mojakultura logo
menu
Mozartova hudba plná slnka a mladíckej vitality v podaní Hilaris

Mozartova hudba plná slnka a mladíckej vitality v podaní Hilaris

Nechajte sa uniesť krásou Mozartovej a Haydnovej hudby  v podaní Hilaris Chamber Orchestra. V ned...

3. mája 2025

Nechajte sa uniesť krásou Mozartovej a Haydnovej hudby  v podaní Hilaris Chamber Orchestra.

„V nedeľu 11 mája zažijete nezabudnuteľný večer v Moyzesovej sieni pod vedením Alana Vizváryho. Príďte si vychutnať majstrovské diela dvoch velikánov viedenského klasicizmu a nechajte sa očariť. Koncert sa bude konať v nedeľu 11. mája o 18:00 v Moyzesovej sieni, kde je jedna z najlepších akustík v Bratislave,“ pozýva na nedeľný koncert PR manažérka súboru Anežka Kara.

Anežka Kara, PR manažérka Hilaris

Na koncerte MOZART - HAYDN vzdajú členovia HCO  úctu dvom géniom viedenského klasicizmu. Po dlhej dobe budú môcť fanúšikovia Hilaris počuť orchester obohatený o dychovú sekciu. Sólistami budú poprední slovenskí umelci - klaviristka Jordana Palovičová a huslista Alan Vizváry, ktorý je zakladateľom  a lídrom Hilaris Chamber Orchestra. 

Umelecký vedúci Hilaris Chamber Orchestra Alan Vizváry

Zaznie symfónia Wolfganga Amadea Mozarta č.13 F dur, KV 112, ktorú skladateľ napísal v Miláne počas svojej druhej cesty do Talianska na jeseň roku 1771. Má štyri časti, z ktorých druhá je notovaná len pre sláčikové nástroje. O tretej časti muzikológovia hovoria, že mohla byť napísaná skôr a následne začlenená do diela. Manuskript menuetu je podpísaný Mozartovým otcom, Leopoldom. Symfóniu č. 13 opisujú ako poslednú v „konvenčnom režime“ komponovania – neskoršie skladby tohto geniálneho skladateľa sú už „z iného sveta“. Všetky časti tejto symfónie sú plné energie, vitality a hoci sú pomerne krátke, nechýba im emócia, rytmická, harmonická a melodická variabilita.

Úvodná časť prináša sviežosť a typickú mozartovskú čistotu, ktorá nastavuje náladu celému dielu. Druhá v tempe Andante má vo svojich melódiách fascinujúcu hĺbku. V Menuete skladateľ prináša protiklad „mužských“ rytmov so silnejšími akcentmi v kontraste so „ženskými“, jemnými, lyrickejšími. Aj tretia časť tejto symfónie je osviežujúca a typicky mozartovsky pekná. Finále sa otvára témou majestátneho charakteru v rýchlom tempe. Zároveň však prináša energiu, humor a zábavy. Krátka, rýchla veta plná kontrastov prináša dostatočné napätie a končí veselou kódou – plnej slnka a jasu mladíckej tvorby Mozarta.

Ďalším dielom, ktoré zaznie na koncerte, bude Symfónia č. 44 e mol Josepha Haydna. Dielo je typické pre Haydnovo obdobie Sturm und Drang. Prvá veta začína štvortónovým motívom, ktorý sa v nej neustále vracia. Dve kontrastné témy v sonátovej forme sú v rozvedení spracované v rýchlom, nezastaviteľnom pohybe. Ako druhú časť Haydn umiestnil, netradične, menuet s dvojitým kánonom. Téma zaznieva vo vrchných polohách sláčikov a spodnou líniou, ktorá prichádza po jednom takte. V tretej, pomalej časti Adagio, znie prekrásna melódia v tichých sláčikoch – podľa niektorých zdrojov Haydn žiadal o zahranie tejto vety na svojom pohrebe. Vo finále, spracovanom v sonátovej forme, dominuje úvodná figúra. Skladateľ v tejto vete využíva kontrapunktickú techniku a ukončuje ju v e-molovej tónine, nie v durovej, tak ako bolo na tú dobu zvykom.

Program bude pokračovať Mozartovým klavírnym koncertom č. 12 A dur, KV 414, v ktorom sa ako sólistka predstaví Jordana Palovičová. Skladateľ dielo napísal koncom roku 1782 pre zimnú koncertnú sezónu vo Viedni, po úspechu jeho opery Únos zo Serailu. V tomto období napísal tri klavírne koncerty, o ktorých svojmu otcovi napísal, že patria medzi šťastné diela, ani nie príliš ľahké, ani nie ťažké. Koncerty sú brilantné, lahodia uchu a sú prirodzené, bez toho, aby boli nevýrazné. Tónina A dur je v prípade skladateľa spájaná s lyrizmom a pokojom. Aj toto dielo je elegantné, plynulé a je dôkazom kompozičnej sebaistoty Mozarta.

Jordana Palovičová

Koncert uzavrú dve Rondá pre husle a orchester (B dur KV 269, C dur KV 373), v ktorých budeme ako sólistu počuť lídra orchestra Alana Vizváryho. Rondo in C bolo pravdepodobne napísané pre talianskeho huslistu Antonia Brunettiho, temperamentného muzikanta, ktorého Mozart a ani jeho otec nemali príliš v láske. Nepáčila sa im jeho hrubosť a prílišný temperament. Venoval mu však aj Adagio a tiež spomínané Rondo in C, v ktorom skúsení poslucháči môžu započuť v ústrednej téme známu melódiu. Inšpirovali sa ňou mnohí autori filmovej hudby a počuť  ju môžeme v snímkach Vôňa ženy, Pravdivé lži či Schindlerov zoznam.

Lístky na koncert MOZART - HAYDN si môžete zakúpiť TU

 

Zdroj: spracovala redakcia mojakultura.sk

Foto: Rastislav Štúr