Pracovné poznámky Zlatušky Vincentovej - časť 1.
Pre potreby VŠMU, pedagógov ZUŠ pripravila Mgr. art. Jana Gallovich Bílková, ArtD., ktorá disponuje...
11. októbra 2022
V skratke o autorke slovami Mgr. art. Jany Gallovich Bílkovej, ArtD.: "Zlatuška Vincentová pôsobila na Slovensku od roku 1951. Poznámky významnej pedagogičky tanca sú aj dnes pre mnohých študentov mimoriadne vzácne a obohacujúce. Odbornej literatúry pre pedagógov tanca je na Slovensku málo a tým, že pani Vincentová preložila veľa odbornej literatúry zo zahraničia, obohatila svoje poznámky o veľa cenných informácií.
Naše spoločné stretnutia a spolupráca na prípravách dokumentu v zbieraní cenných výpovedí, informácií, rozhovorov, bola aj pre mňa obohacujúca, uvážila som, že „Poznámky Zlatušky Vincentovej“ by mohli oceniť aj moji študenti VŠMU, ktorých by mohla touto cestou taktiež obohatiť.
Vážim si pokornú, pracovitú a skromnú osobnosť Z. Vincentovej, ktorá vždy cítila potrebu pomáhať, učiť, zachytiť a odovzdať informácie budúcim generáciám. Tým by sa touto cestou naplnil zámer tejto jedinečnej osobnosti, ktorej sa chcem touto cestou srdečne poďakovať.
DVD jubilejný dokument, curriculum vitae vo vizuálnej podobe som pripravila pre pani Vincentovú k jej 85. narodeninám. Dokument 4x odvysielala TV Bratislava, je zverejnený na YouTube.
Zlatuška Vincentová, priekopníčka, pedagogička a spoluzakladateľka odborného tanečného školstva na Slovensku, je pre nás všetkých, ktorí ju poznáme, ceníme si ju, jej skromnú povahu, jej silnú charismu, jednoznačne nezabudnuteľný “veľký čkovek”, ktorý sa silnou mierou podieľal na pozitívnych zmenách v tanečnom školstve viac ako pol storočia."
Poznámka na úvod
„Pracovné poznámky“ sú spojením „Pracovných poznámok k výučbe pedagogického minima absolventov Konzervatória“ a „Pracovných poznámok pre workshopy“ pre učiteľky niekdajších Ľudových škôl umenia (90-te roky XX. stor.) Zámerom týchto „Pracovných poznámok“ bolo predložiť možný príklad metodického postupu pri výučbe základov klasického tan-ca, ktorý by mohol pomôcť začínajúcim pedagógom (absolventom Konzervatória), prípadne pedagógom ĽŠU, ktorí neabsolvovali štúdium na konzervatóriách (takých pôsobil v tej dobe na ĽŠU značný počet).
Neuvádza sa podrobný opis jednotlivých cvikov
„Poznámky“ rátajú s tým, že sa pedagógovia potupne oboznámia s metodikou iných pedagógov a škôl, nadobudnú vlastné skúsenosti a dospejú k vlastným metodickým postupom. V žiadnom prípade si nenárokujú, že sú jedinou cestou, sú iba akýmsi možným návodom – pomôckou – a sú zhrnutím poučení na metodikách takých osobností, ako N. I. Tarasov, V. Kostrovickaja, A. Pisarev, N.P. Bazarovová, V. P. Mejová, L.I. Jarmolovič, na metodic-kých postupoch budapeštianskej Baletnej akadémie, publikovaných v diele „Methodik des Klassischen Tnazes“ a pedagogických skúseností autorky.
Človek tancoval dávno predtým, ako sa utvorili prvé záznamy. Tanec predstavuje najstaršiu kultúru; svedectvo o tom vydáva: archeológia, jaskynné maľby, štúdium tanečného prejavu súčasných primitívnych kmeňov.
TANEC = pohyb plynúci v rytme, čase a priestore, má určitý rytmus, dynamiku, spája jednotlivé prvky tanečnej techniky a tanečného prejavu: kroky, gestá, pohyby celého tela.
Poslanie tanečného umenia - vytvárať estetické a ideové hodnoty, ktoré majú schopnosť vyvolať u diváka psychologický účinok. Je závislé na vnímaní ľudí (divákov) a prežitku a poslaní interpreta.
závisí na súlade viacerých komponentov:
Psychologický – umelecký - účinok na diváka je v jednote a súlade všetkých hore uvedených prostriedkov.
