Film Mir nam - autentická správa o prvom roku vojny
V roku 2016 slovenský fotograf a dokumentarista Juraj Mravec dokončil svoj film Mir vam, ktorým map...
3. mája 2024
Pred premiérou nového dokumentu som si pripomenul režijný debut Juraja Mravca nakrútený ešte pred začiatkom totálnej vojny na Ukrajine. S dnešnými poznatkami o aktuálnom dianí sa divák môže pri sledovaní Mir vam cítiť vševediaco. Vie totiž, čo protagonistov čaká, vie, že ich nádeje na mier a pokoj najbližšie roky zostanú nenaplnené. Práve naopak, v blízkej budúcnosti z ich pohľadu sa ešte viac vzdialia.
Režisér Mravec prekročil hranicu za východným Slovenskom hneď po vpadnutí ruských vojsk na Ukrajinu. Zdržiaval sa v niekoľkých okupovaných mestách, v tesnom obkľúčení ruských vojsk. Nesledoval tak iba dôsledky vojnového napadnutia prostredníctvom výpovedí a záberov zničených budov, ale aj samotný priebeh útokov, unikajúcich civilistov či znášania mŕtvych tiel. Snímka Mir nam prenáša obecenstvo priamo na miesta diania a ponúka pohľad na to, čomu mnohí odmietajú uveriť.
Mir nam je vojnovou reportážou zachytávajúcou rôznorodých protagonistov z civilných aj armádnych radov. Sústredí sa na prvý rok totálnej vojny od 24. februára 2022 až po rovnaký deň o rok neskôr. Vojna mala v rôznom čase a priestore počas autorovej cesty na svoje obete rozdielny vplyv. Režisér vytvoril zo svojich reportáží farebnú mozaiku ľudských príbehov, v ktorých efektívne a na malej ploche dokáže prenikať do ich vnútra a od všetkých prijať jasnú správu o stave vlastného vnímania. Spolu s obyvateľmi vojnou zničených oblastí autor putuje od zvyškov nádeje k totálnemu úpadku. Spočiatku dáva priestor protagonistkám, ktoré neváhajú vyjadriť nádej, že sa čoskoro stretnú so svojou rodinou na svadbe. O svojom živote vo vojnových podmienkach hovoria prekvapivo s úsmevom na perách. V iných častiach krajiny je však situácia omnoho vážnejšia. Dokumentarista Mravec ďalej zachytáva ľudí unikajúcich zo zmasakrovanej Buče, vďačných, že im okupanti vôbec dovolili odísť. Stretáva tiež samotárku žijúcu v podchode so svojimi vlastnými myšlienkami a spomienkami. Jej slová a vystupovanie naznačujú nastupujúcu dezorientáciu v čase a priestore a stratu racionality. Režisér sa nezastavuje pred ničím a jeho fotoaparát a kamera putujú ďalej. Od prorusky zmýšľajúceho obyvateľa Donbasu, ktorému ruské ostreľovanie zničilo byt, a napriek tomu ho viera v americké spiknutie neopúšťa, až po vojakov priamo na frontovej línii, ktorí v režime prežitia dokážu s neutrálnym výrazom hovoriť o najbrutálnejších výjavoch. Mir nam tak dramaturgicky pripomína Coppolovu Apokalypsu, vojnové roadmovie či prechod od rozumu, cez popieranie reality až po praktickú nutnú stratu citu, empatie a úsudku.
Formálne snímka priamo nadväzuje na predchádzajúci titul Mir vam a pokračuje v kamerovom zázname prerývanom fotografiami od Juraja Mravca, ktoré dokážu zmraziť a zvýrazniť emóciu tej ktorej scény. Žiadna z umeleckých foriem, preto nedominuje. Video pomáha vyrozprávať svedectvá, fotografie podtrhávajú ich silu a význam. Vo filme teda nemožno spozorovať žiadny pokus o invenciu zabehnutého štýlu či akýkoľvek remeselný experiment. Režisér - podobne ako v predošlom filme - pri snímaní nezostáva iba pozorovateľom, ale tiež iniciuje vznik či priebeh situácií. Čím dlhšie sa vo vojnovej zóne nachádza, tým väčšmi jeho odpútanie od udalostí mizne. Vojna ho poznačuje a ovplyvňuje. Spolu s obyvateľmi nebezpečných zón prežíva stratu nádeje aj únavu, ktorá ho zbavuje novinárskej suverenity. S protagonistami rôzne interaguje a je v konečnom dôsledku sympatické, že túto stratu profesionálnej nezúčastnenosti nezakrýva, ale otvorene sa k nej priznáva. Vo filme na nachádza niekoľko scén, ktoré zamávajú aj silnejšími povahami a divákov privedú k otázkam o morálnych hraniciach. Čo by mali a nemali vojnoví reportéri fotiť a nakrúcať? Ak chcú vydať pravdivé svedectvo, možno je lepšie im tieto hranice nedávať.
