných pohybov.
Zhrnutie:
Prvotnopospoľná spoločnosť:
Tance:
Prvé „tanečné školy“ – viedli ich šamani; mali povinnosť dokonale ovládať všetky obrady a tance, aby pri ich nedodržiavaní nebola duchmi potrestaná celá spoločnosť.
Vznik staroveku sa datuje približne 4000 rokov pr. n. l. Starovek je spojený s vynálezom písma. Písmo ovládali iba vyvolení a bohatí, predovšetkým kňazi.
Zaniká rodová spoločnosť a formuje sa otrokárstvo a štát. Niekdajších prírodných duchov začala nová spoločnosť nazývať bohmi: vzniklo mnohobožstvo - polyteizmus. Moc týchto bohov stelesňujú na zemi kňazi; táto viera im dala obrovskú moc. Tento stupeň civilizácie nazývame teokratizmus.Vládca štátu sa považoval za stelesnenie najvyššieho boha na zemi. Vtedajší ľudia si predstavovali, že množstvo bohov bolo podobne rozdelených ako ľudská spoločnosť: na najnižších až po najvyšších bohov.
Vynález písma dáva možnosť zaznamenávať udalosti - je to teda už obdobie historické.
O tanci sa dochovalo len veľmi málo správ. Zo záznamov sa vie, že staroveké národy mali hudobné nástroje, predpokladá sa teda, že sa na hudbu tiež tancovalo. Množstvo bohov si vyžadovalo množstvo obradov na ich počesť.Tanec bol opäť ich dôležitou súčasťou.
Objavuje sa v nich nový prvok: veľa obradov sa konalo na počesť panovníkov - predstaviteľov najvyššieho boha, preto sa v týchto kultoch objavuje svetský prvok.
O živote vtedajšej spoločnosti - teda aj o umení a o tanci - sa dozvedáme nielen z písomných pamiatok. Svedectvo o nich prinášajú dochované pamiatky, najmä sochy, maľby, reliéfy a pod. predovšetkým v chrámoch. Vo vtedajších chrámoch sa v rukách kňazov sústreďovali vedecké poznatky a umenie. V chrámoch sa vedy a umenie vyučovali - hovoríme o chrámových školách. Kňazi boli všestranne vedecky alebo umelecky vzdelaní.
Vznikali predovšetkým pri veľkých riekach, kde sa darilo poľnohospodárstvu:
Vznikali rôzne civilizácie - kultúry, ktoré už možno považovať za národné.
V povodí rieky Ganges vznikla veľká ríša, v ktorej hospodárstvo, veda a umenie dosiahli vysokú úroveň. Základom hospodárstva bolo poľnohospodárstvo (v povodí veľrieky bola úrodná pôda). Zriadením ríše bolo otrokárstvo (otroci - najnižšia vrstva na vtedajšom spoločenskom rebríčku; vznikali najmä z vojnových zajatcov a najchudobnejších občanov ríše). Zmienky o tanci a umení starovekej Indie sa nachádzajú vo védach - posvätných knihách.
Množstvo božstiev si vyžadovalo aj množstvo náboženských obradov, v ktorých mal tanec významnú úlohu.
Najstaršie indické písomné dielo venované tancu a divadlu sa volá Nátyashastra (Nátjašástra), čo v preklade znamená Zrkadlo umenia. Pochádza z 5. storočia pr. n. l. Obsahuje tzv. „tanečné návody“ - pokyny pre tancovanie, poučenia o javisku, orchestri, hudobných nástrojoch, maskovaní a pod.
Bohom tanca bol Šiva (zobrazovaný so 4 rukami), hinduistický boh. Indické náboženstvo prešlo viacerými obmenami: jedným z najstarších náboženstiev bol hinduizmus, v ktorom sa okrem iného hlásalo, že hlavnou činnosťou bohov bol tanec. Sprevádzali ich nebeské tanečnice - nymfy - nazývané apsarásy.
V Indii sa vytvorili 4 školy klasického indického tanca. Sústreďovali sa vo veľkých chrámoch, kde sa aj školili chrámové tanečnice zvané dévadási.
Pre klasické indické školy sú typické tzv. mudry - sústava giest rúk doplnených presne stanovenými pohybmi a pohľadmi očí, pohybmi obočia, nozdier a pod. Ich prostredníctvom dokážu tanečníci rozprávať príbehy a obecenstvo týmto ustáleným gestám dokonale rozumie. Vyskytuje sa v nich (okrem Manipurskej školy) aj vytočenosť nôh. Ženy a muži tancovali väčšinou oddelene.
V Indii jestvovalo aj veľké množstvo ľudových tancov. Bohaté na ne bolo najmä Bengálsko. Boli to väčšinou tanečné drámy sprevádzané spevom a orchestrom, vlastne ľudové divadlo bez dekorácií na pódiu alebo na voľnom priestranstve.
