Nový rok v Slovenskej filharmónii: dôstojný, veselý, šarmantný
Vymyslieť inšpirujúci program na Silvestra, ktorý by sa rovnako so cťou dal uvádzať aj na Nový rok,...
6. januára 2024
Nášmu prvému orchestru sa darí vytvoriť každý rok pútavú dramaturgiu, s obmenami, ktorá privíta na Silvestrovské a Novoročné koncerty návštevníkov. Aj tohto roku vypredala všetky koncerty, vrátane verejnej generálky. Predohry, piesne zbory skladateľov - Johanna Straussa ml., Franza Lehára, Franza von Suppého, Emmericha Kálmána a Gejzu Dusíka, to je nepochybne príťažlivý repertoár. Veselý, no pritom nie prvoplánovo, emocionálny, výrazovo pestrý a najmä energický, hodný uzavretia roka starého a vítania toho nového.
Pred orchester sa postavil dirigent Peter Valentovič, za sólistov lákali mená – sopranistka Eva Katráková Bodorová, tenorista Miroslav Dvorský, z inštrumentalistov prvý koncertný majster Slovenskej filharmónie Jarolím Emmanuel Ružička a nechýbal Slovenský filharmonický zbor, ktorý pripravil zbormajster Jan Rozehnal.
Ešte pred začiatkom Novoročného koncertu zaznela hymna SR a následne predstúpil pred publikum generálny riaditeľ Slovenskej filharmónie Marián Turner. Objasnil dramaturgiu večera venovanú žánru operety, následne pozdravil orchester, v skratke zhrnul celospoločensko-politickú situáciu, ktorá nie je práve priaznivá, no záver jeho prejavu bol pozitívny, inšpirovaný Babičkou Boženy Němcovej: „Šťastný to národ, ktorý má takúto nádhernú kultúru“.
Názov koncertu Operetné gala veľa napovedal – večer sa ani nemohol začať vhodnejším titulom ako predohrou k titulu Netopier Johanna Straussa ml. Rýchle tempo, komický nádych, razantný nástup v predohre a následne množstvo chytľavých melódií – to je predohra Netopiera. Valentovič udržal napätie a energiu, orchester precízne pracoval s dynamikou, dychové sóla boli pekne členené a vyspievané. Orchestrácia tohto diela je dômyselná a preto aj napriek „ľahšiemu“ žánru dokáže pri kvalitnej interpretácii priniesť príjemné počúvanie. Keď Strauss toto dielo skomponoval, spôsobil šok konzervatívnej spoločnosti – ide totiž o vtipnú spoločenskú satiru, ktorá sa odráža aj v predohre. Je to koncentrovaná zmes dobre vystavaných melódií, je z nej cítiť atmosféra plesu, ale najmä vtip. So všetkými výrazovými zložkami pracoval orchester výborne – bol to energický a vtipný úvod, plný života, ako sa patrí.
Netopierom sme pokračovali. Pieseň z druhého dejstva operety Netopier Adele Mein Herr Marquis je pre soprán a zbor. Eve Katrákovej Bodorovej táto úloha pristala ako uliata. Vie presne, akú mieru herectva si pri koncertných uvedeniach operetných kusov môže dovoliť. V piesni je samotná zápletka humorná a v sólovom parte je zahrnutý aj smiech protagonistky – komornej, ktorá sa bez dovolenia svojej panej vyberie na zábavu (v požičanej róbe), no stretne tam jej manžela. S pohŕdavým smiechom mu objasňuje, že ona by nemohla byť obyčajnou komornou. Smiech vo výškach a výraz, ktorý speváčka tomuto partu dokázala dať, ale najmä jej herecký prejav a gestá, vytvorili hneď na úvod náladu, akú si prajeme mať nielen na Nový rok, ale vždy. V speváckom prejave boli vyššie party operného charakteru, no stredné sopranistka uspôsobila žánru. Jej výrazový prejav rastie, spevácka technika sa zdokonaľuje, koloratúry má čisté, pohyblivé party bezchybné, jej hlas je farebnejší a kvalitne objemný – dokázala ním komfortne naplniť celú sálu. Dirigent Valentovič dbal o nuansovanie partitúry, v ktorej sú dialogické party dychových nástrojov so spevom – nechal ich vyniknúť a dôsledne diferencoval skupiny orchestra, aby sa sólové party (zvlášť tie, zvýrazňujúce humor), nestratili. Aj zbor bol presvedčivý: v dobre odhadnutej dynamickej hladine, výrazný, mal v sebe prvky irónie, smiech v podaní členov Slovenského filharmonického zboru bol uveriteľný, rytmicky presný a vyvážený.
