Jamesa Judda a Slovenských filharmonikov preveril klasicko-romantický repertoár
Do Reduty sa vrátil James Judd a prvé z koncertov, ktoré dirigoval, boli diela z obdobia klasicizmu...
9. marca 2022
Slovenská filharmónia sa na prvých z dvoch marcových symfonických dvojíc koncertov predstavila pod taktovkou svojho bývalého šéfdirigenta Jamesa Judda. Na štvrtkovom koncerte 3. marca úvodom koncertu vyjadril Judd v príhovore solidaritu s Ukrajinou a pred samotným programom znela v Koncertnej sieni ukrajinská hymna.
V dramaturgii prvých marcových koncertov (3. a 4. marca) boli diela Wolfganga Amadea Mozarta, Josepha Haydna a Felixa Mendelssohna Bartholdyho. Konečne aspoň trošku oddychový a príjemný repertoár v týchto časoch, keď na nás padá ťažoba a tragédia uplynulých dní, vojnou sužovaného susedného štátu. A napokon, aj hráči orchestra Slovenská filharmónia mali v repertoári za posledné týždne nesmierne náročný repertoár, takže si plne zaslúžia menej náročné skladby, hoc aj na takom Mozartovi či Haydnovi sa dá veľa pokaziť, pravda.
Večer otvorila predohra k opere La clemenza di Tito, KV 621 Wolfganga Amadea Mozarta, ktorú skladateľ skomponoval pri príležitosti korunovácie cisára Leopolda II. v Prahe v roku 1791. Porovnávajúc živý koncert s video nahrávkou, ktorá je k dispozícii v archíve Slovenskej filharmónie – piatkový koncert, je zrejmé, že hudobníci v piatok podali podstatne lepší výkon. Dielu nechýbala kontrastnosť, podstatná expresívnosť a celková kompaktnosť, kým na štvrtkovom koncerte postrádala dostatočnú dynamiku. Samotný dirigent hudobníkov často (nielen pri Mozartovi) viedol k menej expresívnej dynamike, nevediac prečo. Aj Mozartova predohra si vyžaduje od začiatku výbušný nástup vo fortissime, v tempe Allegro, má slávnostný charakter, tympany majú od začiatku zreteľné údery, témy majú znieť s ľahkosťou a sviežo – kontrasty podstatne dôraznejšie. Ak sa teda rozhodol pre „klasický“, nie dobový štýl interpretácie, rozhodne mal byť v rýchlejšom tempe, vzletnejší, kontrastnejší a sviežejší. Určite lepšia však bola z tohto pohľadu – aspoň podľa nahrávky, interpretácia na piatkovom koncerte.
Joseph Haydn skomponoval počas svojho pobytu v Anglicku dvanásť symfónií. V naštudovaní Jamesa Judda sme počuli poslednú z nich - Symfóniu č. 104 D dur Londýnsku. Symfónia sa otvára pomalým, veľkolepým úvodom, Adagio v d mol, ktorý až následne vedie k hlavnej téme v D dur v rýchlom tempe. Orchester pod taktovkou Judda dobre znel v tutti častiach, ktoré s dôrazom vyspievali Haydnove témy. Dirigent sa mohol spoľahnúť aj na sólistov, medzi ktorými vynikal Matúš Veľas (hoboj). Skladateľ bol invenčný melodik a dobre vedel s témami pracovať, rozvíjať ich. Hneď v prvej časti ukázal svoje kompozičné majstrovstvo, ako dokonca jedinú tému dokáže rozvíjať a vystavať na nej v podstate celú vetu. Spravil to umne, vďaka transponovaniu témy do dominanty a práce s dychovými nástrojmi a jednotlivými sekciami sláčikov. Kým orchester síce dobre znel zvukovo, miestami vyrušovali nepresné nástupy a nie najspevnejšie vedené party primistov s koncertným majstrom Ewaldom Danelom. Prednesu pod jeho vedením chýbal dostatočný esprit a energia.
