Dám ti chleba! alebo hostina (ne)pohostinnosti z pera študentov VŠMU
Študenti a študentky Divadelnej, Filmovej a televíznej a Hudobno-tanečnej fakulty Vysokej školy...
4. decembra 2024
Iniciátorom projektu bol Michal Onduš (študent Bábkarskej réžie a dramaturgie, dramaturg inscenácie Súhvezdie, Sny Salomona Lénarda, v Bábkovom divadle Žilina a člen nezávislého divadelného zoskupenia Anima - act.), ktorý sa rozhodol vytvoriť autorský koncept súčasnej tradičnosti spolu s absolventkou bábkarskej scénografie, Zuzanou Slivkovou a študentkou Divadelnej dramaturgie a dramatickej tvorby, Ráchel Rimarčíkovou. Výsledkom spoločného konceptu je autorský text Ráchel Rimarčíkovej, o ktorého leitmotíve sa vyjadrila takto: “V Námeli polemizujem o identite Slovenska a jeho tradíciách, o pohostinnosti (či nehostinnosti) nášho národa a o tom, či to, čo nás spája, nie je zároveň aj tým, čo nás rozdeľuje.”
Na otázku o spoločenskom kontexte uvedenia inscenácie odpovedal Mgr. art. Juraj Bako, ArtD. (supervízia réžie a dramaturgie inscenácie Námeľ): “Vždy je veľmi prospešné, keď tvorcom a tvorkyniam nie je ľahostajná spoločenská situácia. Aj inscenácia Námeľ kriticky reflektuje krajinu, v ktorej tvorivý tím žije. Každá generácia má svoje témy odrážajúce dobovú situáciu, no v súčasnosti je veľmi dôležité, aby sa angažovaná mladá generácia, umenie a kultúra celkovo, jasne a ostro vymedzili voči marazmu súčasnosti. Som rád za tento projekt, lebo prispieva do kritického diskurzu doby, ktorú žijeme.”
Súčasťou inscenačného tímu bola aj Emma Kováčová (absolventka Bábkoherectva a študentka Bábkarskej réžie a dramaturgie, študentka Bábkovej réžie a dramaturgie Akademie Teatralnej Im. A. Zelwerowicza, w Białymstoku), ktorá proces obohatila o bábkarské princípy.
Ráchel Rimarčíková (predstaviteľka Študentstva za Otvorenú Kultúru!, autorka a režisérka rozhlasových hier Nenávidím svoju priateľku a Modrá veľryba v RTVS, za ktorú bola nominovaná na prestížnu cenu Prix Europa Rising Star) sa pri písaní textu, inšpirovala historickou udalosťou tzv. Tanečného moru z roku 1518. Obyvateľstvo malého mesta vo Francúzku sa otrávilo tým, že jedlo najbežnejšiu dostupnú potravinu – chlieb. Tento chlieb bol však upečený aj s kyjaničkou purpurovou – vysoko toxickou hubou, ktorá spôsobuje halucinácie, kŕče až smrť –, ktorá sa ľudovo nazýva aj Námeľom. Chudoba a hlad vrcholili v masovej hystérii, kedy ľudia spoločne a kŕčovito tancovali na námestiach do momentu, kým zo seba „nevytancovali svoje hriechy“. Tanečný mor si vyžiadal okolo 400 obetí.
Z inšpirácie autorky vyplýva, že tancu sa nevyhne ani samotná inscenácia. O choreografie a pohybovú stránku sa zaslúžila Julia Pabst, študentka odboru Tanečného divadla a performancie. Táto spolupráca s Divadelnou fakultou v pozícii choreografky bola jej prvou, no zo slov Michala Onduša: “Džuls, lepšie sme si ani vybrať nemohli!”, vyplýva, že určite nie poslednou.
Pre nápadité pohybové spracovanie je potrebná rovnako jedinečná hudobná zložka, a preto sa inscenačný tím rozhodol prizvať do spolupráce Richarda Hronského (transdisciplinárny umelec) spolu s jeho skladbami z albumu CLOSURES ako aj originálne skomponovanými melódiami elektronicky sprocesovanej fujary. Oleksandr Buhaiev (zvukový majster, sound designer pre televízne relácie, filmy a divadelné predstavenia), sa postaral o úpravu hudby Richarda Hronského pre divadelné spracovanie a sound design nahrávok.
Na kostýmy, scénografiu a svetelný dizajn sa môžete tešiť v podaní Mgr. art. Zuzany Slivkovej (absolventka Bábkarskej scénografie a technológie, Katedry bábkarskej tvorby VŠMU, scénografka inscenácie Agáta v Ticho a spol.) a asistentky scénografie Tülin Hagemann (študentka Erasmus+ z Hochschule Hannover), ktoré pri tvorbe vychádzali z konceptu materiálového divadla, skúmajúc tak rôzne druhy textílií, štruktúr a farebných kombinácií.
