Serenády s Hilaris: Wolfova opera bez slov, Kubičkova modlitba a výhra smrti v Schubertovi
Schubert v kvartete Smrť a dievča dokázal skĺbiť svoj hlboký zmysel pre lyriku a zároveň dramatično...
31. októbra 2022
Hilaris Chamber Orchestra priniesli svojmu skalnému publiku na jeseň svoj tradičný cyklus Serenády pre radosť – Vášeň pred hudbu. Na siedmom ročníku zvolili pod umeleckým vedením Alana Vizváryho okrem romantického repertoáru, Schubertovho slávneho sláčikového kvarteta Smrť a dievča aj Taliansku serenádu rakúskeho skladateľa Huga Wolfa, známeho svojím piesňovým repertoárom a tiež premiéru skladby slovenského autora – Víťazoslava Kubičku.
Koncertný večer, poznamenaný neplánovaným podujatím na Hlavnom námestí (zvolebnievalo sa, preto aktuálny a dnes už aj súčasný primátor Bratislavy nečakane zorganizoval veľký koncert, nuž zvykajme si, mocipáni dnes všetko môžu aj narušiť niekoľko mesiacov vopred avizovaný koncert), otvorila Talianska serenáda G dur pre sláčikový orchester Huga Wolfa. Schopnosť Alana Vizváryho siahnuť po málo obohratom repertoári a umne ho skombinovať so známymi skladbami (v tomto prípade protipól voči Wolfovi tvorí obľúbené kvarteto Smrť a dievča) je už publiku familiárna. Nebolo to inak ani počas tohto cyklu serenád.
Wolf nepatrí medzi hrávaných autorov, hoci bol to práve Wagner, ktorý ho povzbudil, aby komponoval. Skladateľ sa s ním zoznámil v roku 1875 a aj keď nedoštudoval konzervatórium, lebo mal vznetlivú povahu a často sa hádal so svojimi pedagógmi, mal inšpiratívny kompozičný štýl. Rovnako ho k tvorbe povzbudil aj Brahms, v mladosti sa priatelil aj s Gustavom Mahlerom. Keď koncom 70-tych rokov dostal vážne ochorenie, prepadal depresiám. Keď z nich však precitol, dokázal komponovať priam žiarivo a mimoriadne inšpirujúco. Zomrel mladý vo veku 42 rokov, no zanechal po sebe až 300 piesní, sledujúc tradíciu nemeckej piesne a vynikal najmä v tvorbe originálnych vokálnych melodických línií, dôsledne sledujúcich každú emocionálnu nuansu predlohy – básnického textu. V atmosfére piesní sa zamieral na ľúbostné, cez satirický humor až po hlboké duchovné utrpenie. Zaujímavý je jeho prístup k harmónii – v klavírnom sprievode dokázal vyjadriť v spojitosti s vokálnou melodickou líniou osobitú hudobnú reč.
Jedným z mála inštrumentálnych diel je práve Talianska serenáda, ktorú napísal v roku 1887, pôvodne určená pre sláčikové kvarteto, neskôr ju samotný Wolf v roku 1892 upravil pre sláčikový orchester. Plánoval napísať práve z tejto serenády dokonca viacčasťovú skladbu, no svoju víziu už nestihol zrealizovať. Môžeme sa len domnievať, ako by zneli ďalšie časti. Každopádne, jedna, ktorá je zachovaná, je silne ovplyvnená vokálnym štýlom a nepochybne obratným, svojským kompozičným rukopisom. Wolfova hudba dokázala strhnúť od prvého taktu: Hilaris zneli zvukovo vyvážene, hoci spočiatku sa objavili rytmické nezrovnalosti. Molto vivo – rýchle tempo a hustá textúra kompozície sú charakteristické pre túto serenádu, ktorá síce má tanečný charakter, ale zároveň v nej cítite aj iný podtext. Ten sa podarilo telesu zdôrazniť vďaka precíznemu stupňovaniu dynamiky. Od pianissima po zreteľne znejúce, dôrazné forte – skladba hrala akcentmi a pulzáciou. V jej rozmanitých náladách akoby Wolf opäť zhudobňoval ďalší text, nezaprel sa v ňom skladateľ vokálnych diel – vo faktúre sa prepletala melodická línia v jednotlivých skupinách. Orchester ju rozumne členil tak, aby sa zo skladby nestala jednoliata „zvuková masa“, dokázal vytiahnuť to podstatné a spevné. S melodickým materiálom hráči pracovali citlivo a pod vedením lídra sme počuli kus pekného muzicírovania – aj s potrebnými spomaleniami. Živá skladba v rýchlom tempe, ak by tieto potrebné tempové predely nenastali, by sa zmenila len na fádny výpočet motívov a v jednotlivých hlasoch, takže aj preto bola táto interpretácia taká energická a plná drámy, ktorú ste cítili vo vnútri. Bola to iskrivá opera bez slov – tak ako aj skladateľ túto kompozíciu napísal.