Druhú časť si Judd trošku zjednodušil zrýchlením tempa. Andante potom nevyniklo – pomalá, intímna téma v piáne, ktorú otvárajú sláčiky a postupne sa rozvíja, síce už mala podstatne lepší výraz, no charakterovo iný, ako je predpísaný. Predel do druhej časti vety je zjavný – a aj bol orchestrom pekne zdôraznený, fagotom. Zvláštne, že Haydn si opäť vystačil s jedinou témou (hoci modulovanou) – a preto záleží v mnohom aj na interpretácii, ako ju teleso podá, aby bola pre poslucháča zaujímavá. Andante je zradné tempo, čo ešte viac priťažuje. Filharmonici držali kompaktný zvuk a pekne sa vynímali aj dychári (flautista Cyril Šikula).
Tretiu časť Menuet poňal Judd pekne zostra – opäť v tempe o čosi rýchlejšom ako sú menuety hrávané a s nástupom sforzato, tak, ako aj partitúra predpisuje, no následne chýbal kontrast. To však neprekážalo, pretože koncertná podoba a koncepcia dirigenta môže mať určité odchýlky. Navyše, Haydnovi to dalo aspoň energiu v tanečnej časti a napätie. Z dychov tému v dialógoch interpretovali fagot a hoboj – opäť sme ich počuli v presvedčivom výkone.
Finále Haydnovej symfónie má takmer až bujarý charakter, keďže úvodná téma sa viaže na ľudovú hudbu – skladateľ čerpal z folklóru. Filharmonici vystihli jej charakter, znela s patričným, veselým výrazom a svižnosťou, pekne sa vynímala aj ťahaná basová linka.
To, čo sme cítili v úvode koncertu, počiatočnú neistotu, sa postupne vytratilo a Filharmonici opäť získali istotu. Naplno sa prejavila v druhej časti koncertu, kedy znela Symfónia č. 3 a mol Škótska, op. 56 Felixa Mendelssohna Bartholdyho. O Mendelssohnovi je známe, že vďaka veľmi dobrým kompozičným základom, prísnej kontrapunktickej škole, začal svoje symfónie komponovať už v detstve. V Škótskej symfónii zosobnil svojej dojmy z jedného zo svojich pobytov vo Veľkej Británii, kde vycestoval ako 20-ročný mladík. V tej dobe už mal za sebou veľké diela a hoci by sa predpokladalo, že bude cestovať do Talianska či francúzska, jeho kroky viedli do Londýna a následne do Škótska. Z cesty, ktorá sa začala v Edinburghu a končila v Glasgowe, si robil podrobné zápisky, dokonca si značil aj počasie každého dňa. Samotnú skladbu však komponoval až trinásť rokov po ceste, čo nebolo jednoduché, lebo zistil, že je pomerne ťažké „obnoviť“ si v mysli náladu z dojmy z tejto krajiny.
Symfónia sa začína veľmi netradične, asi ťažko by sme hľadali obdobný prípad inštrumentácie v romantickom slohu symfonickej tvorby: pomalý úvod otvárajú dychy a violy, ku ktorým sa pridajú violončelá, pričom husle sa objavia až v 17. takte. Tlmenou náladou zobrazuje skladateľ kaplnku Holyrood augustiniánskeho opátstva v Edinburghu. Orchestru pod taktovkou Judda sa podarilo túto náladu zachytiť, dokonca aj keď sa ozvú s témou husle – Mendelssohn nechá zaznieť len jednu skupinu nástrojov a potom ďalšie. Úvod akoby nemal konca –kraja, polohlasná, chmúrna nálada, ktorá akoby nedovolila orchestru zaspievať. Judd ho vystaval výborne, podarilo sa mu držať napätie až kým sa neozval v plnej sile celý orchester.
Aj druhú tému, namiesto kontrastnej, skladateľ zvolil žalostnú. Filharmonici ju interpretovali prekrásne – s vyspievanou melodikou, vnútornou drámou, precítenou dynamikou, pekným zvukom a napätím. Dirigent mal symfóniu naštudovanú mimoriadne dobre – viedol orchester s istotou, preto aj všetky kontrastné témy či opakujúca sa ústredná téma s moduláciami vyzneli prehľadne a čisto (napríklad protipohyb vo violončelách vyznel s potrebnou spevnosťou a kontrastnou náladou).
