Kto sa stane pravou matkou dieťaťa? Divadlo Lab v absolventskej inscenácii uvažuje nad morálnou dilemou
Absolventská inscenácia študentov Divadelnej fakulty VŠMU Kaukazský kriedový kruh s premiérou už...
29. novembra 2024
,,Šauva, vezmi si kriedu," nariaďuje sudca Azdak. ,,Nakresli na zem kruh. Postav tam dieťa. Žalobkyňa a obžalovaná, staňte si ku kruhu. Chyťte dieťa za ruky, obe. Pravá matka bude mať dosť síl vytiahnuť dieťa z kruhu k sebe." Sudcovo nariadenie znie jasne, no rozhodnutie o pravosti matky nemôže predsa závisieť od takéhoto pochybného zápasu... Ako to teda napokon dopadne?
Hra Kaukazský kriedový kruh z pera významného nemeckého dramatika Bertolta Brechta vykresľuje pútavý príbeh slúžky Gruši, ktorá počas hrôzostrašnej revolúcie zachráni dieťa zvrhnutých vladárov, utečie s ním z mesta a následne sa snaží dostať k bratovi do kaukazských hôr. Počas svojej cesty stretáva bohaté panoptikum ľudí a postupne si k dieťaťu vytvára vzťah. Nakoniec ho príjme za svoje a vychová. Avšak daň, ktorú musí Gruša za dieťa zaplatiť, je naozaj vysoká. Preto niet divu, že vo chvíli, keď je slúžka predvolaná pred súd (nakoľko biologická matka žiada dieťa naspäť), sa ho snaží za každú cenu ubrániť.
V hre sa však vyskytuje mnoho ďalších línií a samotné rozprávanie deja je epizodické. Grušin príbeh v istom okamihu prerušuje rozprávanie o sudcovi Azdakovi, ktoré dodáva dielu značnú politickú rovinu. Ale ako inak by sa mal Brecht inscenovať, ak nie práve s politickým akcentom?
Dokonca aj sám autor tvrdil, že ,,Divadlo sa musí angažovať pre dobu, ktorú žijeme," a na to má využívať všetky prostriedky epickej formy divadla, ktorá sa výrazne líši od tej dramatickej (tej, ktorú bežne poznáme). Ani tieto prostriedky nám však dnes už nie sú cudzie, poznáme ich ako: použitie postavy rozprávača, prienik divadla, hudby, spevu a tanca, angažovanie divákov či prelínanie viacerých dejových línií. No to, čo sa nedeje príliš často, je práve hercovo vystúpenie z postavy. Ako sa niečo také dá dosiahnuť? To uvidíte v inscenácii Kaukazský kriedový kruh, ktorá stiera mágiu divadelnej ilúzie.
Avšak príbeh Gruši a súd o pravosti matky je v skutočnosti divadelným predstavením, ktoré si pripravila skupina hercov. Tých vedie básnik a spevák Arkadi Čejds. Predstavme si, že ako diváci si prichádzame toto predstavenie pozrieť. Sledujeme ho a po čase sa nám na ňom niečo nezdá. Je akési zvláštne, postavy sú karikované, trochu čiernobiele. Predstavme si, že sme herci, že v tomto predstavení hráme. Alebo skôr musíme hrať... Ide teda ,,len" o dieťa alebo aj o niečo viac?
A hovoriť ju, to je to najťažšie. Častokrát sa potláča alebo ešte lepšie – vzniká nová pravda, ktorá prekrýva tú starú. ,,Táto inscenácia môže byť našou silnou generačnou výpoveďou," hovorí režisérka divadelného diela Patrícia Rotterová. Ako generácia mladých umelcov chceme odkázať publiku to hlavné: pocity, dojmy, obavy a... pravdu z nášho uhla pohľadu. Čím ďalej, tým viac totiž pociťujeme obavy z hroziacej manipulácie v kultúrnom spektre. Aká budúcnosť nás čaká?
Premiéra je 29. 11. 2024 o 19:00 hod. v Divadle Lab na Svoradovej 4. Najbližšie reprízy sa uskutočnia 2. 12. 2024 o 19:00 hod. a 3. 12. 2024 o 10:00 hod.
Preklad: Július Lenko (r. 1963)
Úprava: Patrícia Rotterová, Katarína Jungová (2. ročník Mgr., KRD)
Réžia: Patrícia Rotterová (2. ročník Mgr., KRD)
Dramaturgia: Katarína Jungová, Aneta Bocková (2. ročník Mgr., KRD)
Scéna a kostýmy, konzultácie: Mgr. art. Marija Havran
Svetelný dizajn: Mgr. art. Martin Puškár
Produkcia: Lukáš Procháska (3. ročník Bc., KDM) a Ema Sršňová (2. ročník Bc., KDM)
Hudba: Marek Forgáč
Choreografia: Melánia Ondrejčíková (3. ročník Bc., KTT), Katarína Jungová (2. ročník Mgr., KRD)
Osoby a obsadenie
Účinkujú študenti 2. ročníka magisterského štúdia Katedry herectva a hostia: Marián Kužma, Alex Frič, ďalej Janka Kocianová, Kristína Szarková, Eliška Haluzíková, Katarína Milučká, Mária Brisudová, Viktória Mühlbergerová, Sofia Osvaldová, Karolína Šabová a Mia Nemeti.