V druhej skladbe večera, ktorou bola premiéra diela Víťazoslava Kubičku Koncert pre flautu a sláčiky „Tordo“ (Drozd) sa predstavila ako sólistka flautistka Ivica Gabrišová, ktorej skladateľ kompozíciu venoval (rovnako ju dedikoval aj hráčom orchestra Hilaris). Autor ju napísal v roku 2020 a je spomienkou na myjavskú prírodu, na ktorú s láskou spomína – je preňho neustálou inšpiráciou aj dnes. Počujete v nej nielen nebeské ticho a harmóniu, no i špecifický tlkot srdca, ktorým je charakteristická panensky čistá, nedotknutá príroda. Kubička skladbu postavil na opakujúcom sa rytmickom patterne, ktorý zveril sláčikom a melodickej línii v podaní sólo flauty. Dirigovania sa ujal líder orchestra Alan Vizváry, keďže orchester bolo nutné udržať a precízne viesť. Hoci bola metrorytmická štruktúra stabilná, štvordobovosť bola citeľná, no zároveň sa skladateľ pohral so štruktúrou a na ľahkú dobu umiestnil akcent, s presahom frázy do nasledujúceho taktu. Práve pulzácia tvorí kľúč k tomuto dielu. Je to pulz prírody, ktorý neustále vnímame v jej tichu, vtedy sme schopní vnímať všetky jej krásy, ale zároveň aj to, akí sme my ľudia uprostred všetkej tej božskej nádhery nepodstatní a nedokonalí.
V trojčasťovej kompozícii dodržal formu koncertu: prvá bola rýchle Allegro, v ktorej sa predviedla flautistka Ivica Gabrišová čistou intonáciou a precíznou rytmikou. Kubička však flautu nestavia len do polohy spevavého vtáčika – okrem charakteristických rozdrobených, krátkych motívov v rýchlom tempe sme počuli aj melodicky príťažlivé, spevné frázy, ktoré postavil do dialógu s orchestrom. Lyrickú náladu hneď vystriedal s životodarnou, energickou, rýchlou – v interpretácii Hilaris mala premiérovaná skladba neustály ťah a energiu.
Pomalú časť Andante prenechal na tvarovaní nálady sólistky. Je to atmosférická, baladická časť, v ktorej sa tonálne odchýlky dejú najmä v orchestri. Či už si k nej predstavíte usínajúcu prírodu, ktorá sa koncom dňa odkladá na svoj spánok alebo dažďom voňajúci les, na ktorý padajú lúče slnka, Kubičkova hudba fungovala s každým obrazom ako schopná obdobných mimohudobných obrazov. Hoci väčší úsek pomalej časti mala sólo flauta – Gabrišovej plný, krásny tón bol schopný farebných zmien, nádhernej dynamiky, intímnosti a vykreslenia nálad, k záveru pomalej časti pripomína skladateľ dôležitosť orchestra. Objavil sa fragmentárne motív z úvodného Allegra v pizzicate a pripomenul tak (v pianissime) prírodný motív zo začiatku skladby.
Z pomalého tempa doslova akoby rozkvitol nový deň – finále opäť v rýchlom tempe Allegro. Bojovne ladená časť s expresívnym motívom v sláčikoch a tremolom v kontrabase, striedaná drásavými sekundami vo flaute, pripomína, že v prírode platia vlastné zákony, ktoré sú vzdialené od tých našich. A predsa sme vždy v skladbe počuli aj život, vrátila sa pulzujúca rytmika, ktorá zaznela v prvej časti. V istom momente skladateľ využil aj variáciu Die irae, tonálne pozmenenú, no rozpoznateľnú – možno preto vytušiť, že predsa, skladba by mohla mať aj určitý program, ktorý by poslucháčom mohol objasniť viac. Veľa však možno vytušiť aj zo slov, ktoré napísal samotný autor k premiére: „Spomínam na ranné a večerné modlitby k Pánovi, ktoré mi boli a sú trvalou potechou...“
V druhej časti koncertu prišlo na rad Schubertovo sláčikové kvarteto č. 14 d mol Smrť a dievča. Práve toto kvarteto je jedným z pilierov komornej hudby, takže dramaturgia bola vystavaná nielen atraktívne pre poslucháčov, ale aj čo sa týka budovania si repertoáru pre samotný orchester – rozumne a predvídavo. Schubert v kvartete dokázal skĺbiť svoj hlboký zmysel pre lyriku a zároveň dramatično, čo mu práve forma kvarteta umožňovala. Nepísal ich od svojich mladíckych čias, dostal sa k nim až v 20-tych rokoch 19. storočia.
