Volodymyr Voyt odhalil na bandure svet nových farieb
Jeden z najsilnejších hudobných zážitkov priniesol počas World Music Festivalu Bratislava ukrajinsk...
27. augusta 2022
Siedmy ročník World Music Festivalu Bratislava priniesol unikátne spojenia, nečakané hudobné výlety v priestoroch, v akých sa doposiaľ nekonal. Organizátori sa totiž rozhodli pre zmenu. Už otvárací koncert avizoval novinku – úvodné podujatie 18. augusta sa uskutočnilo v Koncertnej sieni Klarisky, ktorá je pre všetkých hudobných priaznivcov dobre známa svojou akustickou jedinečnosťou. Nielen svojskou krásou priestorov, v ktorých na vás okamžite dýchne duchovná atmosféra, ale prajnosťou voči hudobným inštrumentom – najmä historickým. Každý jeden výraz, dynamické odtiene počujete v týchto monumentálnych, a zároveň vznešených, kamenných priestoroch chrámu, zreteľne, jasne a zároveň s dozvukom. Treba hneď úvodom poznamenať, že prijateľným dozvukom, najmä keď sa priestory chrámu naplnia – nie echom, ktorý by už siahal za hranice vkusu.
Z tohto pohľadu bolo zrejmé, že akustické danosti Klarisiek budú priateľské voči ukrajinskému hráčovi na banduru Volodymyrovi Voytovi, možno už menej voči poľskému triu Wernyhora využívajúcemu špecifický typ vokálneho prejavu a zemitosť folklórnych prvkov. Tretím interpretom, ktorý vystúpil v tento večer a vyzdvihol tak dramaturgickú osobitosť otváracieho koncertu festivalu, bol slovenský multiinštrumentalista Michal Smetanka. Zámer bol teda jasný – ukázať obecenstvu kultúrne prieniky troch susediacich krajín, ktoré zdieľajú mnoho spoločných tradícií. Znateľný bol, samozrejme, ďalší podtext koncertu – vyjadrenie solidarity s ukrajinským ľudom a krajinou, ktorá je už dlhé mesiace ťažko skúšaná. Ako prezradil v rozhovore s redaktorom Vladimírom Potančokom pre náš portál interpret Volodymyr Voyt, práve pieseň a bandura pomáhajú ľuďom v tých najťažších chvíľach. S týmto nástrojom sa totiž každý človek na Ukrajine doslova narodí – sprevádza ho vždy, za akýchkoľvek okolností, životných udalostí, je schopná vyjadriť rôzne škály emócií, hudobných žánrov, čoho dôkazom bolo aj vystúpenie Voyta.
Napriek tomu, že koncert mal spoločného menovateľa – slovanskú hudbu, tri susediace krajiny, Poľsko, Ukrajinu a Slovensko, v troch interpretoch a formáciách bolo možné okamžite rozpoznať svojbytné, originálne znaky piesní.
Wernyhora - skupina z poľského mesta Sanok, sa pohybuje na pomedzí world music a tradičnej hudby. Trio sa špecializuje hlavne na hudobné tradície obyvateľov Karpát žijúcich na poľsko-ukrajinskom pohraničí (Lemkov a Huculov). Členmi skupiny sú Daria Kosiek – sólový spev, Anna Oklejewicz – strunové nástroje, vrátane stredovekých huslí vielle a violy da gamby a Maciej Harna – lira (ukrajinská verzia ninery), aranžér, muzikológ, pedagóg a skladateľ. Najväčšou pridanou hodnotou formácie bol originálny vokálny prejav speváčky, v ktorom sa miesila hrdelnosť kombinovaná so spontánnymi ozdobami. Jej prirodzená farba, nižšie posadený vokál nesúci znaky zemitosti sa v chráme niesol hlavne v baladicky ladených piesňach, ktoré podporovali kombinácie vyššie spomenutých hudobných nástrojov. Pomalý, temný úvod sa stal nositeľom ústredného motívu, ktorý sa neustále opakoval a nad ním sa rozvíjala melodická línia vo vokále. Práve baladické skladby mali neopakovateľnú atmosféru.