Pozornosť na seba často strháva aj zvuková stránka filmu. Mix ruchov od Borisa Vereša a hudby Mareka Hradského v scénach dokáže nahnať husiu kožu, najmä keď je spojený s kompozične pútavými fotografiami či akčnými zábermi. Všetko spolu funguje ako triezva a šokujúca reportáž o vojnovom konflikte za našimi hranicami, o ktorom sa triezvo hovorí čoraz menej.
Snímka Mir nam prichádza do kín v čase, keď sa v našom mediálnom priestore rozšírilo spochybňovanie aj základných faktov. Existuje istejší dôkaz o tom, ako vyzerá vojna na Ukrajine, než je dokumentárny film kombinovaný s reportážnou fotografiou, výpoveďami protagonistov z celého názorového spektra a zachytením vojnových hrôz na oboch stranách frontu? Možno predsa. Väčšiu istotu môže nadobudnúť už iba ten, kto sa o vojne a masakroch na Ukrajine presvedčí empiricky na vlastnej koži. Juraj Mravec to podstúpil, aby sme my ostatní nemuseli. Spochybňovať jeho snaženie o pravdivé svedectvo by bolo prinajmenšom nerozvážne cynické.
Pokúšam sa dívať na Mir nam pohľadom vševediaceho. Skúšam si predstaviť, ako sa na tento film budem dívať o 8 rokov neskôr. Snažím sa predpovedať či Juraj Mravec doplní potenciálnu ukrajinskú dokumentárnu trilógiu o ďalší titul a o čom prípadne bude. Či vôbec bude možné nakrútiť ho. Najnovší film Mir nam veľa falošných nádejí na lepšiu budúcnosť neposkytuje. Namiesto toho ráta s tým najhorším. V ideálnom svete by Juraj Mravec ako fotograf vojnových konfliktov nemal čo fotografovať a o čom nakrúcať. V ideálnom svete by bol pravdepodobne cestovateľom a blogerom a svojim fanúšikom by približoval krásy ďalekých krajov. V ideálnom svete však nežijeme, a tak Juraj Mravec nakrúca a fotí vojnu a vytvára smutné pamäte, ktoré by nám mali pomáhať zariadiť lepšiu budúcnosť. Kiežby režisérovo dielo naplnilo svoj účel.
Matúš Trišč
Zdroj foto: Filmtopia
11.
októbra
Hudba
LASICA PÍŠE ČEKOVSKÉMU
11.
októbra
Opera
Jules Massenet: WERTHER
12.
októbra
Opera
ORCHESTRÍČEK
12.
októbra
Činohra
Bertolt Brecht: PÁN PUNTILA A JEHO SLUHA MATTI
14.
októbra
Opera
Emmerich Kálmán: VOJVODKYŇA Z CHICAGA
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
16.
októbra
MALÁ SCÉNIČKA
16.
októbra
Hudba
VITAJ, 57. SEZÓNA: OTVORENIE S PATETICKOU
16.
októbra
Hudba
Otvárací koncert 77. koncertnej sezóny
Cinematik 2025 spoznal víťazov jubilejného ročníka
Medzinárodný filmový f...
Vermiglio – filmové rozjímanie nad rodinnou súdržnosťou
V dedine Vermiglio v t...
Na festivale Cinematik uvedie Filmtopia 9 filmov
Na festivale Cinematik...
Najbližšie budeme v kine sledovať filmy vytvorené AI, hovorí režisérka Štefánia Lovasová
Slovenská režisérka Št...
Do kín prichádza krehká alpská balada VERMIGLIO, ocenená na festivale v Benátkach
Vo štvrtok 4. septembr...
Od Lucindy Childs po meme kultúru: Bratislava v pohybe ukáže tváre dnešného tanca
Medzinárodný festival sú...
TKEJ: oslava umenia pohybu a formovanie pedagogickej tradície
Záverečné predstavenie...
Ocenená tanečná inscenácia odštartuje 29. ročník Bratislava v pohybe
Medzinárodný festival...
Svetoznámy Győrsky balet opäť v Divadle Nová scéna
Presne po roku prichád...
Hviezdy svetového baletu na javisku Národného divadla Košice
Výnimočný večer, počas...
Cinematik 2025 spoznal víťazov jubilejného ročníka
Medzinárodný filmový f...
Snímka Otvorené vzťahy na Cinematiku a v kinách
Takmer romantická komé...
Sezóna v košickom divadle Thália s mottom: Ale občas počujem čas
Premiérou kabaretného pre...
Inscenácia, ktorá pozýva k objatiu
Ako by vyzerala vojna,...
Film Otec môže zachrániť ľudské životy
Po uvedení na prestížn...