Staroveká Čína mala zvláštnu zemepisnú polohu: vysoké horstvá a čínsky múr zapríčinili, že ostatné veľké staroveké ríše nie veľmi ovplyvňovali jej vývoj. Jej vyspelé vedy a umenie prešli svojským vývojom.
Spoločné znaky s nimi boli: pôdohospodárska otrokárska ríša. Vyvinulo sa v nej vlastné písmo.
Dochovalo sa 5 kníh, v ktorých sú zaznamenané staroveké zvyky, obrady, mená bohov a ich príbehy a pod. Sú to mystické knihy.
V jednej z nich - nazvanej Ši-king (v preklade kniha piesní) sa pojednáva tiež o tanci. Zachytáva vtedajšie názory na hudbu a tanec - estetiku hudby a tanca.
Prvotné náboženstvo v 6. stor. bolo ovplyvnené indickým budhizmom a s ním prenikli aj urči-té vplyvy indického umenia.
V 8. stor. vznikla pri cisárskom dvore škola, v ktorej sa pre dvorské predstavenia vychovávali hudobníci, tanečníci a speváci. Časť paláca - tzv. hruškový sad (záhrada) bola vyčlenená na divadelné produkcie. Škola sa dochovala dodnes a zachovala si aj pomenovanie podľa tohto „hruškového sadu“.
Približne v tejto dobe vznikol nový umelecký útvar - klasická čínska opera. Obsahovala spev, tanec, recitácie.
Neskôr sa vyvinul ďalší nový umelecký útvar - pantomíma. Bola ovplyvnená do značnej miery novým literárnym útvarom - románom. Romány - príbehy pôvodne rozprávali kočovní
bájkari za sprievodu hudobných nástrojov a pre väčšiu názornosť rozprávaných príbehov používali výrazné gestá, mimiku a pod. Postupne sa príbehy „rozprávali“:
Čínsky tanec nakoniec obsiahol všetky tieto útvary. Predstavenia zlučovali tanec, pantomímu, akrobaciu, hudbu. Dôležitú úlohu mali kostýmy a masky.
Tanečné predstavenia sa inšpirovali predovšetkým historickými udalosťami a hrdinskými činmi cisárov, vojnových hrdinov a i. významných osobností, pretože Čínska ríša bola výbojnou ríšou.
V tejto poľnohospodárskej otrokárskej ríši dlho pretrvávalo uctievanie prírodných javov stelesnených bohmi. Všetky javy mali podľa tohto presvedčenia božský pôvod, teda aj tanec. Za pramatku japonského národa považovali bohyňu slnka. Tento kult prírody sa nazýval šintoizmus (šintó = cesta bohov). Podľa starej šintoistickej legendy pri stvorení sveta zatan-covala bohyňa slnka záverečný tanec zv. kagura. Stal sa základom šintoistických obradov, v ktorých významné miesto mali chrámové tanečnice, ktoré tancovali pre potešenie bohov. Šintoizmus sa sformoval asi 3000 rokov pr. n. l.
V 6. storočí vzniklo podľa čínskeho vzoru cisárstvo. Verilo sa, že cisár má božského predka, ktorý bol uctievaný. Takisto cisár, ako zástupca boha na zemi, bol uctievaný presne stanovenými obradmi. Do Japonska začalo prenikať nové náboženstvo - budhizmus.
Hudba a tanec sa stali prostriedkom na šírenie tohto nového náboženstva: do bohoslužieb sa vkladali tanečné hry, ktoré neskôr strácali pôvodný náboženský charakter a začali sa šíriť ako svetské tanečné hry.
Postupne sa vyvinuli 3 základné formy tanečných predstavení: bugaku, nogaku (no) a kabuki.
bolo základom všetkých ďalších foriem japonského tanca a hudby. Vyvinulo sa na cisárskom dvore. Táto umelecká forma podnietila vznik škôl pre výchovu profesionálnych tanečníc.
malo ľudový pôvod. Predvádzali sa krátke scény, v ktorých účinkoval neobmedzený počet spievajúcich a tancujúcich hercov. Mali zábavný charakter. Neskôr si túto formu zábavy obľúbila šľachta a dala jej vznešenú formu. Pre ľud strácala príťažlivosť, preto si mestský ľud (obchodníci, remeselníci a i.) vytvoril novú formu hudobno-tanečných predstavení.
Slovo bolo pôvodne názvom pre odev mladých bojovníkov. Toto predstavenie začala na scéne predvádzať mladá tanečnica. Postupne do neho vnikali dvojzmysly, erotika, nemorálne výstupy, takže budilo verejné pohoršenie. Po 300 rokov ich cisár zakázal.