Jestvujú rôzne delenia tanečných žánrov:
Tanečné žánre podľa J. G. Noverra:
1. tanec mechanický technický
2. pantomimický.
Podľa S.Lifara:
1. čistý tanec
2. pantoníma
3. programový tanec
V tanci primitívnych národov sú korene lyrického aj dramatického tanca.
Ďalej sa rozvíjajú v starovekom tanci, ľudovom tanci a aj v pantomíme, v renesancii a dvorských baletoch. Objavoval sa v nich kontrast bezdejového tanca a pantomimických výstupov.
Štýl určuje:
Veľké rozdiely v štýle tanečného prejavu sú v tancoch jednotlivých územných celkov, v jednotlivých národných kultúrach, vo voľbe tanečných pohybov - tanečnej technike.
Tanečné štýly v časovej vertikále – sú to tanečné štýly rôznych epôch ako: baroko, klasicizmus, rokoko, renesancia, romantizmus a pod.
Podľa historických a funkčných kritérií sa tanec delí na: ľudový, spoločenský, historický, klasický, charakterový, moderný a súčasný tanec.
Ľudový tanec: pôvod je zakotvený už v názve, je vytvorený ľudom rôznych národností a rôznych krajín. Je najstarší, spätý s národnými kultúrnymi tradíciami, zvykmi a temperamentom toho ktorého národa.
- má svoje osobitosti v pohybe, štruktúre a hudobno-rytmickej výstavbe.
Traduje a uchováva sa:
Ľudový tanec je predchodcom a inšpiračným zdrojom mnohých tanečných techník. Obsahuje celý rad prvkov, ktoré sa neskôr stali tiež – štylizované v duchu techniky - súčasťou pohybového systému klasického tanca.
Spoločenský tanec: je druh zábavy, vznikol väčšinou prispôsobením ľudových a šľachtických tancov, spoločenskej zábavy na panovníckych a šľachtických sídlach. Tie sa rozvíjali v širokom historickom období od 12. – 19. storočia. Neskôr prenikli medzi mestský, robotnícky a vidiecky ľud, ktorý si ho prispôsobil: uvoľnené spoločenské správanie, odev, obuv, podlaha, tanečný priestor. Stal sa verejnou zábavou všetkých spoločenských vrstiev.
V 20. storočí nadobudol dve základné formy:
Má dve kategórie: a) štadardné a b) latinskoamerické tance
Historický tanec: bol to pôvodne spoločenský tanec šľachty. Obmieňal a rozvíjal sa súčasne so spoločenským vývojom tejto spoločnosti. Z nášho dnešného pohľadu je to teda historický tanec.
Klasický tanec: je umelo vytvorená tanečná sústava (technika) pre javiskový profesionálny tanec (pozri Kráľovská akadémia tanca z r. 1661). Má presne stanovené zákony a princípy tanečnej techniky, ktorá sa vyvíjala niekoľko storočí, a vypracovanú metodiku výučby. Jeho ojedinelou súčasťou je technika tanca na špičkách. Korene klasického tanca vychádzajú z ľudového tanca, renesančných slávností a hostín na kráľovských a šľachtických sídlach, z renesančné pouličných zábav mestského ľudu, stredovekých basses danses a i. Názov sa ustálil v polovici 19. stor.
Český tanečný historik, teoretik a popularizátor tanečného umenia Jan Ray ( vl. menom Reimoser) presadzoval názov akademický tanec, pretože sa vyvíjal na významných svetových akadémiách. Termín klasický prísluší podľa neho antickému umeniu.
Moderný tanec: sa začal formovať na prelome 19. a 20. storočia ako reakcia na úpadok baletu (divadelného tanečného umenia) v závere 19. storočia. Išlo o snahu vytvoriť novú tanečnú techniku. Prvými priekopníkmi - reformátormi tanca - boli: Francoise Delsarte (vytvoril pohybový systém vychádzajúci zo znalosti anatómie ľudského tela a jeho pohybových možností); Loie Fullerová (herečka bez tanečného vzdelania, tanečné improvizácie vychádzali z jej okamžitých citov a nálad); Isadora Duncanová (hlásala prirodzený pohyb, vychádzala z pohybového systému F. Delsarta); Èmile Jacques-Dalcroze (rytmická gymnastika pôvodne vytvorená pre hudobníkov, aby cítili rytmus celým telom); Rudolf von Laban (rodák z Bratislavy, reformátor tanca, teoretik, pedagóg, choreograf, autor „tanečného písma“ - zápisu tanca). Neskôr: Mary Wigman, Kurt Joos, Harald Kreutzberg. V USA: Ruth Saint Denis, Ted Shawn, Doris Humphrey, José Limón, Martha Graham a ďalší.
