Allegretto Žilina: Mladá generácia interpretov pripomína časy útlaku
Dve diela plné krásy, smútku a bolestivej osobnej tragédie zazneli v rámci festivalu v podaní Štá...
28. apríla 2025
Celých sedem rokov uchovával v zásuvke svoj Koncert pre husle a orchester č. 1 a mol Dmitrij Šostakovič, ktorý ho písal pre svojho priateľa, jedného z najlepších huslistov všetkých čias – Davida Ojstracha. Správny čas na jeho uvedenie nadišiel až v roku 1955 (Leningradská filharmónia, pod taktovkou Jevgenija Mravinského). Dnes už si aj ťažko vieme predstaviť búrlivú politickú klímu, v ktorej režim odsudzuje prácu takého umelca, akým bol Šostakovič. Čo však dokáže veľmi jasne vypovedať o tejto dobe, je jeho hudba. Skladateľ, ktorý žil v obrovskom strachu, dokázal v hudobných symboloch, inštrumentáciou, hudobnými témami, sarkastickými prvkami, vyjadriť svoj postoj i charakterizovať neľudský sovietsky režim. V jeho diele je žiaľ, irónia, tragickosť prerastajúca v slzy, bolesť a smútok.
Čoraz častejšie sa na dnešných pódiách objavuje dielo poľského autora židovského pôvodu Mieczysława Weinberga, ktorý bol po okupácii Poľska nacistami nútený emigrovať do Moskvy. S Dmitrijom Šostakovičom sa ľudsky aj profesionálne zblížil, umelci sa navzájom podporovali a v tom dobrom slova zmysle sa poľský skladateľ Šostakovičovou tvorbou inšpiroval, Šostakovič zase ich vzájomné priateľstvo podporil niekoľkými citáciami vo svojom diele. Hoci niektoré štúdie sa prikláňajú aj k tomu, že Weinberg toho prevzal od svojho kolegu a priateľa až príliš, iné, naopak, svedčia o unikátnosti jeho hudobnej reči.
Týchto dvoch autorov ponúkla dramaturgia divákom festivalu Allegretto Žilina 2025 (11.4.2025) a koncert deň predtým zaznel aj v košickom Dome umenia. Spojivom dvoch diel – Šostakovičovho Koncertu pre husle a orchester č. 1 a mol, op. 99 a Weinbergovej Symfónie č. 3 h mol, op. 45, neboli len vyššie spomínané súvislosti. Divák akosi v podvedomí vytušil, že voľba tohto programu nie je náhodná a je za ňou aj iný kontext ako len vzájomné priateľstvo skladateľov, ich príbuzné hudobno-výrazové prostriedky, ktorým dominuje smútok, ale zároveň z nich cítiť aj odolnosť. Dialóg týchto dvoch autorov, ktorých tvorba sa ocitla na programe počas jedného večera akoby poukazovala aj na dnešnú dobu a naliehavo, bez slov, sa publika pýtala, či máme vskutku len krátkodobú pamäť alebo len zámerne vytesňujeme niektoré historické udalosti, aby sme pasívne mohli prijať hrozby dnešných reálií.
A pritom všetkom bolo nesmierne zaujímavé sledovať mladých interpretov, ako pochopia a odovzdajú odkaz takých dvoch zásadných diel. Dirigent Felix Mildenberger pôsobí ako hlavný hosťujúci dirigent Filarmonica Teatro Regio di Torino. Na konte má víťazstvo na dirigentskej súťaži Donatella Flick LSO v roku 2018. Dva roky strávil ako asistent dirigenta Londýnskeho symfonického orchestra v úzkej spolupráci so Sirom Simonom Rattlom, pozoruhodná je aj jeho spolupráca s Bernardom Haitinkom. Mildenberger narodený v roku 1990 nemôže ani len pocitovo tušiť, aké to bolo za čias bývalého režimu u nás či v okolitých krajinách, no jeho naštudovanie súvislostí interpretovaných skladieb bolo obdivuhodné. „Skutočnosť, že Weinberg a Šostakovič boli blízki priatelia a ešte pred vydaním si svoje diela navzájom vymenili, hovorí za všetko. Tento autor mal po celý svoj život pocit, že nikam nepatrí. Aj v tom vieme vidieť súvislosť s dnešnou dobou. A pri tom všetkom nesmieme opomenúť, že jeho skladby sú mimoriadne kvalitne spracované, majstrovsky inštrumentované a so silným hudobným výrazom,“ podotkol Mildenberger ešte pred koncertom v rozhovore pre náš portál.
