Ľubica Čekovská obliekla Elán do symfonických šiat
Vybrať tie správne piesne od Elánu, upraviť ich pre orchester, zbor a sólistov, ktorí sa potom musi...
4. septembra 2022
Festival Symfónia umenia už počas svojho druhého ročníka dokazuje, že má ambíciu osloviť poslucháča, ktorý má vkus a najmä ľudí kultivovať. Tak, ako vlani, počas jeho prvého ročníka zazneli v úpravách hity Abby a Queen v interpretácii symfonického orchestra, rovnako náročné sústo si organizátori zvolili aj tohto roku. V prvom rade je to otázka dramaturgie, s ktorou sa riaditeľka festivalu Andrea Kozáková a jej tím musia každý rok vysporiadať a zdá sa, že zatiaľ majú dostatok nápadov, ako osloviť väčšinového poslucháča - no zároveň s vycibreným vkusom.
Možno sa to len zdá, no skutočne nie je až tak veľa pop-rockových skupín, na ktoré by stovky ľudí zareagovali „na prvú“ a chceli by počuť ich piesne. Songy, ktoré poznajú dôverne – texty, ktoré sa vynárajú z podvedomia aj po prebudení o polnoci, tie, ktoré zasiahnu niekoľko generácií. A samozrejme, musia to byť pesničky, ktorých vyznenie korešponduje so zvukom symfonického orchestra – to už je obrovská práca aranžéra a jeho cit, aby do autorstva piesní zasiahol s vkusom, rešpektom a mierou.
Kapela Elán je takouto legendou. Ich tvorba je tu s nami vyše 50 rokov, takže oslovuje niekoľko generácií, zároveň znamená pre každého aranžéra obrovskú výzvu, ako upraviť a vôbec vybrať z množstva piesní „tie správne hity“, aby ste ulahodili každému. V prvom rade, akokoľvek sa môže oslovený tvorca snažiť – výber bude vždy tak trošku subjektívny, najmä ak skladateľ a aranžér, v tomto prípade skladateľka a aranžérka, Ľubica Čekovská, ktorá sa do úpravy s obrovskou zaangažovanosťou a chuťou pustila, vníma tvorbu Elánu z vlastného uhla pohľadu. S touto kapelou, ako mnohí z nás, strednej generácie, vyrastala, v tínedžerských časoch už vnímala vo Vašovi Patejdlovi veľký kompozičný potenciál, v skladbách Elánu dokázala vidieť to, čo laici nevnímali.
Výber piesní – to je zrejme to menej náročné, s čím sa musela vysporiadať. Úprava všetkých skladieb pre symfonický orchester si totiž žiada vklad autora, poslucháč potrebujete cítiť jeho „ruku“ a aranžér musí vložiť do skladieb sem-tam aj vtip, no pritom im ponechať ich typickú „elánovskú“ tvár. Čekovská je presne typ autorky, ktorá sa dokáže vyhrať s partitúrou tak, aby piesňam neublížila, no zároveň im dala novú pridanú hodnotu. Symfonický orchester pozná dokonale a dokázala v pesničkách pracovať nielen so sláčikmi, ale i dychmi a najmä bicími nástrojmi a perkusiami tak, aby plnohodnotne využila celý tento mohutný kolos, no pritom veľmi dômyselne. Vedela presne, kedy využiť kontrapunkt, kedy jednotlivé skupiny nástrojov deliť, kedy použiť gradáciu, aby z piesní vytiahla to najlepšie a umocnila ten vzácny posluchový pôžitok pre divákov. A samozrejme – nechala priestor aj pre sólistov.
Elánu svedčia veľké priestory – preto vkusne zrekonštruovaná Pradiareň 1900 a námestie s kapacitou tisíc ľudí, ktoré bolo do posledného miesta zaplnené, bolo už druhý rok tým miestom, ktoré 1. septembra o 19-tej hodine privítalo na pódiu Symfonický orchester Slovenského rozhlasu, Spevácky zbor Technik STU (Zbormajsterka: Petra Torkošová) a sólistov - Martina Gyimesiho, Ivanu Regešovú a Andreu Zimányiovú pod taktovkou Konstantina Ilievskeho.