I keď mená postáv ako Koľajnica (Viktória Vadovičová), Perla (Naďa Balacenková) a Moľa (Michaela Cingelová) podsúvajú alegorický význam, herečky stvárňujú skupinový charakter. Sú jednou mysľou dievčaťa, v ktorej žije generácia mladých ľudí javiskovo prepojená dychom, slovom, tancom a spevom. Sú hlasmi mysle, ktoré sa navzájom dopĺňajú spojkou „A!“, no zároveň si oponujú spojkou „ALE!“. V čistej hereckej forme pretavujú myšlienku o spájaní a rozdeľovaní. Keď príde domov stratený brat a rodina si sadne k nedeľnému obedu, ponoríme sa do hrobového ticha. Čo je v dnešnej dobe “to naše, to tradičné”? Do akej miery sme skutočne pohostinným národom? Vyriešil sa niekedy konflikt mlčaním? Na toto všetko a ešte viac sa môžete tešiť už 06.12.2024 o 19:00 na Divadelnej fakulte VŠMU!
Autorstvo konceptu Michal Onduš (2. Mgr. KBT), Ráchel Rimarčíková (1. Mgr. KRD), Zuzana Slivková (a.h.)
Réžia Emma Kováčová (2. Mgr. KBT), Michal Onduš (2. Mgr. KBT), Ráchel Rimarčíková (1. Mgr. KRD)
Dramaturgia Emma Kováčová (2. Mgr. KBT), Ráchel Rimarčíková (1. Mgr. KRD)
Scéna, kostýmy, svetelný dizajn Zuzana Slivková (a.h.)
Asistentka scénografie Tülin Hagemann (študentka Erasmus+)
Pohybová spolupráca Julia Pabst (3. Bc. KTT)
Produkcia Agáta Čechová (3. Bc. KDM), Emma Vašková (2. Bc. KDM)
Interná kritika Elena Dusíková (3. Bc. KDŠ)
Zvuková spolupráca Oleksandr Buhaiev (1. Mgr. AZS)
Hudba Richard Hronský
Fotografie Bara Podola, Tomáš Deák, Alexandra Chachaľáková
Grafický dizajn Zuzana Slivková (a.h.)
Perla Naďa Balacenková (2. Mgr. KBT)
Moľa Michaela Cingelová (2. Mgr. KBT)
Koľajnica Viktória Vadovičová (1. Mgr. KH)
Mgr. art. Juraj Bako, ArtD., Mgr. art. Mária Kecskésová (KBT)
prof. Ingrid Timková, doc. Marek Majeský, ArtD. (KH)
Mgr. art. Martina Mašlárová, PhD. (KDŠ)
Mgr. art. Iveta Konýčková, Mgr. Zuzana Ďurčeková, ArtD. (KDM)
doc. Ivana Macková, ArtD. (KBT)
prof. Peter Pavlac (KRD)
Manažérka Divadla Lab Zuzana Liptáková
Manažér technickej prevádzky Boris Adamčík
Tajomníčka umeleckej prevádzky Natália Turčinová
Scénické svetlo Michaela Beniačová, Martin Puškár
Scénický zvuk Jaroslav Demeter, Tomáš Vavrek, Oliver Šarkózi
Rekvizity a garderóba Francesca Balej
Najbližšia repríza bude 18.12.2024 o 19:00. Dĺžka je 60 minút, bez prestávky. V predstavení sa používajú expresívne výrazy, dymostroj a stroboskop. Hra je vhodná pre divákov a diváčky od 15 rokov.
Zdroj: Emma Kováčová
Foto: Tomáš Deák
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Balet
Ondrej Šoth, Zuzana Mistríková: DENNÍK ANNY FRANKOVEJ
10.
októbra
Činohra
Marina Carr: DIEVČA NA OLTÁRI
11.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
11.
októbra
Opera
Jules Massenet: WERTHER
12.
októbra
Opera
ORCHESTRÍČEK
12.
októbra
Činohra
Bertolt Brecht: PÁN PUNTILA A JEHO SLUHA MATTI
14.
októbra
Opera
Emmerich Kálmán: VOJVODKYŇA Z CHICAGA
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
Kto sa stane pravou matkou dieťaťa? Divadlo Lab v absolventskej inscenácii uvažuje nad morálnou dilemou
Absolventská inscenác...
Filmová a televízna fakulta VŠMU pozýva na Deň otvorených dverí
Filmová a televízna fa...
Scenárista a dramatik Ondrej Šulaj oslavuje 75 rokov
Neha, Záhrada, Všetko...
Tí, ktorí kráčali pred nami: Búrlivá história vzniku moderného tanca
Priaznivci moderného tan...
Visegrad Film Forum predstavuje renomovaných filmárov, ktorí navštívia Bratislavu
Priaznivci filmu sa už t...
Od Lucindy Childs po meme kultúru: Bratislava v pohybe ukáže tváre dnešného tanca
Medzinárodný festival sú...
TKEJ: oslava umenia pohybu a formovanie pedagogickej tradície
Záverečné predstavenie...
Ocenená tanečná inscenácia odštartuje 29. ročník Bratislava v pohybe
Medzinárodný festival...
Svetoznámy Győrsky balet opäť v Divadle Nová scéna
Presne po roku prichád...
Hviezdy svetového baletu na javisku Národného divadla Košice
Výnimočný večer, počas...
Cinematik 2025 spoznal víťazov jubilejného ročníka
Medzinárodný filmový f...
Snímka Otvorené vzťahy na Cinematiku a v kinách
Takmer romantická komé...
Sezóna v košickom divadle Thália s mottom: Ale občas počujem čas
Premiérou kabaretného pre...
Inscenácia, ktorá pozýva k objatiu
Ako by vyzerala vojna,...
Film Otec môže zachrániť ľudské životy
Po uvedení na prestížn...