Straussa ml. striedali melódie jedného z najobľúbenejších a najslávnejších autorov operety – Franza Lehára. Z operety Paganini sme počuli Gern hab’ ich die Frau’n geküsst v podaní Miroslava Dvorského. Je to tenor, ktorý je vždy vo veľmi dobrej kondícii a najmä – bratia Dvorskí vždy disponovali prirodzenou dávkou muzikality. Preto spôsob frázovania Dvorského bol pekne tvarovaný, v kulminačných bodoch hlas nechal zaznieť – jeho výšky sú isté a podmanivo kovové, no pritom využil aj mäkký, lyrický hlas v tejto piesni. Najkrajšie boli momenty spomalení, v ktorých bola prekrásne vyspievaná kulminácia emócií. Peter Valentovič je typ dirigenta, ktorý dokáže dýchať so sólistami – orchester mal plne pod kontrolou, nielen čo sa týka dynamickej hladiny, ale i frázovaní sólistov. Je to vždy zážitok, keď sa pred hráčov postaví umelec, ktorý dokáže v súlade riadiť orchester, sólistov a napokon, i zbor.
Nasledovalo technicky i výrazovo náročné husľové sólo z Paganiniho v podaní Jarolíma Emmanuela Ružičku. Hra tohto huslistu je mimoriadne osobitá, subjektívna – melódie tvaruje svojsky, jeho vnútorná pulzácia je presná, no často si dovoľuje v plynutí melodiky tempové odchýlky a výrazné dynamické kontrasty. Je to jeho individuálny štýl – napokon, každý sólista, ak dospeje k tomu, že už má svoj rukopis a je rozpoznateľný, prekročil métu štandardného, klasického interpreta. Ružička vie svojím emocionálnym prejavom chytiť za srdce. Jeho technika je pritom brilantná, tóny, aj v tých extrémnych polohách intonačne čisté, trilky súmerné a dychberúce, jeho husle spievajú – aj v tom najtichšom pianissime. Z clivého sóla prechádzal do tanečného rytmu so sprievodom orchestra, pričom husle sa dokázali niesť v sále v akejkoľvek dynamike. A samozrejme, farebne – je to unikátna, špecifická práca s farbami, ktorou si dokáže poslucháčov podmaniť. Inak tomu nebolo ani na Novoročnom koncerte.
Humor, dojemné piesne o láske, ale i výnimočné inštrumentálne výkony – to boli základné charakteristiky tohto koncertu, ktorý pokračoval Tancom a piesňou Hany Vilja, o Vilja z Lehárovej Veselej vdovy. Orchester mal veľmi dobrý ťah a presné nástupy, sugestívny bol aj výkon zboru – vyrovnaný, výrazovo precítený, frázy boli v jeho podaní pekne ucelené. Striedanie nálad, vnútorná dráma – je nielen na orchestri, ale najmä na zbore, ktorý bol pripravený na tieto koncerty precízne a spieval s potrebnou dávkou istoty. Sólistku Evu Katrákovú Bodorovú nepomýlili ani intonačné nečistoty v dychových nástrojoch, pokračovala vo svojom parte v pomalom tempe s precíteným, prekrásnym výrazom. V tóne sa jej podarilo dosiahnuť vrúcnosť a kvalitné, legátové frázovanie, aj vo vysokých tónoch potrebnú zaoblenosť tónu bez ostrosti. Na tomto koncerte dokázala, že sa profiluje v skvelú speváčku – jej hlas rastie, odhaľuje nové farby a jej skúsenosti na pódiách prispievajú aj k tomu, aby práve vo výškach dosiahla kultivovanosť a estetiku. Bol to určite jej najlepší výkon večera.
Aký by to bol Novoročný koncert bez Straussovho valčíku Na krásnom modrom Dunaji? Nuž tak, počuli sme ho na Nový rok aj v podaní Viedenských filharmonikov a prístup nášho orchestra bol predsa svojský. Valentovič síce viedol hudobníkov precízne, aj spomalenia boli precítené, no predsa sa v interpretácii vyskytli ešte príliš ťažkopádne tóny a strojenosť. Málo spevnosti, nie dostatočne precítená dynamika (najmä zbytočne hlučné forte) a nedostatok ľahkosti síce boli mínusom, zato pekná práca s agogikou a rytmická presnosť vyvážili tento interpretačný výkon. Bol to skrátka taký „Prešporácky“ valčík, nie viedenský.
Prvú polovicu večera uzavrela jedna z najviac uvádzaných piesní Heia, heia in den Bergen ist mein Heimatland z Čardášovej princeznej Emmericha Kálmána. Tomu sa povie uzatvorenie večera ako sa patrí. Sopranistka, o ktorej je známe, že má maďarské korene, túto pieseň poňala špecificky. Jej temperament sa prejavil v tmavších farbách, frázovaní a výrazných portamentách, klasický, kultivovaný prejav, aké spravila počujeme od operných speváčok, nahradila živelnejším – ať naturálnejším. No pritom dodržala pomalé tempo, len zdôraznila vnútorné napätie a charakter piesne týmito špeciálnymi výrazovými prvkami. Najviac sa vynímali pri sóle klarinetu, ktorý rovnako uspôsobil štýl hry temperamentu skladby. Po zrýchlení sa k sólistke a orchestru pridal zbor a bol to pompézny a zároveň nostalgický záver prvej časti večera – ten typ, ktorý vás núti naspäť a rátate minúty, kým sa prestávka skončí.
