Moc v nesprávnych rukách
Počas poľovačky na neformálnom stretnutí vysokopostavených politikov dvoch susedných krajín zahynul...
20. apríla 2023
MOC je druhým hraným dlhometrážnym filmom režiséra Mátyása Priklera. Drámu s prvkami politického thrilleru, ktorá odhaľuje dilemy moci v súčasnej spoločnosti, uviedol v svetovej premiére Medzinárodný filmový festival v Rotterdame 1. februára. Do slovenskej distribúcie ho 20. apríla prinesie spoločnosť Filmtopia. Diváci vo filme uvidia Szabolcsa Hajdu, Jana Kačera, Attilu Mokosa, Évu Bandor, Ingrid Timkovú, Janu Oľhovú či dokumentaristku Luciu Kašovú.
Tému pravdy, v kontexte súčasného vývoja demokracie v západnom svete, považujú tvorcovia za jednu z najdôležitejších a najakútnejších pre blízku a vzdialenú budúcnosť. Klesajúca dôvera ľudí v zastupiteľskú demokraciu, rozpad konceptu pravdy a objektivity, spolu s jasnými aj nejasnými hrozbami rýchlo sa približujúcej budúcnosti, nastoľujú otázky o tom, aký typ výkonu moci je ešte etický a čo je možné v mene zachovania demokracie a civilizácie obetovať.
„Keď sme sa s mojim kamarátom, scenáristom Marekom Leščákom začali rozprávať o novom filme, neustále som opakoval, že moc je najzaujímavejšia téma na svete. Príbeh sme vymysleli až neskôr. Na filme ma najviac zaujíma dilema, či sa môže a či dáva zmysel „upratať“ malú katastrofu, aby sme zabránili väčšej. Keďže nie sme reportéri ani detektívi, nechceli sme robiť investigatívny film o konkrétnej udalosti a zámerne sme vymysleli svet, ktorý v realite neexistuje, ale predsa je nám známy. S kameramanom Gergelyom Pálosom sme si povedali, že film nakrútime akoby z pohľadu muchy na stene, ktorá len tak mimochodom pozoruje prírodopisný film o ľuďoch. Teším sa, že vo filme účinkujú moji obľúbení herci a neherci, ktorých už dlhší čas pozorujem a ktorých mám rád. Je to herecký súbor, ktorý neexistuje v žiadnej inštitúcii, iba v mojej hlave. Osobne som veľmi vďačný účinkujúcim a spolupracovníkom, že sme film spoločne nakrútili bez kompromisov,“ hovorí režisér filmu, spoluautor scenára a producent Mátyás Prikler.
Ministri zahraničných vecí dvoch susedných krajín strednej Európy sa stretnú na neformálnej poľovačke v pohraničnom regióne. Po náhodnom výstrele ministra Bergera (Jan Kačer) zahynie mladý durič. Nakoľko je Berger horúcim kandidátom na post strategického komisára Únie pre vodu, médiá sa okamžite začnú o prípad zaujímať. Nedostatok vody v mestách Únie je veľkou medzinárodnou témou, definitívne rozhodnutie o vymenovaní komisára je blízko a jeho protikandidát chce privatizovať vodné zdroje v Únii. Tajné služby poveria agenta Steinera (Szabolcs Hajdu), aby sa pokúsil ututlať škandál. Netuší, kto strieľal, jeho úlohou je zabrániť medializácii. Pri návšteve miesta, kde sa nehoda stala, narazí na novinárku (Lucia Kašová), ktorá sa snaží získať o tragédii a strelcovi informácie. Rodina mŕtveho chlapca sa chystá na pohreb, rodičia (Attila Mokos, Éva Bandor) a sestra Eva (Mária Zaujecová) sú zúfalí, cítia sa bezmocní, nevedia, kto zabil ich milovaného. Steiner zistí pravdu o strelcovi. Žiada nadriadeného, aby mu zaplatil za vyriešenie situácie, keďže vie, že je smrteľné chorý a chce sa postarať o rodinu. Dostáva príkaz nájsť a podplatiť niekoho, kto na seba vezme obvinenie z vraždy. Minister sa ťažko vyrovnáva s morálnou dilemou medzi nutkaním priznať sa k činu a možnými politickými dôsledkami, a uteká na svoju chatu v lese. To skomplikuje politickú situáciu a pritiahne ďalšiu pozornosť médií. Steiner si uvedomuje dôsledky možnej ministrovej rezignácie, a tak sa rozhodne prevziať v celej situácii aktívnejšiu úlohu. Aký je skutočný príbeh a kto sú jeho protagonisti? Je pravda skrytá v udalostiach alebo v ich dôsledkoch?