Výbušnosť prvej, rýchlej časti Allegro, zahral orchester s bravúrnym výrazom. Miesili sa v ňom výbušné emócie: dramatický nástup vo fortissimo, ktorý náhle vystriedalo pianissimo – Hilaris zneli zvukovo homogénne, vzácne vyrovnane. Dokázali pripraviť pôdu na veľkú drámu, ktorá sa v tomto diele odohráva – zápas smrti s nevinnosťou, pričom akoby vopred tušíme, kto tento súboj vyhrá. A pritom to Schubert všetko robí v duchu viedenskej elegancie. Dodržiava štvorčasťovú šablónovitosť, druhú časť štruktúruje ako tému a jej variáciu, no čo vás na tomto kvartete láka, aj keď ste ho už počuli tisíckrát, je jeho démonický, priam mystický charakter. Zahrať ho s potrebnou dávkou energickosti, ktorá miestami hraničí až s obsesiou, si vyžaduje skúsených hráčov. V tento večer sme dostali takúto interpretáciu kvarteta.
Tonálna nestabilita prvej časti, podčiarknutá kontrastmi v dynamike – priam emocionálnymi výbuchmi, sa najviac prejavili v prvej časti. Chorálový úvod pomalej časti Andante con moto vytvoril napätie a pochmúrnu atmosféru, takú žiadanú v tomto kuse. Teleso ukázalo, že dokáže hrať pomalé tempo s gráciou a želanou atmosférou bez toho, aby muselo nevyhnutne zrýchľovať (koľkí si už práve na pomalých tempách vylámali zuby, pravda...).
Variácie v podaní umeleckého vedúceho Hilaris, Alana Vizváryho, zneli s neuveriteľným prednesom. Hoci v notovej predlohe spravidla nájdeme len rozmedzie piána až pianissima, Vizváry aj v týchto odtieňoch dokáže nájsť také rozpätie, ktoré vás ako poslucháča okamžite osloví. Angažovanosťou výrazu, pohybom, prácou s tempom, zároveň ľahkosťou. Hoci niektorí huslisti práve tieto variácie ponímajú s „mezzoforte“ chladom a bez výrazných zmien, Vizváry sa k nim postavil opačne. A práve vďaka tomu, že jednu zahral viac vo forte, jej opakovanie znelo v jemnom pianissime ako hrozivá ozvena zo záhrobia, vysoké polohy nehou a spevom, bola jeho interpretácia originálna. Nechýbali široké spevné romantické oblúky – presne takto má chápanie romantickej kompozície vyzerať. Nevyhol sa ani agogike, no vyplynula z prirodzeného toku hudby – určite to nebol pátos, ktorý by v tejto hudbe ani nemal miesta.
Do centra pozornosti sa dostal aj zvuk violončela s témou a so stupňujúcou sa dynamikou. Orchester prejavil zmysel pre estetiku zvuku – v prechodovej časti opäť zneli typické rytmické figúry, vystupňované, v efektných kontrastoch, ktoré ukazovali na oba protipóly tohto kvarteta – nielen na jemnosť, ale i na drámu.
Tretia časť – Scherzo je náročná na interpretáciu – skladateľ delí hlasy na nízke a vysoké, pričom ich necháva znieť otázku a odpoveď. Vždy dominuje bodkovaný rytmus, ktorý je taký charakteristický pre toto dielo. Hlasovo boli hráči vyvážení, presne vedeli, kedy majú v téme vytiahnuť ústrednú tému tak, aby nezanikla. Opäť bola kľúčová aj ich jednotná práca s tempom, ktorú od huslí riadil Vizváry. Temný valčík v rýchlom tempe je predzvesťou, ako sa celý tento dialóg medzi smrťou a nevinnosťou skončí.