Spevák: Filip Pavuk
Gruša Vachnadze: Eva Gribová
Azdak; ďalej: guvernér Georgi Abašvili, sedliak Jussup: Jakub Somora
Natella Abašviliová; ďalej: svokra, priekupníčka: Bianka Šutičová
Simon Chachava; ďalej: gazda, mních, priekupník: Martin Pallay
Lavrenti Vachnadze; ďalej: tučné knieža Kazbeki, starký, slobodník: Adam Hilek
Šauva; ďalej: gazdiná, švagriná: Ivana Kološová
Prvý lekár, prvý obrnený jazdec, prvý právny zástupca: Marián Kužma, a. h.
Druhý lekár, druhý obrnený jazdec, druhý právny zástupca: Alex Frič, a. h.
Tancujú: Janka Kocianová, Kristína Szarková, Eliška Haluzíková, Katarína Milučká, Mária Brisudová, Viktória Mühlbergerová, Karolína Šabová a Mia Nemeti, a. h.
Na inscenácii spolupracovali
Manažérka Divadla Lab Zuzana Liptáková, Manažér technickej prevádzky Boris Adamčík, Tajomníčka umeleckej prevádzky Natália Turčinová.
Scénické svetlo: Michaela Beniačová, Martin Puškár
Scénický zvuk: Jaroslav Demeter, Tomáš Vavrek
Stavba: Martin Puškár, Jaroslav Demeter
Fotografie: Bára Podola
Grafický dizajn: Kristián Dömény
Pedagogické vedenie: Mgr. art. Ľuboš Kostelný, Mgr. art. Tatiana Pauhofová (Katedra herectva), prof. Roman Polák, Mgr. art. Matúš Bachynec, Mgr. art. Marija Havran (Katedra réžie a dramaturgie), Mgr. art. Iveta Konýčková, Mgr. Zuzana Ďurčeková, ArtD. (Katedra divadelného manažmentu)
Poslaním Divadelnej fakulty VŠMU je rozvíjať talent a schopnosti študentov všetkých divadelných profesií, vzdelávať ich a podporovať ich záujmy. Divadelnú fakultu absolvovali mnohé výrazné osobnosti divadla – herci a herečky, režiséri a režisérky, dramaturgovia a dramaturgičky, scénografi a scénografky, kostýmoví výtvarníci a kostýmové výtvarníčky a ďalší tvorcovia a tvorkyne, ktorí a ktoré pôsobia nielen v oblasti činoherného, ale aj bábkového a iných druhov divadla. Počas sedemdesiatich rokov existencie to predstavuje nemalý výpočet mien, ktoré sa zapísali do histórie a aj dnes tvoria v kamenných aj nezávislých divadlách, vo filme či v televízii. Neoddeliteľnou súčasťou Divadelnej fakulty je aj školské Divadlo Lab so štvoricou hracích priestorov predurčených pre študentské experimentovanie a prezentáciu tvorivých výsledkov vzdelávacieho procesu. Divadlo Lab je moderné a inovatívne divadlo, ktoré tvorí kvalitné umenie dostupné pre všetkých mladých ľudí.
Zdroj: Divadelná fakulta VŠMU
Foto: Bara Podola
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Balet
Ondrej Šoth, Zuzana Mistríková: DENNÍK ANNY FRANKOVEJ
10.
októbra
Činohra
Marina Carr: DIEVČA NA OLTÁRI
11.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
11.
októbra
Opera
Jules Massenet: WERTHER
12.
októbra
Opera
ORCHESTRÍČEK
12.
októbra
Činohra
Bertolt Brecht: PÁN PUNTILA A JEHO SLUHA MATTI
14.
októbra
Opera
Emmerich Kálmán: VOJVODKYŇA Z CHICAGA
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
Inscenácia Václava Havla Vernisáž odhaľuje kontrasty názorov
A keď sa po tej ceste...
Dám ti chleba! alebo hostina (ne)pohostinnosti z pera študentov VŠMU
Študenti a študentky D...
Filmová a televízna fakulta VŠMU pozýva na Deň otvorených dverí
Filmová a televízna fa...
Čechovova hra Čajka o dezilúziách lásky v réžii Romana Poláka začína známou piesňou
Roman Polák je jedným...
Inscenácia Papkáči čokolády je provokatívnym príbehom sestier, ktoré nevychádzajú z domu
Helena, Valéria a Róza...
Od Lucindy Childs po meme kultúru: Bratislava v pohybe ukáže tváre dnešného tanca
Medzinárodný festival sú...
TKEJ: oslava umenia pohybu a formovanie pedagogickej tradície
Záverečné predstavenie...
Ocenená tanečná inscenácia odštartuje 29. ročník Bratislava v pohybe
Medzinárodný festival...
Svetoznámy Győrsky balet opäť v Divadle Nová scéna
Presne po roku prichád...
Hviezdy svetového baletu na javisku Národného divadla Košice
Výnimočný večer, počas...
Cinematik 2025 spoznal víťazov jubilejného ročníka
Medzinárodný filmový f...
Snímka Otvorené vzťahy na Cinematiku a v kinách
Takmer romantická komé...
Sezóna v košickom divadle Thália s mottom: Ale občas počujem čas
Premiérou kabaretného pre...
Inscenácia, ktorá pozýva k objatiu
Ako by vyzerala vojna,...
Film Otec môže zachrániť ľudské životy
Po uvedení na prestížn...