Mozartova hudba plná slnka a mladíckej vitality v podaní Hilaris
Nechajte sa uniesť krásou Mozartovej a Haydnovej hudby v podaní Hilaris Chamber Orchestra. V ned...
3. mája 2025
„V nedeľu 11 mája zažijete nezabudnuteľný večer v Moyzesovej sieni pod vedením Alana Vizváryho. Príďte si vychutnať majstrovské diela dvoch velikánov viedenského klasicizmu a nechajte sa očariť. Koncert sa bude konať v nedeľu 11. mája o 18:00 v Moyzesovej sieni, kde je jedna z najlepších akustík v Bratislave,“ pozýva na nedeľný koncert PR manažérka súboru Anežka Kara.
Na koncerte MOZART - HAYDN vzdajú členovia HCO úctu dvom géniom viedenského klasicizmu. Po dlhej dobe budú môcť fanúšikovia Hilaris počuť orchester obohatený o dychovú sekciu. Sólistami budú poprední slovenskí umelci - klaviristka Jordana Palovičová a huslista Alan Vizváry, ktorý je zakladateľom a lídrom Hilaris Chamber Orchestra.
Zaznie symfónia Wolfganga Amadea Mozarta č.13 F dur, KV 112, ktorú skladateľ napísal v Miláne počas svojej druhej cesty do Talianska na jeseň roku 1771. Má štyri časti, z ktorých druhá je notovaná len pre sláčikové nástroje. O tretej časti muzikológovia hovoria, že mohla byť napísaná skôr a následne začlenená do diela. Manuskript menuetu je podpísaný Mozartovým otcom, Leopoldom. Symfóniu č. 13 opisujú ako poslednú v „konvenčnom režime“ komponovania – neskoršie skladby tohto geniálneho skladateľa sú už „z iného sveta“. Všetky časti tejto symfónie sú plné energie, vitality a hoci sú pomerne krátke, nechýba im emócia, rytmická, harmonická a melodická variabilita.
Úvodná časť prináša sviežosť a typickú mozartovskú čistotu, ktorá nastavuje náladu celému dielu. Druhá v tempe Andante má vo svojich melódiách fascinujúcu hĺbku. V Menuete skladateľ prináša protiklad „mužských“ rytmov so silnejšími akcentmi v kontraste so „ženskými“, jemnými, lyrickejšími. Aj tretia časť tejto symfónie je osviežujúca a typicky mozartovsky pekná. Finále sa otvára témou majestátneho charakteru v rýchlom tempe. Zároveň však prináša energiu, humor a zábavy. Krátka, rýchla veta plná kontrastov prináša dostatočné napätie a končí veselou kódou – plnej slnka a jasu mladíckej tvorby Mozarta.
Ďalším dielom, ktoré zaznie na koncerte, bude Symfónia č. 44 e mol Josepha Haydna. Dielo je typické pre Haydnovo obdobie Sturm und Drang. Prvá veta začína štvortónovým motívom, ktorý sa v nej neustále vracia. Dve kontrastné témy v sonátovej forme sú v rozvedení spracované v rýchlom, nezastaviteľnom pohybe. Ako druhú časť Haydn umiestnil, netradične, menuet s dvojitým kánonom. Téma zaznieva vo vrchných polohách sláčikov a spodnou líniou, ktorá prichádza po jednom takte. V tretej, pomalej časti Adagio, znie prekrásna melódia v tichých sláčikoch – podľa niektorých zdrojov Haydn žiadal o zahranie tejto vety na svojom pohrebe. Vo finále, spracovanom v sonátovej forme, dominuje úvodná figúra. Skladateľ v tejto vete využíva kontrapunktickú techniku a ukončuje ju v e-molovej tónine, nie v durovej, tak ako bolo na tú dobu zvykom.
Program bude pokračovať Mozartovým klavírnym koncertom č. 12 A dur, KV 414, v ktorom sa ako sólistka predstaví Jordana Palovičová. Skladateľ dielo napísal koncom roku 1782 pre zimnú koncertnú sezónu vo Viedni, po úspechu jeho opery Únos zo Serailu. V tomto období napísal tri klavírne koncerty, o ktorých svojmu otcovi napísal, že patria medzi šťastné diela, ani nie príliš ľahké, ani nie ťažké. Koncerty sú brilantné, lahodia uchu a sú prirodzené, bez toho, aby boli nevýrazné. Tónina A dur je v prípade skladateľa spájaná s lyrizmom a pokojom. Aj toto dielo je elegantné, plynulé a je dôkazom kompozičnej sebaistoty Mozarta.
Koncert uzavrú dve Rondá pre husle a orchester (B dur KV 269, C dur KV 373), v ktorých budeme ako sólistu počuť lídra orchestra Alana Vizváryho. Rondo in C bolo pravdepodobne napísané pre talianskeho huslistu Antonia Brunettiho, temperamentného muzikanta, ktorého Mozart a ani jeho otec nemali príliš v láske. Nepáčila sa im jeho hrubosť a prílišný temperament. Venoval mu však aj Adagio a tiež spomínané Rondo in C, v ktorom skúsení poslucháči môžu započuť v ústrednej téme známu melódiu. Inšpirovali sa ňou mnohí autori filmovej hudby a počuť ju môžeme v snímkach Vôňa ženy, Pravdivé lži či Schindlerov zoznam.
Lístky na koncert MOZART - HAYDN si môžete zakúpiť TU
Zdroj: spracovala redakcia mojakultura.sk
Foto: Rastislav Štúr
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Balet
Ondrej Šoth, Zuzana Mistríková: DENNÍK ANNY FRANKOVEJ
10.
októbra
Činohra
Marina Carr: DIEVČA NA OLTÁRI
11.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
11.
októbra
Opera
Jules Massenet: WERTHER
12.
októbra
Opera
ORCHESTRÍČEK
12.
októbra
Činohra
Bertolt Brecht: PÁN PUNTILA A JEHO SLUHA MATTI
14.
októbra
Opera
Emmerich Kálmán: VOJVODKYŇA Z CHICAGA
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
Vášnivý, energický Beethoven pod taktovkou Tamása Cseha
Podunajský komorný fes...
Hilaris a hostia: Koncert na pamiatku obetí holokaustu
Keď národ nepozná svoj...
Jakub Čižmarovič ako hosť Hilaris: štýlovo čistý Mozart
Dve romantické skladby k...
Týždeň v kultúre – čo nás čaká od 12.2. do 18.2.
Prehľad tých najdôležite...
Koncert Grand Duo: očarujúce lyrické i virtuózne diela
Predvianočný koncert dvo...
Od Lucindy Childs po meme kultúru: Bratislava v pohybe ukáže tváre dnešného tanca
Medzinárodný festival sú...
TKEJ: oslava umenia pohybu a formovanie pedagogickej tradície
Záverečné predstavenie...
Ocenená tanečná inscenácia odštartuje 29. ročník Bratislava v pohybe
Medzinárodný festival...
Svetoznámy Győrsky balet opäť v Divadle Nová scéna
Presne po roku prichád...
Hviezdy svetového baletu na javisku Národného divadla Košice
Výnimočný večer, počas...
Cinematik 2025 spoznal víťazov jubilejného ročníka
Medzinárodný filmový f...
Snímka Otvorené vzťahy na Cinematiku a v kinách
Takmer romantická komé...
Sezóna v košickom divadle Thália s mottom: Ale občas počujem čas
Premiérou kabaretného pre...
Inscenácia, ktorá pozýva k objatiu
Ako by vyzerala vojna,...
Film Otec môže zachrániť ľudské životy
Po uvedení na prestížn...