Film Svetloplachosť prichádza do kín
Film Svetloplachosť režisérskej dvojice Ivan Ostrochovský a Pavol Pekarčík prichádza do kín. Diváci...
24. októbra 2023
Festival ho v svetovej premiére odpremietal 1. septembra pod medzinárodným názvom Photophobia. Okrem tvorivého tímu ho osobne uviedli aj hlavní detskí predstavitelia Nikita Tiščenko a Viktorija Mac. Zástupcovia poroty označili Svetloplachosť za „veľmi originálny a krásne odpozorovaný film. Nejde však o žiadne úboho podané vojnové klišé. Vidíme spôsob, ktorým sa ľudské bytosti a hlavne deti učia vytvárať nový spôsob života. Je v ňom nádej a radosť z maličkostí, ako napríklad občasný luxus môcť na tvári pocítiť slnko. Film je mimoriadne dobre spracovaný a vyniká svojou kamerou.“
Svetloplachosť je slovenským národným kandidátom na cenu Oscar americkej Akadémie filmových umení a vied. Spomedzi siedmich filmov o ňom rozhodli členovia Slovenskej filmovej a televíznej akadémie. Udeľovanie cien Oscar sa uskutoční 10. marca 2024.
Film si budú môcť pozrieť tiež návštevníci Medzinárodného filmového festivalu Jeden svet, ktorý ho uvedie v súťažnej sekcii Slovensko a Česko za ľudské práva.
Ivan Ostrochovský a Pavol Pekarčík prišli na Ukrajinu s humanitárnou pomocou na jar 2022 a s prestávkami tu nakrúcaním strávili štyri mesiace. Od začiatku si uvedomovali, že pozornosť sveta sa bude zameriavať predovšetkým na dianie na bojiskách. Preto sa snažili hľadať obrazy života bežných ľudí, aby ich uchovali podľa svojich najlepších schopností ako chvíle skutočnej ľudskosti v čase zničujúcej hrôzy. V Charkove objavili deti skrývajúce sa tri mesiace v metre. Na začiatku apríla bezprostredne hrozilo obkľúčenie Charkova. Nikto nevedel, čo prinesú nasledujúce týždne. Šanca, že sa deti dostanú von z úkrytu metra bola minimálna. Deti upadali do apatie a depresie, ktoré s nimi riešila lekárka dochádzajúca do metra. Nakrúcanie filmu s deťmi uväznených vojnou v metre vychádzala zo snahy vytrhnúť deti z apatie a narastajúcej depresie. Pre autorov bolo fascinujúcim zistením, že aj v tak nehostinných podmienkach, vojna nevie vymazať z detí ich detskosť.
Film sleduje príbeh dvanásťročného Nikiho a jeho rodiny, ktorí v jedno chladné februárové ráno prichádzajú na stanicu metra, aby sa ukryli pred bombardovaním, ktoré postupne ničí ich sídlisko – obydlie pre pol milióna ľudí. Pre rodinu sa stalo denné svetlo synonymom smrteľného nebezpečenstva. Niki nesmie opustiť priestory stanice, kde žije pod neustálou žiarou neónových svetiel spolu so stovkami ďalších ľudí. Bezcieľne sa túla po opustených vagónoch a nástupištiach. Stretáva však dievča Viku a vtedy sa pred ním otvára celkom nový svet. Deti sa postupne zbližujú a spoločne nachádzajú odvahu opäť pocítiť na svojich tvárach slnečné lúče.
„Ľudia v poslednej dobe často fantazírujú o dystópii. Postavy v našom filme ju zažívajú každodenne. Predstavte si, že na sedem mesiacov zavriete svoje dieťa do pivnice v paneláku. Napriek nepredstaviteľne ťažkej realite ľudí z charkovského metra sa nám podarilo nasnímať film, ktorý zachytáva veľkosť človeka v jeho najťažších momentoch,“ hovorí Ivan Ostrochovský.