O deväť rokov neskôr narodený, 25-ročný ukrajinský huslista Dmytro Udovychenko získal prvé miesto v poprednej svetovej súťaži Queen Elisabeth Competition a ako víťaz získal husle Stradivarius z roku 1708. Práve so Šostakovičovým husľovým koncertom, ktorý aj v tento večer interpretoval, sa mu podarilo presvedčiť porotu: sólista podľa článkov reflektujúcich jednotlivých interpretov súťaže, dokázal oživiť skladateľa na pódiu so všetkými potrebnými hudobnými prvkami.
Ojstrach charakterizoval prvú časť Nocturne. Moderato ako potlačenie pocitov a druhú Scherzo. Allegro ako démonickú. V druhej vete sa tiež objavuje motív DSCH, ktorý predstavuje samotného Šostakoviča (opakuje sa aj v iných jeho dielach). Emocionálnym jadrom koncertu je tretia časť Passacaglia, ktorá prináša nástojčivú tému a záverečná veta diela je Burlesque. Allegro con brio v symboloch zobrazujúca opustenosť.
V úvodnom Nocturne budoval dirigent napätie v orchestri, nadväzujúc na Udovychenka, ktorý v rozvíjajúcej sa, až nekonečnej melódii, nestratil absolútnu kontrolu nad dynamikou i tempom. V dychových nástrojoch síce miestami chýbala kompaktnosť a niekedy aj čistota tónu, no v koncepcii, ktorá bola zjavne stanovená sólistom, dosiahli huslista i orchester jednotu. Mildenberger ho vnímal veľmi pozorne. Bolo počuteľné, že Udovychenko je s Ojstrachovou verziou detailne oboznámený, no nekopíroval ju. Disponuje veľkou dávkou muzikality a k tomu technickej perfekcionality. Postupne melodickú linku rozvíjal, až kým sa dostal k drásavému crescendu vo vysokých tónoch, no tieto prvky predstavil svojou vlastnou poetikou. Napokon, ako celé dielo. Jeho spomalenia boli triezvejšie, v dynamike nebol až taký kontrastný, vo frázach bola citeľná racionalita.
Interpretácia ukrajinského huslistu bola dychvyrážajúca vo farbe tónu a vo výrazových prvkoch. Od odovzdaného piana, so stupňujúcim sa napätím, dokázal udržať tichý, niekedy až hrozivé pocity vyvolávajúci tón. V jeho prejave sme počuli bolestivú odovzdanosť, ktorá postupne rástla až po expresívnosť prejavu a ťažobnú tragickosť. Prvá časť je náročná na vnímanie, pokiaľ z nej sólista nevytvaruje tieto odlišné výrazové polohy, práve pre jej spomínanú nekonečnú melodickú líniu. Dirigent a sólista však dokázali dať forme obsah a preto bola jedinečná. Medzi pamätné okamihy patril aj jej záver – tichej, intímnej výpovede s harfou, ktorý je v partitúre označený ako morendo. Možno si ju v iných prevedeniach dokážeme zameniť za lyriku (najmä od momentu, kedy nastúpi harfa), no farebnosťou a výrazom dosiahli interpreti presne ten odkaz, ktorý sme chceli počuť. Režim, ktorý chcel u Šostakoviča potlačiť tvorbu, chcel zároveň umlčať jeho myšlienky a emócie – hneď začiatkom ich autor nechal symbolicky umrieť v napätom, mrazivom pianissime.
Skladateľ využíva v diele pomerne úspornú inštrumentáciu – ako v prvej, tak i druhej časti v úvode. Scherzo otvára v kontrastnom tempe i nálade sólista s flautou a basovým klarinetom. V náročnej rytmike a pulzácii dôb sa dirigentovi pracovalo pomerne ťažko, keďže huslista išiel vlastnou líniou. Akoby mu nepostačovalo tempo – prial si svoje vlastné, rýchlejšie (ako inak, je to u mladej generácie moderné). Občas bolo na úkor zreteľnej artikulácie a najmä zachytenia presnej pulzácie v orchestri. Nemecký dirigent túžil mať všetko pod kontrolou a jeho taktovka bola precízna, no predsa sa nezrovnalosti v rytmickej kompaktnosti objavili. Postupným zhustením orchestrálnych partov bol dosiahnutý jednotný zvuk. Presvedčivý bol aj tanečný part s typickými sarkastickými prvkami, ktoré Šostakovič tak rád využíval vo svojich dielach. Ako huslista, tak i dirigent vystihli atmosféru „škľabiaceho sa“ autora, ktorý svoj smiech skrýva pod rúškom „veselej“ tanečnosti. Úsmev, ktorý bol v tej dobe v umení povinný, dôsledkom expresivity vo výraze, napätia, ostentatívneho opakovania motívu (veľmi dobre pripravená Štátna filharmónia Košice) a drsnosti, získal presne tú konotáciu, ktorú skladateľ vo svojej hudbe „skrýval“.
