Ako sa vyrovnať so zánikom a spomienkami? Aj takéto otázky cítiť z filmu Stepne
Kedy ste naposledy navštívili svojich starých rodičov? Spomínate si z detstva na rodinné oslavy, ke...
24. novembra 2023
Nie každý má tú odvahu. Pocity nostalgie človeka neraz prepadnú nepripraveného a musí ich strpieť, kým neodznejú. Ukrajinská režisérka Maryna Vroda svojim celovečerným debutom u diváka navodzuje túžbu po návrate a pocity nezvratnej straty. Nič už nebude tak, ako kedysi. Priestor odľahlej dediny sa pomaly prepadá do minulosti, život sa z neho vytráca a jediné čo môžeme urobiť, je byť toho svedkami.
“Čo je zlé na nostalgii? Je to jediné rozptýlenie pre tých, ktorí neveria v budúcnosť,” znie vo filme Paola Sorrentina Veľká nádhera z roku 2013. Nostalgia akosi neprichádza do módy, zamieňame si ju za plačlivý pátos hodný výsmechu, no v skutočnosti znamená obdivuhodnú ľudskú vlastnosť milovať svoje korene, nech sú aj zapustené v blatistej a sivej stepi alebo inej bezútešnej krajine. Progresivita učí dívať sa iba dopredu, budúcnosť je naša budúcnosť, ale čo mnohým dáva silu hýbať sa vpred? Melanchólia samovoľne skrášľuje naše spomienky na minulosť a brúsi ľubovôľu, akou si spravujeme svoj život.
Ukrajinská režisérka Maryna Vroda sa nostalgie nebojí, objíma ju, necháva sa ňou zraňovať aj tešiť a pozýva k tomu aj divákov a diváčky. Jednoduchý príbeh jej debutu sa odohráva v dedine na Ukrajine, kde žije niekoľko posledných obyvateľov. Pohreb je azda najčastejšou spoločenskou udalosťou v týchto končinách. Do dediny prichádza Anatolij, aby sa postaral o svoju krehkú a chorú mamu. Stará žena mu pred smrťou zverí tajomstvo, že pod kôlňou kedysi ukryla poklad. Anatolij ho pomaly objavuje.
Sychravé zimné počasie zachytáva ručná kamera a aj teraz dokazuje, že priestor medzi hraným a dokumentárnym filmom existuje a nie je dutý, ale hmotný a plastický a dá sa s ním kreatívne pracovať tak, aby si divák mohol odniesť celú škálu nových, dosiaľ nezakúsených dojmov. Keď vás už snímka presvedčí, že na realitu odkazuje inscenovanými obrazmi, náhle sa jej naratívny štýl preladí na autentické výpovede nehercov o neľahkých dobách v ich živote. Poznáte to, mnohí prastarí rodičia mali právo a dôvody na detstvo nespomínať. Spravidla sa tak dialo iba pri špeciálnych príležitostiach, keď na oslavách či hostine najstarších vyspovedali ich deti a vnúčatá. Potom sa život vrátil ku každodennosti a spomienky do minulosti. Príležitosť vypočuť si príbehy z vojny, z čias chudoby a ťažkej práce sme nie vždy využili a zatúžili po nej až keď sa pominula. Režisérka Maryna Vroda zachytáva podobnú udalosť na svoju observačnú kameru, aby dedičstvo zachovala pre budúce generácie a vzápätí sa prepína znova do módu hraného filmu.
Za podobu vidieka vo východnej Európe sa nehanbí, ale vystavuje ju na obdiv. Odídenci po sebe zanechali polorozpadnuté a vykradnuté domy, ktoré však stále stoja, boľavé kĺby ešte vládzu chodiť po blatistej ceste, starecký hlas občas k modlitbe primieša aj ľudovú pieseň. Život vzdoruje času a to je na ňom to najkrajšie aj najtragickejšie. Režisérka skutočne vystihla krutú krásu prostredia a jeho obyvateľov.
Tváre starých ľudí ako v Obrazoch starého sveta lemujú vrásky a kožné výrastky. V útulnom svetle sviečky tieto strápené tváre rady či nerady spomínajú na to, čo bolo, pretože je to tá hlavná množina udalostí, ktoré tvoria ich životy. Pred nimi už toho veľa nie je. Dedina aj oni zanikajú.