Tvorcovia sa rozhodli kontrastovať život bez času a cieľa, ktorý boli nútení žiť Niki a jeho rodina, s mrazivými scénami odohrávajúcimi sa na povrchu zeme, pomocou záberov nakrútených na Super 8mm film. Nasnímali obrazy vojnou zničenej krajiny, ktoré sa môžu zdať ako vzdialené predstavy traumatizovaného dieťaťa, takmer ako sen z dávno minulých čias, ale spoločne s divákmi si bolestne uvedomíme, že sú bohužiaľ realitou dnešnej Ukrajiny.
„Počas dlhých týždňov v stanici metra sme si uvedomili, že aj napriek ťaživej atmosfére úkrytu sa detstvo nedá zastaviť. To, čo si bežne až tak neuvedomujeme keď ideme okolo detského ihriska zrazu v metre zaznelo s inou presvedčivosťou. Nikitov otec vo filme hovorí o tom, že na každý negatívny zážitok sa dá zabudnúť ak ho prekryje určité množstvo pozitívnych. V metre si ich deti generovali akoby samé. A my sme ich mali možnosť pri tom sledovať,“ dodáva Pavol Pekarčík.
Ivan Ostrochovský a Pavol Pekarčík debutovali celovečerným dokumentárnym filmom Zamatoví teroristi (2013), ktorý režírovali spolu s dokumentaristom Petrom Kerekesom a ktorý ocenil festival Berlinale. Svetloplachosť je ich druhý spoločný film.
Zdroj: TS Dana Freyerová, v zast. Punkchart films / Filmtopia
Zdroj foto: Punkchart films
12.
októbra
Opera
ORCHESTRÍČEK
12.
októbra
Činohra
Bertolt Brecht: PÁN PUNTILA A JEHO SLUHA MATTI
14.
októbra
Opera
Emmerich Kálmán: VOJVODKYŇA Z CHICAGA
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
15.
októbra
Košická Talkshow Milana Kolcuna
16.
októbra
MALÁ SCÉNIČKA
16.
októbra
Hudba
VITAJ, 57. SEZÓNA: OTVORENIE S PATETICKOU
16.
októbra
Hudba
Otvárací koncert 77. koncertnej sezóny
17.
októbra
Činohra
Jan Werich: TRAJA VETERÁNI
17.
októbra
Hudba
Otvárací koncert 77. koncertnej sezóny
Cinematik 2025 spoznal víťazov jubilejného ročníka
Medzinárodný filmový f...
Vermiglio – filmové rozjímanie nad rodinnou súdržnosťou
V dedine Vermiglio v t...
Na festivale Cinematik uvedie Filmtopia 9 filmov
Na festivale Cinematik...
Najbližšie budeme v kine sledovať filmy vytvorené AI, hovorí režisérka Štefánia Lovasová
Slovenská režisérka Št...
Do kín prichádza krehká alpská balada VERMIGLIO, ocenená na festivale v Benátkach
Vo štvrtok 4. septembr...
Od Lucindy Childs po meme kultúru: Bratislava v pohybe ukáže tváre dnešného tanca
Medzinárodný festival sú...
TKEJ: oslava umenia pohybu a formovanie pedagogickej tradície
Záverečné predstavenie...
Ocenená tanečná inscenácia odštartuje 29. ročník Bratislava v pohybe
Medzinárodný festival...
Svetoznámy Győrsky balet opäť v Divadle Nová scéna
Presne po roku prichád...
Hviezdy svetového baletu na javisku Národného divadla Košice
Výnimočný večer, počas...
Cinematik 2025 spoznal víťazov jubilejného ročníka
Medzinárodný filmový f...
Snímka Otvorené vzťahy na Cinematiku a v kinách
Takmer romantická komé...
Sezóna v košickom divadle Thália s mottom: Ale občas počujem čas
Premiérou kabaretného pre...
Inscenácia, ktorá pozýva k objatiu
Ako by vyzerala vojna,...
Film Otec môže zachrániť ľudské životy
Po uvedení na prestížn...