Skupina prináša publiku bojkovské ľudové piesne, no oblieka ich do nového šatu. Vďaka aranžmánom a nástrojovému obsadeniu naberajú nový sound, získavajú inú atmosféru a prehovárajú k poslucháčom úplne odlišným komunikačným módom – a práve to je dnešné posolstvo world music. Priniesť osobitý, svojský pohľad na tradície, no zároveň nenarušiť ich charakter, nedotknúť sa ich jadra tak, aby stratili to vzácne, čo sa v ich hĺbke skrýva. Vďaka jadrnosti prejavu a oprostenosti inštrumentálnych pasáží to Wernyhora dokáže. Piesne v rýchlejších tempách však v akustických priestoroch Klarisiek pre dozvuk nabrali úplne odlišný charakter – mnohé časti sa zlievali a stratila sa práve tá zemitosť, ktorá je taká bytostne potrebná pri tradícii. Zrazu poslucháč ten duchovný rozmer cítil viac ako emócie primárne spojené s ľudovou tvorbou.
Keď sa k poľskému triu pridal slovenský multiinštrumentalista Michal Smetanka, zvuk a charakter piesní sa úplne zmenil. Je až neuveriteľné, ako dokáže rozmanitá paleta bicích a perkusívnych nástrojov vyčariť magický, meditatívny charakter – opakovaním jedného motívu (čo taktiež zohralo rolu, vieme dobre, čo spôsobuje v ľudových kultúrach opakovanie jedinej frázy). Spojenie Smetanku a Wernyhory vytvorilo presne tú mágiu, akú má každý dobrý festival priniesť – radosť zo spontánneho muzicírovania, festivalovej atmosféry, ktorú cíti každý divák vnímajúci nové hudobné spojenia. Čisto inštrumentálna skladba bez vokálu, s drumbľou, v neustále sa zrýchľujúcom tempe možno opäť mala v chrámových priestoroch ten istý problém s dozvukom a hallovým efektom, no diváci to považovali za druhoradé. V prvom rade ocenili špičkové interpretačné výkony muzikantov (aj keď historické podliehali práve v týchto priestoroch častému rozlaďovaniu). A ich čaro spočívalo v jednoduchosti motívov, no kompaktnosti interpretácii ako celku – na pódiu si interpreti okamžite rozumeli, dokázali hrať v súhre, rytmicky presne a ucelene. V tom je čaro vyspelých muzikantov odchovaných na tradíciách – stačí im jedno gesto a vedia, ako ďalej, je to veľmi obdobný proces ako v jazze.
Na záver svojho vystúpenia poľské trio interpretovalo dojemnú baladu Zurba, ktorej singel a videoklip oficiálne zverejnili v júni tohto roku. Je to zároveň ich protest proti vojne na Ukrajine – text piesne je mimoriadne silný, pieseň stojí a padá na ňom, sprievod je veľmi jednoduchý: „Keď ma matka porodila, dala mi čierne oči a vojenský postoj... Bola to moja mama, ktorá mi dala šťastie a bohatstvo...“ Pieseň o nebojácnom chlapcovi, ktorý sa nebojí lesa, boja, o tom, ako ho čaká milá s večerou, plače a na plecia jej dýcha smrť, bola mimoriadne sugestívnou bodkou za vystúpením Wernyhory. Ešte jeden moment však treba vyzdvihnúť: kým speváčka Daria Kosiek v klipe uprednostňuje lyrický prejav, naživo, na koncerte sa priklonila k zemitejšiemu vokálu, ktorý je bližší k folklórnym tradíciám. Pieseň tak získala naturálnejší charakter a interpretka tým ešte viac podčiarkla baladický podtón.
