Kálmánov deň - párová terapia od jedného z najznámejších maďarských režisérov súčasnosti
Novou snímkou Kálmánov deň sleduje mimoriadne úspešný maďarský režisér Szabolcs Hajdu svoju líniu...
26. augusta 2024
Synopsa filmu Kálmánov deň: Manželia Zita a Levente sa rozhodnú navštíviť svojich známych na vidieku, Kálmána a jeho ženu Oľgu, a poprosiť ich o láskavosť - radi by totiž zmenili trvalé bydlisko svojmu dieťaťu, aby mohlo navštevovať lepšiu spádovú školu. Kálmánova adresa sa im náramne hodí. Od manželského páru však potrebujú súhlas.
V roku 2016 Szabolcs Hajdu nakrútil Rodinné šťastie, kde si sám zahral jednu z hlavných úloh. Účelom filmu bolo, okrem iného, priznať si istý odpor voči rodinnému životu, aký môže človek v kríze nadobudnúť. Film mal preskúmať stratu vľúdnosti muža k jeho rodine. Hajdu si zahral postavu netrpezlivého intelektuála, ktorého o životný pokoj a šťastie údajne oberá synove neprijateľné správanie.
Už v tejto snímke z roku 2016 sa režisér a herec sám predstavil v role frustrovaného otca rodiny, ktorý neváha úprimne vyjadriť vlastnú nespokojnosť so životom a príbuznými. O čosi podobné sa snaží aj v novej snímke Kálmánov deň.
Dívať sa na komorné rodinné drámy od Szabolcsa Hajdu je ako prísť na návštevu k známym v ten najmenej vhodný čas. V miestnosti, kde vás usadia, cítite napätie z práve prerušenej hádky a dlhodobého nepokoja. Hoci sa k vám domáci správajú milo, rozoznáte, že neúprimné úsmevy ich stoja omnoho viac úsilia, než je bežné. Po chvíli si však uvedomíte, že ste to práve vy, kto môže situácii pomôcť a rozhádaných zmieriť už len tým, že do domácnosti prinesiete trochu čerstvého vzduchu.
Čosi podobné prežívajú postavy filmov (pôvodne divadelných hier) Szabolcsa Hajdu. Život ich voviedol do ubíjajúceho stereotypu a oni cítia, že sa im životné funkcie zoslabili na nutné minimum, len aby nejako vydržali. Na prežívanie nejakého šťastia či radosti nikto nemá silu. Zatiaľ čo Rodinné šťastie sa do veľkej miery zaoberalo vzťahom rodičov k ich deťom, Kálmánov deň je výlučne záležitosťou manželskej drámy. Dva páry, ktoré spolu žijú už nejaký ten rok, sa dostali na úroveň, kedy nevedia čo ďalej. Vzrušenie sa dávno vytratilo a vzájomné pochopenie tiež.
Z pôvodnej premisy okolo spádovej školy vo filme veľa nezostane. Tento konflikt slúži skôr ako dejový oblúk, ktorý objíma úplne iné problémy rodinného charakteru. Vo filme sa postupne odhaľujú závažné skutočnosti a pochybenia postáv, ktoré svedčia a nezvratne narušených vzťahoch. Frustrácia sa ukazuje v podobe cholerických výstupov, ale aj necitlivých interných “len medzi nami” dialógov, ktoré zvýrazňujú neúprimnosť medzi postavami.
Najmä hlavný hrdina Kálmán pôsobí dojmom, že nehodlá zachraňovať nič, čo zostalo z jeho manželstva či manželstva jeho priateľov. Szabolcs Hajdu sa znova dosadil do úlohy, ktorá si u divákov veľa sympatií nezíska, no určité pochopenie áno. Autor prostredníctvom hrdinu dokáže sprostredkovať podstatu partnerských nezhôd a komunikovať vnútorné rozpoloženie človeka, ktorý sa ocitol v ochladnutom vzťahu. V jeho trpkých monológoch možno nájsť pravdu a istotne aj všeobecnú ľudskú skúsenosť.
Pri emocionálnej náročnosti, akú film Kálmánov deň ukladá na svoju diváčku či diváka, sa zdá byť záver snímky zvláštne upokojujúci. Nechcem prezrádzať konkrétne udalosti príbehu, len hodnotím konečný pocit, aký som si z projekcie odniesol. Istým spôsobom sa to podobá zmiereniu, ktoré sa dostaví po každej hádke, v prípade, že sú partneri pripravení si odpustiť.
Autor nás ubezpečuje, že akákoľvek fatalita života je zvrátiteľná a milujúci pár ju dokáže prekonať. Pre niektorých ťažko predstaviteľné, pre iných zasa upokojujúce.