Večer sa ani lepšie začať nemohol – skladbou Od Tatier k Dunaju. Je to dostatočne reprezentatívna pesnička, nie je to ani nasladlý love song, pritom je to klasická „Elánovka“ na text Borisa Filana. Ľubica Čekosvká od začiatku dokázala využiť všetky možnosti orchestra – efektne zneli plechové dychy v kombinácii so sláčikmi a perkusiami, zbor bol zrozumiteľný a dirigent Ilievsky nastavil dobré tempo, takže pesnička mala hneď na úvod veľmi dobrý ťah. Pri Eláne a rockovom nastavení je to mimoriadne dôležité, zvlášť keď si uvedomíme, že v symfonickom orchestri je ťažké nahradiť špecifický zvuk elektrickej gitary, na ktorom kapela stavia. Kým vlani sme s rozhlasákmi počuli hrať na sólo gitare Peciho Uherčíka, tohto roku sa spoľahli výlučne na klasiku – ako samotná skladateľka poznamenala, obliekla rockerov do smokingu.
V ďalšej skladbe už nastúpili sólisti – Zaľúbil sa chlapec je pieseň z roku 1985 a je druhou na albume Hodina Slovenčiny. Pamätáte si jeden z prvých videoklipov, v ktorom Jožo Ráž beží po schodoch? A reláciu Triangel, ktorú sme (mnohí) tak hltali ako modlu? Autorom hudby je Jano Baláž a úvodnú, intímnu atmosféru zachovala skladateľka drevenými dychmi a sprievodnými sláčikmi v nízkej polohe s úspornou zvukovosťou. S orchestrom dokázala narábať citlivo – lineárne myslenie bolo v tejto chvíli to správne pre túto pieseň, keďže tvorilo sprievod k sólo spevu v podaní Ivany Regešovej. Sólistka predviedla čisté výšky a pekne vypracovanú dynamiku, v refréne sa k nej v dvojhlase pridala Andrea Zimányiová. Orchester postupne naberal na intenzite, aby v závere citlivo ubral s prekvapivým záverom. Ak ste aj vy spievali v závere pesničky „o tebe a o mne“ a nevedeli ste sa trafiť s Jožom Rážom, kedy už je konečne koniec, tak potom Ľubica Čekovská raz a navždy vyriešila tento hlavolam tým, že nechala zaznieť tento záver jediný raz.
Martina Gyimesiho sme počuli v dvoch ďalších pomalých skladbách – Amnestii na neveru (1994) v duete s prekrásnymi medzihrami plnými drevených dychov a vzápätí sme sa opäť preniesli do minulých čias, hitom Kráľovná bielych tenisiek. Gyimesi je raritný typ operného speváka, ktorý dokáže prirodzene frázovať aj rockové a popové skladby bez toho, aby ste mali pocit, že sa silene do týchto póz musí štylizovať. Výšky Joža Ráža mu však v prvých skladbách dali zabrať, pretože spevák v Amnestii volil plný tón, no v „Kráľovnej“ výšky nahradil falzetom, čo sa ukázalo pomerne zradné. Celkom jasne sme videli v predstavách arogantný, rockerský úsmev Joža Ráža, ktorého unikátne výšky je skrátka ťažké vyspievať. No Martin Gyimesi neskôr zvolil inú techniku, čo sa ukázalo ako dobrý ťah a plné tóny vyspieval bez problémov aj vo vysokých polohách.
Symfonická suita nazvaná Kaskadér bola sériou piesní, ktoré upravila autorka. Začala ich práve spomínaná skladba Kaskadér Vaša Patejdla z albumu Ôsmy svetadiel, ktorá v sebe má umnú kompozičnú viacvrstvovosť, takže skladateľka s ňou mohla dobre pracovať. Ešte keby bola zahratá v o čosi rýchlejšom tempe, aby nabrala lepšie grády, bol by to nepochybne presvedčivejší Kaskadér. V aranžmáne však výborne vystihla kontrast medzi lyrickosťou témy a rockovou mohutnosťou. V medley sme počuli ďalšie hity skupiny: Ulica, Vymyslená (album Nie sme zlí, rok 1982), v ktorých ukázala zručnosť práce s orchestráciou. Bolo zreteľné, že často sa práca v orchestri odvíjala aj od zmyslu textov – nikdy to neboli v jej podaní len samoúčelné harmonizácie, vrstvenia zvukov, kontrapunkt a pestrý aparát bicích nástrojov.
V druhej časti koncertu odzneli tiež poväčšine piesne z prvej polovice 80-tych rokov – Mám kým nemám z roku 1984, Netrpezliví z albumu Nie sme zlí (1982) a s orchestrom sa skladateľka skvelo vyhrala v inštrumentácii v ďalšom medley: zneli hity Aj keď bez peňazí, Bosorka, Že mi je ľúto (vynikajúco využila farebné možnosti dychových a bicích nástrojov).