Maryna Vroda skúma vzťah mladých ľudí k ich rodinnému dedičstvu, k ich domovu, rodičom a minulosti. Anatolij sa stará o svoju mamu, ktorá ho už nespoznáva, zakazuje mu vyhodiť staré zaváraniny a kladie mu nepríjemné otázky. Jeho jedinou povinnosťou je zachovať si voči matke úctu a sprevádzať ju poslednými dňami.
Žiada sa mi zacitovať ešte jeden zdroj, ktorého posolstvo dobre prilieha k filmu Stepne: “Zastaň sa v starobe svojho otca a nezarmucuj ho, kým žije, ak slabne na rozume, maj strpenie a nepohŕdaj ním, kým si pri sile; lebo milosrdenstvo s otcom nebude zabudnuté. Za ťažkosti s matkou dostane sa ti dobrej náhrady.” (Sir 3,14-16)
Jednoduchý príbeh filmu Stepne otvára široké možnosti pre rozličné interpretácie a osobitne nadväzuje na životné skúseností každej diváčky a diváka. Film je zámerne významovo nejednoznačný a mlčanlivý, aby sme si všetci mohli za ticho dosadiť vlastné myšlienky a každý z nás tak mohol vidieť iný film.
Stepne je vo svojej podstate odvážnou snímkou, ktorou sa režisérka ponára do pocitov, aké sa väčšina ľudí snaží v sebe zahnať. Boľavo príjemná nostalgia je len naoko nepopulárna a čas od času sa k nej utiekame azda všetci. Stepne je preto dobrou príležitosťou na spomínanie a uctenie si vlastnej minulosti.
Matúš Trišč
Zdroj foto: Filmtopia
12.
októbra
Opera
ORCHESTRÍČEK
12.
októbra
Činohra
Bertolt Brecht: PÁN PUNTILA A JEHO SLUHA MATTI
14.
októbra
Opera
Emmerich Kálmán: VOJVODKYŇA Z CHICAGA
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
16.
októbra
MALÁ SCÉNIČKA
16.
októbra
Hudba
VITAJ, 57. SEZÓNA: OTVORENIE S PATETICKOU
16.
októbra
Hudba
Otvárací koncert 77. koncertnej sezóny
17.
októbra
Činohra
Jan Werich: TRAJA VETERÁNI
17.
októbra
Hudba
Otvárací koncert 77. koncertnej sezóny
Cinematik 2025 spoznal víťazov jubilejného ročníka
Medzinárodný filmový f...
Vermiglio – filmové rozjímanie nad rodinnou súdržnosťou
V dedine Vermiglio v t...
Na festivale Cinematik uvedie Filmtopia 9 filmov
Na festivale Cinematik...
Najbližšie budeme v kine sledovať filmy vytvorené AI, hovorí režisérka Štefánia Lovasová
Slovenská režisérka Št...
Do kín prichádza krehká alpská balada VERMIGLIO, ocenená na festivale v Benátkach
Vo štvrtok 4. septembr...
Od Lucindy Childs po meme kultúru: Bratislava v pohybe ukáže tváre dnešného tanca
Medzinárodný festival sú...
TKEJ: oslava umenia pohybu a formovanie pedagogickej tradície
Záverečné predstavenie...
Ocenená tanečná inscenácia odštartuje 29. ročník Bratislava v pohybe
Medzinárodný festival...
Svetoznámy Győrsky balet opäť v Divadle Nová scéna
Presne po roku prichád...
Hviezdy svetového baletu na javisku Národného divadla Košice
Výnimočný večer, počas...
Cinematik 2025 spoznal víťazov jubilejného ročníka
Medzinárodný filmový f...
Snímka Otvorené vzťahy na Cinematiku a v kinách
Takmer romantická komé...
Sezóna v košickom divadle Thália s mottom: Ale občas počujem čas
Premiérou kabaretného pre...
Inscenácia, ktorá pozýva k objatiu
Ako by vyzerala vojna,...
Film Otec môže zachrániť ľudské životy
Po uvedení na prestížn...