Druhá časť pokračovala v slávnostnom duchu – fanfárami, ktorou sa začína Predohra k operete Ľahká kavaléria Franza von Suppého. Úvod bol zahratý s potrebnou mohutnosťou, mal slávnostný charakter, krátky motív bol vyhratý čisto a zreteľne. Fanfáry, opakujúce motív, obohatili rýchle figúry v dychoch a prekrásne zahratý part hlbokých sláčikov. Rýchla časť bola predelom, zreteľne artikulovaným, ktorý spustil známy melodický motív, harmonicky obmieňaný, stupňovaný, filharmonikmi efektne vygradovaný. Je to ďalší príťažlivý kus, v ktorom sú prekrásne sóla – tento orchester má kvalitných hráčov, aby ich vyhrali spevne a potrebnou vrúcnosťou. Samozrejme, záver znel s potrebnou gradáciou a pompéznosťou.
Vstupný zbor z operety Grófka Marica a ária Sylvie boli ďalším bodom programu. Úvodná orchestrálna časť bola tanečná, boli v nej prvky maďarského folklóru a zbor sa po inštrumentálnom úvode pripojil s potrebnou razanciou vo frázovaní. Podarilo sa mu priblížiť k výrazu typických maďarských ľudových tancov. Kontrastná lyrická časť so sólami na drevených dychových nástrojoch uviedla zmenu nálady, v ktorej nastúpila aj sólistka. Bodorová získala skúsenosti v operete, zvlášť v tvorbe Kálmána, v Národnom divadle Košice, takže v prejave jej nechýbala sebaistota. Tak v sóle, ako i ďalšom parte, ktorý spievala so zborom. Dokázala odhadnúť mieru, aby sa nad zborom jej soprán niesol, no zároveň nebol príliš dominantný. V jej frázovaní nechýbala živelnosť a blízkosť hlasu týchto piesní – nikdy nevyznejú presvedčivo ani pekne, pokiaľ ich speváčky spievajú operným hlasom. Tie tempá, farby, agogiku a výraz, skrátka, treba mať v krvi. Dirigent výborne vystupňoval tempo v orchestri, aj s pauzou v code vytvoril úžasnými emóciami nabité číslo.
Z tohto titulu znelo aj slávne tenorové sólo, pieseň Tassila Wenn es Abend wird. Mäkké, no pritom dostatočne objemné nasadenie tónov vo výškach, citlivé frázovanie v pomalom tempe predviedol Miroslav Dvorský. Bol to prekrásny lyrický kus, pieseň, ktorú ste možno už stokrát počuli, no vždy si ju radi – a v dobrej interpretácii vypočujete znova. Má v sebe zvláštnu nostalgiu, túžbu, ale pritom je jej charakter plný nádeje.
Po romanticky ladenom čísle sme prešli do svižnejšieho – dramaturgia prestriedala operetné diela tak, aby koncert nestrácal na dynamike a pestrosti. Vstupný zbor operety Vojvodkyňa z Chicaga Charleston, charleston! Emmericha Kálmána mal v sebe jazzové rytmy a hoci spravidla klasickým orchestrom robí problém zahrať tieto skladby s drivom, tentoraz mu nechýbal temperament a skutočný jazzový nádych. Bol správne rýchly a energický, s prirodzenou akcentáciou a plný feelingu. A zábava patrí k jazzu a tancu – pomyselná pauza publikum tak trošku pomýlila, no ešte nasledovalo opakovanie, záver skladby – aj zbor v ňom ukázal, že vie spievať aj iné žánre ako klasiku.
Kálmánovo dielo striedal Lehár a jeho Zem úsmevov pieseň Dein ist mein ganzes Herz hlavného hrdinu Princa Su-Čonga, sme počuli dojemnú pieseň. Hoc v orchestri mohol dirigent udržať spočiatku tichšiu hladinu, aby poslucháči dostatočne počuli lyrický úvod Dvorského, neskôr, keď pridal sólista na dynamike, vynikol dostatočne. Sú to všetko krásne melódie, z ktorých vanie srdcervúci cit. Tenorista patrí medzi staré školy – je to veľký typ hlasu, ktorý sa na takéto diela hodí. Jeho piána sú znelé, výšky a gradácie majú v sebe dramatizmus, okrem toho je mimoriadne muzikálny. Ten malý rytmický „disbalans“ s orchestrom bol cielený, pekne vyspievaný a emočne vypätý.