Podľa predstáv Mendelssohna, druhá časť Vivace non troppo má nastúpiť medzi časťami bez prestávky. V prednese orchestra znela veselo a s ľudovým akcentom, napokon, ide o prostredie hôr pri jazere Loch Tay, z ktorého skladateľ čerpal inšpiráciu.
Tretia časť – nádherné Adagio je lamento zobrazujúce škótsku panovníčku z dynastie Stuartovcov, Máriu I. Na tému sadnú slová modlitby Ave Maria, aj z hľadiska inštrumentácie a dynamiky je riešená tak, že okamžite evokuje duchovnú konotáciu. Hoci interpretácia bola uponáhľaná a chýbalo jej o čosi viac intimity a spevnosti, najmä v nosnej téme v husliach (a pizzicata skryť na úkor melodiky), v prejave sme cítili potrebnú vrúcnosť. Žiaľ, lesné rohy vybuchli vo veľkom forte a ešte aj v nečistej intonácii pred dramatickým tutti úsekom, takže dosť výrazne naštrbili dojem z tejto prenádhernej časti.
Finále v rýchlom tempe prinieslo mohutný, plný zvuk so synkopickým rytmom. Bojovná nálada záverečnej časti symfónie, pochodový rytmus symbolizujúci boj, sa clivým klarinetom preklopí v klarinetový plač, aby sa vo finále dostala do víťaznej, oslavnej nálady.
Z celého programu bola práve Mendelssohnova symfónia najkompaktnejšia. Bolo zjavné, že Judd ju cíti, ide vo vlastnej koncepcii, rovnako i orchester je s ňou zžitý. Hrali ju podstatne s väčšou energiou ako úvodného Mozarta, ktorému chýbala individualita a štýlová čistota. Nuž, je zjavné, že i klasicizmus a romantizmus, ba dokonca i diela, ktoré sa na pohľad môžu javiť ako banálne, dokážu potrápiť i kvalitné telesá a netreba ich podceniť.
Zuzana Vachová
Zdroj foto: Alexander Trizuljak
11.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
11.
októbra
Opera
Jules Massenet: WERTHER
12.
októbra
Opera
ORCHESTRÍČEK
12.
októbra
Činohra
Bertolt Brecht: PÁN PUNTILA A JEHO SLUHA MATTI
14.
októbra
Opera
Emmerich Kálmán: VOJVODKYŇA Z CHICAGA
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
16.
októbra
MALÁ SCÉNIČKA
16.
októbra
Hudba
VITAJ, 57. SEZÓNA: OTVORENIE S PATETICKOU
16.
októbra
Hudba
Otvárací koncert 77. koncertnej sezóny
Tanec a karneval boli pre Slovenskú filharmóniu a Martina Leginusa výzvou
Open air koncert Slove...
Slovenská filharmónia: open air koncerty a festivalové zážitky
Koniec leta avizuje za...
Slovenská filharmónia, Daniel Raiskin a Maxim Vengerov v Českom Krumlove
Slovenská filharmónia...
Tri júnové koncerty a umelecké zájazdy telies uzavrú 76. sezónu Slovenskej filharmónie
Aktuálnu 76. sezónu uz...
Rozlúčka šéfdirigenta Daniela Raiskina so Slovenskou filharmóniou
Vo štvrtok a piatok 12...
Od Lucindy Childs po meme kultúru: Bratislava v pohybe ukáže tváre dnešného tanca
Medzinárodný festival sú...
TKEJ: oslava umenia pohybu a formovanie pedagogickej tradície
Záverečné predstavenie...
Ocenená tanečná inscenácia odštartuje 29. ročník Bratislava v pohybe
Medzinárodný festival...
Svetoznámy Győrsky balet opäť v Divadle Nová scéna
Presne po roku prichád...
Hviezdy svetového baletu na javisku Národného divadla Košice
Výnimočný večer, počas...
Cinematik 2025 spoznal víťazov jubilejného ročníka
Medzinárodný filmový f...
Snímka Otvorené vzťahy na Cinematiku a v kinách
Takmer romantická komé...
Sezóna v košickom divadle Thália s mottom: Ale občas počujem čas
Premiérou kabaretného pre...
Inscenácia, ktorá pozýva k objatiu
Ako by vyzerala vojna,...
Film Otec môže zachrániť ľudské životy
Po uvedení na prestížn...