Súčasný tanec: predstavuje najmodernejšie techniky, ktoré sa snažia o objektívny pohľad na súčasné obdobie. Rozpracúvajú ich jednotlivé individuality - osobnosti. Termínom moderný tanec sa označujú smery z prelomu 19. a 20. storočia, označuje tvorbu, ktorá nie je súčasná. (považujú ho za „klasiku“ súčasného tanca). Súčasný tanec využíva aj rôzne prevzaté techniky (napr. z Japonska, Afriky a i.)
Dôraz sa kladie na duševný prežitok, pocity, myšlienky a pod., ktoré sa prenášajú do pohybu. Vyžaduje sa plynulosť pohybov bez strnulých póz.
Charakterový tanec: je to tanečná technika vytvorená štylizáciou - úpravou - ľudových tancov pre javiskové využitie. Korene charakterového tanca siahajú do obdobia romantizmu, kedy sa prebudil záujem o ľudové umenie a začali sa vyhľadávať a študovať ľudové tance. Názov charakterový tanec vyjadruje, že pochádza z ľudu, charakterizuj temperament, správanie sa a spôsob tancovania rôznych národov. V baletoch 19. stor. – v romantizme - bolo potrebné odlíšiť ľud od šľachty a nadprirodzené bytosti od pozemšťanov – a aj tomu napomáhal charakterový tanec. V Rusku v 30-tych rokoch minulého storočia A. Širjajev, A. Lopuchov a A. Bočarov vypracovali podľa vzoru klasického tanca charakterové exercices a metodiku výučby tohto tanca. V 50-tych rokoch ju rozvinula T. Tkačenko. Väčšina terminológie je francúzska, doplnená typickými ľudovými názvami (verjovka, kačalka a i.).
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Balet
Ondrej Šoth, Zuzana Mistríková: DENNÍK ANNY FRANKOVEJ
10.
októbra
Činohra
Marina Carr: DIEVČA NA OLTÁRI
11.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
11.
októbra
Opera
Jules Massenet: WERTHER
12.
októbra
Opera
ORCHESTRÍČEK
12.
októbra
Činohra
Bertolt Brecht: PÁN PUNTILA A JEHO SLUHA MATTI
14.
októbra
Opera
Emmerich Kálmán: VOJVODKYŇA Z CHICAGA
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
Legendárna Lúčnica prináša veľkolepý premiérový program „KOLOČAS
Legendárny Umelecký súbor...
Pracovné poznámky Zlatušky Vincentovej – časť 6.
Pre potreby VŠMU, pedagó...
Pracovné poznámky Zlatušky Vincentovej – časť 5.
Pre potreby VŠMU, pedagó...
Pracovné poznámky Zlatušky Vincentovej – časť 4.
Pre potreby VŠMU, pedagó...
Milovníci súčasného tanca sa po pandemických časoch vrátili do divadiel
Čísla napovedajú, že mil...
Od Lucindy Childs po meme kultúru: Bratislava v pohybe ukáže tváre dnešného tanca
Medzinárodný festival sú...
TKEJ: oslava umenia pohybu a formovanie pedagogickej tradície
Záverečné predstavenie...
Ocenená tanečná inscenácia odštartuje 29. ročník Bratislava v pohybe
Medzinárodný festival...
Svetoznámy Győrsky balet opäť v Divadle Nová scéna
Presne po roku prichád...
Hviezdy svetového baletu na javisku Národného divadla Košice
Výnimočný večer, počas...
Cinematik 2025 spoznal víťazov jubilejného ročníka
Medzinárodný filmový f...
Snímka Otvorené vzťahy na Cinematiku a v kinách
Takmer romantická komé...
Sezóna v košickom divadle Thália s mottom: Ale občas počujem čas
Premiérou kabaretného pre...
Inscenácia, ktorá pozýva k objatiu
Ako by vyzerala vojna,...
Film Otec môže zachrániť ľudské životy
Po uvedení na prestížn...