„Našou snahou bolo prerozprávať príbeh, ktorého základom je tragická nehoda, ktorá zmení život ústredných postáv. Každá z nich sa s ňou snaží vysporiadať po svojom. Niektorí pravdu hľadajú, niektorí si spytujú svedomie, iní ju zasa manipulatívne zakrývajú a schovávajú za vyššie záujmy. Každá z postáv zároveň sleduje osobné ciele. Potešilo ma, že na festivale v Rotterdame kde mal film svetovú premiéru, diváci vnímali príbeh ako univerzálne rozprávanie, o relativizácii viny a pokrivení pravdy v súkolí moci, ktorý sa mohol odohrať kdekoľvek a kedykoľvek,“ hovorí spoluautor scenára Marek Leščák.
Film sa zaoberá témou moci a bezmocnosti v súčasnej spoločnosti. Nešťastná náhoda na poľovačke, pri ktorej zomrie človek je začiatkom príbehu, ktorý odhaľuje skrytú mašinériu politickej moci a snahy o jej udržanie. Príbeh, v ktorom hrajú hlavné úlohy vysokopostavený politik a agent, ktorý má všetko „upratať“ si kladie otázky o podobe pravdy v súčasnom verejnom živote, o možnostiach jej hľadania a skrývania, ale aj o skutočnej identite politických figúr a príbehoch za ich verejnými maskami. Film MOC nie je spoločenskou sondou ani detektívnym príbehom, hoci využíva postupy a princípy týchto žánrov. Je predovšetkým znepokojivým metaforickým príbehom o miere moci, ktorú má jednotlivec a ako s ňou dokáže naložiť.
„Téma moci a bezmocnosti, a ich podôb v súčasnej spoločnosti nás s režisérom Mátyásom Priklerom fascinuje už dlho. Morálna dilema politika po nehode na poľovačke je základom príbehu o dilemách moci, o bezmocnosti mocných a moci bezmocných,“ dodáva producentka filmu Zora Jaurová.
Film sa realizoval v slovensko-maďarsko-českej koprodukcii, čo odráža aj zloženie realizačného tímu. Spoluautorom originálneho scenára je Marek Leščák, ktorý s Mátyásom Priklerom spolupracuje už dlhší čas. Na výslednej vizuálnej podobe sa podieľal maďarský kameraman Gergely Pálos, ktorý má za sebou niekoľko spoluprác so známym švédskym režisérom Royom Anderssonom. Okrem výrazných hereckých výkonov Szabolcsa Hajdu a Jana Kačera v hlavných úlohách, diváci uvidia Mihálya Kormosa, Attilu Mokosa, Évu Bandor, Máriu Zaujecovú, Luciu Kašovú, Romana Poláka, Miroslava Krobota, Istvána Olasza, Petra Oszlíka, Ingrid Timkovú či Janu Oľhovú.
Zdroj: TS Dana Freyerová
Zdroj foto: MPhilms, Filmtopia
12.
októbra
Opera
ORCHESTRÍČEK
12.
októbra
Činohra
Bertolt Brecht: PÁN PUNTILA A JEHO SLUHA MATTI
14.
októbra
Opera
Emmerich Kálmán: VOJVODKYŇA Z CHICAGA
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
16.
októbra
MALÁ SCÉNIČKA
16.
októbra
Hudba
VITAJ, 57. SEZÓNA: OTVORENIE S PATETICKOU
16.
októbra
Hudba
Otvárací koncert 77. koncertnej sezóny
17.
októbra
Činohra
Jan Werich: TRAJA VETERÁNI
17.
októbra
Hudba
Otvárací koncert 77. koncertnej sezóny
Cinematik 2025 spoznal víťazov jubilejného ročníka
Medzinárodný filmový f...
Vermiglio – filmové rozjímanie nad rodinnou súdržnosťou
V dedine Vermiglio v t...
Na festivale Cinematik uvedie Filmtopia 9 filmov
Na festivale Cinematik...
Najbližšie budeme v kine sledovať filmy vytvorené AI, hovorí režisérka Štefánia Lovasová
Slovenská režisérka Št...
Do kín prichádza krehká alpská balada VERMIGLIO, ocenená na festivale v Benátkach
Vo štvrtok 4. septembr...
Od Lucindy Childs po meme kultúru: Bratislava v pohybe ukáže tváre dnešného tanca
Medzinárodný festival sú...
TKEJ: oslava umenia pohybu a formovanie pedagogickej tradície
Záverečné predstavenie...
Ocenená tanečná inscenácia odštartuje 29. ročník Bratislava v pohybe
Medzinárodný festival...
Svetoznámy Győrsky balet opäť v Divadle Nová scéna
Presne po roku prichád...
Hviezdy svetového baletu na javisku Národného divadla Košice
Výnimočný večer, počas...
Cinematik 2025 spoznal víťazov jubilejného ročníka
Medzinárodný filmový f...
Snímka Otvorené vzťahy na Cinematiku a v kinách
Takmer romantická komé...
Sezóna v košickom divadle Thália s mottom: Ale občas počujem čas
Premiérou kabaretného pre...
Inscenácia, ktorá pozýva k objatiu
Ako by vyzerala vojna,...
Film Otec môže zachrániť ľudské životy
Po uvedení na prestížn...