Sólo vystúpenie Michala Smetanku malo mnoho tvárí – každá z piesní, ktoré predstavil, mala odlišný hudobný sprievod, prinášala tvorbu iného regiónu, novú náladu, no napriek tomu ju dokázal vystihnúť autenticky. Spôsob, akým pracuje s vokálom, je fascinujúci: hlboké basbarytónové polohy, či dokonca vyššie posadený hlas je presvedčivý a nosný. Smetanka sa zameriava na výrobu pôvodných ľudových hudobných nástrojov z karpatského regiónu, na ktorých aj hráva, takže jeho koncert bol kombinovaný s výkladom a prehliadkou rozmanitého repertoáru. Dominujú v ňom piesne zo Spiša a Šariša, zvlášť tie, ktoré sa viažu k pastierskej kultúre. Bicie nástroje využíva ako melodický nástroj (s dozvukom v chráme ešte intenzívnejšie znejúci), píšťala, drumbľa či dokonca klavír a mnohé ďalšie nástroje v kombinácii s prizvanými speváčkami vynikli aj vďaka írečitému folklórnemu prejavu. Ženské viachlasy sa v priestoroch niesli – najmä piesne v pomalšom tempe a s úspornejším sprievodom vynikli intenzívne aj vďaka vnútornej rytmickej pulzácii, ktoré majú tieto speváčky prirodzene v prejave. Je to niečo, čo sa človek nikdy v žiadnej škole nenaučí – získa to v prostredí, v ktorom žije, naučia ho to tradície, ktoré sa zatiaľ, dokážu uchovať – aj preto je tento festival taký cenný. Sprostredkuje vzácnu hudobnú kultúru publiku naživo v takej forme, v akej znie v autentickom prostredí.
Ukrajinský bandurista Volodymyr Voyt sa prihovoril divákom družne a pobavil ich príhodou o minimalizme, ktorý sa ako kompozičný štýl objavil pre tento hudobný nástroj ďaleko skôr, ako sa vôbec začal oficiálne používať v európskej hudbe. Minimalistickým kusom aj začal svoje sólo vystúpenie. Bol to pekný ťah, takpovediac strategický – ešte predtým, ako ukázal, čo všetko sa skrýva v tomto hudobnom nástroji, pretože naraz hrať basovú linku, vrchnú melodickú a strednú harmonickú (prípadne ich flexibilne meniť podľa potreby skladby) a z bandury – jediného nástroja dostať zvukovo plnohodnotný orchester, sa nepodarí len tak hocikomu a hneď tak každý deň.
Jeho koncert sa teda začal vskutku originálne – motívom, ktorý pozná každý rodák Ukrajiny. Ide o znelku vysielania ukrajinského štátneho rozhlasu - dlhý čas po skončení druhej svetovej vojny to bola jediná ukrajinská rozhlasová stanica. Vysielanie sa začínalo každé ráno o šiestej zvučkou a práve bandura tento motív interpretovala. Znelka je inštrumentálnou verziou piesne „Reve a stoná Dneper široký“, zhudobnených veršov básnika Tarasa Ševčenka.
Následne už Voyt hudobný nástroj naplno rozohral – jeho registre a farby sa ozývali v priestoroch chrámu a obecenstvo si mohlo naplno vychutnať niekoľko línií, ktoré bandura dokáže suplovať. Metrorytmická v podstatnej, basovej linke sa často ozývala v zvučných spodných registroch oproti kontrastnej melodickej – vrchnej, ktorá mala blízko k harfe. Voyt je virtuózny hráč, ktorý dokázal rozohrať aj stredný register, harmonicky plnohodnotne naplniť skladby, pričom v jeho skladbách bol často prítomný aj improvizačný moment. Citlivo pracoval s dynamikou – terasovito poňatá, barokovo stavaná dynamika s opakujúcimi sa motívmi (prvý krát vo forte, opakujúci sa motív v pianissime) bola v Klariskách až dojemne nádherná.
Interpretačne sa neupína na jedno obdobie – jeho záber je štýlovo široký. V skladbách prezentoval od obdobia renesancie, pevnej formy, súčasné moderné trendy v hudbe – rozmanité kombinácie s ľudovými tradíciami – etno-barok fusion, ale aj voľné improvizácie, dokonca aj avantgardnými smermi ovplyvnené kompozície. Jeho interpretačné majstrovstvo vyniklo najviac práve vo voľných improvizáciách. Bolo zrejmé, že je v nich daná len istá pevná štruktúra, no Volodymyr sa dokáže slobodne pohybovať v rámci kostry skladby. Na koncerte sa naplno prejavila jeho muzikalita a zároveň mimoriadne technické schopnosti – ovládať tento nástroj si vyžaduje skúsenosť a náročnú prípravu (učiteľom Voyta bol jeho otec, ktorý stále aktívne hrá). No nielen to. Volodymyr Voyt je progresívny umelec, ktorý nie je spiatočnícky – jeho zvuk je súčasný, dokáže v ňom skĺbiť niekoľko rôznych línií, počuť v jeho hre klasické vzdelanie, ľudovú tvorivosť a zmysel pre novátorský prístup.