Piesne vďaka zboru dostali nový lyrický nádych – napríklad Čakám Ťa láska bola spracovaná unikátne. Ak by ešte Technik podal vyváženejšie výkony, čo sa jednotlivých hlasových skupín týka, najmä sopránov, odhalili by sa v piesni prekrásne harmónie. Tento zámer Ľubice Čekovskej – zbor spoločne s farbeným orchestrom a angažovaním plechových dychových nástrojov, bol nepochybne jedným z najsilnejších momentov koncertu.
Za sólistické výkony podala mimoriadne silný emocionálny výkon Ivana Regešová – do piesne Nie sme zlí vložila maximum. Interpretovala ju svojsky, nekopírovala Elán, bola to jej vlastná verzia, frázovanie i tempo prispôsobila tomu, ako skladbu cíti a výsledok bol vskutku dojemný. Rovnako tak Ôsmy svetadiel bol nepochybne jedným z vrcholov večera. Postarala sa oň speváčka Andrea Zimányiová. Jej vokál je sýty, no pritom je zjavné, že má skúsenosť s príbehmi – šansónovým spievaním, takže do rock-popového spievania a balád vkladá podstatne viac, nielen obyčajné vyspievanie tónov. Frázy uspôsobila svojmu cíteniu, ktoré dokonca malo až jemne jazzový feeling. Vo výškach, ktoré boli priezračne čisté, vedela uspôsobiť farbu tónu a vyhrať sa s ňou. Je to zrelá speváčka, ktorá obdivuhodne pracovala s výrazom, dynamikou a jej verzia tejto piesne priniesla zaslúžilý aplauz.
V záverečnom kole, ktoré si diváci vytlieskali, sa už uvoľnili aj diváci – spievali a tlieskali spoločne s interpretmi a atmosféra sa uvoľnila. Kto čakal rockový koncert, nedočkal sa ho. Určite – Voda, čo drží nad vodou, sa dočkal. Dokonca na klavíri hrala samotná skladateľka – vystúpila z davu a sadla si do orchestra, čo tiež nie je častý úkaz, no v prípade tejto autorky je to samozrejmosťou. Ako tvrdila Ľubica Čekovská – Elánistov obliekla do smokingu. A my len dodávame, tento odev im náramne pristal.
Zuzana Vachová
Zdroj foto: Dominik Kurina
11.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
11.
októbra
Opera
Jules Massenet: WERTHER
12.
októbra
Opera
ORCHESTRÍČEK
12.
októbra
Činohra
Bertolt Brecht: PÁN PUNTILA A JEHO SLUHA MATTI
14.
októbra
Opera
Emmerich Kálmán: VOJVODKYŇA Z CHICAGA
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
16.
októbra
MALÁ SCÉNIČKA
16.
októbra
Hudba
VITAJ, 57. SEZÓNA: OTVORENIE S PATETICKOU
16.
októbra
Hudba
Otvárací koncert 77. koncertnej sezóny
Symfónia umenia: Neapol, mandolína, akordeón, gitary a barytón z La Scaly
Jiří Rajniš reprezentu...
Jonas Kaufmann očaril publikum v Ružinove: Gala koncert so Slovenskou filharmóniou
Bratislavský Ružinov z...
Symfónia umenia odštartovala piaty ročník. Čakajú nás veľké festivalové vrcholy!
Medzinárodný festival...
Andrea Kozáková: Publikum veľmi rýchlo vycíti, či je umelec pravdivý
Od začiatku bolo naším...
Slovenská filharmónia: open air koncerty a festivalové zážitky
Koniec leta avizuje za...
Od Lucindy Childs po meme kultúru: Bratislava v pohybe ukáže tváre dnešného tanca
Medzinárodný festival sú...
TKEJ: oslava umenia pohybu a formovanie pedagogickej tradície
Záverečné predstavenie...
Ocenená tanečná inscenácia odštartuje 29. ročník Bratislava v pohybe
Medzinárodný festival...
Svetoznámy Győrsky balet opäť v Divadle Nová scéna
Presne po roku prichád...
Hviezdy svetového baletu na javisku Národného divadla Košice
Výnimočný večer, počas...
Cinematik 2025 spoznal víťazov jubilejného ročníka
Medzinárodný filmový f...
Snímka Otvorené vzťahy na Cinematiku a v kinách
Takmer romantická komé...
Sezóna v košickom divadle Thália s mottom: Ale občas počujem čas
Premiérou kabaretného pre...
Inscenácia, ktorá pozýva k objatiu
Ako by vyzerala vojna,...
Film Otec môže zachrániť ľudské životy
Po uvedení na prestížn...