V Japonsku sa uchováva tradícia týchto 3 foriem tanečných predstavení. Kabuki si zachovalo aj sprievod pôvodných hudobných nástrojov: flauty a bubna, neskôr ich doplnila trojstrunná gitara.
Životodarnou tepnou je do dnešných dní veľrieka Níl. V starovekom Egypte jestvovalo veľa druhov tancov, ktoré mali predovšetkým úzku súvislosť s množstvom náboženských obradov. Bol tu silný kult panovníka - faraóna - uctievaného ako „pozemského“ boha. Pri jeho korunovácii sa tancoval astronomický tanec okolo trónu, vychádzajúci z pozorovania nebeskej oblohy ( dochovaný ešte silný vplyv z obdobia praveku, ale na vyššej úrovni v súvislosti s vyspelosťou ríše). Veľké a často dlhotrvajúce obrady sa konali v súvislosti s poľnohospodárstvom: pri pravidelných záplavách Nílu (úrodné naplaveniny), sadení plodín, žatvách a pod. Záplavy úzko súviseli s pôsobením mesiaca, úroda vôbec s počasím a nebeskými úkazmi. Astronómia preto bola už na vysokej úrovni poznania.
V Egypte bola rozpracovaná predstava o posmrtnom živote, pre ktorý bolo treba zosnulého patrične vybaviť. V pohrebných obradoch mali dôležitú úlohu tance mu. Najobradnejšie boli pohreby faraónov, prepracované do najmenších detailov od mumifikácie cez pohrebný sprievod až k uloženiu v pyramíde. Pre tieto jednotlivé úseky pohrebného obradu boli aj stanovené tance (oplakávanie, zobrazovanie hrdinských činov a faraóna a pod.).
Najviac správ o živote starovekého Egypta sa dochovalo v pyramídach: hieroglyfy, maľby na stenách a pod., podobne i v zachovaných veľkých chrámoch. Dochovali sa tiež záznamy na papyrusoch. Na nich bolo veľa záznamov aj z oblasti umenia. Jestvovali teda tance:
V dochovaných výtvarných pamiatkach sú vyobrazené hudobné nástroje (bubny, bubienky, píšťaly, harfy, akýsi druh kastanetov a pod.), oblečenie tancujúcich a ich pohyby.
Tance mali už množstvo obmien: sólové, párové, zborové, vysoké polohy nôh (švihy), „mosty“ (vyjadrenie klenutia oblohy), rôzne akrobatické pohyby a formácie (napr. kruh tancujúcich, ktorým na pleciach stoja ďalší tanečníci) svedčia o pokročilej technike tancujúcich.
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Balet
Ondrej Šoth, Zuzana Mistríková: DENNÍK ANNY FRANKOVEJ
10.
októbra
Činohra
Marina Carr: DIEVČA NA OLTÁRI
11.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
11.
októbra
Opera
Jules Massenet: WERTHER
12.
októbra
Opera
ORCHESTRÍČEK
12.
októbra
Činohra
Bertolt Brecht: PÁN PUNTILA A JEHO SLUHA MATTI
14.
októbra
Opera
Emmerich Kálmán: VOJVODKYŇA Z CHICAGA
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
Legendárna Lúčnica prináša veľkolepý premiérový program „KOLOČAS
Legendárny Umelecký súbor...
Pracovné poznámky Zlatušky Vincentovej – časť 6.
Pre potreby VŠMU, pedagó...
Pracovné poznámky Zlatušky Vincentovej – časť 5.
Pre potreby VŠMU, pedagó...
Pracovné poznámky Zlatušky Vincentovej – časť 4.
Pre potreby VŠMU, pedagó...
Milovníci súčasného tanca sa po pandemických časoch vrátili do divadiel
Čísla napovedajú, že mil...
Od Lucindy Childs po meme kultúru: Bratislava v pohybe ukáže tváre dnešného tanca
Medzinárodný festival sú...
TKEJ: oslava umenia pohybu a formovanie pedagogickej tradície
Záverečné predstavenie...
Ocenená tanečná inscenácia odštartuje 29. ročník Bratislava v pohybe
Medzinárodný festival...
Svetoznámy Győrsky balet opäť v Divadle Nová scéna
Presne po roku prichád...
Hviezdy svetového baletu na javisku Národného divadla Košice
Výnimočný večer, počas...
Cinematik 2025 spoznal víťazov jubilejného ročníka
Medzinárodný filmový f...
Snímka Otvorené vzťahy na Cinematiku a v kinách
Takmer romantická komé...
Sezóna v košickom divadle Thália s mottom: Ale občas počujem čas
Premiérou kabaretného pre...
Inscenácia, ktorá pozýva k objatiu
Ako by vyzerala vojna,...
Film Otec môže zachrániť ľudské životy
Po uvedení na prestížn...