Prekrásne boli aj skladby, ktoré sa blížili meditatívnemu charakteru. Pomalé, voľné tempo, motív, ktorý sa rozvíjal donekonečna – mali ste pocit, že v jeho svete taktové čiary neexistujú, hudba plynie voľne a neriadi sa žiadnymi zákonmi. Využíval pritom rôzne modálne stupnice, ktoré nášmu uchu môžu znieť dokonca atonálne – z tohto pohľadu to bola mimoriadne originálna kombinácia. Práve v pomalých tempách by sme skôr čakali príjemnú, minimalistickú verziu tonálnej hudby s jednoznačným záverom, no Voyt zvolil opačný postup. Mnohé jeho skladby skôr boli voľnými, improvizačnými plochami – ak ste sa do nich ponorili a prijali jeho pravidlá „hry“, odhalil sa vám pestrý, farebný svet bandury, ktorá v našich končinách nie je počuť. Hral dokonca na dvoch rôznych druhoch týchto hudobných nástrojov – publikum tak mohlo porovnávať farby, výraz a technické možnosti jednotlivých nástrojov. Ťažko ju vôbec porovnať k akémukoľvek inému hudobnému nástroju – skrýva v sebe ušľachtilosť a honosnosť, no zároveň zemitosť tradícií – to, čo ju dokáže prepojiť s obyčajným ľudom a každodenným životom. V jej jednoduchosti však skrýva neuveriteľnú komplikovanosť. Spôsob interpretácie, akým však Voyt očaril, bol ľahký a elegantný – dokázal na bandure hrať s neskutočnou gráciou, technicky vycibrene, odhaľujúc svet farieb, aký sme doposiaľ nemali možnosť počuť. Volodymyr Voyt, umelec, ktorý za strastiplných okolností s rodinou ušiel pred hrôzami vojny priniesol na Slovensko obrovský kus krásy a zároveň smútku, ale i nádeje...
Anton Faraonov, Zuzana Vachová
Zdroj foto: Jaro Novák NVK / WMFB
11.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
11.
októbra
Opera
Jules Massenet: WERTHER
12.
októbra
Opera
ORCHESTRÍČEK
12.
októbra
Činohra
Bertolt Brecht: PÁN PUNTILA A JEHO SLUHA MATTI
14.
októbra
Opera
Emmerich Kálmán: VOJVODKYŇA Z CHICAGA
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
16.
októbra
MALÁ SCÉNIČKA
16.
októbra
Hudba
VITAJ, 57. SEZÓNA: OTVORENIE S PATETICKOU
16.
októbra
Hudba
Otvárací koncert 77. koncertnej sezóny
Umenie a kultúra môžu pomôcť vybudovať mosty porozumenia a odhaliť našu spoločnú ľudskosť
Vojna zanechala v Alep...
Värttinä: Karelské hudobné tradície sú hlboko uložené v našich srdciach
Svetoznáma fínska skup...
World Music festival Bratislava oslavuje desaťročnicu pestrou ponukou
Od piatka do nedele 19...
Európa ponúkla na World Music Festivale v Bratislave rozmanitosť
Alice in WonderBand pred...
World Music Festival Bratislava: Hudba, ktorá ľudí spája
Kácečko sa stalo druhým...
Od Lucindy Childs po meme kultúru: Bratislava v pohybe ukáže tváre dnešného tanca
Medzinárodný festival sú...
TKEJ: oslava umenia pohybu a formovanie pedagogickej tradície
Záverečné predstavenie...
Ocenená tanečná inscenácia odštartuje 29. ročník Bratislava v pohybe
Medzinárodný festival...
Svetoznámy Győrsky balet opäť v Divadle Nová scéna
Presne po roku prichád...
Hviezdy svetového baletu na javisku Národného divadla Košice
Výnimočný večer, počas...
Cinematik 2025 spoznal víťazov jubilejného ročníka
Medzinárodný filmový f...
Snímka Otvorené vzťahy na Cinematiku a v kinách
Takmer romantická komé...
Sezóna v košickom divadle Thália s mottom: Ale občas počujem čas
Premiérou kabaretného pre...
Inscenácia, ktorá pozýva k objatiu
Ako by vyzerala vojna,...
Film Otec môže zachrániť ľudské životy
Po uvedení na prestížn...