Nejednoznačná oscilácia medzi durovou a molovou tóninou, naznačená už v úvode ( hoci je väčšina hudobného diania v molových tóninách) smeruje k finále: záverečné víťazstvo durovej znamená jednoznačné víťazstvo smrti, ktorá ponúka útechu a koniec utrpenia.
A finále bolo presne také, aké aj má byť: vyhráva Smrť, čo už od začiatku, kdesi zvnútra tušíme (aj vďaka tejto interpretácii – mrazivým piánam, pomalému tempu, zraniteľnému, bolestivému sólu huslí). Emocionálna bezprostrednosť, až frenetickosť ovládla úvod časti Presto. Intenzita interpretácie bola citeľná z každého jedného hráča a počuli sme technicky náročné, krkolomné behy, ktoré sa prepletali s prekrásne vyspievanými témami. Orchester nepoľavil z tempa, hoci technické nároky sú obrovské – kvarteto vo všeobecnosti patrí medzi interpretačne mimoriadne náročné skladby. No nebola to len brilantná technika, ktorú sme počuli v tento večer – ale najmä epický súboj dvoch výrazových protipólov – ľadový chlad ústiaci do frenetickej zúrivosti a krehkosť, ktorá je na úrovni hlbokej lyriky, ústiacej do ticha. Práve tieto výrazové kontrasty sa podarilo hráčom orchestra (vynikajúci výkon prvých huslistov - Radomír Cikatricis, Daniel Rumler a Andrea Benická) dostať na povrch. Orchester znel homogénne, ako jeden dobre fungujúci organizmus, no keď sa skladateľ rozhodol tento organizmus „rozbiť“ na kusy, využil všetky farby na to, aby sa k jadru jeho poetickej reči priblížil.
Do repertoáru telesa teda pribudla ďalšia skladba, s ktorou môžu vytvárať stabilnú, dobre fungujúcu dramaturgiu – pracovať nielen na technike, ale najmä na výraze. Práve ním je totiž Hilaris osobitý.
Zuzana Vachová
Zdroj foto: autorka, HCO archív
11.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
11.
októbra
Opera
Jules Massenet: WERTHER
12.
októbra
Opera
ORCHESTRÍČEK
12.
októbra
Činohra
Bertolt Brecht: PÁN PUNTILA A JEHO SLUHA MATTI
14.
októbra
Opera
Emmerich Kálmán: VOJVODKYŇA Z CHICAGA
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
16.
októbra
MALÁ SCÉNIČKA
16.
októbra
Hudba
VITAJ, 57. SEZÓNA: OTVORENIE S PATETICKOU
16.
októbra
Hudba
Otvárací koncert 77. koncertnej sezóny
Vášnivý, energický Beethoven pod taktovkou Tamása Cseha
Podunajský komorný fes...
Mozartova hudba plná slnka a mladíckej vitality v podaní Hilaris
Nechajte sa uniesť krá...
Hilaris a hostia: Koncert na pamiatku obetí holokaustu
Keď národ nepozná svoj...
Jakub Čižmarovič ako hosť Hilaris: štýlovo čistý Mozart
Dve romantické skladby k...
Týždeň v kultúre – čo nás čaká od 12.2. do 18.2.
Prehľad tých najdôležite...
Od Lucindy Childs po meme kultúru: Bratislava v pohybe ukáže tváre dnešného tanca
Medzinárodný festival sú...
TKEJ: oslava umenia pohybu a formovanie pedagogickej tradície
Záverečné predstavenie...
Ocenená tanečná inscenácia odštartuje 29. ročník Bratislava v pohybe
Medzinárodný festival...
Svetoznámy Győrsky balet opäť v Divadle Nová scéna
Presne po roku prichád...
Hviezdy svetového baletu na javisku Národného divadla Košice
Výnimočný večer, počas...
Cinematik 2025 spoznal víťazov jubilejného ročníka
Medzinárodný filmový f...
Snímka Otvorené vzťahy na Cinematiku a v kinách
Takmer romantická komé...
Sezóna v košickom divadle Thália s mottom: Ale občas počujem čas
Premiérou kabaretného pre...
Inscenácia, ktorá pozýva k objatiu
Ako by vyzerala vojna,...
Film Otec môže zachrániť ľudské životy
Po uvedení na prestížn...