Opäť sme sa vrátili ku Kálmánovmu dielu – operete Bajadéra, introdukcia a tanec z 2. dejstva jednoznačne naznačili, že sa blíži záver koncertu. Je to orientálnou hudbou ovplyvnené dielo, čo sme počuli v tonalite – zvlášť v bezchybne zahratom flautovom sóle, ale i zborovom parte, ktoré boli zreteľné inšpirácie pentatonikou. Zbor uchvacujúco spieval najmä piánové party, s vyváženosťou a presnosťou a hoci sme v orchestri počuli aj rytmické nepresnosti, celkovému efektu skladby to neuškodilo.
Silvestrovské koncerty, ale aj tie Novoročné, to musí byť aj tak trošku šou. Radosť a zábava, popri dôstojnom programe, nechýbali. Z tohto pohľadu bola triumfom pieseň Giuditty Meine Lippen, sie küssen so heiss – je z poslednej Lehárovej operety Giuditta. Katráková Bodorová je typ spontánnej speváčky, ktorá intenzívne komunikuje s publikom – gestami, mimikou a tancom. A samozrejme, ten patrí aj k tejto piesni. Poznáme ho napríklad už v podaní slávnej Anny Netrebko, po ktorej mnoho speváčok opakuje. Bodorová to však nemusí – je silnou osobnosťou, jej šarm a vtip vie vložiť do piesní aj bez toho, aby mala akýkoľvek vzor. Skladba, so zmenami temp, si doslova žiada, aby sa speváčka pohybovala medzi publikom a muzikantmi – tak spravila aj sopranistka a bol to atraktívny výkon plný spontánnosti a vtipu. Odviesť takýto tanečný a herecký výkon popri speve, si žiada nielen typ osobnosti, ale i dobrú kondíciu. Sopranistka má v sebe jedno i druhé – vie presne, akými ženskými zbraňami, spevom i tancom zvádzať nielen mužskú, ale i ženskú časť obecenstva.
Záver patril dvom číslam Hrnčiarskeho bálu Gejzu Dusíka – zboru Ej, to je mrcha chlap, ktorý nechce tancovať a Piesni o rodnej zemi. Ako by mohla táto pieseň na záver chýbať – zvlášť pri takejto príležitosti. Bol to taký typický, Prešporácky Nový rok v Koncertnej sieni Slovenskej filharmónie.
Zuzana Vachová
Autor foto: Ján Lukáš
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Balet
Ondrej Šoth, Zuzana Mistríková: DENNÍK ANNY FRANKOVEJ
10.
októbra
Činohra
Marina Carr: DIEVČA NA OLTÁRI
11.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
11.
októbra
Opera
Jules Massenet: WERTHER
12.
októbra
Opera
ORCHESTRÍČEK
12.
októbra
Činohra
Bertolt Brecht: PÁN PUNTILA A JEHO SLUHA MATTI
14.
októbra
Opera
Emmerich Kálmán: VOJVODKYŇA Z CHICAGA
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
Tanec a karneval boli pre Slovenskú filharmóniu a Martina Leginusa výzvou
Open air koncert Slove...
Slovenská filharmónia: open air koncerty a festivalové zážitky
Koniec leta avizuje za...
Slovenská filharmónia, Daniel Raiskin a Maxim Vengerov v Českom Krumlove
Slovenská filharmónia...
Tri júnové koncerty a umelecké zájazdy telies uzavrú 76. sezónu Slovenskej filharmónie
Aktuálnu 76. sezónu uz...
Rozlúčka šéfdirigenta Daniela Raiskina so Slovenskou filharmóniou
Vo štvrtok a piatok 12...
Od Lucindy Childs po meme kultúru: Bratislava v pohybe ukáže tváre dnešného tanca
Medzinárodný festival sú...
TKEJ: oslava umenia pohybu a formovanie pedagogickej tradície
Záverečné predstavenie...
Ocenená tanečná inscenácia odštartuje 29. ročník Bratislava v pohybe
Medzinárodný festival...
Svetoznámy Győrsky balet opäť v Divadle Nová scéna
Presne po roku prichád...
Hviezdy svetového baletu na javisku Národného divadla Košice
Výnimočný večer, počas...
Cinematik 2025 spoznal víťazov jubilejného ročníka
Medzinárodný filmový f...
Snímka Otvorené vzťahy na Cinematiku a v kinách
Takmer romantická komé...
Sezóna v košickom divadle Thália s mottom: Ale občas počujem čas
Premiérou kabaretného pre...
Inscenácia, ktorá pozýva k objatiu
Ako by vyzerala vojna,...
Film Otec môže zachrániť ľudské životy
Po uvedení na prestížn...