Jeho filmy nepojednávajú len o čírej frustrácii, nejde v nich len o sťažnosti. Szabolcs Hajdu akoby intervenoval rúcajúci sa život jednotlivcov, pre ktorých plátno v kinosále znamená zrkadlo vlastného života. Inými slovami, pôsobí vďaka kamere ako párový či rodinný terapeut a dúfa, že vás posmelí k tomu, aby ste svojho partnera či partnerku chápali, aj napriek ťažkej situácií.
Forma, akú autor volí, jasne značí, že pôvod diela je v divadle. Kamera, za ktorou stál Csaba Bántó, sníma scénu v celkoch a dáva si poriadne na čas, kým sa dostane bližšie k postavám. Preto hrdinov spoznávame najprv na základe ich hovoreného slova. Nevidíme im poriadne do tváre a súdiť môžeme len z toho, čo si dovolia povedať. Až postupne sa za výrokmi vyjavia konkrétni ľudia a ku kontextu prikladajú už aj neverbálny obsah.
Veľký dôraz je pritom kladený na jednotu miesta a času. Kamera nevystupuje z miestnosti, iba sa občas prenesie o pár minút do budúcnosti, aby odsledovala ďalšiu časť príbehu - konverzačných stretov medzi postavami.
Dlhé zábery bez strihu nenápadne zvýrazňujú herecké umenie Domokosa Szabóa (Levente), Nóry Földeáki (Zita), Orsoly Tóth (Oľga) a samotného Szabolcsa Hajdu ako Kálmána.
Odpozorovaním situácií z bežného života dokázali herci a herečky stelesniť tak bežné situácie z rodinných návštev, až ich robia mimoriadne pútavými. Štvorica postáv súčasne vedie krížové dialógy na rôzne témy, zatiaľ čo obecenstvo nevie, čo z toho vnímať skôr. Sú to situácie, do akých sa ako diváci často nedostávame, hoci ich z vlastného života dobre poznáme.
Režisér Hajdu mal pre dielo niekoľko veľmi dobrých nápadov, pútavých tém a drsných dialógov a napokon z toho uplietol vzťahovú drámu, ktorá má bolestivý, ale predsa liečivý účinok. Pre každého môže znamenať niečo iné, niekomu dať nádej, ale inému ju možno aj vziať. Dielo je to však úprimné a dôverne odzrkadľuje skutočnosti, s akými sa pasujeme všetci.
Matúš Trišč
Zdroj foto: Filmtopia
11.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
11.
októbra
Opera
Jules Massenet: WERTHER
12.
októbra
Opera
ORCHESTRÍČEK
12.
októbra
Činohra
Bertolt Brecht: PÁN PUNTILA A JEHO SLUHA MATTI
14.
októbra
Opera
Emmerich Kálmán: VOJVODKYŇA Z CHICAGA
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
16.
októbra
MALÁ SCÉNIČKA
16.
októbra
Hudba
VITAJ, 57. SEZÓNA: OTVORENIE S PATETICKOU
16.
októbra
Hudba
Otvárací koncert 77. koncertnej sezóny
Cinematik 2025 spoznal víťazov jubilejného ročníka
Medzinárodný filmový f...
Vermiglio – filmové rozjímanie nad rodinnou súdržnosťou
V dedine Vermiglio v t...
Na festivale Cinematik uvedie Filmtopia 9 filmov
Na festivale Cinematik...
Najbližšie budeme v kine sledovať filmy vytvorené AI, hovorí režisérka Štefánia Lovasová
Slovenská režisérka Št...
Do kín prichádza krehká alpská balada VERMIGLIO, ocenená na festivale v Benátkach
Vo štvrtok 4. septembr...
Od Lucindy Childs po meme kultúru: Bratislava v pohybe ukáže tváre dnešného tanca
Medzinárodný festival sú...
TKEJ: oslava umenia pohybu a formovanie pedagogickej tradície
Záverečné predstavenie...
Ocenená tanečná inscenácia odštartuje 29. ročník Bratislava v pohybe
Medzinárodný festival...
Svetoznámy Győrsky balet opäť v Divadle Nová scéna
Presne po roku prichád...
Hviezdy svetového baletu na javisku Národného divadla Košice
Výnimočný večer, počas...
Cinematik 2025 spoznal víťazov jubilejného ročníka
Medzinárodný filmový f...
Snímka Otvorené vzťahy na Cinematiku a v kinách
Takmer romantická komé...
Sezóna v košickom divadle Thália s mottom: Ale občas počujem čas
Premiérou kabaretného pre...
Inscenácia, ktorá pozýva k objatiu
Ako by vyzerala vojna,...
Film Otec môže zachrániť ľudské životy
Po uvedení na prestížn...