Passacaglia ma už v úvode prekvapila svižnejším tempom (predpísané Andante). Ťažoba a temné farby nemali možnosť dostatočne vyniknúť a stať sa naliehavými a dostatočne vážnymi. Prispel k tomu aj nie najčistejší interpretačný výkon jedného z lesných rohov. Zmenou tempa trioly nadobudli úplne iný charakter Introspektívna introdukcia bola presvedčivá, až keď sa zmiernila dynamika z fortissima do piana. Konečne bolo jednoznačné spoznať emóciu a vnímali sme vnútorne tragický moment diela. Expresívne husľové sólo v piane bolo bolestivé – vrúcnosť a zároveň trúchlivosť emócií ukrajinského interpreta bola mimoriadne presvedčivá. V hre prejavil voľnosť v melodike, nebol to otrocky dodržiavaný zápis, no číry, muzikalitou presiaknutý prejav. Atmosféra, ktorú dokázali hudobníci sprítomniť v úseku pred kadenciou, v triolách huslí, čoraz tichšom hlase, sprevádzanom violončelami, kontrabasmi a tympanmi – to bol pre mňa osobne jeden z najpamätnejších okamihov celého koncertu. Akoby aj ten posledný hlas v zúfalstve stíchol a sotva dokázal vydať hláska.
Kadenciu poňal huslista nielen virtuózne, ale budujúc postupne napätie. Spočiatku bez chvatu, s potrebnými pauzami, dômyselne však rozvíjajúc motív, vedel vytvoriť efekt, akoby sa postupne a nenápadne pridávali nové tóny, variácie a technicky náročné prvky. V gradácii sa prejavila obdivuhodná virtuozita Udovychenka, aj tie najnáročnejšie prvky zvládal s absolútnou sebaistotou a ľahkosťou. Nie každý interpret dokáže zaujať kadenciou – no počas tejto bolo publikum absolútne koncentrované. Nemala totiž v sebe tú akademickosť a klasickú zdržanlivosť, ktorá je pre mnohých (aj skvelých) virtuózov mladej generácie, typická. Huslista ju poňal ako prirodzenú súčasť hudobného diela – nielen technickú performanciu.
Bravúrne tempo, rytmická precíznosť a vyváženosť zvuku orchestra v záverečnej časti Burlesque. Allegro con brio nás utvrdila, že Košičania tomuto dielu venovali maximálnu pozornosť. Jej živelnosť a stupňovanie v Presto, udržali až po záverečný takt.
Druhým dielom večera bola Symfónia č. 3 h mol, op. 45 Mieczysława Weinberga. Je to hudba plná kontrastov, ktoré sa prejavujú už v prvej vete Allegro. Nádherná melódia vo flaute piccolo a klarinete je doplnená ostinátnym pohybom, ktoré striedavo hrajú skupiny prvých a druhých huslí (neskôr prechádza do viol). Pod taktovkou Mildenbergera sa ozval nádherne vyvážený zvuk a orchester preukázal obrovskú disciplínu. Pri lyrických motívoch, často striedaných dramatickými, sa hosťujúci dirigent prejavil jasným gestom, v pekne klenutej melódii sa ukázala jeho plastickosť rúk. Vďaka nekompromisnému zvýrazneniu drsnejších úsekov, kontrastné dolce pasáže doslova prežiarili symfóniu. Pekne sa vynímalo hobojové sólo, citlivo, spevne prednesené a s postupným zvukovým vrstvením narábal dirigent opatrne. Dbal o zreteľné diferencovanie zvuku a vynesenie ústrednej témy (aj vo flaute znela prekrásne). Prechod do Larga v prvej časti bol brilantný, aj keď mne osobne sa žiadalo túto expresívnu, no pianissimom zahalenú časť zdôrazniť o čosi pomalším tempom. Aj tento úsek však priniesol efekt mrazivej tragédie a hlbokej introspektívnosti. Drevené dychové nástroje (flauty, hoboje, klarinety, fagoty a najmä kontrafagot) ŠFK v tento večer podali vynikajúci výkon – nástupy a sóla boli presvedčivé, presné a precítené.
V druhej časti skladateľ cituje poľskú folklórnu hudbu. V jeho ponímaní je ako vánok, ktorý s ľahkosťou tancuje okolo vás. Úvodný hoboj síce mal v sebe menej želanej ťažkopádnosti, no v sláčikových nástrojoch sa napokon dostavil presne ten efekt, ktorý sme v tejto časti chceli počuť. Precítené pianissimo, akcentácie dôb, tanečnosť a najmä nadstavba, ktorú dirigent pripravil pre poslucháčov, boli v interpretácii obzvlášť cenné. Do detailu prepracovaná, rytmicky presná, dynamicky kontrastná, s premyslenými gradáciami, spevnými sólami, no bez prvkov írečitosti. Tú nahradil nemecký dirigent kultivovanosťou tónu a jemným, decentným frázovaním.
Okrem kadencie v Šostakovičovom husľovom koncerte bol ďalším z najsilnejších momentov tohto večera nárek Adagia. Pomalá veta Weinbergovej symfónie je plná bolesti a utrpenia. Pianissimo sláčikov v úvode bolo mysticky nádherné – pred očami sa nám zhmotnili obaja autori tohto večera. Weinbergova reč je v mnohom priamočiarejšia ako Šostakovičova, ktorá je plná symbolov. Nie však, že by bola simplicitná, naopak. Jej hĺbka a obsah, sila emócií je u oboch autorov príbuzná. Dopriala by som vám počuť tú tému vo violončelách, ich rozprávanie o bôľnom živote a ich postupné utíchnutie. To však nekončilo, ďalšiu líniu výpovede prevzal klarinet s tichými údermi tympanov a harfou. Nádherné diminuendá, v priestore, v pianissime sa rozliehajúce kvintoly klarinetu a dokonale vystavaná gradácia – bol to vrchol symfónie. V momente, keď to ani neočakávame, použil skladateľ jasný akord C dur, ktorý zrazu všetku tú tragédiu a depresie v c mol presvetlil. Predstavoval zároveň pokoj a silu – „Môže to byť aj záblesk nádeje. Lúč svetla v úplnej tme,“ vysvetlil dirigent v rozhovore.
V záverečnej vete Allegro vivace - Moderato - Tempo I Weinberg rozvíja materiál, ktorý sme počuli už v prvej časti. Kantabilná melódia však získala odlišný kontext – práve v tejto rýchlej časti sa poľský autor najviac priblížil k Šostakovičovej poetike. V interpretácii by som si ho dokázala predstaviť aj ako viac expresívnejší a razantnejší na dokonalé dotvorenie obrazu doby. Kruh sa teda uzatvoril – nielen v potvrdením priateľstva dvoch skladateľov žijúcich v temných časoch, ale i dramaturgicky, na tomto výnimočnom koncerte festivalu Allegretto Žilina 2025.
Zuzana Vachová
Foto: Roderik Kučavik
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
10.
októbra
Balet
Ondrej Šoth, Zuzana Mistríková: DENNÍK ANNY FRANKOVEJ
10.
októbra
Činohra
Marina Carr: DIEVČA NA OLTÁRI
11.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
11.
októbra
Opera
Jules Massenet: WERTHER
12.
októbra
Opera
ORCHESTRÍČEK
12.
októbra
Činohra
Bertolt Brecht: PÁN PUNTILA A JEHO SLUHA MATTI
14.
októbra
Opera
Emmerich Kálmán: VOJVODKYŇA Z CHICAGA
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
Allegretto Žilina: povzbudivý, energický záver festivalu
Francúzsky violončelis...
Majstrovský záver festivalu Allegretto Žilina: Victor Julien-Laferrière a Komorná filharmónia Pardubice
Francúzsky violončelis...
Aubree Oliverson: Z celého srdca verím, že klasická hudba je pre ľudí akéhokoľvek veku
Na Slovensku som zažil...
Elisabeth Plank: V Žiline predstavím hudobný portrét môjho rodného mesta Viedne
Verím, že ako hudobníč...
Allegretto Žilina: otvárací koncert bude dirigovať Nicolò Foron
Tridsiaty tretí ročník s...
Od Lucindy Childs po meme kultúru: Bratislava v pohybe ukáže tváre dnešného tanca
Medzinárodný festival sú...
TKEJ: oslava umenia pohybu a formovanie pedagogickej tradície
Záverečné predstavenie...
Ocenená tanečná inscenácia odštartuje 29. ročník Bratislava v pohybe
Medzinárodný festival...
Svetoznámy Győrsky balet opäť v Divadle Nová scéna
Presne po roku prichád...
Hviezdy svetového baletu na javisku Národného divadla Košice
Výnimočný večer, počas...
Cinematik 2025 spoznal víťazov jubilejného ročníka
Medzinárodný filmový f...
Snímka Otvorené vzťahy na Cinematiku a v kinách
Takmer romantická komé...
Sezóna v košickom divadle Thália s mottom: Ale občas počujem čas
Premiérou kabaretného pre...
Inscenácia, ktorá pozýva k objatiu
Ako by vyzerala vojna,...
Film Otec môže zachrániť ľudské životy
Po uvedení na prestížn...